Kulut määräytyvät pitkälti sen mukaan, mitä päätät haluta. Jos haluat lisää rahaa, niin viitseliäs vaikka jakaa mainoksia, ottaa hädän tullen asuntolainaan lyhennysvapaita kuukausia, menee suunniteltua aiemmin töihin jne. Joskus jopa kaksi opiskelijaa haluaa perustaa perheen ja hekin pärjäävät, kun ovat päättäneet pärjätä.
Itse olen kahden murrosikäisen yksinhuoltaja. Murkkuikäiset ymmärtävät sen, että meillä ei ole rahaa käytössä niin paljon kuin monilla heidän kavereittensa perheillä. He ovat omaksuneet sen, että tiettyjä vaatteita ostetaan kirppiksiltä eivätkä he sitä häpeile. Uusia vaatteitakin ostan (esim. kaikki alusvaatteet ja sukat), joten kokonaan ei tarvitse kulkea muiden käytetyissä vaatteissa. Kännyköitä, tietokoneita käytetään 2-4 vuotta eli pidempään kuin kavereilla eikä nekään ole uusinta mallia, vaan tarjouksesta ostettuja synttäri- tai joululahjaksi.
Minusta ei kannata murehtia sitä, miten pärjäätte sitten, kun lapsi on murrosiässä, koska talous ja työtilanteet ehtivät muuttua vielä moneen kertaan ennen sitä. Sitä paitsi esim. meillä esikoinen osti itse mainostenjaosta ansaitsemillaan rahoilla mopon, koska hän tiesi, että minä en pysty sitä hänelle koskaan ostamaan. Tietyssä määrin tiukka rahatilanne jopa motivoi nuorta yrittämään itse. Esimerkiksi 15-vuotiaallani on ollut jo 3 työpaikkaa, kun työkaverini 17- ja 18-vuotiailla ei vielä yhtään, sillä nämä työkaverini lapset ovat tottuneet saamaan paljon eikä heille kelpaa siivous-, mainostenjako- tms. työ.
Jos miettii, että mitä vauva tarvitsee niin loppujen lopuksi hyvin vähän: vaunut (saa esim. huutonetistä käytettynä), vaatteita (bodyjä saa jopa alle euron kappale ja äitiyspakkaus on hyvä startti), varalle tuttipulloja (jos imetys ei onnistu), vaippoja (voi myös ommella itse kestovaippoja ja myydä ne, kun ei enää itse tarvitse) ja lähemmäs puolen vuoden ikäisestä alkaen voi alkaa antamaan keitettyjä kasvissoseita (voi tehdä itse). Alussa ei tarvitse olla omaa huonetta eikä hirveää määrää leluja. Kyse on pitkälti myös siitä, mitä arvoja itse arvostat. Rakkaus ei ole sidottu rahaan!!!
Itse opettelin leikkaamaan lasteni hiukset (säästöä esim. 10 vuoden aikana tullut satoja euroja) ja olen aina osannut korjata lasten vaatteita. Jos haluat tiukan kotiäitibudjetin, niin opettele tekemään monipuolista ruokaa. Itse olen pistänyt esim. ravintolaruokailun jäihin, koska sillä rahalla ostaa helposti koko viikon ruoat!!! Kirjastoa, uimahallia ja seurakunnan muksukerhoja kannattaa hyödyntää myös.
Olisin sen kannalla, että yrittäkää vaan raskautta. Onhan sinulla siinä sitten vielä 9 kk aikaa kerätä rahaa säästöön. Olen itse joutunut menemään rahasyiden takia töihin, kun lapset ovat olleet vain noin vuoden ikäisiä, mutta olen ajatellut niin, että jos jäisin pelkkää rahaa miettimään, en olisi koskaan raaskinut tehdä lapsia. Sitä paitsi kaikille se 3-v kotiäitiys ei vaan kerta kaikkiaan ole mahdollista. Itse olin töissä pari vuotta lasten välillä ja sainkin silloin hyvin rahaa säästöön. Sain myös uusia projekteja, pari palkankorotusta jne, joten ammatillisestikin töissä käynti oli hyvä asia. Toki töistä tulen kotiin heti kun vaan pääsee ja iltamenot on karsittu minimiin.