Kuinka kaukana olisit valmis tekemään kolmivuorotyötä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolmivuoro
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kolmivuoro

Vieras
Kyse siis omalla autolla kulkemisesta.

Kun mietin, että haenko vakituista työtä 60km:n päässä. Kyse on hoitoalan kolmivuorotyöstä. Ajomatka mietityttää etenkin jos pitää iltavuoron jälkeen seuraavana päivänä aamuvuoroon tai sitten yövuorojen aikana. En saa helposti nukuttua iltavuoron jälkeen joten yöunet jää liian lyhyeksi vaikka olen nyt töissä kilometrin päässä. Nyt pääsen heti yövuoron jälkeen nukkumaan, mutta jos matka olisi 60km niin siinä olisi ajomatkaa kuitenkin.

Vakituinen työ on kuitenkin vakituinen työ. Nyt olen määräaikaisessa työsuhteessa. Toisaalta mietin, että jos sinnittelisin nykyisessä työpaikassa ilman lomapäivien kertymistä ja täyttä varmuutta tuntimääristä, niin jossain kohtaa tulisi parempi työsopimus ja ehkä jopa vakituinen työ. Näin on ainakin muille käynyt kun ovat olleet ensin ns.tuntilaisia ja epävarmoilla tuntimäärillä.
 
Tuo 60 on ehkä juuri ja juuri siinä rajoilla, että lähtisin hommaan. Riippuen toki reitistä, että millaista tietä.
Mutta eikö koko ajan hehkuteta sitä, miten hoitohenkilöstöstä on pulaa, joten näin alan ulkopuolisena (ja lööppien hölöpölötietojen varassa) kehottaisin ottamaan sen vakipaikan ja samalla etsimään töitä jostain siitä kotia lähempää.
 
Mä en suostu enää tekemään kolmivuorotyötä.

Se on naiselle syöpäriski ja mulla on niitä jo ihan tarpeeksi.

Mutta, olen tehnyt kolmivuoroa silleen että työmatkaan kului melkein tunti suuntaansa. (kävellen, bussilla ja kävellen)
 
Mä en suostu enää tekemään kolmivuorotyötä.

Se on naiselle syöpäriski ja mulla on niitä jo ihan tarpeeksi.

Mutta, olen tehnyt kolmivuoroa silleen että työmatkaan kului melkein tunti suuntaansa. (kävellen, bussilla ja kävellen)
Hoitoalalla suurin osa työpaikoista on vuorotyöpaikkoja joten ei oikein ole valinnan varaa. On mullakin erinäisistä syistä johtuen syöpäriskejä.

Onhan se eri asia istua bussissa jossa voit torkkua kuin itse ajaa autoa väsyneenä. Eikä täällä ole sellainen julkinen liikenne, että onnistuisi vuorotyön tekeminen mihinkään suuntaan.
 
Hoitoalalla suurin osa työpaikoista on vuorotyöpaikkoja joten ei oikein ole valinnan varaa. On mullakin erinäisistä syistä johtuen syöpäriskejä.

Onhan se eri asia istua bussissa jossa voit torkkua kuin itse ajaa autoa väsyneenä. Eikä täällä ole sellainen julkinen liikenne, että onnistuisi vuorotyön tekeminen mihinkään suuntaan.

Mikään ei oo kettumaisempaa kuin lähteä aamukuudelta yövuoron jälkeen tarpomaan kohti pysäkkiä.

Oon mä tehnyt yövuoroa silleenkin että mulla oli oma auto. Se oli miellyttävämpää, mutta joo, voin hyvin kuvitella miten pidemmällä matkalla alkaa aamuvarhaisella silmä lupsua...
 
En tekisi ollenkaan jos se vuoro vaihtelisi kokoajan. Ennemmin tekisin esim. puoli vuotta yhtä vuoroa ja sitten puoli vuotta toista vuoroa. Asun yksin joten esim. yövuoro ei käytännössä haittaisi.
 
No onko mahdollista välillä nukkua siellä toisella paikkakunnalla? Tai tiedätkö, että välillä voisi kulkea yhtä matkaa jonkun kanssa? Tuo on kyllä niin paljon kiinni noista jutuista ja siitä, että millainen tie on.
 
Eihän tuo 60 km ole juuri mikään matka, jos se on normaalisti ajettavaa maantietä (vähintään 80 km/h). Ei muutenkaan kannata tarkastella matkaa, vaan siihen kuluvaa aikaa. Minulle 4 tuntia/vrk (eli 2 h/suunta) työmatkoihin on yläraja. Jos matka olisi pääosin moottoritietä, tarkoittaisi tuo lähes 200 km etäisyydellä olevaa työpaikkaa.

Jos työssäkävijällä on päiväkoti- tai alakouluikäisiä lapsia, täytyy toisen vanhemmista kuitenkin olla työssä lyhyemmän (ehkä noin puoli tuntia) ajomatkan päässä.
 
Eihän tuo 60 km ole juuri mikään matka, jos se on normaalisti ajettavaa maantietä (vähintään 80 km/h). Ei muutenkaan kannata tarkastella matkaa, vaan siihen kuluvaa aikaa. Minulle 4 tuntia/vrk (eli 2 h/suunta) työmatkoihin on yläraja. Jos matka olisi pääosin moottoritietä, tarkoittaisi tuo lähes 200 km etäisyydellä olevaa työpaikkaa.

Jos työssäkävijällä on päiväkoti- tai alakouluikäisiä lapsia, täytyy toisen vanhemmista kuitenkin olla työssä lyhyemmän (ehkä noin puoli tuntia) ajomatkan päässä.
Kyse on kolmivuorotyöstä joten silloin tuo matka on kyllä pitkä. On melkoinen riski lähteä ajelemaan tuota matkaa yövuoron jälkeen.
 
No onko mahdollista välillä nukkua siellä toisella paikkakunnalla? Tai tiedätkö, että välillä voisi kulkea yhtä matkaa jonkun kanssa? Tuo on kyllä niin paljon kiinni noista jutuista ja siitä, että millainen tie on.
Olis tietenkin helppo toteuttaa vaikka niin, että työnantajalla on kolmelle ihmiselle majoitus: 1 nukkuu heti vuoronsa jälkeen niin kauan kuin tarvii, toinen menee lenkille ja pesulle ym pyykinpesulle ja tekee ruoan kaikille kolmelle, mutta ei tietenkään siinä samassa tilassa, jossa vain nukutaan ja kolmas on tietysti koko ajan siellä töissä. Eihän se onnistu, kun systeemi perustuu siihen, et kaikilla täytyy olla sähköauto ja se pieni uusi koppi, missä lepäilee ne väliajat.
 
No onko mahdollista välillä nukkua siellä toisella paikkakunnalla? Tai tiedätkö, että välillä voisi kulkea yhtä matkaa jonkun kanssa? Tuo on kyllä niin paljon kiinni noista jutuista ja siitä, että millainen tie on.
No ei ole mahdollisuutta nukkua toisella paikkakunnalla eikä ole ketään jonka kanssa kulkea samaa matkaa. Maantieajoa suurin osa matkasta, mutta osittain huonokuntoista. Ei ole koko matkalta valaistua ja on hirvialueita.
 

Yhteistyössä