influenssa rokote

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lers
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lers

Vieras
Neuvolassa suositeltiin ottamaan influenssarokote 6kk vauvalle. Siinähän on nykyään sikainfluenssa samassa rokotteessa, mutta se on neuvolan mukaan täysin eri rokote kun Pandemrix.

Oletteko ottaneet ko rokotteen vauvalle? Neuvolassa oltiin sitä mieltä että kausi-influessa ja sikis kannattaa ottaa alle 2v lapsille, koska ko taudit on pahoja pienille. En kyllä taida nyt silto uskaltaa kun kukaan ei tunnu tietävän mistä se narkilepsia johtuu.

otettu pojalle (1v.) kumpaakaan rokotetta. Neuvolassakaan ei oo ollu mitään puhetta noista. Eikä luultavasti oteta edes sitä kausi-influenssarokotetta. Sikainf. rokotetta ei missään tapauksessa.

Emme ole meidän vajaa neljävuotiaalle ottaneet koskaan kausi-influenssapiikkiä vaikka sehän olisi ilmainen kaikille alle kolmevuotiaille. Hän on saanut kaikki rokoteohjelman mukaiset rokotteet ja tuon sikapiiikin sillloin kun se annettiin. Meidän nuorempi on 1v ja hänellekään emme ole tuota kausi+sikapiikkiä ottaneet vaan ainoastaan rokoteohjelman mukaiset vaikka neuvolassa sitä kausi+sikapiikkiä kovasti suositeltiin. Sai viime neuvolassa rokotteen muutenkin, en haluaisi montaa samaan aikaan... Mutta tuota emme nyt ota myöhemminkään. Enkä ottaisi sitä pneumokokkirokotettakaan joka tuli hiljan ohjelmaan... Mutta muut ohjelman mukaiset kyllä, en mitään muita. Tuo kausi+sikapiikki ei varmasti ole kyllä haitallinenkaan ja olen täysin varma, ettei siitä tule koskaan kenellekään mitään narkolepsiajuttuja, kyseessä täysin eri juttu kuin tuo Pandemrix. Meillä vain ei koskaan ole kenelläkään ollut kausi-influenssaa, niin en ole kokenut piikkiä tarpeelliseksi, vaikka kertahan se on ensimmäinenekin...

Meidän lapsi sai kausi-influenssarokotteen viikko sitten (sehän siis sisältää tänä talvena myös A(H1N1)-komponentin elikkä "sikainfluenssan"). Ihan itse aktiivisesti otin yhteyttä neuvolaan ja pyysin ko. rokotetta, koska pieniä epidemioita eri puolilla Suomea on ollut ja on edelleen ja ennusteiden mukaan vielä helmikuussa ainakin tautia Suomessa liikkuu eli lapsi ehtii suojaa rokotteesta saada. Meillä siis varsinainen 6 kk neuvola on vasta 6,5 kk iässä, mutta tuo piikki käytiin ottamassa heti, kun 6 kk tuli täyteen. Mitään välittömiä haittavaikutuksia ei rokotteesta tullut. Kohtuullisen rauhallisin mielin olen tuon rokotuksen suhteen, koska kyseisenlainen kausi-influenssarokote on ollut käytössä jo 70-luvulta saakka ja USAssa on rokotettu sikainfluenssaa vastaan samanlaisella rokotteella viime vuonna ongelmitta 29 milj. lasta. Ja kun minun tiedossani on sikainfluenssan rajuus erityisesti nuorilla aikuisilla, niin ehdottomasti halusin suojaa lapselleni. Syksyllä jo otimme me vanhemmat omat kausi-influenssarokotteemme (kuten myös viime keväänä Pandemrixit) ja nimenomaan tuon sikainfluenssan vuoksi ja nimenomaan siksi, että tänä talvena meillä on pieni, joka tarvitsee kaiken mahdollisen suojan, mitä me vanhemmat voimme tarjota. Toki käsihygieniasta yms. myös huolehditaan ja D-vitamiinia ja maitohappobakteereitakin syödään. Eikä unohdeta sitä äidinmaitoakaan (joskaan itse en ole sikainfluenssaa vielä ainakaan sairastanut, joten äidinmaitoni ei siltä suojaa).

Neuvolassa suositeltiin ottamaan influenssarokote 6kk vauvalle. Siinähän on nykyään sikainfluenssa samassa rokotteessa, mutta se on neuvolan mukaan täysin eri rokote kun Pandemrix.

Oletteko ottaneet ko rokotteen vauvalle? Neuvolassa oltiin sitä mieltä että kausi-influessa ja sikis kannattaa ottaa alle 2v lapsille, koska ko taudit on pahoja pienille. En kyllä taida nyt silto uskaltaa kun kukaan ei tunnu tietävän mistä se narkilepsia johtuu.

Viimeksi muokattu:
Minä otin sikainfluenssarokotteen viime talvena, kun odotin nyt 5 kk ikäistä lastamme. Mulle on jotenkin tullut käsitys, että se mun raskausaikana ottama rokote suoijaisi nyt myös lasta, mutta ihan varma en ole. Onko jollain tästä asiasta tietoa? Neuvolasta toki täytyy ensi kerralla tarkastaa, kun tulee tuo 6 kk käynti. Mitään puhetta ei siellä kyllä ole ollut ylimääräisistä rokotteista.

Alkuperäinen kirjoittaja suojaako äidin rokote?;10791462:
Minä otin sikainfluenssarokotteen viime talvena, kun odotin nyt 5 kk ikäistä lastamme. Mulle on jotenkin tullut käsitys, että se mun raskausaikana ottama rokote suoijaisi nyt myös lasta, mutta ihan varma en ole. Onko jollain tästä asiasta tietoa? Neuvolasta toki täytyy ensi kerralla tarkastaa, kun tulee tuo 6 kk käynti. Mitään puhetta ei siellä kyllä ole ollut ylimääräisistä rokotteista.

Vain loppuraskaudesta otettu rokote antaisi suojaa vastasyntyneelle. Suojan tehosta tai kestosta en tiedä. Mielestäni talvella otettu Pandemrix ei suojaa kesällä syntynyttä.

En suositele mitän rokotteeta ,tytäreni sai 6v tupla anos tetravac rokote (vahigosa) ja sikainfluenssa rokote 8vuotiana nyt minulla on 10v autismia sarastava lapsi aikasemin oli täysin terve ei sairastanut mitään neurologista sairauta.

Viimeksi muokattu:
Otimme tyttärellemme 6 kk neuvolassa joulukuussa kausi-influenssa rokotteen ja koska hän on alle vuoden ikäinen hän sai vielä tehosteen kuukautta myöhemmin. Tyttö ei saanut rokotteesta minkäänlaisia vaivoja.

Johtuuko sitten rokotteesta, hyvästä vastutuskyvystä vai tuurista, mutta toisin kuin monet tuttava-perheidemme lapset, tyttö ei ole sairastanut mitään pientä nuhaa kummempaa.

Itselleni en ole koskaan ottanut kausi-influenssa rokotteita, paitsi raskaana ollessani sika-influenssa piikin. Puhuin mieheni kanssa asiasta pariin otteeseen ja päädyin rokotteeseen, koska sairastan astmaa ja olin näin ollen tuplasti riskiryhmässä. Sain rokotteen muistaakseni ensimmäisellä tai toisella neuvola-käynnillä eli ensimmäisen kolmanneksen loppupuolella. Käsitin, että lapsi on sen myötä turvassa sika-influenssalta ensimmäisen kuusi kuukautta synnyttyään (käsittääkseni olettaen, että imetän).

En ole koskaan sairastanut erityisen vakavaa influenssaa ja tämä asenne taitaa olla yleisin syy miksei rokotuksia oteta. Vaikea sanoa onko kausi-influenssa rokotteista miten paljon hyötyä, ilmeisesti on, koska en usko THL huvikseen tuikkii ihmisiin kalliita aineita.

Pneumokokki- ja rotavirus rokotteiden kannalla olen ihan ehdottomasti ja olen kiitoinen että lapseni kuuluu ikäryhmään, joka ne saa. Olen nähnyt yhdessä perheessä hermoja raastavan korvatulehduskierteen ja kahdessa kuinka lapsi on joutunut päiviksi sairaalaan maha-/ripulitaudin seurauksena.

Tiedostan, että rokotteiden ottamiseen liittyy riskejä, mutta mielestäni ei ole reilua jättää lastani rokottamatta, koska silloin hän olisi suojassa taudeilta, koska kaikki muut pääsääntöisesti rokottavat lapsensa. Jos niin kävisi, että lapseni sairastuisi rokotteiden seurauksena, olisin todennäköisesti täysin murtunut. Mielestäni kuitenkin enemmistön etu on selkeästi painava ja oikeutettu peruste rokottamiselle. Minusta on kuitenkin hyvä, että rokotteiden haittapuolistakin puhutaan aktiivisesti, jotta vanhemmat tiedostavat mitä ovat tekemässä.

Yhteistyössä