Supistukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elviira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elviira

Vieras
Viikkoja 28+4. Liikkuessa ja touhutessa vatsa on kokoajan kovassa supistuksessa ja tuntuu epämiellyttävältä erityisesti ylävatsassa. Kiristää, puristaa, suorastaan ahdistaa ja tuntuu että vatsa repeää. Olo on todella tukala. Levossa helpottaa ja menee ohi, mutta kun nousen ja alan liikkua, sama toistuu. Odotan toista lasta, ensimmäisessä ei ollut tällaista. Kivuttomia supistuksia kyllä oli, muttei näin voimakkaita. En pysty edes käymään kävelyllä, silloin on kipujakin. Onko muilla näin ahdistavia supistuksia jo näillä viikoilla?

Kuulostaa niin tutulta, valitettavasti :(

Omat oireeni ovat ihan identtiset vaikka olen vasta viikolla 23. Olen tänään menossa neuvolaan ja aion ottaa tämän puheeksi. Itsekin odotan toista lasta, eikä ensimmäisen kanssa ollut mitään tällaista.

Tämä on tosi tylsää, kun ihan pienestäkin kävelystä on vatsa aivan kovana ja välillä tosiaan tuntuu, että se räjähtää. En osaa paremmin kuvailla. Yritän lepäillä aina kun voin, mutta se ei käytännössä ole kovin helppoa, kun on töissä ja iltaisin ja viikonloppuisin tulee touhuttua esikoisen kanssa.

Kaiken urheilun olen joutunut jättämään, koska jo puolen tunnin kävelystä tulee sekä vatsa että selkä tosi kipeäksi. Se alkaa vetää jo mielenkin matalaksi, koska normaalisti urheilu on minulle paras tapa rentoutua ja ladata akkuja.

Tsemppiä ja toivotaan, että tämä ei ole mitään sen vakavampaa. Olisi kiva kuulla, onko tämä tavallista muillakin odottajilla ja miten esim. neuvolassa on suhtauduttu?

Unohdinkin mainita, että olen ollut supistuksien takia sairaslomalla kuukauden verran. Loppuviikosta on taas seuraava lääkäri ja luulen että sairasloma jatkuu. En ole työkykyinen. Riippuu varmaan työstä, mutta uskoisin että sinutkin laitetaan töistä pois. Ilmotathan mitä sanovat? :)
Mulle on sanottu ettei töitä saa tehdä jos kohtu on noin supistusherkkä. Kohdunsuulla ei onneksi ole tapahtunut muutoksia.
Koitetaan jaksaa :)

Mulla oli ihan sama tokassa raskaudessa. Päivittäiset supistelut alkoivat suunnilleen rv 28 paikkeilla, ja jäin sairaslomalle jo 2 kuukautta ennen äitiyslomaa. Loppuun asti sain silti "kitua" vauva syntyi kaksi päivää ennen lasketun ajan..

Mulla myös toisesta alkoi supistelut viikosta 20 lähtien. Töitä yritin tehdä (liikunnanohjaaja) vointini mukaan, mutta yleensä jumpan jälkeen en voinut muuta kuin maata sängyssä, kun supiesteli ja joka paikka oli kipeenä. Sairaslomaa sain vinkumalla vinkua, vaikka työnkuvaan en olisi voinut saada muutosta. Kyllä otti päähän, kun sai aina "selitellä" oman työn raskautta ja sitä, että kroppa vain ei kestä tätä muutosta. No nyt oon sitten jo onneksi saanut terveen pojan ja palaamassa taas töihin :). Mutta kyllä, täällä kärsittiin myös supisteluista toisessa raskaudessa.

Moikka Elviira,

valitettavasti tutulta kuulostaa. :( Täällä kasassa tasan 28, ja muutaman päivän olo on ollut juuri tuollainen. Mäkään en esikoisesta muista tällaista, vaikka raskaudesta ei ole kuin pari vuotta.

Oletko sä muuten sama Elviira, jonka kanssa kirjoiteltiin 2009 tuolla ex-yritteliäissä?

Lilli

Moikka Elviira,

valitettavasti tutulta kuulostaa. :( Täällä kasassa tasan 28, ja muutaman päivän olo on ollut juuri tuollainen. Mäkään en esikoisesta muista tällaista, vaikka raskaudesta ei ole kuin pari vuotta.

Oletko sä muuten sama Elviira, jonka kanssa kirjoiteltiin 2009 tuolla ex-yritteliäissä?

Lilli

En ole sama Elviira :)

En siis todellakaan ole ainut supistuksien kanssa. Alkuviikosta kävin neuvolalääkärillä ja töihin ei enää ole asiaa. Loppuun asti täytyy olla sairaslomalla.

Viimeksi muokattu:
En ole sama Elviira :)

Ok.

En siis todellakaan ole ainut supistuksien kanssa. Alkuviikosta kävin neuvolalääkärillä ja töihin ei enää ole asiaa. Loppuun asti täytyy olla sairaslomalla.

Ikävää, että joudut jo jäämään saikulle, mutta mitään riskejä näissä hommissa ei tietenkään kannata ottaa. Tsemppiä! Mulla oli kans viime viikon lopulla sellainen olo, etten taida enää pystyä olemaan töissä. Onneksi olo on helpottanut. Supistuksia on edelleen, mutta ei niin paljon eikä niin kovia.

Lilli

Viimeksi muokattu:
täällä sama ongelma :( Miten tuo pitkä sairasloma vaikuttaa palkkaan? Siis jos jää esim. 2kk ennen äitiysloman alkua saikulle, niin laskeeko se palkkaa?

Mun alalla työnantaja maksaa palkaa viisi viikkoa sairasloman alusta ja sen jälkeen tipahtaa kelan rahoille (lasketaan 2009 verotetun työtulon perusteella). Jonkinverran tulot laskee. Sairaspäiväraha suunnilleen sama kuin tuleva äitiyspäiväraha.

Ja kiitos tsempeistä. Hieman turhauttaa olla niin pitkään kotona, mutta toisaalta saa rauhassa valmistautua ja "nauttia" kesästä ;)

Viimeksi muokattu:
Minullakin alkoivat supistukset n. rv 20. Jatkoin silti liikkumista, mutta kevensin tahtia. Sairauslomalle jouduin jäämään 5vkoa ennen äitiysloman alkua, koska supistukset alkoivat häiritä elämää. Lomalle jäänti auttoikin.
Mulla myös ne saattoi kestää tosi kauan ja muistan istuneeni jopa puoli tuntia bussipysäkillä maha kovana, enkä kyenneyt liikkumaan. Lapsi menikin sitten vaatimattomat 2,5 vkoa yliaikaa... :D Että ei ne ennenaikaiset supparit välttämättä kovin vaarallisia kaikilla ole, joskin epämiellyttäviä. Tsemppiä!

Mulla oli kanssa tokassa raskaussa paljon supistuksia ja olin osittain sairaslomalla jo vk 15 lähtien ja sitten rv 26 jouduin jäämään kokonaan pois töistä. Kohdunkaula alkoi kypsymään ja aukeamaan joskus viikolla 30, mutta vauva syntyi 39+3 eli ei aika vaaratonta oli. Synnytys olikin sitten aika nopea eli ehkä siinä sitten auttoi.

Yhteistyössä