Alkuperäinen kirjoittaja tyttö95;10707901:
eli siis olen 15-vuotias tyttö ja mulla on ollu menkat nyt poissa n. 2,5 kk. noiden 2,5 kk:n aikana emättimestä on tullu kaksi kertaa sellasta ruskeaa vuotoa, jonka seassa hieman verta. vuoto on molempina kertoina kestänyt 1-1,5 vrk. alapää ei kutise tai kirvele. olen neitsyt. menkat alkoivat n. 1,5 vuotta sitten ollessani 13 vuotta. voiko tää olla jtn vakavaa? onko aiheellista huolestua? milloin kannattaisi mennä lääkärille? onko kenelläkään ollut samanlaista "vaivaa"? miten kauan teillä on ollu menkat poissa yhteen menoon ilman että ootte ollu raskaana? helppiä pliis! apua?!
Kyllä se pieni vuoto on ollut kuukautiset. Miksi niin vähän vuotoa? Ehkä siksi, että hormonitoimintasi on vielä epävakaata nuoruutesi tähden.
Muita syitä vuodon niukkuuteen:
- raudanpuute (koulusi terveydenhoitaja voi helposti todeta)
- muutokset ruokavaliossa
- laihtuminen
- lisääntynyt liikunta.
- stressi
Raudanpuute on helppo korjata lisäämällä raudansaantia ravinnosta ja alussa voi olla tärkeää syödä kuuri rautatabletteja terveydenhoitajan ohjeen mukaan.
Ruokavalio kannattaa pitää kunnossa. Kouluaterioiden syöminen on hyvä alku.
Liiallinen laihtuminen johtaa helposti häiriöihin hormonitoiminnassa. Kuukautisten puuttuminen voi aluksi olla kivaakin, mutta tukanlähtö ja ihon huononeminen eivät ole tavoiteltavia, saati myöhempi hedelmättömyys.
Lisääntyneeseen liikuntaan elimistö tottuu vähitellen, jos liikkuminen ei ole elämän pääasia
Stressin purkamiseen auttavat mm. puhuminen, liikunta, rentoutuminen, kunnollinen nukkuminen, ystävät.
Neuvoni on, että käy terveydenhoitajalla mittauttamassa hemoglobiini, jolla saadaan tietää rauta-arvosi. Jos kuukautiset ovat poissa puoli vuotta, niin tarkemmat tutkimukset ovat tarpeen.