Alkioiden luovuttaminen ja myöhemmin ilmenevä perinnöllinen sairaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei

En ole koskaan kertonut tästä asiasta kellekään ja siksi facen ryhmissä asiasta kirjoittaminen tuntuu vieraalta.

Olemme mieheni kanssa antaneet 7kpl A-luokituksen saaneita alkioita lahjoituksena toisen pariskunnan käyttöön. Menivät siis tays:n klinikan kautta emmekä tiedä kenelle tai koska, tai onko näillä alkioilla edes lasta saatu aikaan. Toivottavasti <3
Luovutuksesta on 6 vuotta aikaa.

Meillä on 3 omaa lasta , joista kaksi on tehty näillä alkioilla. Molemmilla on adhd sekä veren hyytymistekijävajaus. Olen monta kertaa miettinyt, saavatko luovutetun alkion vastaanottajat näistä tiedon?
Tuo hyytymistekijävajaus on kuitenkin aika vakava...

Lisäksi myönnän, että olisi kiva tietää, onko näillä alkioilla saatu lapsi/lapsia aikaan. Eihän asia tietenkään meille kuulu, luovutusprosessissa meille kerrottiin, että tämä tieto annetaan alkion luovuttajille. Voihan se toki olla että vastaanottaja on kieltänyt tämän.

Omille lapsilleni olen kertonut että heillä on mahdollisesti x-määrä biologisia täyssisaruksia jossain päin suomea. Tätä emme kuitenkaan koskaan saa tietää.

Ei uskoisi että tästä on jo näin kauan aikaa <3

En ole perillä luovutuksista mutta valmiita alkiota luovutukseen? Onko näin?
Kyllä. 7kpl täysin valmiita alkioita luovutukseen.

Silloin kun saimme kirjeen, että maksuton säilytys päättyy, saimme paperin, miten voimme toimia jos emme halua itselle enää säilyttää. On meinaan aika kallista , 100e/alkio/vuosi.

Vaihtoehdot oli; käyttää itse, jatkaa säilytystä, luovuttaa alkiot kantasolututkimukseen, hävittää ne tai luovuttaa lapsettoman pariskunnan käyttöön.

Kyllä. 7kpl täysin valmiita alkioita luovutukseen.

Silloin kun saimme kirjeen, että maksuton säilytys päättyy, saimme paperin, miten voimme toimia jos emme halua itselle enää säilyttää. On meinaan aika kallista , 100e/alkio/vuosi.

Vaihtoehdot oli; käyttää itse, jatkaa säilytystä, luovuttaa alkiot kantasolututkimukseen, hävittää ne tai luovuttaa lapsettoman pariskunnan käyttöön.
Oletko siis ymmärtänyt väärin ettei Suomessa voi lahjoituksella saada alkunsa kuin viisi lasta

Oletko siis ymmärtänyt väärin ettei Suomessa voi lahjoituksella saada alkunsa kuin viisi lasta

Nämä alkiot on lahjoitettu, yhtäkään ei ole lahjoitushetkellä hävitetty. 6 alkiota kahden alkion oljissa ja yksi yksittäinen. Se miten monta lasta näillä on saatu aikaan ei korreloi lahjoitettiin määrän kanssa. Pakastealkioiden selviytyminen siirtoon asti on erittäin epävarmaa. Huonoimmillaan yksikään ei ole selvinnyt siirtoon asti, parhaimmillaan kaksi pariskuntaa on saanut lapsia. Se mitä tapahtuu alkioille sen jälkeen kun maksimimäärä mahdollisia lapsia on syntynyt, ei ole tämän julkaisun pointti.

....älä ole niin kauheen tarkka pointeista, rehevästä keskustelusta voi tulla hyvinkin mielenkiintoinen

Piti käydä ihan tarkistamassa. Mainitsemani alkiot voidaan jakaa viidelle pariskunnalle. Eli ei ole mitään viiden lapsen rajaa :)

Allaoleva suoraan laista:

"Kun luovuttajan sukusoluilla on saatu aikaan lapsia viidelle hedelmöityshoitoa saaneelle, hänen luovuttamiaan sukusoluja ei saa enää käyttää hedelmöityshoitoon muille."

Olemme mieheni kanssa antaneet 7kpl A-luokituksen saaneita alkioita lahjoituksena toisen pariskunnan käyttöön. Menivät siis tays:n klinikan kautta emmekä tiedä kenelle tai koska, ----
----Meillä on 3 omaa lasta , joista kaksi on tehty näillä alkioilla. Molemmilla on adhd sekä veren hyytymistekijävajaus. Olen monta kertaa miettinyt, saavatko luovutetun alkion vastaanottajat näistä tiedon?
Tuo hyytymistekijävajaus on kuitenkin aika vakava...

Lisäksi myönnän, että olisi kiva tietää, onko näillä alkioilla saatu lapsi/lapsia aikaan. Eihän asia tietenkään meille kuulu, luovutusprosessissa meille kerrottiin, että tämä tieto annetaan alkion luovuttajille. Voihan se toki olla että vastaanottaja on kieltänyt tämän.

Omille lapsilleni olen kertonut että heillä on mahdollisesti x-määrä biologisia täyssisaruksia jossain päin suomea. Tätä emme kuitenkaan koskaan saa tietää.
http://www.shyry.org/pdf/tietopaketti2006.pdf

Yhteistyössä