V
vierailija
Vieras
Kela ei myönnä sitä. Minulla ei kuulemma ole perusteita saada sitä, vaikka lääkärin lausunnon mukaan kyseessä on sairauden hoito. Kelan mukaan kyseessä ei ole sairauden hoito.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Sairastan masennusta. Siksi. Ja masennukseni johtuu suurelta osin juuri ylipainosta. Ja tolle laastarin suosittelijalle sanoisin, että haista kuule paska.Miksi pääsy leikkaukseen evättiin? Eikä niitä nykyisen käypähoitosuosituksen mukaan pitäisi suosia?
Ymmärrän hyvin, että tuo tuntuu epäreilulta ja jopa loukkaavalta, jos ylipaino vaikuttaa masennukseen ja masennus sitten estää pääsyn hoitoon. Siitä tulee helposti sellainen noidankehä, että apua ei saa juuri siksi, että tilanne on jo vaikea.Sairastan masennusta. Siksi. Ja masennukseni johtuu suurelta osin juuri ylipainosta. Ja tolle laastarin suosittelijalle sanoisin, että haista kuule paska.
Ei tämä ole mikään “syö vähemmän ja liiku enemmän” -asia silloin, kun painoa on kertynyt vuosien aikana, mieliala on maassa ja arjesta selviytyminenkin vie kaikki voimat. Minusta tuntuu todella turhauttavalta, että ensin sanotaan, että ylipaino on terveysriski ja siihen pitäisi puuttua ajoissa, mutta sitten kun yrittää hakea oikeaa apua, vastauksena onkin, ettei ole tarpeeksi sopiva hoitoon.
En minä kuvittele, että lihavuusleikkaus olisi mikään helppo ratkaisu tai oikotie onneen. Tiedän kyllä, että sen jälkeen pitää muuttaa ruokailua, seurata ohjeita ja sitoutua pitkäksi aikaa. Mutta juuri siksi olisin halunnut päästä kunnolliseen arvioon ja saada selkeän suunnitelman, en vain torjuvaa päätöstä. Jos masennus on este, niin miksi ei samalla kerrota, mitä minun pitäisi tehdä, jotta tilanne voitaisiin arvioida uudelleen?
Olen miettinyt myös sitä, miksi esimerkiksi Saxenda-hoidosta tai muista lääkärin arvioimista painonhallinnan vaihtoehdoista ei puhuta selkeämmin silloin, jos leikkaukseen ei pääse. En tarkoita, että mikään lääke olisi automaattinen ratkaisu kaikille, mutta olisi edes jotain muuta kuin pelkkä “ei”. Jos kerran kyse on terveyden ja toimintakyvyn parantamisesta, niin luulisi, että vaihtoehdoista voisi keskustella asiallisesti lääkärin kanssa.
Tässä tuntuu pahalta sekin, että ylipaino pahentaa masennusta ja masennus taas vaikeuttaa painonhallintaa. Siitä tulee sellainen kehä, josta pitäisi muka itse päästä ulos, vaikka apua pyytää juuri siksi, ettei enää yksin jaksa. En ole päihdeongelmainen, en hae mitään turhaa kosmeettista toimenpidettä, vaan yritän saada apua terveyteen ja toimintakykyyn.
Ehkä minun pitää pyytää toinen mielipide tai selvittää, voiko asiaa viedä eteenpäin toista kautta. Mutta tällä hetkellä olo on kyllä todella lannistunut. Tuntuu, että kun on lihava ja masentunut, niin joka suunnasta tulee vain syyllistämistä, vaikka oikeasti tarvitsisi asiallista hoitoa ja tukea.