Esikoinen haaveissa vuodelle 2011/2012?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eltsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ärr, jostain iski eilen menkkamaiset kivut jotka näköjään jatkuu vaan, eli taidan ovuloida. Oletteko muut yrittäjät uskaltaneet käyttää oviskipuihin särkylääkkeitä? Mulla on ollu käytössä Miranax koviin kuukautiskipuihin, mutta luin tänä syksynä pakkausselosteesta seuaava: "Natriumnaprokseenin käyttö voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Kerro lääkärillesi jos suunnittelet
raskautta tai jos sinulla on vaikeuksia tulla raskaaksi."
Tämä luettuani päätin lopettaa Miranaxin käytön täysin yrittämisen ajaksi, riittävä määrä (vuorokausiannoksen maksimi...) parasetamolia tuntui toimivan viimeksi menkkakipuihin.

Minua ihmetyttää suuresti että kun kävin keväällä gynellä ennen yrittämisen aloittamista selvittämässä kiertoani ja valittelemassa satunnisia koviakin oviskipuja, tämä gyne sanoi että voin huoletta käyttä Miranaxia oviskipuihin, ettei särkylääke vaikuta sikiöön vielä siinä vaiheessa kun se ei ole edes alkuaan saanut. Gyne teki vieläpä käsittääkseni töitä myös väestöliiton lapsettomuuspolilla, joten olisin kuvitellut hänellä olevan riittävä asiantuntemus myös särkylääkkeiden vaikutuksesta.

Niin ja lisäys; Mites Sajj?

Myy-84 ja Tiina, kiitos sanoistanne.
Testi tehty, en ole raskaana. Eikä menkkojakaan kuulu, tulisivat nyt ni sais lähteä tyytyväisenä uuteen kiertoon ja yritykseen! Viikon verran kuitenkin ollu vähän sellanen olo aamuisin että ne alkaa, ilmavaivoja ja painetta mahassa, yleensä tuo alkaa vasta päivää ennen menkkoja. Turhauttavaa.
Rupee helpottaa tuo paskafiilis, reagoin aika hurjasti (minkä takia myös luulin että menkat olis alkamassa). Vieläkin tuntuu vähän epäreilulta, mut sellanen tää maailma on. Pahimmalta ehkä tuntui se, että taisin olla onnellisempi tän pariskunnan lapsiuutisesta kuin he itse. Eli kyllä tosiaan koko ajan olen heidän puolestaan ollu onnellinen, itsesääli vaan tuli mukaan kuvaan. Ihan ku sekään olis tarpeellista tässä vaiheessa kun yritystä on takana vasta pari kuukautta :D

Jos sitten tuijottais välillä jotain muutakin kuin omaa napaansa.
Myy-84, peittojen alle touhumaan sitte vaan, jos siis olo on terveempi! Pidän peukkuja että tärppäis ;) Kivahan se on että tietää millon ovis on, mut jos noin sattuu niin se ei kyllä ole mukavaa. Toivotaan tosiaan, ettei kukaan meistä joutuis kovin kauaa tuskailemaan tän yrittämisen kanssa! Vaikka tää onkin ihanaa ja jännittävää aikaa, niin tuntuu myös olevan aika tuskallista. Pettymyksiä ja inhottavia ajatuksia. Kellään meistä ei kuitenkaan ole kiire tän asian kanssa, annetaan kaiken mennä omalla painollaan.

Plussatuulia, positiivista energiaa ja tsemppiä kaikille!

Myy, minulla ovis normaalisti sattuu aika paljon, mutta särkylääkkeitä en ole ottanut. Tuo kipu on kuitenkin aika lyhyt aikaista, muutaman tunnin se pahin kipupiikki vaan kestää. Oletko kokeillut lämpötyynyä/kuumavesipulloa tuohon kipuun? Minulla lämpö auttaa kipuun yhtä paljon tai enemmän kuin särkylääkkeet. Toisaalta olen joutunut syömään kaiken maailman pillereitä (särkylääkkeet) niin paljon, että minulla alkaa koskea mahaan noiden syöminen. Mielummin kipu alavatsalla kuin mahalaukun kohdalla, sillä menkkakivut ei ole kuitenkaan vaarallisia vaikka kipu onkin kova.

Harmi Sajj tuo nega, mutta älä luovuta vielä tämän kierron suhteen! Jos menkat ei ole alkaneet, on olemassa hyvä mahdollisuus, että oletkin raskaana, mutta testit ei vielä näytä sitä. :) Onhan näitä tapauksia vaikka kuinka, joissa testi ei näytä plussaa, vaikka sikiön sydän jo sykkii ultrassa.

Minulla on myös tuo epätoivofiilis menossa. :( Viime kierto oli niin kökkö, että oksat pois! Jos oma kroppa toimisi niin kuin pitää, tai edes suunnilleen oikein, niin ei varmasti harmittaisi näin paljon eikä tämä tuntuisi niin epätoivoiselta. Mies lohdutteli eilen aika pitkälle samoilla sanoilla kuin mitä Myy sanoi: "Me saadaan kyllä oma vauva vielä ennemmin tai myöhemmin, onhan noita keinoja". :)

Ylihuomenna "pääsen" taas gynelle ronkittavaksi. Jippijaijee.. :/ Tuo on aina niin masentavaa, mutta mielummin menen kuin jätän menemättä. Pelottaa että paikat tulee tuosta niin kipeäksi että ensi viikon ovis menee hukkaan. Hammasta purren sitten pupuilemaan vaan. :) Yleensä tuo auttaa kipuun kuin kipuun, joten lopulta olo on parempi kuin ennen sitä. Kannattaa kokeilla, vaikka aluksi ei olisi kovin innokas fiilis. ;) Endorfiinit hakkaa särkylääkkeet 6-0 poikkeuksetta.

Minä ilmottaudun kiireellisten listalle. Toki haluaisin ehdottomasti raskautua mahdollisimman pian, mutta kyse ei ole pelkästä halusta. Minulla tuo hel*etin endo tekee kuukaudesta toiseen tuhojaan ja gynekin on sitä mieltä, että minut pitäisi saada raskaaksi mahdollisimman pian, kun tuo tauti on niin pahassa paikassa ja leikkauksestaaan ei ole apua. Joten eipä ole paineita... että mielellään se plussa tänne ja pian.

Mymmeliinille siis plussa ja äkkiä! Ymmärrän hyvin että etenevä endo pistää ahdistamaan. :(

Saanko uteliaana ja itsekin endoa pelkäävänä kysellä että milloin sinulla todettiin endo ja miten? Itselläni on aina ollut todella kivuliaat kuukautiset, uutena oireena tosiaan myös nämä oviskivut. Edelliskevään gyne josta aiemmassakin viestissäni puhuin sanoi ettei ultralla näkynyt mitään endoon viittaavaa ja kertomani perusteella sitä ei toistaiseksi ole aihetta epäillä, mutta mistä tiedän koska pitäisi herätä epäilyksiä?
Pari edellistä kiertoa on ollut kipuja myös oviksesta menkkojen alkuun, mutten ole ihan varma ovatko kivut olleet nimenomaan naistenvaivoja vaiko suolistosta johtuvia.

Sajj, meillä on peittoa heiluteltu sairastelusta huolimatta 2-4 päivän välein, joten toivotaan että ovishetkellä on ollut elävää sakkia sisällä. ;) Nuo kivut olivatkin lopulta ihan siedettäviä ja tosiaan eilen illalla ja tänään aamulla yhteensä muutaman tunnin.

Voi kun toivoisin että saisin pian vastauksen siihen että voidaanko me edes saada lasta/minä tulla raskaaksi! Tässä yrittämisessä on ehkä pahinta se kun ei voi tietää minkälaiset onnistumisen mahdollisuudet on, vaikka miehen kanssa terveitä ja nuoria ollaankin. Olen niin malttamaton että haluaisin kääntää aikaa eteenpäin joko siihen että saadaan se plussa ja normaalisti jatkunut raskaus tai vaihtoehtoisesti vuoden yrittämisen jälkeen voitais hakeutua selvityksiin hedelmällisyytemme taholta.

Sitten vielä perinteisesti lisäys :D
Ei tälle kuumeilulle voi mitään. Täällä lasken mahdollista kiinnittymispäivää, mutta lupaan itselleni etten tässä kierrossa tarkkaile kiinnittymisvuotoa sillä viime kierrossa lähti vähän lapasesta...näkyy jos on näkyäkseen. Tilasin myös erittäin herkkiä raskaustestejä, herkkyys 10mIU/ml. Sallin itseni testaavan aikaisintaan 10.11. ja sillä sipuli. Aikaisemmin ei ole testikaapille asiaa!

Meillä kanssa hakeudutaan kohta tutkimuksiin kun tuo vuosi alkaa olla täysi yrittämisen suhteen. Ei vaan millään viitsisi lähteä ronkittavaksi :/ Sais ny pärähtää kaikille se plussa niin ei tarvitsisi kateellisena seurata muitten raskautumista, eikä hermoilla ovisten sun muitten kanssa!

Mulla kanssa toimii tuo lämpötyyny ainakin menkkakipujen kohdalla, suosittelen myös. Ja epätoivofiilistä on myös täällä, vissiin juomaveden mukana tullu tai aikaisen kaamoksen merkkejä :D

Oviskivut bongasin viime viikolla mutta nyt tähtäimessä on ne kiinnittymistipat, jos vaikka ensimmäisen kerran ne tulis.. Ah tätä epätietoisuutta, toiveajattelua, odottelua ja jännitystä :D

Mymmeliinille se plussa, Sajj:lle tsemppiä - ei ne menkat sieltä tule ;)
Ja kaikille muille tärppionnea kiertoihin! :)

Saanko uteliaana ja itsekin endoa pelkäävänä kysellä että milloin sinulla todettiin endo ja miten?

Tottakai saa kysyä. :)

Mulla on aina ollut tosi kivuliaat menkat, ihan alusta asti. Ja nämä kivut ei ole mitään pikkuisen nipistää mahasta -tyylisiä, vaan jalat lähtee alta kun sattuu niin kovasti. Aloin syömään epillereitä tuon kivun takia jo 13 vuotiaana, koska tuolloin oli jo pieni endoepäily ja pillerit pitää endon aika hyvin kurissa. Söin useita liuskoja putkeen noita, sillä 4-5 menkat vuodessa on aika paljon miellyttävämpää kuin 12-13:sta (paitsi nyt kun lasta yritetään). Kiitos ihanalle äidille, joka minut sinne gynelle pikkuteininä raahasi, muuten olisi endo saanut rehottaa vapaana yli 9 vuotta!
2007 keväällä jouduin lopettamaan nuo pillerit aurallisen migreenin takia ja kivut pahentuivat koska oma kroppa "toimi" taas. Kesällä 2008 minulle tehtiin laparoskopia endon varmistamiseksi ja pesäkkeitä olisi voitu poistaa samalla, jos ne olisi olleet paremmassa kohdassa.

Minullahan ei ole koskaan (ennen tätä syksyä) näkynyt mitään endoon viittaavaa ultratessa ja minut on ultrattu useasti! Endo on siitä ikävä sairaus, ettei sitä voi varmuudella todeta kuin kurkistamalla sisään. Ultralla voi saada varmuuden että endo on, mutta sillä ei koskaan saa varmuutta, ettei sitä olisi.

Minullakaan endoa ei ole älyttömästi, mutta pienikin määrä voi tuottaa suurta kipua (ja toisaalta paha endo ei välttämättä aiheuta mitään muita ongelmia kuin lapsettomuutta vaikka koko lantionalue olisi ihan tukossa). Ja tuo oli minulla ikävässä kohdassa, munasarjojen ja -johtimien luona, joten sitä ei alettu poistamaan. Poisto olisi saattanut vahingoittaa noita niin pahasti, että tuossa olisi saattanut mennä samalla sekä johtimet että osa munasarjaa, eikä kaikkea endoa olisi kuitenkaan saatu pois.

Tiputteluvuotoja on ollut myös nyt pillereiden syönnin lopettamisen jälkeen, mutta ei ennen sitä. Oikeastaan minulla ainut endoon viittaava on ollut nämä helvetilliset menkkakivut, jotka ei ole normaaleja (teki mieli yläasteella työntää sählymaila liikanopen kurkkuun kun se yritti pakottaa minut urheilemaan ja väitti että liikunta lievittää menkkakipuja. Ainut mitä pystyin tekemään, oli kippurassa salin lattialla makaaminen ja silti olisi pitänyt treenata...). Lisäksi kroonista väsymystä on toisinaan.

Olen niin malttamaton että haluaisin kääntää aikaa eteenpäin joko siihen että saadaan se plussa ja normaalisti jatkunut raskaus tai vaihtoehtoisesti vuoden yrittämisen jälkeen voitais hakeutua selvityksiin hedelmällisyytemme taholta.

Myy, toivottavasti sinulla ei tätä ole, mutta suosittelen kuitenkin käymään uudelleen siellä gynellä. Äläkä hyväksy tällä kertaa pelkkää ultraa vastaukseksi, vaan pyydä päästä laparoskopiaan. Eihän nuo leikkaukset kivoja ole, mutta se edistää tuota lapsen saamista, omalla tavallaan. Tosi monilla endoa sairastavilla pesäkkeiden poisto auttaa raskautumaan ja vie menkkakipuja pois. Tämän lisäksi kannattaa kysäistä tekisikö ne samalla nukutuksella aukiolotutkimuksenkin, kun kerran ronkkivat jo kunnolla. :) Ja jos käy niin ikävästi ettei tärppiä käy vuoteen, niin eipähän tarvitse sitten alkaa laparoskopiaan jonottelemaan.

Eri lähteiden mukaan endoa kun on 10-20%:lla ja tauti on alidiagnosoitu. Joka viides on kyllä tosi paljon, se tarkottaisi suunnilleen sitä, että tuolta meidän listalta löytyy kaksi muuta endotarta minun lisäkseni. :/

Maanantai 1.11

Yrityksen aloittaneet:
nimim.....................ikä.................YK......................KP..................jännäpäivä

Sajj......................22..................2........................30......................30.10
Dahlia- ................21..................11.. ..................30-32..................11.11
Nanna79..............31...................2.......................28......................11.11
Tiina.....................23..................3........................28......................12.11
Myy-84.................26..................2........................28.....................12.11
Mymmeliini...........26...................3.......................28.....................19.11
kais-a...................22..................2........................36......................26.11
mari974...............36...................1........................?.........................?
Kittycat.................25..................1........................?.........................?
Janette.................29.................~1v.....................?.........................?
eppe.....................21...................2.......................?..........................?

Yrityksen myöhemmin aloittavat:
nimim.......................ikä..........................................yritys alkaa

Marsku...................29............................................syksyllä 2010
eltsu.......................29............................................joulukuu 2010?
Rose.......................24............................................kesällä 2011
Marjutan................26............................................kesällä 2011

Plussanneet:
nimim..................ikä.................plussa............LA................monennesta tärppäsi

emmuk...............24..................12.10..............?..........................yk1

-----------------------------------------------------------------------
Listan saa päivitettyä "lainaa viestiin"-napin avulla :)

Mymmeliini, kiitos kun jaoit kertomuksesi kanssamme.
Kyllä tuo endo herätti taas ajatuksia ja epäilyksiä. Enpä tiedä mitä tämän endoepäilyn kanssa tekisi; julkisella puolella ei ole mitään mahdollisuutta päästä gynelle kivuliaiden kuukautisten takia, yritetty on. Ratkaisuksi kipuihin tarjotaan terveyskeskuksessa hormonaalista ehkäisyä ja särkylääkkeitä. Voisin toki yrittää opiskelija- tai työterveyshuollon kautta, mutta kumpikin toimii vähän niin ja näin.
No, nyt kun on vasta toinen yrityskuukausi menossa niin en vielä hätäile asian suhteen. Katsotaan uudestaan sitten kun/jos niitä on useampi takana, esim. ensi keväänä. Mietin myös sitä että mitä jos nyt koitan saada aikaa tähystykseen ja saan sen ajankohtaan X jota en voi itse päättää, jos tuo ajankohta onkin kierron loppupuolella ja olisinkin onnistunut tulemaan raskaaksi... Jotenkin nyt raskautta yrittävänä mikään tähystystutkimus ei oikein tunnu houkuttelevalta.:/

Minkäslainen on Sajj:n tilanne menkkojen suhteen?

Tein testin viikonloppuna ja se näytti miinusta. Mies tuli kuitenkin käymään viikonloppuna, ja tuli heiluteltua peittoa muutaman viikon edestä. :) Jos pärjäisi taas pari viikkoa...

Menkkoja ei ole näkynyt eikä kuulunut. Jos tammikuussa ei ole tapahtunut vieläkään mitään, niin sitten marssin lääkärin vastaanotolle. Yrittäminen alkaa vasta tosissaan kun pääsen kotiin. Nyt mennään vähän puolivaloilla ja satunnaisesti.

On tässä yrittämisessä yksi hyvä puolikin: Ei tarvitse sählätä kumien kanssa. :)

Menkkoja ei oo näkyny eikä kuulunu. Olenpa nyt sitte oikeen kunnolla miettiny tätä mun kiertoa.. Vaikka päätin etten stressais, mut vaikea olla ajattelematta. Oon hölmö koko ajan ajatellu ovulaation ajankohdan sen mukaan, että kierto on 30 päivää. Nyt tajusin, että mulla oli tissit kipeät kaks viikkoa sitten, 18.-20.pvä, eli ovis on todennäköisesti ollu myöhemmin ku viime kierrossa. Luteaalivaiheenhan tulis kestää 12-16 päivää jos oon oikein ymmärtäny? Eli tän viikon odottelen menkkoja vielä ihan rauhassa :)
Eilen illalla kun kävin vessassa, tuli paperiin vähän vaaleanpunasta tavaraa. Ajattelin että menkat alkaa, kävin suihkussa, laitoin siteen paikalleen ja menin nukkumaan. Tänään aamulla sitten huomasin että eihän ne sitte olekaan alkanu. Mietinpä varovasti että voisko olla sitä kuuluisaa kiinnittymisvuotoa? Se nyt ensimmäisenä tuli mieleen, vaikka toivonkin etten olis ajatellu sitä. Nyt ku menkat alkaa niin pettymys voi olla aika suuri.

kittycat, pahoittelut miinuksesta :/

Mymmeliini ehdottomasti kiireellisten listalle, täällä tsempataan täysillä! Toivotaan todella, että tärppää, ja pian :)
Ja todella myös toivotaan että Myy-84 kärsii vain tavallisista menkkakivuista. Muuta en teille tästä aiheesta oikeen osaa sanoa, mutta peukaloita ja varpaita pidän pystyssä teidän puolesta!

Dahlia-, tsemppiä sullekin! Toivon koko sydämestäni että plussaat ennen ku tarvii hoitoihin hakeutua ronkittavaks. Niinku sanoit, plussattais nyt kaikki vaan, ettei tarvii toisten raskautumisia kadehtia :)

Kaikille muillekin onnea matkaan!

Luteaalivaiheenhan tulis kestää 12-16 päivää jos oon oikein ymmärtäny?

Mietinpä varovasti että voisko olla sitä kuuluisaa kiinnittymisvuotoa? Se nyt ensimmäisenä tuli mieleen, vaikka toivonkin etten olis ajatellu sitä. Nyt ku menkat alkaa niin pettymys voi olla aika suuri.

Kyllä ja voi olla. :) Tuo kiinnittymisvuoto tulee kai noin 6dpo, jos tulee.

ON. Kp11 menossa. Ovis on hyvin usein 12.-13. päivä. Yritystä on ainakin ollut tarpeeksi, siitä ei voi jäädä kiinni. Eilen nukahdin ihan ihmeelliseen asentoon, selkä ihan mutkalla, kun tarkoitus oli jäädä hetkeksi makaamaan takapuoli ylhäällä... Nyt on paikat ihan jumissa, mutta toivottavasti oli vaivan arvoista! Ovis on selkeästi tulossa, kun pientä painetta tuntuu jo oikealla puolella, mutta ei vielä oviskipujen verran. :)

Viimeksi muokattu:
Kiitos Sajj. Toivotaan, että sulla se oli kiinnittymisvuoto. :) Oletko tehnyt jo testin?

Testin tekemisessä hämää vähän se, että tein testin kun se aikaisintaan oli mahdollista eli 19 päivän jälkeen. Voihan se olla, että oli väärä negatiivinenkin. Luulisi kuitenkin, että oli oikea tulos.

Katselin kalenterista kiertoani, joka oli vielä suhteellisen säännöllinen alkuvuodesta. Menkat alkoi aina noin kuudes päivä. Nyt mietiskelinkin, voiko olla mahdollista, että kun kierto joskus palautuu, se noudattaa suunnilleen samaa kaavaa kuin aikaisemmin? Eli käykö kropan sisäinen kello jotenkin alitajuntaisesti vaikka menkkoja ei olekaan? Hmmm.... Jos näin on, niin silloinhan mahdollinen ovulaatio (jos menkat tulee) osuisi noin 20. päivän kohdalle. Sekin pieni tieto auttaisi tässä vaiheessa.

Nyt mietiskelinkin, voiko olla mahdollista, että kun kierto joskus palautuu, se noudattaa suunnilleen samaa kaavaa kuin aikaisemmin? Eli käykö kropan sisäinen kello jotenkin alitajuntaisesti vaikka menkkoja ei olekaan?

Mulla kävi niin vaikka menkat oli lähes 1,5v sekaisin hormonaalisen ehkäisyn takia. Kiertto palautui ehkäisyn aikaisesta jatkuvasta vuodosta vähitellen 30-31pv kestäväksi ja lopulta 28pv kestäväksi, joka on ollut kiertoni pituus niiden alkamisesta lähtien. Sitä en osaa sanoa että onko kierto palautunut ns. raiteilleen noudattaen samaa tahtia kuin aikaisemmin, mutta pituus palautui ennalleen.

Viimeksi muokattu:
Kittycat, valitettavasti jos sun viime menkat tuli joskus heinäkuussa, todennäköisesti et ovuloi, etkä myös voi tulla raskaaksi. "Sisäinen kellohan" pakotetaan hormoneilla hiljaiseksi, jotta kierto ei toimi kuten "kuuluu" (jonka seurauksena nainen ei tule raskaaksi->toimii ehkäisynä). Toisilla tuo käynnistyy itsestään ja omat hormonit ottaa vallan, mutta toisilla kello jää pysähdyksiin ja kroppa ei pelitä oikein, vaan se pitää käynnistää uudelleen hormoneilla. Tämän vuoksi äänestän itse tuon terokuurin puolesta, jotta menkat lähtisi käyntiin ja saisit luomukierrot käynnistymään. :) Tai vaihtoehtoisesti pidätte pienen tauon yrityksessä ja vetäiset primokuurin, jos sinulla se jo on olemassa. Olisihan se varmasti kiva saada kierrot kunnolla käyntiin, ennen kun pääsette tositoimiin.

Mulla hormoniehkäisy ei sekoittanut kiertoa, vaikka käytin monta liuskaa peräkkäin ilman väliviikkoja (jopa 4x28 tablettia ennen viikon taukoa), vaihtelin eri pillerimerkkejä ja söin niitä monta vuotta. Mitään muistikuvia luomukierroista ennen hormoneja ei ole, joten en osaa sanoa kuinka pitkä kierto ennen niitä oli. Ekat luomumenkat tuli alle parin viikon päästä hormonien lopettamisesta, tyhjenysvuodon ja menkkojen välissä oli vain pari vuodotonta päivää. Tästä eteenpäin kierto on ollut säännöllinen, joten näinkin voi käydä.

Perhesuunnittelun kotisivut

Minä hifistelin tänä aamuna. :D Tikutin CB:n digitaalisella ovistestillä. Ehkä maailman turhin juttu, paitsi jos on vähän yksinkertainen. Samat viivat ne siellä liuskassa on ja selkeästi näkee kyllä mikä on tulos, ilman että se näytöllä lukeekin. Mutta tulipahan kokeiltua. Ei kannata tuhlata rahojaan noihin, liuskat ajaa saman asian. ;)

Testi näytti negaa, mutta tajusin vasta testattuani, että kipujen ja laskurin mukaan ovuloin tänään tai huomenna. Näin ollen testi olisi pitänyt tehdä eilen tai toissapäivänä, LH piikki on saattanut jo mennä (24-48h ennen ovista). Tämä on tod.näk. syy siihen, miksi en ole aina saanut plussaa testiin, kun olen testaillut vasta selkeiden oireiden tullessa. Pitäisi vaan luottaa omaan kroppaan, mutta kun se valehtelee ja kehittelee kaikkia olemattomia "raskauoireita".. :D

Mullakin lähti menkat itestään rullaa pillereitten jätön jälkeen, tosin söin niitä vaan puoli vuotta ja ei ne mitenkään täsmälliset taida olla vieläkään.

Taisinpa eilen bongata ne kiinnittymisvuodot, tai vastaavat ruskehtavat limat. Jes, miten voi noin pienestä innostua näin paljon :D Huh, pitää mennä tasaamaan paineet ettei ihan järkyttävän korkealta taas pudota..

ketju minullekin :)
Olen 30 vuotias, toinen yrityskierros käynnissä. Toiveet niin korkealla, että meinaa melkein unet mennä :)
En ihan kaikkea ketjustanne ole lukenut, mutta ilmeisesti samanlaisia fiiliksiä kun mulla, on aikas monilla. Mikä johtuu ehkäisyn lopettamisesta, mikä ovulaatiosta, mikä menkoista vai voisiko kyseessä olla suuri onni, ja kaikki "oireet" johtuisikin raskaudesta...
Mulla kierto 27/28 ja nyt menossa kp 25. Kaikenmoisia merkkejä ilmoilla...vaan mistä näistä edellämainituista :)
Jokaiselle ONNEA yritykseen!

Wahoo, Dahlia! Kovasti tsemppauksia sinnepäin, jospa teillä nyt onnistaisi!

Mymmeliinille onnea oviksen bongailun kanssa, toivottavasti saat pian selville sen ihan oikean ovispäivän.

SL:lle tervetuloa ketjuun. Meitähän alkaa olla kohta iso porukka! Eiköhän tällä otannalla ala kohta plussia paukkua useammallekin. :)

Omat fiilikset yrittämisen suhteen vaihtelee. Tänään päivällä ajattelin että me ollaan miehen kanssa HULLUJA, tämä koko lapsenteko on ihan pimeetä, iski siis vanha tuttu minusta ei ole tähän-paniikki. Sitten mietin että onko mulla oikeus edes yrittää ja toivoa lasta, kun on niin paljon "valmiimpiakin" yrittäjiä vakaine elämäntilanteineen ja aikeineen...
En tiedä onko tähän yhtä oikeaa vastausta. Nyt olisi otollinen elämäntilanne antaa lapsen tulla, jos on tarkoitettu että meistä tulee nyt perhe niin sitten se saa tapahtua. Jos on tarkoitus että se tapahtuu myöhemmin (meillä todetaan vaikeuksia lisääntymisessä tms) niin onhan siinä ajatuksessa kypsyttelyä ja ison pettymyksen saa käydä läpi. Jotenkin alkaa olla sellaisen hysteerisen onko-mulla-nyt-varmana-ovis-ja-missä-vaiheessa-kiertoa-olenkaan-kyttäyksen sijaan rauhallinen tulee jos on tullakseen fiilis. Vähän niinku herran haltuun, vaikken herraan ehkä niin uskokaan. ;)

Keskiviikko 3.11

Yrityksen aloittaneet:
nimim.....................ikä.................YK......................KP..................jännäpäivä

Sajj......................22..................2........................30......................30.10
SL........................30...................2......................27-28...................6.11
Dahlia- ................21..................11.. ..................30-32..................11.11
Nanna79..............31...................2.......................28......................11.11
Tiina.....................23..................3........................28......................12.11
Myy-84.................26..................2........................28.....................12.11
Mymmeliini...........26...................3.......................28.....................19.11
kais-a...................22..................2........................36......................26.11
mari974...............36...................1........................?.........................?
Kittycat.................25..................1........................?.........................?
Janette.................29.................~1v.....................?.........................?
eppe.....................21...................2.......................?..........................?

nimim.......................ikä..........................................yritys alkaa

Marsku...................29............................................syksyllä 2010
eltsu.......................29............................................joulukuu 2010?
Rose.......................24............................................kesällä 2011
Marjutan................26............................................kesällä 2011

Plussanneet:
nimim..................ikä.................plussa............LA................monennesta tärppäsi

emmuk...............24..................12.10..............?..........................yk1

Listan saa päivitettyä "lainaa viestiin"-napin avulla :)

Kiitos Myy-84.
Et sinä mikään HULLU ole, tai sitten olen ihan yhtä HULLU :) Olen miettinyt samankaltaisia asioita kuin sinä nyt. Olen vuosi sitten aloittanut koulun. Aiempi tutkintokin on, mutta halusin kouluttaa itseäni lisää. Olen siis tällä hetkellä "työtön opiskelija". Nuorempana kuvittelin, että jonain kauniina päivänä, kun minulla on vakituinen työpaikka, asuntolainan maksu puolessa välissä, ihana mies, valkoinen aita ja farmariauto, niin sitten tulee tunne että nyt olen valmis äidiksi ja haluan lapsia. Kuvittelin, että tuolla tavalla kaiken kuuluu mennä, kaikilla menee. Vuosien kuluessa tajusin, että tuohan on lähes illuusiota. Nyt minulla on ihana mies, ei työpaikkaa, asuntolainaa reilusti jäljellä, ihan tavallinen vanhahko auto, ruskea aita ja vahva tunne, että nyt haluan lapsia ja olen valmis äidiksi. Taloudellisesti tilanne voisi olla parempi, mutta koska ei voisi :) Mielestäni tärkeintä on että osaa ja pystyy kantamaan vastuun, elämä hoitaa loput. Kaikilla asioilla on tapana järjestyä. Sinulla on hyvä asenne, pidä se :)

Toivon kovasti, että pääsisin viikonloppuna apteekkiin testiostoksille. Näin untuvikkona kysynkin, milloin mielestänne kannattaa testi tehdä? En haluasi kiirehtiä, mutta toisaalta olen niin malttamaton...

SL, oletko sinäkin opiskeleva "yrittäjä"? Mahtavaa jos näin on, saan vertaistukea! Olen hyvin samankaltaisessa tilanteessa itsekin. Ammatti on, työpaikkakin toistaiseksi, mutta aloitin tammikuussa korkeakouluopinnot ja olen siis töistä nyt opintovapaalla. Vuosi on kohta koulua takana ja lähes kolme vielä edessä, mutta silti tuntuu siltä että nyt on sopiva rako antaa lapsen tulla jos on tullakseen. Meiltä puuttuu (ainakin toistaiseksi) se farmariauto, valkoista aitaakaan ei ole eikä kultaista noutajaa, opintolainaa kertyy koko ajan enemmän ja enemmän...mutta jos jäisin odottamaan sitä täydellistä tilannetta niin saattaa olla että hukkaisin hedelmälliset vuoteni ja monta otollista tilaisuutta.

Kaikenlaisten virallisten ohjeiden mukaan testi kannattaa tehdä kuukautisten alkamispäivänä tai sitten kun kuukautisten huomaa olevan myöhässä. HCG:n eli istukkahormonin eritys raskauden alkuvaiheessa on kuitenkin yksilöllistä, sen määrän kasvusta löydät lisää tietoa täältä: Perhesuunnittelun kotisivut
En muista miten pieneen määrään apteekista ostettavat raskaustestit reagoivat. Itse tilasin alkuviikosta mammaksi.fi-sivuilta "erittäin herkkiä testejä", joiden kerrotaan reagoivan jo 10mIU/ml. (Saapuivat muuten vasta nyt postiin, kiitos lakon...)
Ja kuten olet ehkä huomannut, ihan kaikki (kuten esim. minä) eivät aina malta odottaa kuukautisten alkamispäivään testaamisen kanssa. Itse ehkä joudun piilottamaan testit itseltäni kunhan saan ne huomenna haettua. :P

Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.10 Myy-84:
Sallin itseni testaavan aikaisintaan 10.11. ja sillä sipuli. Aikaisemmin ei ole testikaapille asiaa!
Ja tästä pidän kiinni! Saa rangaista ankarasti jos raportoin täällä testailujani ennen tuota päivämäärää.

SL, oletko sinäkin opiskeleva "yrittäjä"? Mahtavaa jos näin on, saan vertaistukea! Olen hyvin samankaltaisessa tilanteessa itsekin. Ammatti on, työpaikkakin toistaiseksi, mutta aloitin tammikuussa korkeakouluopinnot ja olen siis töistä nyt opintovapaalla. Vuosi on kohta koulua takana ja lähes kolme vielä edessä, mutta silti tuntuu siltä että nyt on sopiva rako antaa lapsen tulla jos on tullakseen. Meiltä puuttuu (ainakin toistaiseksi) se farmariauto, valkoista aitaakaan ei ole eikä kultaista noutajaa, opintolainaa kertyy koko ajan enemmän ja enemmän...mutta jos jäisin odottamaan sitä täydellistä tilannetta niin saattaa olla että hukkaisin hedelmälliset vuoteni ja monta otollista tilaisuutta.

Kaikenlaisten virallisten ohjeiden mukaan testi kannattaa tehdä kuukautisten alkamispäivänä tai sitten kun kuukautisten huomaa olevan myöhässä. HCG:n eli istukkahormonin eritys raskauden alkuvaiheessa on kuitenkin yksilöllistä, sen määrän kasvusta löydät lisää tietoa täältä: Perhesuunnittelun kotisivut
En muista miten pieneen määrään apteekista ostettavat raskaustestit reagoivat. Itse tilasin alkuviikosta mammaksi.fi-sivuilta "erittäin herkkiä testejä", joiden kerrotaan reagoivan jo 10mIU/ml. (Saapuivat muuten vasta nyt postiin, kiitos lakon...)
Ja kuten olet ehkä huomannut, ihan kaikki (kuten esim. minä) eivät aina malta odottaa kuukautisten alkamispäivään testaamisen kanssa. Itse ehkä joudun piilottamaan testit itseltäni kunhan saan ne huomenna haettua. :P

Ja tästä pidän kiinni! Saa rangaista ankarasti jos raportoin täällä testailujani ennen tuota päivämäärää.

Vaude, vertaistukea kyllä löytyy :) Siis opiskeleva "yrittäjä" minäkin. Kirjoituksesi voisi hyvin olla minunkin tekstiäni, niin paljon on yhtäläisyyksiä. Aloitin myös korkeakouluopinnot tammikuussa ja sama aika, lähes kolme vuotta vielä edessä. Ja mietteesi täydellisestä tilanteesta...aivan kuin minun suustani. Pohdin itsekin asiaa tuolta kantilta. Että korvaisiko muka sitten valmistuttuani ammatti mahdollisen lapsettomuuden. Miehelle olenkin leikkisästi sanonut "olisi kauheaa uskotella itselleen aamulla töihin lähtiessä, että ei se haittaa ettei lapsia saada kun minulla on tämä mahtava ammatti nyt." EIII, ei ikinä näin!

En koskaan ole kokenut/potenut varsinaista vauvakuumetta. Joskus vähän pelottikin, että mahdanko ikinä haluta Oikeasti lapsia. Ja sitten se tuli, reilut puoli vuotta sitten. Vahvempana kuin koskaan, tunne että nyt on sen aika, nyt olen valmis, haluan lapsen. Edelleenkään en ole sulaa vahaa pienten vauvojen suhteen. Haluan olla sulaa vahaa oman pienen vauvani kanssa :) Olenkohan jotenkin outo...?

Kiitos testausvastauksesta. Nyt kyllä tuntuu, ettei apteekkireissua tarvitse tehdä...vaan enpä heitä kirvestä sinne kuuluisaan kaivoon vielä.
Kärsivällisyyttä Sinullekin :D

Viimeksi muokattu:
Tervetuloa joukkoon SL!! :)

"Näin untuvikkona kysynkin, milloin mielestänne kannattaa testi tehdä?"

Haluatko tietää milloin testin voi tehdä, vai milloin se kannattaa tehdä? Nuo ei ole sama asia. ;)

Myy jo kertoikin, milloin testin voi tehdä. Imho testiä ei kannata tehdä ihan saman tien, ellei ole valmis kestämään keskenmenoa.

Jäin yhtenä päivänä lueskelemaan noita PeSu:n sivuja ja sieltä löytyi TODELLA masentava juttu:

"Tutkimus osoitti, että kun munasolu on hedelmöitynyt, varhaisen keskenmenon todennäköisyys on

* 18-vuotiailla 63 %
* 28-vuotiailla 85 %
* 38-vuotiailla 95 %
* 48-vuotiailla 99 % "

ja masentava juttu jatkuu samalla sivulla:

"On siis aivan normaalia, jos herkällä raskaustestillä (esim. Acon10) tehdyn positiivisen testin jälkeen kuukautiset kuitenkin alkavat eikä raskaus jatku. Itse asiassa ko. tutkimuksen mukaan tämä saattaisi olla jopa yleisempi tilanne kuin se, että raskaus jatkuisi ja kuukautiset jäisivät pois! " (tosin tuon tutkimuksen luotettavuudesta en osaa sanoa mitään...) :(

:O Että on tämä lisääntyminen kyllä ihmeellistä! Välillä tuntuu ihan uskomattomalta, että maailmaan on onnistunut syntymään miljardeja ihmisiä, vaikka lisääntyminen näyttää tilastojen valossa olevan hankalaa, ellei jopa mahdotonta...

Minulla on suunnitelmana testailla kp 30 jos menkat eivät ole alkaneet. :) Tällöin menkat olisi pari päivää myöhässä, mutta voihan se olla että mieli muuttuu ja testaan jo kp29. ;) Aijemmin en testiä tee, sillä en tahdo suotta rahoittaa testifirmoja ja tehdä liutaa negatiivisia testejä.

Mielenkiintoiseen tutkimukseen (tai siitä kirjoitettuun artikkeliin) olet Mymmeliini törmännyt.

Minusta tuo ei sinänsä ole masentavaa muuten kuin iän vaikutusten puolesta. On ihan luonnollista että luonto karsii pois epäkelvot, niin näköjään käy elinkelvottomille alkioillekin. Ehkäpä siis toisin kuin oletetaan raskauden alkaminen ei välttämättä olekaan niin harvinaista/ihmeellistä vaan pikemminkin sen jatkuminen.

Itse olen niin pohjattoman utelias että voisin jopa haluta tietää mahdollisesta varhaiseen keskenmenoonkin päättyvästä raskaudesta mieluummin kuin suojata itseäni siltä tiedolta. Tosin jos odotukset ovat korkealla en ehkä haluaisi tietää "liian aikaisin". Pohdiskelin paljon noita edellisiä menkkoja joita edelsi erikoiset (raskaus?)oireet ja jotka alkoivat kovalla kivulla ja supistelulla. Olin matkalla ollessani todella onnellinen että olin jättänyt mahdollisen testaamisen matkan jälkeiseen aikaan (lukuunottamatta ihan liian aikaisin tehtyä mukahaamua), sillä positiivinen testitulos ja tieto keskenmenosta olisi kyllä pilannut koko matkan.

No, kukin tyylillään ja fiilistensä mukaan. Itse ehkä riemuitsisin positiivisesta testituloksesta ihan sen itsensä takia ja sitten vasta myöhemmin raskauden varmistuttua kestäväksi iloitsisin vauvasta.

Kyllä ne menkat sieltä sitten alkoi, tiistai-iltana ne tuli ihan nurkan takaa. Noh, nyt sitten uuteen kiertoon, toivottavasti marraskuu on elämäni paras kuukausi ;)

Dahlia-, isot tsempit sinne, mulla on kaikki sormet ja varpaat pystyssä! Oi kyllä nyt olis sun vuoro plussata :)

SL, tervetuloa haaveilevaan joukkoomme! Plussaa toivotaan myös sulle.

Noista opiskeluista, lukion jälkeen piti pitää yks välivuosi.. Noh, aika monta vuotta tässä mennyt jo, mut nyt olis motivaatiota opiskella. Keväällä en päässy kouluun sisälle, ens viikon maanantaina valintakoe, tsempatkaa mua, kiitos :) Ammattia mulla ei ole, lukion käyny ku oon, mut töitä ollu näiden vuosien aikana, ensin kassalla, nyt kehitysvammaisten kanssa. Mut nää on näitä asioita joita en oo jaksanu stressata, olen kuullu juttua pariskunnasta joilla asuntolaina, pari lasta, nainen opiskelee ja mies taantuman vuoksi työttömänä. Pärjänneet silti, meillä siis asiat oikein hyvin :) Mulle merkitsis paljon jo se, että mulla olis opiskelupaikka valmiina, vaikken opiskeluja olis edes vielä ehtiny aloittaa.

Kärsivällisyyttä kaikille, menkkojen alkaminen on kuitenkin ehkä vähän helpompaa kuin se "et ole raskaana" - ilmoitus! Plussaa odotellessa ;)

Keskiviikko 3.11

Yrityksen aloittaneet:

SL........................30...................2......................27-28...................6.11
Sajj......................22..................2......................30-33...................4.12

Plussanneet:

Listan saa päivitettyä "lainaa viestiin"-napin avulla :)[/QUOTE]

Yhteistyössä