3kk jatkuva kitinä, allergiaa vai yleistä tyytymättömyyttä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nauris
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nauris

Vieras
Tyttäremme on pian 3 kk vanha. Aiemmin hän oli tyytyväinen kunhan perustarpeet oli tyydytetty ja nukahti lähes minne vain, milloin vain, eikä pahemmin kitissyt, kunnes n 1,5 kk iässä tilanne muuttui, nukahtaminen muuttui hankalaksi ja kiukuttelusta ja itkeskelystä tuli arkipäivää. Vauvan kanssa on enää vaikea liikua ja kyläillä kun nukahtaminen ei suju ja kaikki kitisyttää.

Vauva kitisee ja itkee pitkin päivää kun pitäisi nukkua (on väsynyt, reagoin mielestäni heti ensimmäisiin väsymyksen merkkeihin), kun aletaan pukemaan päällysvaatteita ulkoilua varten, itkee poikkeuksetta kun laitetaan vaunuihin, kunnes on lähdetty kunnolla liikkeelle. Usein kitisee autossa jokaisissa liikennevaloissa ja jollei saa unen päästä kiinni huutaa suoraa kurkkua. Ensin ajattelin itkulle olevan syy; refluksi, allergia tms. mutta enää en tiedä uskonko tuohonkaan teoriaan, sillä esimerkiksi yöt menevät todella hyvin, heräilemättä (kahta syöttöä lukuunottamatta) ja itkutta.

Vauva on tyytyväinen sylissä liikkeessä (alas istuessa täsmälleen samassa asennossa alkaa huuto) ja viihtyy hetkittäin hyvin puuhamatolla tai sohvalla. Onko tämä siis vain kroonista tyytymättömyyttä, tylsistymistä tms. Olenko saanut käsiini vaativan vauvan?

Vatsaongelmiakin on; Kakka on jatkuvasti vetistä, ryynistä ja usein vihertävää ja sitä tulee yleensä useamman kerran päivässä. Viime päivinä jopa 5-6 kertaa/pv. Ilmaakin tulee. Vauva on täysimetyksellä ja nyt olen ajatellut kokeilla maidotonta ja munatonta imetysdiettiä. Selkään on ilmaantunut ihottumantapaista, mutta en tiedä johtuuko vain kuivuudesta.

Tytölle ei kelpaa tutti (eri malleja ja materiaaleja on kokeiltu),eikä nykyään suostu edes juomaan pullosta, jotta saisin vapaa-aikaa. Kitinä/ itku usein laantuu hänen saadessa käyttää äitiään tuttina (ei siis syö, lutkuttaa vain), mutta olen ajatellut ettei tissin tarjoaminen joka itkuun liene kovin pitkälle kantava vaihtoehto. Tutti helpottaisi varmasti ainakin nukuttamishommia huomattavasti. Hereilläollessaan usein kuolaa ja tunkee nyrkkiä/ sormia suuhun.

Olemme pyrkineet noin kuukauden ajan luomaan jonkinasteista rytmiä päivään tuoksetta, ainoastaan nukkumisaika iltarutiineineen pysyy samana (20-21), mutta päiväunien aika, lukumäärä ja kesto vaihtelevat päivästä toiseen. Ollaan yritetty aina toistaa asioita saman kaavan mukaan (ensin nukutaan, sitten syödään, leikitään ja jälleen nukutaan). Ruokailuvälit olen pyrkinyt pitämään 2-3 tunnissa, mikä välillä on tosin vaikeaa, kun itkuja on vaikea tulkita ja nälkäkin tuntuu olevan useammin.

Olisin todella kiitollinen kaikesta avusta ja vinkeistä tilanteen helpottamiseksi!

Kuulostaa kovin samalta kuin meillä vielä hetki sitten. En itsekään löytänyt parannuskonstia kitinöihin, mutta ajan myötä ovat poistuneet. Meidän poika on kohta neljä kuukautta ja mielestäni asiat sujuvat koko ajan helpommin.

Jaksamista, itse lohduttauduin sillä, että yöt sujuvat hyvin!

Itselläni on allerginen lapsi, jonka allergiat alkoivat ilmetä n. 1,5 kk kohdalla. Oireina oli pientä punaista näppylää, kutinaa ja itkuisuutta öisin. Päivällä saattoi nukkua pitkiäkin pätkiä tosi rauhassa. Suurimmaksi laukaisiaksi luulen tavallisen korvikkeen saamista. Hänellä tuli heti näppylöitä ym. ja tämän jälkeen reagoi myös äidinmaidon kautta, vaikka korvikkeen antaminen lopetettiin kokonaan.

Tuo kuvaamasi vihertävä, vetinen kakka usein viittaa allergioihin. Jos vielä samaan aikaan on iho-oireita, niin et mielestäni häviä mitään, jos kokeilet maidotonta ja munatonta kuuria. Mutta tiedäthän, että tämä pitäisi aina sopia lääkärin kanssa tai neuvolassa. Omin päin niitä ei pitäisi aloittaa. Tosin lyhyellä kokeilulla ei lienee vaikutusta, mutta usein nämä kokeilut jatkuvat pitempään ja laajenevat, jos allergiasta on kyse.

Tuosta päivärytmistä vielä. Meillä on ollut vauvalla ns. päivä ja yö sekaisin pienenä, eli nukkui päivät ja valvoi yöt. Silloin saimme ohjeen, ettei ennen 4 kk kannata kovasti yrittää rytmiä muuttaa, koska usein se vaan keikahtaa takasin vauvan luontaiseen rytmiin. Näin ollen luulen, ettei tuosta päivän rytmityksestä ole ihan vielä teille apua. Kannattanee vaan syöttää silloin kun siltä tuntuu ja antaa nukkua kun nukkuu. Meilläkin syötiin hereillä ollessa jopa 1,5 h välein, ja tankkausvaiheessa iltasella oli lähes koko ajan tississä kiinni.

Tsemppiä teille, toivottavasti on vaan "kasvukipuja" ja jos on allegiaa, voimia taistoon!

Sattaa olla koliikkivaivaa, siihen kuuluvat oireena vatsakivut ja vatsavaivat. Suosittelen kyllä itsellesi ruokavaliota, jossa on vähän kananmunaa ja maitoproteiineja. Koliikki paranee yleensä itsestään muutaman kuukauden kuluessa, mutta on hermoja kuluttavaa vanhemmille.
Hoitona voi kokeilla vauvahierontaa+vyöhyketerapiaa, 3 X viikon aikana. Olen itse tehnyt hoitoja aikanaan (Pohj.Suomi) ja tulokset olivat tosi hyviä.

Minusta lapsellasi ei ole välttämättä mikään vialla. Alle vuoden ikäisellä imemistarve on tosi voimakas ja sillä haetaan myös lohtua. Siksi tutittomat vauvat ovat yleensä kärttyisempiä, koska jos et itse suostu antamaan vauvalle rintaa lohtuimemiseen, niin vauva ei saa tuota perustarvettaan tyydytettyä.

Oma tyttäreni ei huolinut aluksi tuttia lainkaan. Hänelle kelpasi vain rinta, vähän myöhemmin hän suostui imemään pikkusormeani, mutta noin puolivuotiaana kyllästyin siihen, kun elämä alkoi olla niin hankalaa, että otin tutin uudestaan esille ja nyt tällä kertaa tutti kelpasi hyvin. Tutin avulla juuri hieman väsyneenä olemisen kitinäitku, pukemistilanteet, kaupassa hermostuminen jne ovat vähentyneet reilusti alle puoleen, koska tutti on riittänyt rauhoittamaan vauvan. Tutin käyttö myös helpotti sitä, että pystyn paremmin tekemään kotitöitä ja leikkimään isomman lapsen kanssa sen sijaan, että "käärö" on koko ajan rinnalla tai sylissä.

Mahdoton sanoa, onko kyse yleisestä tyytymättömyydestä vai allergiasta. Meillä kyse oli molemmista; oli sekä allergioita että muutenkin temperamenttinen ja perustyytymätön vauva. Ei kai siinä muu auta kuin yrittää vaan päästä pikku hiljaa asioista jyvälle. Jos allergiaepäilyt yhtään vahvistuu, kannattaa tietysti lähteä hakemaan apua niihin. Turha niistä on kärsiä, kun niistä oireista voi varsin helpolla eroonkin päästä.

Tuttia meidän tyytymätön tapaus oppi syömään vasta 5 kuukauden iässä. Joidenkin mielestä varmasti turhan myöhäinen ikä edes opetella tuttiin, mutta meillä se auttoi kovasti nukahtamisessa.

Ei noin pienestä vauvasta voi sanoa, että on perustyytymätön, pikkulapsi ei ole vielä tietoinen olento eikä tahallaan "kiukuttele". Hänellä on vaan jostain syystä paha olla eikä muutaman kuukauden ikäinen osaa ilmaista pahaa oloaan muuten kuin itkemällä. Yleensä itkun syynä on kylmä,nälkä,märkä....ilmavaivat, suoliston vääntelehtimiset j.n.e. Jos meillä aikuisilla on vatsavaivoja, niin mekin olemme pahantuulisia tai tunnemme olomme sairaaksi. Aikuinen voi mennä lääkärille tai apteekkiin ja kertoa oireistaan, mitä ei vauva voi tehdä. Vauva tarvitsee myös läheisyyttä paljon. äidin kannattaa unohtaa ns. oma aika, sen aika tulee sitten aikanaan.

Ei noin pienestä vauvasta voi sanoa, että on perustyytymätön, pikkulapsi ei ole vielä tietoinen olento eikä tahallaan "kiukuttele". Hänellä on vaan jostain syystä paha olla eikä muutaman kuukauden ikäinen osaa ilmaista pahaa oloaan muuten kuin itkemällä. Yleensä itkun syynä on kylmä,nälkä,märkä....ilmavaivat, suoliston vääntelehtimiset j.n.e. Jos meillä aikuisilla on vatsavaivoja, niin mekin olemme pahantuulisia tai tunnemme olomme sairaaksi. Aikuinen voi mennä lääkärille tai apteekkiin ja kertoa oireistaan, mitä ei vauva voi tehdä. Vauva tarvitsee myös läheisyyttä paljon. äidin kannattaa unohtaa ns. oma aika, sen aika tulee sitten aikanaan.

Tietenkään pieni vauva ei mitenkään tahallaan kiukuttele, vaan ilmaisee esim. itkullaan jonkun sortin hätäänsä. Eiköhän ap juuri tarkoittanut pohtia sitä, onko kyse allergioista (=selkeä syy) vai jostain yleisestä peruskitinästä. Kyllähän jotkut vauvat ovat selvästi vaativampia kuin toiset, ja syitä vauvan itkuiluun, huonoon nukkumiseen sun muihin vaivoihin on usein tosi vaikea löytää. Tätä minä tarkoitin "perustyytymättömällä".

Viimeksi muokattu:
Meidän vauva oli juuri kuvailemasi kaltainen n. 1,5 kk-7 kk iässä. Koko ajan ja jatkuvasti. Ei tosiaan viihtynyt sen aikaa leikkimatolla, että olisin syönyt voileivän tms., vaan jatkuvasti piti kanniskella ympäriinsä, lauleskella ja lorutella. Istuvassa sylissä ei suostunut olemaan, harvoin lattiallakaan.

Kaikki mahdolliset tutkimukset kierrettiin, mutta lapsella ei todettu mitään allergiaan tms. viittavaa, puhuttiin vain "koliikista". No, koliikkihan ei ole mikään sairaus vaan kuvaus oireista... ja kenen koliikki kestää puoli vuotta? Lapsella oli toki ilmavaivoja ja pulauttelua, mutta kaikkien mielestä se oli ihan normaalin rajoissa.

Olen jälkeenpäin miettinyt paljonkin, mitä olisin voinut tehdä toisin. Siinä vaiheessa olin vain itse niin väsynyt, etten osannut miettiä mitään ratkaisuja tilanteeseen, vaan tyydyin lääkärien kertomaan. Onneksi huutaminen aikanaan loppui... Olen kuitenkin ajatellut, että todennäköisesti vauvalla oli a) silent reflux, joka aiheutti kipuja ja b) tuosta tai jostain muusta johtuen suuri kanniskelun ja huomion tarve ja paha olo. Katseltuani nyt oman lapsen vauva-ajan jälkeen muita vauvoja, olen ollut aivan ymmyrkäinen... Eiväthän ne itke ja kitise koko ajan! En ymmärrä, miten meidän lapsen itkuisuus kuitattiin "normaalina vaikkakin voimakkaana" koko vauva-ajan. Jos eläisin tilanteen uudestaan, vaatisin ainakin kokeeksi refluksilääkkeet sekä veisin vauvan vyöhyketerapiaan, ainakin oman mielenrauhani vuoksi. Silloin ajattelin vain, että mitä iloa voisi olla vauvahieronasta, jos vauva vaan koko ajan huutaa... Eikä välttämättä olisi ollutkaan, mutta olisipa sekin tullut kokeiltua!

Tsemppiä, ja hae rohkeasti apua jos siltä tuntuu!

Yhteistyössä