Alkuperäinen kirjoittaja päivähoidosta;10709405:
Meillä vajaa 2-vuotias esikoinen jää pp-hoitoon osa-aikaisena kun itse vuoden alussa jään vauvan kanssa kotiin. Perusteena on se, että suurempi muutos se lapselle olisi jäädä yhtäkkiä kotiin äidin ja uuden vauvan kanssa, juuri kun hoitokaverit ja hoitopaikka on tulleet tutuksi ja tärkeäksi osaksi lapsen päivärytmiä. Jos ottaisimme lapsen hoidosta pois, niin loppuvuodesta kun palaan työelämään olisi jälleen etsittävä uusi hoitaja kun tuskin samalle enää pääsee jos hoitopaikan antaa pois. Olisiko se sinusta parempi vaihtoehto, että lapsen hoitajat muuttuisivat vähän väliä? Halusin vaan osoittaa pointin, että ei se subjektiivinen päivähoito-oikeus aina ole niin mustavalkoista ja että se olisi vaan vanhempien laiskuutta hoitaa lapsi itse. Eikä päivähoito ole aina huono vaihtoehto lapselle, jotkut oikeasti tykkää siellä käydä.
Itse ajattelen niin, että jokainen päivä, jonka lapsi saa olla kotona (etenkin kun on kyse noin pienestä lapsesta) on kultaakin kalliimpi. Minusta lapselle olisi parempi jäädä äidin ja vauvan kanssa kotiin ja mennä sitten yhtäaikaa samaan hoitopaikkaan sisaruksensa kanssa.
Äitihän voi säilyttää lapsella saman rytmin kuin hoidossa, niin muutos on hyvin kivuton ja kuitenkin aivan 100% varmuudella lapselle hyvin edullinen muutos. Noin pienelle ei päivähoidosta varsinaista hyötyä ole ja eikö sinusta itsestäsikin olisi kiva olla molempien kanssa kotona, kun kerran mahdollista on?
Itsestäni vaan tuntuisi erittäin julmalta viedä toinen hoitoon. En vaan näe mitään syytä miksi joku muu hoitaisi omaa lastani, kun voin sen tehdä itse.
Toiset ihmiset kerkiää kyllä lastani kasvattaa koko eskarin ja peruskouluajan ties kuinka monta vuotta. Mikä saa ihmiset ajattelemaan, että elämänoravanpyörä pitää aloittaa mahdollisimman aikaisin, ja että se vielä olisi lapsen parhaaksi???!!Luulisi että ihminen mieluiten huolehtisi itse jälkeläisistään, kun se kerran on mahdollista.
Vaikka minkä kehityspsykologisen teorian pohjalta asiaa tarkastelee tai ottaa käteensä sitten minkä tahansa kasvatus/lapsipsykologin kirjoittaman kirjan, niin ihan taatusti vastaus on se, että lapselle ehdottomasti paras paikka on oma koti, mikäli vanhemmat täydessä ymmärryksessä kulkevat. En kai itsekään menisi vapaapäivänä töihin, ellei olisi ihan pakko, mutta kukin tavallaan..
Ehkä tämän voi lopettaa. Minua, eikä onneksi montaa muutakaan ihmistä saa kukaan, eikä mikään ymmärtämään, miksi äiti jättää lapsensa toisten huolehdittavaksi, vaikka voisi tehdä sen itse ja miksi viedä hoitopaikka sellaiselta, joka sitä ihan oikeasti tarvitsee. kaipa se on ihmisen perusluonne, eli itsekkyys.
Tämä ei jankkaamalla parane..