Vauvakuume ja pelko pärjäämisestä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Papu28
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Papu28

Vieras
Olen potenut kovaa vauvakuumetta nyt muutaman kuukauden ja miehenikin olisi valmis yrittämään. Ainoa iso huolenaiheeni onkin se, että kuinka tulemme rahallisesti pärjäämään. Itselläni on vakityö ja tulot n. 1200 e/kk, mieheni on töissä perheyrityksessä, mutta yrityksellä on mennyt viime aikoina huonosti, joten jatko on epävarma. Hän tienaa saman verran kuin minä, mutta tili menee saman tien hänen omiin lainoihinsa yms. Asuntolainaa meillä on myös, siihen menee molemmilta n. 400 e/kk. Olen aina ollut varman päälle pelaaja ja siksi nyt stressaan pärjäämistämme.. Kuinka olette tulleet toimeen äitiysloman/hoitovapaan aikana? Haluaisin kuitenkin olla kotona lapsen kanssa sen 3 vuotta, tai voihan olla että mieli muuttuu kun arki tulisi vastaan. Ikääkin meillä kuitenkin alkaa jo olemaan, tähänkin asti yrittämistä siirretty juuri "taloudellisen vakauden" toivossa.. Takaraivossa tietysti takoo myös pelko lapsettomuudesta, jonka rinnalla rahahuolet ovat pientä..

Kyllä sitä monet huonompituloiset lapsia lähtevät yrittämään ja niitä saavat. Äitiysloman ajalta saa kuitenkin hyvin kelan tukea, vaikka hoitovapaalla tulot sitten pienenevätkin reippaasti. Sanoisin että järjestelykysymys - ei rahaa pidä liikaa miettiä. Itse olin 3 vuotta yhden lapsen kanssa kotona, aika kallista lystiä, mutta ihanaa aikaa. Toista lasta kyllä toivottiin muttei sitä sinä aikana näkynyt. Rahallisesti fiksumpaa onkin tehdä toinen lapsi mahdolliseman pian ensimmäisen jälkeen. Mutta kuten tiedetään, ei kaikki mene aina niin kuin suunnittelee.

Ja sulle Bete, tottakai ihmiset jotka haluavat lapsia voivat pelätä sitä että jäävät lapsettomiksi. Kyllähän sinuakin varmaan harmittaisi, jo et saisi jotain mitä olet aina toivonut.

Lapsettomuus pelottaa, koska lapsia kuitenkin toivon saavani. Kärsin pco:sta, joten lapsen saaminen ei ole mikään itsestään selvyys. Mitä se ei tietenkään ole edes "terveillä"..
Kiitos Rohkaisijalle rohkaisevasta vastauksesta! :) Tiedän, että hätä keinot keksii ja asiat aina järjestyvät jotenkin.. Luonne ja järki vaan tavoittelee sitä ihannetilaa, johon haluaisi lapsen syntyvän.

Ajattelin esittää sulle mustana valkoisella meidän talouden tulot, jos ne auttais. :) Meillä siis yksi lapsi, nyt 1-vuotias.

Miehelle jää nettona käteen palkasta n. 1800 e, mulle jäi äitiysvapaan aikana n. 1100 e ja nyt suurin piirtein saman verran, kun satun olemaan työttömänä. Tähän päälle 100 e lapsilisää. Asumme omistusasunnossa, lainanlyhennykset ja yhtiövastike tekevät asumiskuluiksi n. 850 e kuussa. Lisäksi sähkö (myös lämmitys), netti, puhelin- ja lehtilaskut jne. Koko tänä aikana meille on jäänyt jatkuvasti SÄÄSTÖÖN rahaa 200-600 e kuussa (joulun aikaan vähemmän), koska lapsen myötä menot ovat pienentyneet. Tästä voidaan päätellä, että pärjäisimme myös ihan hyvin, vaikka olisin kotona pelkällä kotihoidontuella lapsen kanssa, silloin ehkä jättäisimme esim. vaatehankinnat vähemmälle ja ostaisimme enemmän käytettyä. Lapsen kanssa monet asiat voi saada tosi halvalla tai jopa ilmaiseksi käytettynä, kirpparit ja sukulaisten varastot kannattaa hyödyntää!

Meillä on tarkoituksella pienehkö asunto, joka riittää meille muttei ole liian kallis. Samaa hintaluokkaa tuntuu teilläkin olevan. Tehdään kotona ihan tavallista kotiruokaa, käydään muskarissa muksun kanssa, välillä kahvilassa tai ravintolassa, ostetaan vaatteita ihan entiseen malliin. Ei olla mielestäni tingitty yhtään mistään, mutta varmaan rahaa jää sen takia säästöön, että omiin kalliimpiin harrastuksiin, työpaikkalounaisiin, matkusteluun ym. ei kulu rahaa juuri lainkaan.

Jos ja KUN lapsen toivottavasti jossain kohtaa saatte, niin kyllä äitiysvapaan pärjää aina, koska kuitenkin saa 70 % tuloista äitiyspäivärahana. Eri asia sitten on, onko varaa jäädä hoitovapaalle ja kuinka pitkäksi aikaa, ja joutuuko sen takia tekemään taloudellisia uhrauksia. Mutta ei tämä niin kallista touhua kuitenkaan ole! :D

lapsen myötä menot ovat pienentyneet

Mitä menoja tarkoitat? Siis tarkoitatko esim. ravintoloissa käyntiä tai matkustelua?

Lapsen kanssa monet asiat voi saada tosi halvalla tai jopa ilmaiseksi käytettynä, kirpparit ja sukulaisten varastot kannattaa hyödyntää!

Näin onkin varmasti, kun lapsi on pieni. Entä sitten, kun lapsi on 12-17-vuotias? Jos joku sen ikäisen vanhempi voisi myös tehdä laskelmia, niin sekin voisi auttaa. Lapsihan kuluttaa pienenä vähemmän mitä isompana. Tietty teini-ikäisten vanhemmat ovat jo yleensä täysin työelämässä, mutta kyse onkin lähinnä siitä, haluaako käyttää ison osan "ylimääräisistä" rahoistaan lapseen vai haluaako käyttää ne johonkin ihan muuhun. Jos töitä on, niin toimeentulo tuskin on ongelma. Monesti kyllä kuulostaa siltä, että etenkään 3 lapsen vanhemmilla ei ole kauheasti jäänyt rahaa ikinä säästöön.

Viimeksi muokattu:
Bete: juuri niin. Tässä olikin kyse juuri äitiysvapaan ja mahdollisen hoitovapaan aikaisesta taloudellisesta pärjäämisestä, minkä takia annoin konkreettisen esimerkin omista alle keskitulon jäävistä tuloistamme.

Oikein ymmärsit, tarkoitin juurikin sitä että ns. aikuisten omiin menoihin menee vähemmän rahaa tällä hetkellä, joten lapsen myötä menot ovat pienentyneet. Esitin asiani varmaankin epäselvästi. Pienen lapsen kanssa rahaa menee minun mielestäni muutenkin tosi vähän, kun elämä pyörii aika paljon kodin ympärillä. Totta kai menot tulevaisuudessa kasvavat reippaastikin, mutta ap ei sitä tässä kohtaa kysellyt - eikä minun lapsilukuni vielä tee minusta pätevää sitä arvioimaankaan. ;)

Toki teini-ikäisten lasten vanhemmista yleensä molemmat ovat työelämässä ja tulot sitä myöten kasvaneet. Lainojakin on siinä vaiheessa yleensä lyhennetty jo reippaasti, ja lainoja voi järjestellä uudelleen mikäli on puutetta rahasta. Itse en edes tiedä, hankimmeko koskaan enempää lapsia, mutta tosiaan, kyllähän lapsiluku ilman muuta kasvattaa menoja - ei kuitenkaan suorassa suhteessa, koska tavarahan kiertää isommilta pienemmille.

Puuttumatta tuohon asiaan sen enempää, heitänkin Bete, sinulle kysymyksen: miksi yrität vakuutella laste haluaville ihmisille, ettei lasten saaminen sovi/kuulu heille tai tekee heidän elämästään ylitsepääsemättömän vaikeaa? Yleensähän on niin, että se, joka ei lapsia halua, jättää ne juurikin sinun kuvailemiesi perusteiden takia tekemättä. Joka taas lapsia tahtoo, on valmis tinkimään omista tarpeistaan, jotta saa täytettyä yhden suurimmista haaveistaan = saada ja kasvattaa oman lapsen.

Kulut määräytyvät pitkälti sen mukaan, mitä päätät haluta. Jos haluat lisää rahaa, niin viitseliäs vaikka jakaa mainoksia, ottaa hädän tullen asuntolainaan lyhennysvapaita kuukausia, menee suunniteltua aiemmin töihin jne. Joskus jopa kaksi opiskelijaa haluaa perustaa perheen ja hekin pärjäävät, kun ovat päättäneet pärjätä.

Itse olen kahden murrosikäisen yksinhuoltaja. Murkkuikäiset ymmärtävät sen, että meillä ei ole rahaa käytössä niin paljon kuin monilla heidän kavereittensa perheillä. He ovat omaksuneet sen, että tiettyjä vaatteita ostetaan kirppiksiltä eivätkä he sitä häpeile. Uusia vaatteitakin ostan (esim. kaikki alusvaatteet ja sukat), joten kokonaan ei tarvitse kulkea muiden käytetyissä vaatteissa. Kännyköitä, tietokoneita käytetään 2-4 vuotta eli pidempään kuin kavereilla eikä nekään ole uusinta mallia, vaan tarjouksesta ostettuja synttäri- tai joululahjaksi.

Minusta ei kannata murehtia sitä, miten pärjäätte sitten, kun lapsi on murrosiässä, koska talous ja työtilanteet ehtivät muuttua vielä moneen kertaan ennen sitä. Sitä paitsi esim. meillä esikoinen osti itse mainostenjaosta ansaitsemillaan rahoilla mopon, koska hän tiesi, että minä en pysty sitä hänelle koskaan ostamaan. Tietyssä määrin tiukka rahatilanne jopa motivoi nuorta yrittämään itse. Esimerkiksi 15-vuotiaallani on ollut jo 3 työpaikkaa, kun työkaverini 17- ja 18-vuotiailla ei vielä yhtään, sillä nämä työkaverini lapset ovat tottuneet saamaan paljon eikä heille kelpaa siivous-, mainostenjako- tms. työ.

Jos miettii, että mitä vauva tarvitsee niin loppujen lopuksi hyvin vähän: vaunut (saa esim. huutonetistä käytettynä), vaatteita (bodyjä saa jopa alle euron kappale ja äitiyspakkaus on hyvä startti), varalle tuttipulloja (jos imetys ei onnistu), vaippoja (voi myös ommella itse kestovaippoja ja myydä ne, kun ei enää itse tarvitse) ja lähemmäs puolen vuoden ikäisestä alkaen voi alkaa antamaan keitettyjä kasvissoseita (voi tehdä itse). Alussa ei tarvitse olla omaa huonetta eikä hirveää määrää leluja. Kyse on pitkälti myös siitä, mitä arvoja itse arvostat. Rakkaus ei ole sidottu rahaan!!!

Itse opettelin leikkaamaan lasteni hiukset (säästöä esim. 10 vuoden aikana tullut satoja euroja) ja olen aina osannut korjata lasten vaatteita. Jos haluat tiukan kotiäitibudjetin, niin opettele tekemään monipuolista ruokaa. Itse olen pistänyt esim. ravintolaruokailun jäihin, koska sillä rahalla ostaa helposti koko viikon ruoat!!! Kirjastoa, uimahallia ja seurakunnan muksukerhoja kannattaa hyödyntää myös.

Olisin sen kannalla, että yrittäkää vaan raskautta. Onhan sinulla siinä sitten vielä 9 kk aikaa kerätä rahaa säästöön. Olen itse joutunut menemään rahasyiden takia töihin, kun lapset ovat olleet vain noin vuoden ikäisiä, mutta olen ajatellut niin, että jos jäisin pelkkää rahaa miettimään, en olisi koskaan raaskinut tehdä lapsia. Sitä paitsi kaikille se 3-v kotiäitiys ei vaan kerta kaikkiaan ole mahdollista. Itse olin töissä pari vuotta lasten välillä ja sainkin silloin hyvin rahaa säästöön. Sain myös uusia projekteja, pari palkankorotusta jne, joten ammatillisestikin töissä käynti oli hyvä asia. Toki töistä tulen kotiin heti kun vaan pääsee ja iltamenot on karsittu minimiin.

Yhteistyössä