Lapsi ei ole tottunut päiväkotiin, kauanko teillä kesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
1v4kk aloitti päiväkodissa 3 viikkoa sitten. Ensimmäisestä päivästä lähtien itku alkaa jo parkkipaikalla ja itkeskely jatkuu pitkin päivää. Jotkut päivät meni jo todella hyvin hoitajien mukaan, mutta nyt taas pari päivää mennyt huonommin. On hoidossa 7h/vrk. Kotona kun puhutaan, että mennään sitten aamulla päiväkotiin, niin lapsi iloisena kiipeää rattaisiin ja hokee "päikkyyn".

En uskonut tämän olevan näin vaikeaa, koska lapsi on yleensä todella reipas ja rohkea.

Onko samanlaisia kokemuksia? Vertaistukea? Hän on kuitenkin niin pieni vielä, että tuskin tässä oikein muu auttaa kun aika...

N. 2 viikkoa siihen meni. Lapsi oli silloin vähän alle 2v.
Kiitos vastauksesta! Meilläkin oli viime viikolla (eli toisen hoitoviikon kohdalla) ne paremmat päivät, kun oli mennyt todella hyvin. Itku oli tullut vain aamulla kun iskä jätti hoitoon, mutta rauhoittui heti. Nyt otettu takapakkia.
Toki lapsi oli viime viikolla vain kolme päivää hoidossa ja loppuviikon korkeassa kuumessa, että toki sekin voi aiheuttaa tätä takapakkia.

Kiitos vastauksesta! Meilläkin oli viime viikolla (eli toisen hoitoviikon kohdalla) ne paremmat päivät, kun oli mennyt todella hyvin. Itku oli tullut vain aamulla kun iskä jätti hoitoon, mutta rauhoittui heti. Nyt otettu takapakkia.
Toki lapsi oli viime viikolla vain kolme päivää hoidossa ja loppuviikon korkeassa kuumessa, että toki sekin voi aiheuttaa tätä takapakkia.
Jospa sun muksulla menee pidempi aika ennen kuin tottuu hoidossa olemaan. Silloin alussa kun mä vein lapsen hoitoon niin oli kurjaa kun jäi sinne itkemään.:unsure:

Jospa sun muksulla menee pidempi aika ennen kuin tottuu hoidossa olemaan. Silloin alussa kun mä vein lapsen hoitoon niin oli kurjaa kun jäi sinne itkemään.:unsure:
Toivotaan! Tosiaan mulla on pelko perseessä, että mitä jos mun lapsi kuuluu siihen kastiin, joka ei ikinä totu. Mut yritän itselle toitottaa, että se on ollut siellä vasta 3 viikkoa ja oli tosiaan viime viikolla todella kipeäkin, että sekin varmaan nyt vaikuttaa.

Siis kävikö teillä niin, että lapsi ei tottunut päiväkotiin ja jatkoit lapsen hoitamista kotona? Mä pelkään, että meilläkin joudutaan tähän ratkaisuun. Rakastan lasta yli kaiken, mutta en vaan pysty olemaan pelkkä kotiäiti :(
Lapsi ei tottunut päiväkotiin. Ei yhtään. Oli liikaa ääntä, liikaa ihmisiä. Oli tosi vaikeaa ja sen takia jäin sitten pois työstäni ja jäin kotiin. Meillä tämä onneksi kävi taloudellisesti.
Paljon myöhemmin tosin kävi ilmi, että on erityislapsi ja se selitti paljon. Olin kotona siihen asti kun lapsi oli 12v ja sittenkin menin vain osa-päivätöihin. Itse viihdyin kotona tosi hyvin.
-nro 6-

Mies vie tytön aamuisin ja minä haen, ja kun mies laittaa aamulla viestin, että jäi taas sinne itkemään niin mua surettaa ajatus, että mun oma pieni itkee siellä ikävää.
No eivät tuon ikäiset vielä kykene käsittämään millään tasolla, miksi vanhemmat hylkäävät sinne päiväksi. Luultavasti ajan kuluessa tottuu kuitenkin tilanteeseen. Mutta ei siinä hyväksymisprosessissa tuo kolme viikkoa vielä pitkä aika ole, eikä se varmaan käy hetkessä, vaan asteittain.

Usein käy juuri näin, että kun alkaa menemään hyvin, niin sitten tulee taudit. Ja ne tuo hommaan takapakkia. Niinku teillä nyt käynyt. En olisi siis vielä yhtään huolissani, mikäli hoitopaikka on kannustava ja positiivinen. Eivät saa torua lasta itkemisestä eikä hermostua. Hoitotätien on oltava itse positiivisia, että kyllä kaikki järjestyy. Terveisin 10vuotta päikyn tätinä ollut. Vain yksi lapsi siirtynyt minun aikana perhepäivähoitoon, joka oli juuri sille lapselle parempi vaihtoehto.

Usein käy juuri näin, että kun alkaa menemään hyvin, niin sitten tulee taudit. Ja ne tuo hommaan takapakkia. Niinku teillä nyt käynyt. En olisi siis vielä yhtään huolissani, mikäli hoitopaikka on kannustava ja positiivinen. Eivät saa torua lasta itkemisestä eikä hermostua. Hoitotätien on oltava itse positiivisia, että kyllä kaikki järjestyy. Terveisin 10vuotta päikyn tätinä ollut. Vain yksi lapsi siirtynyt minun aikana perhepäivähoitoon, joka oli juuri sille lapselle parempi vaihtoehto.

kiitos kannustavista sanoista! ❤️ päikyn tädit ovat todella mukavia ja hekin sanovat että kyllä tämä tästä helpottaa.
Ap

Noin 2 kuukautta meni! Lahjoin kaikin tavoin ettei itkisi. Kun hain kotiin taskussani oli pieni karkki jne mitä sitten odotti... Lopulta itkut loppui ja löytyi kaveri ja nyt menee mielellään!

1v 9kk alotti syyskuussa. On 4pv/viikko. Noin 2kk meni kun itku jäi pois, mutta jää edelleen välillä myrtsinä hoitoon, tykkää kyllä olla sielä. Ja jos menee lähemmäks viittä kun pääsen hakee, nii itkee sielä tädin sylissä . Kotona ollaan ensimmäinen puolituntia sylissä ja juodaan tuttipullosta maitoa. Nukkumaan mentiin välillä ihan jo ko19 kun on/oli niin naatti päivän jälkeen.

Isomman kanssa aikoinaan meillä auttoi se, että mentiin vähän etuajassa ja leikittiin hetki siinä pihassa ennen kuin mentiin sisällä

Jos joku muu asian kanssa joskus painiskelee ja löytää tämän ketjun, niin meillä helpotti ikävät ihan yhtäkkiä noin kuukauden päiväkotitaipaleen jälkeen <3 :)
AP

Yhteistyössä