Eläke ei riitä lääkkeisiin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No aloitusviestissähän se sanottiin: sydän- ja verenpainelääkkeet.Ja osa ainakin noista sydänlääkkeistä on aivan poskettoman hintaisia, joten ihmettelen, miten kellään on niitä varaa eläkkeellä syödä.

Mutta en nyt tajunnut tuota, että miksi ei saa toimeentulotukea. Eikö siinä huomioida pakolliset lääkemenot.
Ei huomioida jos kela katsoo että tulot on liian suuret. Eikä lääkekatto ole välttämättä mennyt vaikka kuinka kalliita lääkkeitä söisi, mullakin kalliita mutta melkein kolmellasadalla piti viimeksi ostaa, kela ei korvaa senttiäkään. Ja olen toimeentulotukiasiakas.

Jos lääkkeet ovat jatkuvasti käytettäviä (kuten verenpaine- ja sydänlääkkeet), kerryttävät ne vuosiomavastuuta. Kun 572 euroa tulee täyteen, ei tarvitse maksaa kuin 2,50 €.

Tuo 572 € vuosi tarkoittaa noin 48 €/kuukausi. Eli omia rahoja ei tarvitse kohtuuttomasti käyttää, toki pieni rahallinen puskuri tarvitaan, koska ensin sairas maksaa itse ja loppuvuoden sitten saa noita 2,50-lääkkeitä.

Jos lääkkeet ovat jatkuvasti käytettäviä (kuten verenpaine- ja sydänlääkkeet), kerryttävät ne vuosiomavastuuta. Kun 572 euroa tulee täyteen, ei tarvitse maksaa kuin 2,50 €.

Tuo 572 € vuosi tarkoittaa noin 48 €/kuukausi. Eli omia rahoja ei tarvitse kohtuuttomasti käyttää, toki pieni rahallinen puskuri tarvitaan, koska ensin sairas maksaa itse ja loppuvuoden sitten saa noita 2,50-lääkkeitä.
Näin olen minäkin ymmärtänyt, mikä on oikeastaan hirveän väärin, kun ei se kelakorvattavuus tee siitä valmisteesta yhtään turvallisempaa.

Voisiko Ap. hieman selventää tilannettaan antamalla ihan euromääriä ongelmansa selvittämiseksi.
Olisi yleishyödyllistä tietoa kuinka ihminen ajautuu köyhyyteen.
Ilman speksejä joudun säveltämää hintoja ihan omasta päästäni.
Takuueläke, pienin jonka suomessa saa on obaut 800 euroa kuussa.
Jos vuokran suuruus on luokkaa 500 euroa kuussa, niin eikö asumistuki alenna summaa, veikkaan omaksi osuudeksi 300 euroa???????????
SIihen päälle 40 sähköön, 20 euroa veteen ja viihdykkeeseen, eli puhelimen neittyhteyteen 30 egee.
Jos tosta nyt karkeasti arvioi, että asumiseen ja muuhun tarpeelliseen menee kuussa 400 euroa, niin eikö se riitä myös lääkkeisiin?
Itse syön halvinta mahdollista mättöä (työkyvyttömyyseläke ja pieni) noin satasella kuussa, joten syömisenkin jälkeen jäisi vielä irtorahaa 400.
EIkö tuolla tosiaankaan pysty lääkkeitä ostamaan??????
Informaatiota vastaanottaa mieluusti köyhä ,1000 euroa kuussa, joka elää rahalla aika yltäkylläistä elämää.

Kertokaa nyt tietämättömälle kuinka suomessa voi joutua tilanteeseen jossa ei ole varaa ostaa lääkkeitä?
Antakaa vaikka joku kuvitteellinen esimerkki tilanteesta että tajuaisin homman jujun.
En myöskään tyhmänä ymmärrä kuinka voi olla mahdollista ettei ole varaa ostaa ruokaa?
Ymmärrän kyllä jos asuu kasvukeskuksessa ja vuokra ylittää runsaasti asumistuki-ja sossun normit ja asukas maksaa itse ylisuurta vuokraansa, mutta eikö silloin tilanne ole itseaiheutettu?
Halvempia ja kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja kyllä sivummalla riittää.
En myöskään ymmärrä jos ihminen maksaa sossutuloista jotain vanhoja velkojaan, eihän siinä ole mitään järkeä.
Ei kai sosiaalisia tulonsiirtoja ole alunalkaen tarkoitettukaan rahoittamaan yksityisten henkilöiden kulutusluottoja tai muita velkoja.
Antakaa yksikin esimerkki laskelmien kanssa, tilanteesta jossa sossun normit eivät riitä niukan elintason ylläpitämiseen, lekurin määräämine lääkkeineen.

Yhteistyössä