Bussiin meno vaunujen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bussimatkustaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bussimatkustaja

Vieras
Olen tuore äiti, ja haluaisin lähteä vaunujen kanssa bussiin (pääkaupunkiseudulla). Minua kuitenkin mietityttää kuinka se sujuu, miten varmistan että kuski huomaa minut, ettei vain sulje ovia liian aikaisin kun menen vaunujen kanssa välistä, tai miten pääsen tarpeeksi nopeasti pois omalla pysäkillä kun pitää nostaa aisa ylös ja ottaa jarru pois ja ne on aika jäykät meidän vaunuissa. Entä jos kuski ei huomaakaan? Jännittää koko tilanne!

Täällä Tampereella on ainakin käytössä sellainen vaununappi, jota painamalla kuski tietää että olette poistumassa. Kyllä bussikuskien kuuluu katsoa että kaikki pääsevät ovista ulos ja sisään turvallisesti, oli sitten kyseessä lapset tai vanhukset. Ihan kaikessa rauhassa kannattaa ottaa se bussista poistuminen.

No siis kuskihan ei avaa sisään tullessa muuta kuin etuoven, JOS EI ole vaunuilijoita tai pyörätuolia tms. Jos on, avaa hän välioven, ja silloin myös tarkistaa peileistä, että olet sisällä. Pois tullessa kannattaa nousta vaunulle pikkuisen ennen kuin painat oman pysäkin nappia, niin ehdit tehdä jarru- ja aisahommat. Kuski ei tyrkkää ovea kiinni, ennen kuin olet ulkona. Joskus kuski ei välttämättä avaa keskiovea ollenkaan, ja silloin on kyse siitä, että vaunuja on jo kahdet tai kuskista riippuen myös kolmet tai jopa neljät, ja ei mahdu enempää. Silloin pitää jäädä odottelemaan seuraavaa.
Kyllä se siitä. Itse olen huono menemään bussilla, koska ekalla kerralla sattui ilkeä kuski, jäi suoraan sanottuna paskan maku suuhun, mutta hyvinhän tuo muuten sujui.

stressasin aivan samaa asiaa, kun vauva oli ihan pieni. ensimmäinen matka oli aivan todella jännittävä ja stressaava, mutta sen jälkeen kaikki on sujunut hyvin ja nyt jo rutiinilla.. jopa korkealattiaiseen ratikkaan :)

olisko sulla mahdollista tehdä ensimmäinen bussimatka päättäriltä päättärille. mennä esim kävellen tai autolla? näin saisit rauhassa asettua bussiin ja poistua omassa tahdissa. tällai eka kerta olis helpompi. sit seuraavalla kerralla voisit jo mennä ihan normisti omilta pysäkeiltäsi, kun on yksi kokemus takana siitä, että kuinka kaikki sujuu. se, että ottaisit mukaan jonkun vaunuttoman tueksesi helpottais varmasti kans! se onkin oikeasti ihan helppoa, mutta ymmärrän sun jännityksen täysin, koska olin ihan samassa jamassa maaliskuussa :D menin ite päättäriltä päättärille siskon rauhoitellessa hermoilujani.

En ole vielä testannut mutta olen raskausaikana kovasti tarkkaillut vaunujen kanssa liikkujia ja enpä ole nähnyt kertaakaan että joku olisi oven väliin jäänyt. Itse olen miettinyt kanssa lähinnä sitä että miten mahtuu sisään ja kuinka toimitaan. Siellä on bussissa keskiovien kohdalla stop-napin vieressä sininen lastenvaununappi josta ovi pysyy pidempään auki. En ole varma mutta minusta samanlainen nappi löytyy myös oven ulkopuolelta, jos kuski ei itse huomaa ovia avata niin voi painaa napista. Ehkä siitä on muutenkin hyvä painaa jos on paljon porukkaa niin kuski varmaan huomaa että joku liikkuu vaunuilla. Hkl:n sivuilla on ohjeita lastenvaunujen kanssa liikumiseen myös jopa niissä korkeissa vanhoissa ratikoissa, lukaise sieltä vielä. :)

Täällä yksi seutuliikenteen käyttäjä ja kahden lapsen äiti. Ei ole mulla ainakaan ollut mitään kokemuksia siitä, että olisin ollut jäämässä oven väliin. Ja maalaisjärjellä ajatellen pitäisin melkoista mekkalaa, jotta jos ei kuski, niin ainakin joku matkustaja huomaisi jos ovet ovat menossa ennenaikaisesti kiinni. Mulla on nykyään se haaste kun kahden kanssa on liikenteessä, että keskiovesta kun menee sisään ja ulos minun ja vaunujen lisäksi esikoisemme, joka pitää minua kädestä kiinni ja jota joudun auttelemaan mennen tullen (on alle kolmivuotias). Eli pelkillä vaunuilla on siihen nähden helppoa :-)

Mutta tosiaan paina (jos on) sinistä vaununappulaa kun jäät pois ja pyydä aina apua, jos epäröit pärjääväsi. Mun ongelmat ovat lähinnä just sitä, että onko bussissa jo ennestään esim. kahdet vaunut jolloin emme mahdu enää mukaan. Kannattaa ylipäätään liikkua ruuhka-aikojen ulkopuolella, koska ylitäynnä olevassa kulkuneuvossa tulee kuuma ja menee hermo. Yleensä liikun aamupäivisin busseissa klo 9-11 välillä, silloin on rauhallisempaa. Matalalattiaratikoihin meidän vaunut mahtuvat, mutta korkeisiin, jossa on se himskatin välitanko ja kaksi rappusta en mene. Meidän vaunut ovat sen verran leveät, että tiukkaa tekee enkä halua olla liian riippuvainen kanssamatkustajista.

Mutta tsemppiä Sulle! Jos mahdollista, voithan koettaa tehdä koeajelun tyhjillä vaunuilla (jos vauvasi on esim. miehesi tms. hoidossa) ja testata reittisi. Sitten on vähemmän stressiä kun lähdet "oikeasti" liikenteeseen vauva vaunuissa!

Anteeksi, mutta aika hysterisointia tuo bussilla matkustaminen. Siitä vaan bussiin ja menoks! Vaikka se vähän jännittää aluksi, niin ei se niin vakavaa ole.

Jos aikoo nousta bussiin, pitääkö sitä invanappia (ulkopuolella) painaa vaikka kuski avaisi joka tapauksessa keskioven poistuville? Ihan vaan ilmoittaakseen itsestä kuskille??

Mutta oletteko miettineet, miten turvatonta vauvan on matkustaa bussissa? Vaunuissa ei kait ole mitenkään turvavöissä kiinni. Hassua, kun aina paasataan miten autossa pitää vauvan kanssa matkustaa, että on turvakaukalot ja että vauva on oikein siihen kiinnitetty ja bussissa ei mitään. Vauva on pelkästään vaunuissa, joista lentää kuin leppäkeihäs jos kolari tulee.. Asian vierestä mutta mietitytti vain...

Alkuperäinen kirjoittaja öööööööö:
Mutta oletteko miettineet, miten turvatonta vauvan on matkustaa bussissa? Vaunuissa ei kait ole mitenkään turvavöissä kiinni. Hassua, kun aina paasataan miten autossa pitää vauvan kanssa matkustaa, että on turvakaukalot ja että vauva on oikein siihen kiinnitetty ja bussissa ei mitään. Vauva on pelkästään vaunuissa, joista lentää kuin leppäkeihäs jos kolari tulee.. Asian vierestä mutta mietitytti vain...

Vähän isomman saa kyl valjailla kiinni itse vaunuihin, jos kulkee kaupunkien busseilla, joihin saa vaunut sisään. Mua pelottaa enemmänkin, et joku rojahtaa mahdollisen äkkijarrutuksen sattuessa lapseni päälle.

Mutta yhdistelmävaunun kantokopassa ei ole reikiä (ainakaan meidän vaunuissa), joista saisi ne valjaat pujotettua läpi...Ja niiden pitäisi olla tosi tiukalla, jotta niistä olisi hyötyä. Sitä varmaan ehkä rojahtaisi itse vauvan päällä äkkijarrutuksen sattuessa, kun yleensähän on siinä vaunujen edessä pitelemässä niistä kiinni..

aika huonosti vauva varmaan lentäisi, koska vaunuissa kuitenkin aika korkea laita, ja toisekseen, vaunuthan on aina siinä välikössä(ja meillä ainakin poikittain, eli pääty sivuikkunaan), joten suoja tulee myös siitä edessä olevasta penkin selkänojasta. Lisäksi jos esim. jarrut rikki vaunuista tai haluaa muuten varmistella, kannattaa työntöaisa kiinnittää siihen koukkuun, joka on ollut ainakin meillä joka bussissa siinä vaunupaikalla.
Mitään invanappeja ei tarvi painaa, kyllä kuski huomaa ja avaa oven ja usein auttaakin jos apua tarvitsee.

Olen liikkunut pääkaupunkiseudulla vauvan kanssa busseilla melkein päivittäin kohta vuoden, eikä kertaakaan ole käynyt niin, että kuski olisi yrittänyt sulkea ovet liian aikaisin. Muutenkaan mitään ongelmia ei ole ollut. Ellei ongelmaksi lasketa kuskien töykeä käytös ajoittain... tai sitä, että joskus bussissa on jo maksimimäärä rattaita ja pitää odottaa seuraavaa.

Pysäkillä ollessani aina viittilöin bussia pysähtymään, jotta kuski näkee, että vaunut on tulossa. Pois jäädessäni painan vaununappia siitäkin huolimatta, että joku muu olisi jo painanut "tavallista" nappia. Olen ajatellut, että on kohteliasta kertoa kuskille, että meillä ehkä menee hieman aikaa ja että lattiaa voi kallistaa.

En ole ikinä laittanut vaunun työntöaisaa kiinni koukkuun syystä että usein bussissa on toisetkin rattaat eikä tilaa ole ruveta kääntämään vaunuja niin päin, että työntöaisa olisi ikkunaseinän puolella. Jarrut tietysti päälle ja itse istun tai seison vieressä.

Rutiini syntyy tosi nopeasti, rohkeasti vaan matkustamaan! Kannattaa "harjoitella" matalalattiabussilla. Ja jos apua tarvii niin reippaasti vaan pyytämään - kyllähän sitä itsekin auttaisi jos joku pyytää ja kauniisti kiittää!

Juu olen samaa mieltä kuin äskeinenkin että rutiini syntyy tosi nopeesti! Kyllä muakin jännitti eka bussimatka ihan kauheasti, vaikka ihan hyvinhän se sitten meni. Jos sattuu hyvä tuuri, niin samaan bussiin voi nousta toinenkin vaunuilija ja häneltä voi sitten kysellä, jos joku juttu mietityttää.

Alkuperäinen kirjoittaja öööööööö:

Eikös HKL ole historiansa aikana tappanut vaan yhden bussimatkustajan, ja sekin oli aikuinen.

Onkohan tänä päivänä missään laitteessa turvallista matkustaa... Itse matkustan vaunun + yksi kävelevä, jolla mukana pyörä, melkein päivittäin ja kaikki toimii hienosti ainakin täällä susirajan yläpuolella.

Olen huomannut, joissain uudemmissa busseissa on sellanen sininen STOP-nappula. Itse olen Kotkasta ja olen huomannut asian. Joihinkin vanhoihin busseihinkin on nykyään asennettu se nappi, mutta kaikissa sitä ei ole. Tässä on linkki mainokseen, jonka löysin netistä: Bussiin lasten kanssa

Kun nyt aihe tuli esiin.. Haluaisin rohkaista kaikkia äitejä ja isiä vaunuineen ja rattaineen käyttämään linja-autoja, erityisesti jos kaupunkinne tarjoaa ilmaiset matkat! Mielestäni tämä on sellainen palvelu josta kannattaa pitää kiinni, ja paras tapa kertoa sen tarpeellisuudesta on käyttää sitä.

Ensimmäiset kerrat bussissa vaunujen kanssa ovat jännittäviä, muistan sen erittäin hyvin itsekin. Nuo Kotkan kaupungin ohjeet ovat hyvät ja yksinkertaiset, työnnetään sisään ja peruutetaan ulos. Joskus näkee muita tapoja ja hankalaa tuntuu olevan. Meidän kaupungissa bussit kulkevat parhaimmillaan puolen tunnin välein, joten yleensä ketään ei jätetä odottamaan seuraavaa. Kerran oli bussissa peräti viidet vaunut, ja ihan hyvin meni. Kolmet vaunuille tarkoitetussa välikössä ja kahdet oven edessä.

Törppöihin kuskeihin kannattaa varautua. Vain vaunujen kanssa itse liikkunut voi ymmärtää hankaluudet, ja myös kuskeille sattuu huonoja päiviä. Ja kannattaa pitää huolta vaunuista bussissa eikä luottaa kuskin ymmärtäväisyyteen. Monet kuskit kaahailevat mutkat oli vaunuja mukana tai ei. On toki niitäkin jotka laskevat bussia jos on kinoksia tai muuten korkea pudotus. Kanssamatkustajilta kannattaa pyytää apua, rohkeasti, kyllä yleensä ihmiset tykkäävät olla avuksi.

Jarrun voi avata ja aisan laskea jo ennenkuin ovet aukeaa. Itse lasken aisan hyvissä ajoin, vähän kuin merkiksi muille että me jäämme nyt ja jarrun avaan kun bussi hiljentää pysäkille. Kiireisimmät matkustajat päästän toki menemään mutta usein ihmiset jää odottamaan että vaunut menevät ensin. Ja bussiin mentäessä ehtii vaunut asettelemaan yleensä silloin kun muut matkustajat maksavat matkansa.

Itsekin käytän vaununappia, mutta en paina sitä uudelleen jos nappia on jo painettu. Meillä ei busseissa ole ulkopuolella nappia mutta vain kerran näki kuski tarpeelliseksi moittia minua siitä ettei heti nähnyt meitä. Olisi kuulemma pitänyt käydä ovella sanomassa et vaunut tulossa.

Nyt kun kuljen taaperon kanssa niin laitan aina vyöt kiinni rattaiksi muuntuneissa vaunuissa. Vauvana pidin kuomun kaikki napit kiinni ja kopassa oli lisäksi vetoketjulla kiinnitettävä peitto. Ihan leppäkeihäänä ei sieltä onneksi tulla. Matkarattaiden kanssa en kulje mielellään bussissa, koska tuntuu että vaunut suojaavat enemmän. Kyllähän se turvattomalta tuntuu, mutta toisaalta kaupunkinopeudet eivät ole kovia erityisesti jos on hidasteita tiet täynnä ja pysäkkejä vähän väliä.

Ja rutiini tulee jo ihan muutamasta matkasta!

Minusta bussilla liikkuminen voittaa autoilun kaupunkioloissa, koska lapselle on helpointa istua samassa penkissä kaikki matkat ja kaupat läpi, vaikka nukkuakin. Meillä ei ole ollut turvakaukalo-rattaita, ja kaksivuotiaillehan sellaisia ei enää edes ole.

Minäkin olen ahkerasti bussia käyttänyt vaunujen kanssa ja tosiaan ekat kerrat on hieman jännittänyt. Kerran on meinannut käydä huonosti kun vauva on meinannut äippäpakkauksen makuupussissa ollessaan luiskahtaa pois vaunuista sisään meno ja ulos tulo vaiheessa kun ei ole makuupussi ollut vaunuissa kiinni :( Silloin ei ollut turvakaari ylhäällä eikä se haarakiila jalkojen välissä pitämässä vauvaa paikoillaan...

Toinen mikä nyt esikoisen (3v) ja vaunujen kanssa matkustaessa mietityttää että jos istun esikoisen kanssa niin kuka pitää vaunuista kiinni? Koukut ovat väärässä kohdassa joten en saa aisaa siihen kiinni ja kaarteissa ei vaunu pysy paikoillaan välttämättä paikoillaan vaikka jarrut päällä. Olis kiva jos kaikissa busseissa olis jonkinlainen turvavyö jolla köyttää vaunut vielä paikoilleen kun aina ei pääse istumaan vaunujen lähelle ja esikoinen ei todellakaan pysy yksin istumassa... Oisko kellään vinkkejä miten ootte toiminut ko tilanteessa?

Täälä Espoo Helsinki akselilla on jo kilpailua siitä kuka mahtuu bussiin mukaan lastenvaunulla.
Harmittaa välillä kun bussissa on yhdet todella isot vaunut jotka vievät kokotilan ja itse en pääse menemään pienillä lastenvaunuilla bussiin vaan joudun odottamaan toista bussia.
Ja näin kylmällä se hieman harmittaa.

Nyt se on nähty: kuljettaja jätti meidät oven väliin. Näin siis meillä Turussa. Ihan nopeasti tultiin ovesta eikä ollut bussi edes lähdössä, mutta kuljettajapa sulki yhtäkkiä takaoven katsomatta. Olikohan selvin päin? Siihen jäätiin kiinni, työnsin ovia auki ja sain ängettyä rattaat sisään. Kuljettaja ei reagoinut mitenkään. Itsekin vaan istahdin hämmästyneenä paikoilleni pelästynyttä lasta lohduttelemaan. Pitäisköhän laittaa palautetta? Unohdin vaan jutun jo samana päivänä enkä muista koska se tarkalleen oli, marras-joulukuun vaihteessa ainakin.

Lapsi on jo 2-vuotias, harvakseltaan ollaan kuljettu kaupungin busseissa. Aika usein niihin ei mahdu vaunuiila tai rattailla, joten bussin varaan ei voi aina aikataulua laskea ilman kunnon joustovaraa. Onneksi meillä on useimmiten niin lyhyt matka (3 - 4 km), että sen voi kävellä seuraavaa bussia odotellessa, jos on pakko. Kovin usein bussit ei kyllä aina kulje esim. pyhäisin ja kesällä, n. 2 tunnissa. Kesällä kuljetaankin aina mieluummin pyörällä. Ja vauva-aikana kantoliinan kanssa, mikä tietenkin aina maksoi.

Muakin pelottaa aina vaunujen kanssa kulkiessa että jäädään ovien väliin; jostain kumman syystä kuskeilla on kauhea tarve sulkea ovet niin pian kuin mahd.
Olen huomannut suht toimivaksi kikaksi sen, että otan kuskiin katsekontaktin esim. peilin kautta ennenkuin jäämme kyydistä pois, ja varmistan että kuski tosiaan näkee, että vaunut on poistumassa. Samoin jos mahdollista, kun nousemme kyytiin, yritän kuikuilla kuskia päin ja nähdä omin silmin, että hän huomaa meidät!
Siis katsekontakti on tärkeä.
Se kyllä ärsyttää että tosi harvat kuskit viitsivät laskea bussia alas vaikka se on niin helppoa... siinä saa sitten taiteilla vaunuja ulos bussinlattian ja kadunreunan väliin jäävän ammottavan "rotkon" yli...!
Ja vielä, sekin ärsyttää että monesti bussi on jo täyteen lastattu lastenvaunuja, ja usein jäämme pysäkille ruikuttamaan. Asumme siis pk-seudulla.

Turussa ainakin: meidät jätettiin alkuviikosta jo toisen kerran ovien väliin rattaiden kanssa. Oli paha paikka: iso lätäkkö alla, korkea kynnys nousta bussiin ja väkeä oven edessä sisäpuolella.

Etuovesta oli vielä tulossa ihmisiä, mutta kuljettajapa sulki meiltä takaoven juuri, kun oltiin ovenraossa. Tämä oli siis toinen kerta alle 2 kk:ssa. Eikä me matkusteta edes bussilla kuin kerran, kaksi viikossa. Enää kyllä vain, kun on pakko!

Laitan palautetta TLO:lle taas. Laitoin silloin viimeksikin vaikka vähän myöhässä. Ei ole mitään kuulunut...

Turussa ainakin: meidät jätettiin alkuviikosta jo toisen kerran ovien väliin rattaiden kanssa. Oli paha paikka: iso lätäkkö alla, korkea kynnys nousta bussiin ja väkeä oven edessä sisäpuolella.

Etuovesta oli vielä tulossa ihmisiä, mutta kuljettajapa sulki meiltä takaoven juuri, kun oltiin ovenraossa. Tämä oli siis toinen kerta alle 2 kk:ssa. Eikä me matkusteta edes bussilla kuin kerran, kaksi viikossa. Enää kyllä vain, kun on pakko!

Laitan palautetta TLO:lle taas. Laitoin silloin viimeksikin vaikka vähän myöhässä. Ei ole mitään kuulunut...

Voi kuinka ikävää! Turkulaiset bussikuskit ovat mielestäni kyllä erityisen tylyjä...syntyperäiset suomalaiset siis, ulkomaalaistaustaiset usein ovat kohteliaampia, tervehtivät jne. Tästä on ollut yleisönosastoillakin paljon juttua.

En ole itse jäänyt ovien väliin, mutta jokainen bussimatka jännittää, kun olen näitä juttuja täällä kuullut enemmänkin. Poistuminen on musta helpompaa, kun ainakin meidän linjan busseissa on kaikissa se sininen lastenvaununappi ja yleensä kun painan sitä, katsoo kuski peilistä taakse ja huomaa mut + vaunut.

Hyvä, että olet antanut palautetta!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä