Teinin kaveri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tilanne on siis se, että olemme eronneet tytön isän kanssa joitakin vuosia sitten ja olen lähivanhempi. Tytär on isänsä luona ainakin joka toinen viikonloppu ja näin kesällä pidempiäkin aikoja. Tytöllä on ollut hyvä ystävä, joka asuu isän kanssa samassa kerrostalossa, mutta eri rapussa. Nyt tyttären ois tarkoitus lähteä isälleen pariksi viikoksi , kun hänellä alkaa kesäloma. Eilen exältä tuli viestiä mulle, että tämä tytön kaveri on ajautunut huonoon seuraan ja jonkinlaisiin vaikeuksiin. Nyt sitten mietin, että annanko tytön ollenkaan lähteä isänsä luo, koska hän ei tähän mennessä ole osoittanut vielä minkäänlaista kiinnostusta alkoholia, tupakkaa, huumeita tai edes poikia kohtaan. Pelkään, että tuon toisen tytön ongelmat leviävät tyttäremme elämään. Toisaalta tyttärellämme on aina ollut hyvät välit isänsä kanssa, eikä tekisi mieli pilata niitä.

Alkoholi, huumeet, tupakka ja pojat ovat siis sen ystävän ongelma?
Oletko varma että on edes todellista tietoa, eikä huhupuheita?
Isä pystyy varmasti valvomaan lastaan yhtä hyvin kuin sinäkin ja sun tulisi luottaa siihen miten hyvin olet lapsesi kasvattanut. Ainut mitä voit tehdä niin valistaa lastasi alkoholin, tupakan ja huumeiden vaaroista, jos hän on kokeillakseen niitä niin keksii kyllä paikan missä kokeilla ellette sido häntä 24/7 kotiin! Se jos teini seurustelee tai pussailee tai harrastaa seksiä niin siinä ei ole mitään väärää saada rakkautta ja hellyyttä ja antaa samaa myös toiselle, kunhan tietää ehkäisy asiat!

Alkoholi, huumeet, tupakka ja pojat ovat siis sen ystävän ongelma?
Oletko varma että on edes todellista tietoa, eikä huhupuheita?
Isä pystyy varmasti valvomaan lastaan yhtä hyvin kuin sinäkin ja sun tulisi luottaa siihen miten hyvin olet lapsesi kasvattanut. Ainut mitä voit tehdä niin valistaa lastasi alkoholin, tupakan ja huumeiden vaaroista, jos hän on kokeillakseen niitä niin keksii kyllä paikan missä kokeilla ellette sido häntä 24/7 kotiin! Se jos teini seurustelee tai pussailee tai harrastaa seksiä niin siinä ei ole mitään väärää saada rakkautta ja hellyyttä ja antaa samaa myös toiselle, kunhan tietää ehkäisy asiat!
No 14-vuotias ei vielä välttämättä ole henkisesti valmis harrastamaan seksiä. Toki varmasti vähitellen meidänkin tyttöä alkaa pojat siinä mielessä kiinnostamaan. Ehkä mä vaan turhaan panikoin, että kaverinsa saa hänet painostettua sellaiseen, mihin ei ole itse valmis.

Ei ole huhupuheita, vaan ihan faktatietoa, koska ex on asioita ominsilmin nähnyt. En tähän ala sen enempää asiaa avaamaan, jottei henkilöt ole tunnistettavissa.

Miksi isä sen viestin lähetti?

Miksi?
Varaamaan isä halusi, että mäkin tiedän tilanteen, johon tytär tulee. Toisaalta tuntee kyllä mun panikoinnin, joten olisi todellakin voinut jättää sen lähettämättä. No menevät ilmeisesti exän vanhempien luokse suurimmaksi osaksi lomaa, jottei tarvitse vahtia kokoajan. Voihan sekin olla, ettei tytöt enää haluakaan olla keskenään tekemisissä.

Ap

Samalla ajattelumallilla et voisi päästää tyttöä kouluunkaan :confused: rippileirille, harrastuksiin, tai ylipäätään yhtään mihinkään muuallekaan.

Tästä iästä alkaa se tukeva vanhemmuus. Lapsi tulee ja menee etkä enää voi kontrolloida kavereita (jos haluat itse pysyä väleissä lapsen kanssa). Et voi enää kontrolloida tai pakottaa, nyt voit vaan luottaa, auttaa, antaa anteeksi ja tukea.

Kaikki meni hyvin. Huolehdin ihan turhaan etukäteen. Isä ja tytär olivat löytäneet yhteistä tekemistä ja tuo tyttären ystäväkin oli ollut yhdessä reissussa mukana.

Ap

Yhteistyössä