sen paja/mun puoti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wiltsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Wiltsu

Vieras
Kiinteistömme liiketila vapautuu muutaman kuukauden kuluttua vuokralaiselta. En ole halunnut sanoa vuokralaista aiemmin irti, sillä olen tiennyt hänen alkavan olla eläkeiässä. Sanoin miehelleni, että haluan perustaa "kivakaupan", eli myytäväksi päätyy vain kaikenmoisia käsityöläisten hörhöjuttuja, joista itse tykkään. Mieheni vastasi, että hänellä on yksi tyyppi, jonka tuotteet on sinne saatava. Ja ehkä toinenkin.....

Miehelläni on samassa kiinteistössä oma verstas (neliömäärältään suurempi kuin liiketila). Käyn esittelemässä siellä ideoita ja ajatuksiani, mutta tiedän ne esittäessäni, että niitä joko kuunnellaan tai sovelletaan tai kuunnellaan eikä sovelleta edes. Saati tehdä.

Tuli pikkuista vääntöä siitä saanko päättää "ihaite" kaupasta.

Saanko?

Tällasta pikkuveivaamista on koko yhteiselämämme. Toinen ei saatana tajua, että päättää vertailukepoisesti suurempien asioiden hallinnasta ja yrittää sitten puuttua vertailukelpoisesti pienempien asioiden hallintaan. Yrittää. Sit, kun mä selitän, se tajuaa. AINA pitää vääntää. ENNEN kuin tajuaa. Saatana!

(Nää jutut on meidän harrastuksia. Ei varsinaisia töitämme.)

Ka, ukkosihan keksi lisää kivoja tavaroita sinne sinun pikkupuotiisi. Oli siis hyvinkin mukana ajatuksessasi. Ja sinä vaahtoat.

Katsopa nyt ensin ihan rauhassa. minkälaista tavaraa noista lähteistä on tulossa, jos vaikka kuinkakin kivaa ja ihmisten haluamaa. Käösin tehdyt tavarat houkuttelevat ihmisiä sisään katsomaan. Eikö se ole kiva, jos kauppa käy ja tarjonta on monipuolista? Minä ainakin tykkäisin kovasti semmoisista tavaroista, jotka joku itse tekee ja joita ei muualta saa. Makujakin on monenlaisia, joten sinusta kivat tavarat eivät välttämättä miellytä kaikkia, mutta ne muut miellyttävät.

Teidän sotanne taitaa olla oikeastaan taisto vallasta!

Ka, ukkosihan keksi lisää kivoja tavaroita sinne sinun pikkupuotiisi. Oli siis hyvinkin mukana ajatuksessasi. Ja sinä vaahtoat.

Kaikenlaiset ideat joka paikasta ovat tervetulleita!

Pidän muistivihkoa ideoista ja suunnittelen kaikenlaista. Mulla on muun muassa vanha puuvene, jonka ajattelin laittaa kahvilaterassin nurkalle ja istuttaa täyteen yrttejä ja niitä voi sitten kaivaa sieltä mukaansa tarpeen ja halun iskiessä - pientä maksua vastaan. Lammasfarmarituttu mulla on... ja luomuherneiden viljelijä...sekä myllyn pitäjä, puuseppiäkin tunnen jokusen - jopa kyläseppiäkin. Niistä saan kaikkea kivaa. Vanhat talonpoikaishuonekaluni ajattelin rahdata sinne esillepanopöydiksi (ja myytäväksi) ja tarjoilla pullantuoksuisia hetkiä vanhojen paikallisten valokuvien ja käsityöläistarinoiden kera. Niin ja vanhat 1700-luvulta peräisin olevat raamattuni ja virsikirjani. Ostettaviksikin.

Elämyskauppa. Joten ideoita saa tulvia! Kiitos...

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Mökkiläinen;11263216:
Ideat ovat ihan kivoja ja kun toimit harrastuspohjalta, ei lie haittaa, vaikkei asiakkaita oliskaan. Mistäs niitä, pienessä kylässä.

Joo, ei haittaa, vaikkei varsinaisia ostavia asiakkaita olisikaan... Ideointi, toteuttaminen ja kaikenlainen fiilistely sekä paikallisten ja mökkiläisten kanssa seurustelu on ihanaa! Mökkiläiset ovat kyllä tälläkin hetkellä suuri tulolähteemme, vaikkei varsinaista puotia olekaan. Kesäkylämme väkimäärää tuplaantuu kesäkaudella.

Naapurikylässämme on kyllä pieni kyläpuoti, joka vetää bussilasteittain ihmisiä Turusta.... hmmmm...

Niitä ideoita, kiitos!

Liiketilamme vuokratulo on ollut kuusi vuotta sama, eli n. 700 euroa. Ei olla kertaakaan nostettu, vaikka indeksiehto olisikin siihen aihetta antanut. Sen verran olisi hauskaa saada tuottoa myynnistä. En ole mikään varsinainen kauppanainen, lahjoitan, jos joku tarvii enemmän. Mieheni taas ymmärtää rahastaa, muttei ymmärrä kauppaamisesta mitään - ei siis ole mikään ihmemyyjä. Mut nää on lähtökohdat "bisnesideallemme".

Harmi, kun nämä kylien pienet kaupat ovat joutuneet lopettamaan. Kyläkaupoissa sekatavarakaupoissa, oli vaikka mitä rompetta. Hyllyt täynnään pikkutavaraa yksitäis -tai vaikka useampikin kappale astioita, pöytäliinoja, työkaluja jne. kaikkea mahdollista.
Ymmärrän kyllä, että toimeentulon takia joutuivat lopettamaan.
Jossain lehdessä, oli juttu mökkiläisten nostalgia buumista. Haluttiin sitä "mummolaa" ja mummola tavaraa.
Mikäs sen mukavampaa olisi pysähtyä "kesäkauppaan" jossa ikkunoilla kesäpitsiverhot ja pelargoniat ikkunalaudalla. Juoda limukkaa, tai kahavia koivun katveessa. Naiset haluavat hypistellä pitsejä ja kankaita. Kilistellä keramiikkaa, jotain kotiin tunnelmaa tuomaan.
Pohjoisessa on Vassuska, Oulun kauppahallisa. Mutta tämä ahkera taiteilja rouva tekee kumppanien kanssa perinteisiä flanellipaitoja, kankaan painantaa t-paidoista tyynyliinoihin. Nyttemmin hänellä kesämökillään sellainen kesämyymälä. Idyllisten koivujen katveessa.

Nykyiset marketit ja ostoskeskukset ovat tylsiä ostokauppoja. Samaa tavaraa rovaniemeltä helsinkiin. Hirveä musiikki ja kuulutukset kaikuvat.

Monellakin kaupunkilaisella on kesät, talvet pulaa harrastepaikoista, joissa voisi vaikka kutoa kangaspuilla. Tai vaikka tehdä puutöitä pikku jakkaroista isompaan huonekaluun.
Neuvonta-asemat, tai työväenopistot ovat täynnä väkeä ja saattavat mennä melko aikaisin kiinni. Innostunut tekee vaikka läpi yön. Joten joutuu lähtemään aikaisin pois. Hankalaa työssäkäyville.

Suomi on pullollaan harrastetaiteilijoita, hyviä todella taiteella tehtyjä töitä. Kauhajoella on yksi taidemaalari. Lyö laudalta monet kuuluisimmat ja edullisemmin. Löysin hänet sattumalta netinsivuilta ja tilasin muutaman taulun. Pohjoisen lakeuksilta ovat taulujen aiheet.

Alkuperäinen kirjoittaja turun tyttö;11263234:
Monellakin kaupunkilaisella on kesät, talvet pulaa harrastepaikoista, joissa voisi vaikka kutoa kangaspuilla. Tai vaikka tehdä puutöitä pikku jakkaroista isompaan huonekaluun.

Tääkin on ollut yksi kiva pikkuidea. Mulla on kangaspuut omassa puuhahuoneessani. Mieheni tekee sitä jo nyt; eli ottaa vastaan polttariporukoita ja firman viihdytysporukoita maksua vastaan. Kysyntää tuntuu riittävän ja koska nää on meidän kakkosduuneja, ei aika eikä tarmo kaikkeen riitä. Mut mun mielenkiinto ei taida yltää tohon hommaan kuitenkaan.

Kaikkkee kivaa pikkumyytävää ja pikkupullaperiaatteella kuitenkin.... ideoita saa tulvia...yli äyräitten....

Tääkin on ollut yksi kiva pikkuidea. Mulla on kangaspuut omassa puuhahuoneessani. Mieheni tekee sitä jo nyt; eli ottaa vastaan polttariporukoita ja firman viihdytysporukoita maksua vastaan. Kysyntää tuntuu riittävän ja koska nää on meidän kakkosduuneja, ei aika eikä tarmo kaikkeen riitä. Mut mun mielenkiinto ei taida yltää tohon hommaan kuitenkaan.

Kaikkkee kivaa pikkumyytävää ja pikkupullaperiaatteella kuitenkin.... ideoita saa tulvia...yli äyräitten....
Itean tynkä että johonni nurkkaan jakkara, joka on suihkuverhon takana.
Siellä wiltsu ottasi isäännältä suikkii sillä aeko ku emäntä louskuttasi kankaspuita toesessa nurkassa...?

Viimeksi muokattu:
Itean tynkä että johonni nurkkaan jakkara, joka on suihkuverhon takana.
Siellä wiltsu ottasi isäännältä suikkii sillä aeko ku emäntä louskuttasi kankaspuita toesessa nurkassa...?

Ensinnäkin: Keskusteletko kanssani vai jonkun muun kanssa?

Toiseksi: Oletko yli 13-vuotias?

Kolmanneksi. En koskaan ota """""""""suikkiin""""""""" keltään.

Neljänneksi: Imen kullii ja otan suuhun, jos siltä sattuu tuntumaan. Riippumatta siitä, kuka louskuttaa viidennessä nurkassa.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä