no tässä tulee nyt yksi VASTAUS eikä turhaa pulinaa asian vierestä...
Eli meillä 1v 4kk tyttö aloitti vuoden vaihteessa päiväkodissa. Olin etukäteen tosi huolissani, sillä tyttö ei ollut sitä ennen ollut juuri missään hoidossa. Siis edes muutamaa tuntia mummolla tms. Lisäksi tyttö oli mielestäni arka ja vierastava.
Halusin valmistautua siis kunnolla.
Kävimme jo joulukuun puolella useasti leikkimässä päiväkodin pihalla, aluksi iltaisin ja viikonloppuisin ja myöhemmin tietenkin myös muiden lasten kanssa päivällä. Kävimme myös sisällä tutustumassa useaan otteeseen ja seurailemassa muiden touhuja. Kotona rytmi sovitettiin päiväkodin rytmiin sopivaksi. Myös ruokailut. Syömistä tai pukemista ei ruvettu harjoittelemaan, potalla meillä oli käyty jo hyvän aikaa. Ostin tarvittavia vaatteita ja tarvikkeita ja nimikoin ne.
Tammikuun alussa alkoi hoitosuhde ja minä olin silloin vielä pari viikkoa kotona. Kävimme ekalla viikolla joka päivä päiväkodissa yhdessä ja vietimme siellä ekana päivänä 2 tuntia, toisena 3 tuntia jne. Vikoina päivinä nukuttiin päiväunet. Olin siis koko ajan mukana. Seuraavan viikon tiistaina tyttö jäi muutamaksi tunniksi yksin ja nukkui päiväunet, jonka jälkeen tulin hakemaan. Itki noin minuutin lähtöni jälkeen ja söi ja nukkui hyvin. Oli ottanut ekaa kertaa elämässään lusikan käteen ja lappasi ruokaa suuhun kuin vanha tekijä

Siitä sitten pidennettiin niin, että perjantaina oli jo kokonaisen päivän eli klo 8.30-15, minkä lapsi meillä on hoidossa. Alussa päiväunien kanssa oli ongelmaa, sillä tyttö nukahtaa vähän huonosti ja oli sen vuoksi iltaisin kovin väsynyt. Jos oli nukkunut 1,5-2 tuntia ei ollut iltaisin normaalia väsyneempi. Ei siis tuntunut nämä päiväkodin paljon mainostetut liialliset virikkeet paljoa meidän tyttöön vaikuttavan. Syöminen ja pottailu on sujunut hyvin alusta asti. Puhetta alkoi tulla heti ekan viikon jälkeen. Päiväkotiin jäädessä itki tasan kolmena aamuna ja siitä lähtien on vilkutellut iloisesti.
Meidän päiväkodissa on alle kolmevuotiaiden ryhmässä 16 lasta, joista 9 on alle kaksivuotiasta. Minusta päiväkodissa on aina melko rauhallista. Samalla tavalla ääntä lähtee puistossa riehuvista lapsista... Perushoidon lisäksi aikaa JÄÄ lasten kanssa leikkimiseen. Tiedän sen, sillä jään joka päivä oven taakse vakoilemaan, kun haen lasta.
Meidän tyttö RAKASTAA päiväkotiaan ja viihtyy siellä loistavasti. Hänestä on tullut reipas ja hyväntuulinen pikku taapero (nyt siis 1v 9kk) ja ylpeä päiväkotilainen. Päiväkodissa on monta tosi tärkeää juttua hänelle.
Aina ei tietenkään mene näin sujuvasti, mutta tämä olkoon kannustavana esimerkkinä.
Tsemppiä teille ja pikkuisillenne! Kannattaa valmistautua kunnolla mahdollisuuksien mukaan. Haittaa siitä ei ainakaan voi olla