Onko sisarusrattaista todella hyötyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nemo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nemo

Vieras
Meillä lapsille tulee ikäeroa aika tarkkaan kaksi vuotta. Asumme hieman keskustan ulkopuolella, lähikauppaan matkaa n. 1 km. Leikkipuistoon noin 300 m. Olen käynyt esikoisen kanssa joskus kävellen tai bussilla keskustassa, jonne noin 3 km. Autoa ei ole kovin usein käytössä, koska se kulkee miehen mukana, joka tarvitsee sitä työssään. Esikoinen on aina nukkunut päiväunet vaunuissa: mitenköhän onnistuu sitten kun pikkusisarus syntyy?

Esikoisesta ei oikein osaa vielä sanoa kuinka paljon tykkää kävellä, joten ajattelin joka tapauksessa jättää rattaiden hankkimisen siihen kunnes vauva on syntynyt. Meillä on nyt Teutonia Mistralit, jotka ovat yhdistelmärattaat ja Carenan Lieback Lux-matkarattaat.

Mutta miten teillä: ovatko sisarusrattaat hengenpelastaja ja todella hyödyllinen hankinta vai pärjääkö seisomalaudalla?

Sanoisin, että jos haluaa olla esim. päivän - tai useamman tunnin - kaupungilla/rannalla/reissussa, on/oli minusta helpompi olla liikkeellä tuplarattaiden kanssa. Silloin lapset pystyvät nukkua päiväunensa niissä, joko eri aikaan tai yhtä aikaa.

Meillä on kahdella ensimmäisellä lapsella ikäeroa 1v 3,5kk, vauva kulki ekat kuukaudet kantoliinassa, ja tuplarattaita alettiin käyttää esikoisen ollessa suunnilleen 1v6kk. Rinnalla oli käytössä myös yhdistelmät + seisomalauta lähinnä leikkipuistoreissuilla, mikä sujui ihan hyvin 1,5-vuotiaan kanssa. Tuplarattaat jäivät tarpeettomiksi _muistaakseni_ pienemmän ollessa n. 1v6kk (saattoi olla myöhemminkin), kun esikoinen jaksoi jo kävellä enemmän vajaa 3-vuotiaana. Nyt kun kolmas lapsi täyttää pian 1v., isommat (3v 4kk ja 4v8kk) kävelevät joka paikkaan eikä seisomalauta ole ollut enää käytössä muutamaan kuukauteen.

Meilla lapsilla ikaroa vuosi ja kahdeksan kuukautta. Sisarusrattaat on olleet tosi ehdottomat, mutta ehka teilla mennaan juuri siina ja siina etta kannattaako enaa hankkia. Riippuu paljolti siita, kuinka paljon ja kuinka pitkia lenkkeja kuljette paivisin. Me kuljetaan todella paljon ja pitkia lenkkeja ja kaupunkikierroksia jne, joiden en olisi voinut kuvitella onnistuvan ilman sisarusrattaita. Koko paiva kaupungilla esim saattaa menna tosi katevasti kun toinen tai molemmat voi nukkuakin vaunuissa, lisaksi lapset tykkaavat istua vierekkain. Nykyisin sisarusrattaiden asemasta kaytan usein rattaiksi muutettavaa kahden istuttavaa pyorakarrya. Lyhyemmille matkoille, esim kauppareissulle tms otan tavalliset rattaat ja seisomalaudan. Tosin siihen suuntaan ollaan yha enemman menossa, etta esikoinen kavelee ja seisoo mieluummin laudalla.

Meillä lasten ikäero 1v9kk. Hankin aluksi vain seisomalaudan ja kun siinä olemisesta ei tahtonut tulla aluksi mitään niin menin kauppaan ja ostin tuplat. No, eipä olisi meidän tapauksessa kannattanut. Käytettiin sisarusrattaita aktiivisesti noin kuukausi ja välillä kokeiltiin entisten rattaiden kanssa seisomalautaa. Vauvaa oli paljon kätevämpi/ mukavampi nukuttaa vanhoissa rattaissa/vaunuissa, joten tuplat jäi kuitenkin kokonaan käyttämättä kun isosisko oppi seisomaan laudalla ja olemaan ilman rattaita.

Meidän tytöillä on ikäeroa 1v10kk. Ostettiin tuplarattaat ja kun vauva syntyi huhtikuussa, niin muutama kerta vaunuiltiin tuplilla. Isosisko alkoi kuitenkin kävellä itse tärkeimmät matkat mm. mummolaan n.200m ja puistoon reilu 500m kesän aikana. Aluksi oli tuplat varmuuden vuoksi mukana jos ei jaksaisikaan kävellä mutta halusi yleensä aina kävellä itse. Kesän jälkeen tuplat ovat olleet vain satunnaisessa käytössä ja syksyllä ostettiin lisäksi seisomalauta. Seisomalautaa käytetään monta kertaa viikossa jos lähdetään pihapiiristä keskustaan niin että matkaa tulee muutama kilometri. Silläkin matkalla esikoinen kävelee yleensä koko menomatkan ja vasta paluumatkalla saattaa levähtää seisomalaudalla. Nyt siis kuopus 1v ja esikoinen kohta 3v, uskon että oltaisiin varmasti pärjätty pelkällä seisomalaudallakin, mutta meidän tuplat on ns. matkaratasmallia (carena douple swing) niin on kätevä ottaa mukaan myös reissuille.

Meillä lapset nyt 1 v ja 2 v 9 kk ja tuplia on käytetty tosi paljon. Kauppaan matkaa vain 500 m mutta jos ostaa vaikka pakasteita niin on kiva tietää että pääsee nopeasti kotiin. Samoin aamulla on kova kiire muskariin (matkaa 1,5 km) eikä olisi aikaa katsoa kun esikoinen temppuilee seisomalaudan kanssa. Alle 2-vuotiaana saattoi hypätä pois kyydistä miten sattui, joten lauta oli pitkään poissa käytöstä. Nyt osaisi seistä paremmin, mutta lauta on edelleen tosi vähällä käytöllä meillä. Pidän vaan luotettavampana vaihtoehtona sitä, että esikoisen saa tarvittaessa turvavöihin, jos kesken reissun iskee jokin kriisi. Seisomalauta on varmaan myös hankala talvella.

Omia tarpeita on kuitenkin vaikea arvata etukäteen.

Meillä selviää vastaus tuohon kysymykseen pian, kun pikkusisarus syntyy. Esikoinen on tällöin 2 v 4 kk. Meille tuplat ostettiin, koska lenkkeilemme lähes päivittäin 5-10 km. Myös kauppa-, muskari- jne. reissut ovat 5 km. Minulla ei ole autoa, ja bussiin ei useinkaan mahdu rattaiden kanssa. Asumme lisäksi kaupungin laidalla ja kuljemme metsäpolkuja pitkin, joita ei aurata ihan ensimmäisenä. En usko, että seisomalauta toimisi täällä huonoina keleinä. Vaikka esikoinen käveli (juoksi) jo viime kesänä 1,5-vuotiaana parin kilometrin matkoja, arvioisin silti, että tuplia tullaan käyttämään ainakin siihen asti, että esikoinen on 3,5-vuotias.

Jos ei lenkkeile juurikaan, puisto-, kerho-, kauppa- jne. matkat ovat kilometrin luokkaa, on oma auto, bussilla pääsee kulkemaan jne. ei tuplille varmasti ole käyttöä. Myös esikoisen liikunnalliset taidot ja luonne varmasti vaikuttavat. Minä uskon, että on suuri helpotus nostaa temperamenttinen ja todella nopea tyttö välillä rattaisiin ja köyttää valjaisiin. Saa edes hetken itse hengähtää. Tyttö saa toki liikkua lenkeistä suuren osan. Meillä käydään myös rattaiden kanssa kaupassa, kun aika moni hakee ruoat autolla.

Alessialla ja Lauriella oli paljon hyviä pointteja.

Aika paljon riippuu tosiaan paljon esikoisesta. Meillä hankittiin tuplat kun pikkukakkonen syntyi, ja olivat oikein hyvät vaikka ikäeroa yli 2v. Mutta kun kolmas syntyi, ei ole tuplilla ollut paljonkaan käyttöä vaikka ikäero on pienempi, koska keskimmäinen on tosi reipas kävelijä.

Sanoisin minäkin että paljon tosiaan riippuu esikoisesta... Meillä lapsilla on ikäeroa hieman vajaa 2 vuotta, ja itsekin jahkasin ostanko tuplat vai en. No päädyin sitten ostamaan, ja meillä ovat kyllä tulleet tarpeeseen, joskin epäilen että käyttöikä voi jäädä aika lyhyeksi. Mutta meillä 2-vuotias ei suostu oikein seisomaan seisomalaudalla, koska se tärisyttää jalkoja niin kovasti (Emmaljungan lauta, meillä on lähiympäristössä aika huono asfaltti), ja saattaa hypätä kesken kaiken varoittamatta pois... Käveleminen sujuu hyvin niin kauan kunnes ympäristöstä löytyy jotain mielenkiintoista, eli ehkä noin neljän askeleen ajan... Sitten jäädään tielle kököttämään ja ihmetellään jotain koiran läjää(!) tai roudan tekemiä asfaltin halkeamia. Toisinaan tuohon lekkipuistoon (matkaa n. 400 metriä) ollaan kävelty yli puolikin tuntia, joskus olen saanut jopa retuuttaa esikoisen kainalossa kotiin kun kävelemisestä/seisomalaudalla seisomisesta ei ole tullut yhtään mitään. Joten meillä tehdään lyhyetkin matkat yleensä tuplarattailla.

Paljon riippuu myös vuodenajasta, jolloin ulkoillaan. Talvella pääsee aika hyvin liikenteeseen vaunut+pulkka-yhdistelmällä, kesällä sulalla seisomalautakin toimii, mutta ainakin kevään sohjoissa koin seisomalaudan tosi hankalaksi.

Kuulostaa kätevältä. Minkä merkkinen ja mistä tuollaisia saa?

Meillä on tällainen

Lastentarvike.net - ISO KEVÄTALE! – Tuote: Polkupyörän peräkärry / tuplarattaat INFANTastic (keltamusta)

Tosin tilattiin suoraan Saksasta ja maksoi vähän yli satasen. Nyt on kerran käytetty rattaina kun meidän *molemmista* tuplista oli rengas puhki, mutta 1-vuotiaan oli vähän hankala istua siellä ryhdikkäästi. Mutta onhan noita laadukkaampiakin...

Viimeksi muokattu:
Vastasin jo aiemmin, että meillä tuplarattaat jäi käyttämättä mutta lisään vielä muutaman ajatuksen. Itse hankin tuplarattaat lähinnä siksi, kun ajattelin tekeväni edelleen vaunulenkkejä yhtä usein kuin esikoisen kanssa ja ajattelin käyväni lasten kanssa kaupungilla. Ja pelkäsin, että vanhempi lapsi karkaa jonnekin kesken matkan.

Käytännössä kuitenkin olen tehnyt kaupunkireissut pääasiassa vauvan kanssa kahdestaan omalla autolla, koska sen on ollut mukavampaa ;) - ja meidän tilanteessa myös mahdollista.
Lenkillä olen käynyt mieluiten yksin, koska kädet ja hartiat ovat olleet koetuksella raskaiden rattaiden kanssa eikä vanhempi mielellään lenkille lähde vaan haluaa ulkona leikkimään puistoon tms. Lyhyet puisto- ja asiointimatkat taas eivät minun lenkkeilyn tarvettani tyydytä ja toisaalta lenkillä olen saanut sitten omaa aikaakin.

Porukalla reissataan aina rattaat+seisomalauta yhdistelmällä, mikä oli minusta siis paras. Meillä mennään seisomalaudalla kevyesti 1-2km asiointimatkoja, mutta mateluvauhtia. Työntöasento rasittaa työntäjän selkää eikä reipas kävely ole mitenkään mahdollista ainakaan minulle, pitkälle ihmiselle. Ja on se aika raskasta... Emmaljungan seisomalauta kulki kuitenkin hyvin viime talven lumissa täällä pohjoisessa kaikilla keleillä (paitsi silloin kun tiet olivat auraamatta).

Jos kävelisimme pitempiä matkoja niin tuplat olisivat olleet tarpeen. Ja varmaan silloinkin, jos vanhempi lapsi ei olisi millään suostunut olemaan seisomalaudalla.

Koeta siis miettiä etukäteen myös omia tarpeitasi, mihin aiot rattaita käyttää ja miten pitkiin matkoihin. Jos mahdollista, voithan hankkia ensin seisomalaudan ja sitten tuplat jos koet vielä tarvitsevasi.

Ja huomioi, että pieni lapsi tarvitsee jonkin aikaa tottua seisomalautaan.

Kannattaa myös ottaa huomioon, että esikoinen saattaa haluata olla rattaissa sitten kun vauvakin on, vaikka muuten kävelisi ihan ok. Miten tällaisista pettymyksistä ja mustasukkaisuusongelmista sitten päästään yli ja onko tuplat sen takia tarpeen, on tietty joka perheessä omalla tavalla ratkaistava kysymys.

Meillä syntyi toinen lapsi viime syksynä ja etukäteen päätettiin, ettei mitään tuplia hankita, vaan pärjätään seisomalaudan kanssa. Esikoinen on todella aktiivinen pieni poika ja on jo vuoden ikäisestä kävellyt todella pitkiä matkoja.
Nooh...Vauva syntyi ja kaikki mullistui. Esikoisella oli vaikeaa ja ulkoilu oli pelkkää tappelua. Me istuimmekin sitten kotona, koska en päässyt minnekkään yksinään lasten kanssa. Esikoista varten olisi pitänyt olla toinen ihminen vahtimassa ja kiinni pitämässä. Ulos mentäessä poika alkoi itkeä, karkaili ja vaati päästä äidin syliin ja kannettavaksi. Asumme parin kilometrin päässä keskustasta, mutta kaikki pankit, terveyskeskukset ym. ovat kävelyetäisyydellä. Autoa minulla ei päivisin ole käytössäEn yksinkertaisesti päässyt asioita hoitamaan poikien kanssa. Pari kuukautta tilannetta ihmeteltiin ja käytiin ostamassa phil&tedsin rattaat sisaristuimella. Helpotti tilannetta huomattavasti! Rattaat ovat pienet ja ketterät sekä kevyet työntää, saan kummatkin istumaan tai pienempi voi nukkua ja esikoinen istua "päällä". Nyt meillä ulkoillaankin päivittäin ja olen päässyt asioita hoitamaankin. Esikoisen voi "köyttää" kiinni, ei tarvitse pelätä koko ajan mitä poika seuraavaksi keksii ja minne juoksee. Ulos lähdetään aina niin, että pienempi istuu edessä ja isompi kävelee niin kauan kun jaksaa/ alkaa ihan mahdottomaksi ja sitten siirretään pienempi taakse ja laitetaan isompi eteen. Kun isä on mukana esikoinen kävelee lähes aina. Ainoat ongelmat rattaissa ovat ne, että pienempi ei aina viihdy takana istumassa, koska ei näe sieltä kunnolla ja esikoinen haluaisi kävellä eikä istua paikallaan.
Meille rattaat toivat helpotuksen, perinteiset tuplat koin niin turhiksi ison kokonsa takia ja niiden käyttöikä olisi ollut huomattavasti lyhyempi, näitä rattaita voin käyttää ensin tuplina kahdella ja myöhemmin perinteisinä rattaina yhdellä lapsella. Kannattaa katsoa tilannetta ja sitten ostaa ne tuplat jos siltä tuntuu, meillä ainakin tulivat todella tarpeeseen.

Kuulostaa kätevältä. Minkä merkkinen ja mistä tuollaisia saa?

Meilla on Nordic Cab All Season- merkkinen kärry. Se on tosi mahtava peli, siihen saa talvella jalakset alle, eli voi murtomaahiihtää tai vetää kelkkana perässä. Kesäisin on pyöräkärry/babyjogger tai sitten ihan vaan rattaat. Kun lapset kasvaa niin sitä voi käyttää myös ihan vaan pyörän peräkärrynä. Mä olen ihan hurahtanut tähän vekottimeen :)

Me ei asuta Suomessa, tilasin netistä paikalliselta jälleenmyyjältä. En tiedä kuka Suomessa myy. Burleylla on samankaltaisia malleja.

Viimeksi muokattu:
Meilla on Nordic Cab All Season- merkkinen kärry. Se on tosi mahtava peli, siihen saa talvella jalakset alle, eli voi murtomaahiihtää tai vetää kelkkana perässä. Kesäisin on pyöräkärry/babyjogger tai sitten ihan vaan rattaat. Kun lapset kasvaa niin sitä voi käyttää myös ihan vaan pyörän peräkärrynä. Mä olen ihan hurahtanut tähän vekottimeen :)

Me ei asuta Suomessa, tilasin netistä paikalliselta jälleenmyyjältä. En tiedä kuka Suomessa myy. Burleylla on samankaltaisia malleja.

Niin ja se vielä, että noihin saa pikkuvauvalle adapterinkin.

Viimeksi muokattu:
Pari kuukautta tilannetta ihmeteltiin ja käytiin ostamassa phil&tedsin rattaat sisaristuimella. Helpotti tilannetta huomattavasti! Rattaat ovat pienet ja ketterät sekä kevyet työntää, saan kummatkin istumaan tai pienempi voi nukkua ja esikoinen istua "päällä". Nyt meillä ulkoillaankin päivittäin ja olen päässyt asioita hoitamaankin. Esikoisen voi "köyttää" kiinni, ei tarvitse pelätä koko ajan mitä poika seuraavaksi keksii ja minne juoksee. Ulos lähdetään aina niin, että pienempi istuu edessä ja isompi kävelee niin kauan kun jaksaa/ alkaa ihan mahdottomaksi ja sitten siirretään pienempi taakse ja laitetaan isompi eteen. Kun isä on mukana esikoinen kävelee lähes aina. Ainoat ongelmat rattaissa ovat ne, että pienempi ei aina viihdy takana istumassa, koska ei näe sieltä kunnolla ja esikoinen haluaisi kävellä eikä istua paikallaan.

Saako P&T:n kiinni seisomalautaa? Jos saa, voiko sisaristuin olla silloin alhaalla paikallaan?

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä