Miten savustan miehen ulos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikkumyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pikkumyy

Vieras
Voisiko joku kertoa miten saan miehen lähtemään talostani? Koen jatkuvaa henkistä väkivaltaa, jatkuvaa uhkailua, ajoittaista fyysistä väkivaltaa,alistamista.
Asunto on minun, naimisissa olemme olleet muutaman vuoden. Alun onnen jälkeen väkivalta on pikkuhiljaa lisääntynyt ja alkaa nykyisellään jo uhkaamaan minun ja lasteni mielenterveyttä. Olen yrittänyt saada häntä lähtemään, olen hakenut avioeroa mutta hänen lupaustensa ja uhkailujensa vuoksi jättänyt lopullisen eron hakematta. Jos haen eroa yksin, hän pitkittää asiaa olemalla postittamatta tiedoksisaantipaperia, sen tiedän jo ennestään.
Hänet on haettu putkaan muutamia kertoja ja minusta on otettu kuvia hänen pahoinpitelynsä jälkien takia. Voinko sillä perusteella hakea lähestymiskieltoa? Entä hänen tavaransa jotka ovat yhteisessä kodissamme? Miten hän siinä tapauksessa hakisi ne? Tiedän, että jos näin toimin, saan hänestä ikuisen vihamiehen ja hän tulee jatkamaan kiusaamistaan ikuisesti.
Onko minun pakko myydä kotini että saisin hänet pois? Ei kai minun ole pakko ottaa häntä uuteen kotiini asumaan siksi että olisimme vielä naimisissa? En pysty keskustelemaan hänen kanssaan lainkaan koska hän on sitä mieltä, että jos minä vaan muuttuisin kunnon ihmiseksi, kaikki olisi hyvin. Hän ei suostu kuuntelemaan minua ollenkaan, joten neuvottelut hänen kanssaan on poissuljettu asia. En voi vaan pyytää häntä poistumaan koska hän alkaa niin mielettömän raivoamisen ettei kukaan pysty sitä kuuntelemaan. Pelkään häntä, en niinkään lyöntien takia, vaan sen mielettömän raivoamisen ja karjumisen takia. Hän on niin vihainen kun en alistu hänen oikkuihinsa.
Olen neuvoton, en tiedä miten tuollaisen ihmisen kanssa toimitaan, mutta sietokykyni ja jaksamiseni jatkuvan huudon ja haukkumisen kuuntelemiseen on lopussa. Onko kenelläkään kokemusta tuollaisen ihmisen häätämisestä kotoaan?

Voisiko joku kertoa miten saan miehen lähtemään talostani? Koen jatkuvaa henkistä väkivaltaa, jatkuvaa uhkailua, ajoittaista fyysistä väkivaltaa,alistamista.
Asunto on minun, naimisissa olemme olleet muutaman vuoden. Alun onnen jälkeen väkivalta on pikkuhiljaa lisääntynyt ja alkaa nykyisellään jo uhkaamaan minun ja lasteni mielenterveyttä. Olen yrittänyt saada häntä lähtemään, olen hakenut avioeroa mutta hänen lupaustensa ja uhkailujensa vuoksi jättänyt lopullisen eron hakematta. Jos haen eroa yksin, hän pitkittää asiaa olemalla postittamatta tiedoksisaantipaperia, sen tiedän jo ennestään.
Hänet on haettu putkaan muutamia kertoja ja minusta on otettu kuvia hänen pahoinpitelynsä jälkien takia. Voinko sillä perusteella hakea lähestymiskieltoa? Entä hänen tavaransa jotka ovat yhteisessä kodissamme? Miten hän siinä tapauksessa hakisi ne? Tiedän, että jos näin toimin, saan hänestä ikuisen vihamiehen ja hän tulee jatkamaan kiusaamistaan ikuisesti.
Onko minun pakko myydä kotini että saisin hänet pois? Ei kai minun ole pakko ottaa häntä uuteen kotiini asumaan siksi että olisimme vielä naimisissa? En pysty keskustelemaan hänen kanssaan lainkaan koska hän on sitä mieltä, että jos minä vaan muuttuisin kunnon ihmiseksi, kaikki olisi hyvin. Hän ei suostu kuuntelemaan minua ollenkaan, joten neuvottelut hänen kanssaan on poissuljettu asia. En voi vaan pyytää häntä poistumaan koska hän alkaa niin mielettömän raivoamisen ettei kukaan pysty sitä kuuntelemaan. Pelkään häntä, en niinkään lyöntien takia, vaan sen mielettömän raivoamisen ja karjumisen takia. Hän on niin vihainen kun en alistu hänen oikkuihinsa.
Olen neuvoton, en tiedä miten tuollaisen ihmisen kanssa toimitaan, mutta sietokykyni ja jaksamiseni jatkuvan huudon ja haukkumisen kuuntelemiseen on lopussa. Onko kenelläkään kokemusta tuollaisen ihmisen häätämisestä kotoaan?

Yleinen syyttäjä nostaa tavallisesti kanteen kuvaamassasi tapauksessa olipa uhri sitten mies vai nainen, tuttu tai tuntematon.

No herrinjee, ei tietenkään tartte omaan asuntoon ottaa asumaan, tee avioehto yksipuolisesti, vedä ukko rosikseen pahoinpitelyistä ja lähetä sen kamat vaikka isänsä osoitteeseen. Ja jos se palaa putkasta sun asunnolles, soitan poliisit hakeen se pois.

Viimeksi muokattu:
Onko talo nimissäsi? Onko teillä avioehto, vai joudutko jakamaan talosta saatavat rahat miehesi kanssa?

Jos talo on sinun, vaihdata lukot. No ehkä mies silloin rikkoo ikkunat tms.

Lähde ulkomaanmatkalle pariksi viikoksi ja pyydä ystäviäsi tyhjentämään talon sillä aikaa ja tullessasi voit pistää talon myyntiin. Samalla hankit maistraatista (?) salauksen osoitteesta jossa asutte. Muuten mies saattaa tulla riehumaan ja peräti tappamaan sinut.

Talo on minun ja meillä on avioehto. Enkö voi silloin myydä talon kysymättä toiselta? Miksi mun pitäis kysyä häneltä? Tietenkin hän on joka suhteessa mahdollisimman hankala. Eikö tollasesta miehestä pääse oikeasti mitenkään eroon? Mulla on voimat aika lopussa, en voi käsittää, miten joku voi olla noin ilkeä ihan kun hän eläisi siksi, että saisi kiusata minua. Enkö kuitenkin lähestymiskiellolla saa hänet pois täältä? Miten estän sen ettei hän jatkossa kiusaa perhettäni? Tappouhkauksia saan viikottain mutta miten sen todistan? Kai sekin jotain todistaa, että hänet on useamman kerran viety putkaan riehumisen takia?

Viimeksi muokattu:
Talo on minun ja meillä on avioehto. Enkö voi silloin myydä talon kysymättä toiselta? Miksi mun pitäis kysyä häneltä? Tietenkin hän on joka suhteessa mahdollisimman hankala. Eikö tollasesta miehestä pääse oikeasti mitenkään eroon? Mulla on voimat aika lopussa, en voi käsittää, miten joku voi olla noin ilkeä ihan kun hän eläisi siksi, että saisi kiusata minua. Enkö kuitenkin lähestymiskiellolla saa hänet pois täältä? Miten estän sen ettei hän jatkossa kiusaa perhettäni? Tappouhkauksia saan viikottain mutta miten sen todistan? Kai sekin jotain todistaa, että hänet on useamman kerran viety putkaan riehumisen takia?

Et sä voi, se on myös sen asunto. Käytännössä sun pitäisi häätää se teidän yhteisestä asunnosta. Ota yhteys oikeusaputoimistoon.

Viimeksi muokattu:
Kirjoitin eropaperin valmiiksi ja aion postittaa sen tänään. Mutta koska tiedän että mieheni ei postita tiedoksisaantilappua, harkinta-ajan alkaminenkin siirtyy hamaan tulevaisuuteen.
Koko eilisen päivän haukkumisen ja huutamisen jälkeen mieheni kysyi aamulla että onko minun aina pakko riidellä. En ole mielestäni edes osallistunut riitaan mitenkään vaan olen ollut ihan hiljaa ja hän on huutanut yksinään. Tiedän jo kokemuksesta että hän tänään yrittää taas hyvitellä koska hän mielessään tietää asioitten oikean laidan. Mutta hän ei ikinä ymmärtäisi miksi hakisin eroa koska ei hän ymmärrä asioita toisen kannalta. Hän sanookin aina että pikkuriidoista murjotan. Mielestäni vuosien alistaminen, huuto, uhkailu ja haukkuminen ei ole pikkuriita vaan se on meillä vakiintunut käytäntö jos en toimi hänen tahtonsa mukaan ja mielistele häntä.
Kysyn neuvoa joltain lakimieheltä, mutta en edelleenkään usko että minun tarvitsee kysyä mieheni lupaa taloni myyntiin. Luulen että riittää muutaman kuukauden irtisanomisaika kuten vuokrasuhteessa. Enhän ole tästä itsekään saman tien muuttamassa, vaan ehkä kesällä, jos saan tämän kaupattua En usko kuitenkaan että Suomen lainsäädäntö mahdollistaa tuollaisen asuntoasiallakin kiusaamisen.
Ja jos haen lähestymiskieltoa, siltikö hän muka pystyisi estämään minua myymästä omaa taloani? Muutenkin minua suututtaa suunnattomasti se, että päästäkseni eroon mielisairaasta miehestäni, minun pitää myydä kotini. Ettäkö mitään muuta keinoa ei muka ole? Ja että hänkö oystyisi senkin estämään? Että kerran naimisiin mentyäni minun pitäisi raahata alistavaa ja kiusaavaa ukkoani perässäni lopun ikääni?
Olen joskus itsekin miettinyt turvakotiin menoa, mutta jotenkin koen sen alistumisena, että ukkoni jäisi minun omistamaani taloon ja minun pitäis lähteä karkuun ja alistua. Mieluummin olen sitten soittanut apuvoimia paikalle hakemaan ukon pois. Häntä suututtaa niin vietävästi se etten alistu ja haluaisin tässä eroasiassakin toimia niin että minun ei tarvitsisi tehdä mitään mitä en halua vaan sen takia että ukko on hullu tai määrää,

Vaikka teillä on avioehto ja talo on sinun, niin avioliitossa yhteisenä asuntona pidettyä taloa ei saa myydä ilman toisen suostumusta:

" ... Tämän vuoksi asunnon tai asuntoirtaimiston omistava puoliso ei saa ilman toisen puolison suostumusta myydä tai muutoin luovuttaa omaisuutta, joka yksinomaan tai pääasiallisesti on tarkoitettu käytettäväksi perheen asuntona eikä myöskään tällaiseen asuntoon kuuluvaa irtaimistoa. Nämä asunnon myyntiä tai muuta luovuttamista koskevat rajoitukset koskevat sekä asuntona käytettyä kiinteistöä että asunto-osakkeita. "
Oikeusministeriö - Justitieministeriet - Puolisoiden oikeudet ja velvollisuudet avioliitossa

Mitä sinä voit tehdä:
* Hankit todisteet pahoinpitelyistä ja uhkailuista (lääkärin ja poliisin käynnit, tekstiviestit, mahdollisesti nauhoitat miehen uhkailut salaa jne).
* Haet miehelle lähestymiskieltoa edellä mainittujen perusteella, jolloin hän joutuu etsimään muun asuinpaikan. Jos hän tulee kotiisi tai edes ottaa yhteyttä, otat aina poliisiin yhteyden.
* Haet avioeroa. Mitään miehen suostumusta tai allekirjoitusta ei tarvita, vaan aika alkaa juosta hakemuksen jättämisestä:

"Riittää, että toinen puolisoista haluaa avioeron. Jos ainoastaan toinen puolisoista hakee avioeroa, käräjäoikeus lähettää hakemuksen toiselle puolisolle tiedoksi ja pyytää häntä tarvittaessa määräajassa ilmoittamaan kantansa perusteluineen toisen puolison hakemuksen johdosta. Toisaalta avioero tuomitaan, vaikka toinen puoliso sitä vastustaisi. Hakemuksen jättämisestä tuomioistuimeen alkaa kuuden kuukauden harkinta-aika."

Avioero - Suomen Lakiopas

Kyllä sinulla on siis paljonkin mitä voit tehdä.

Ei tarvitse myydä omaa taloa. Haet tietenkin lähestymiskieltoa, haastat oikeuteen väkivallan teoista, tappouhkaus on rikosnimikkeellä laiton uhkaus, ja sitten kunnianloukkausrikosnimikkeellä haaste haukkumisista. Tee yksipuolinen avioehto, sen jälkeen avioero vireille ja anna virallinen häätö hänelle asunnosta/talosta.

Onko sinulla todisteet esim. kauppakirja tallessa, jossa vain sinun nimesi ostajana?

Viimeksi muokattu:
Onko sinulla todisteet esim. kauppakirja tallessa, jossa vain sinun nimesi ostajana?

Taaskaan en jaksanut lukea koko ketjua enkä edes aloitusta. Vain rivejä sieltä sun täältä ja tämän rivin.

Jos joku on ostanut kiinteistön, ei tarvi olla kauppakirjaa tallessa, jotta pystyy todistamaan, että kiinteistö on on sen, jolla lainhuuto on.

Ystävällisin terveisin maanmittaustoimiston määräämä julkinen kaupanvahvistaja.

Viimeksi muokattu:
Minulle rakas isoäitini syntyi vuonna 1912.

Hän kertoi minulle, että hänen edesmennyt miehensä oli sairaalloisen mustasukkainen. Mustasukkaisuus ja heikko itsetunto ilmeni muun muassa sillä, että mies piti ladattua haulikkoa vaimonsa ohimolla toistuvasti ja petti koko ajan.

Mies kuoli tapaturmaisesti jo vuosia ennen kuin synnyin.

Isoäitini kertoi minulle, että hänen rukouksiinsa vastattiin. Vaihtoehtona oli, että joko mies kuolee tai isoäitini kuolee.

Luulen, että minulla on ollut onnea. Sain tutustua isoäitiini.

Olen aina ajatellut, että "sellaista sitten oli ennen vanhaan."

Tee yksipuolinen avioehto

Mikä ihme on yksipuolinen avioehto? Eikun annas vastaan itse: sellainen avioehto, jolla ei ole mitään lain voimaa. Tuskin mies tuossa tilanteessa mitään ehtoja kirjoittelisi, ja avioehto pitää olla molempien hyväksymä.

Mutta tämähän on turhaa keskustelua, koska ap sanoi jo "Talo on minun ja meillä on avioehto.". Joten mitään lisäehtoja ei tarvita.

Viimeksi muokattu:
Mikä ihmeen tiedoksisaantilappu? Eikö riitä, että kirjatun kirjen hakee hakee postista? Toki senkin voi jättää tekemättä.

Suorita häätö.Tavarat pihalle ja lukoy vaihtoon.

Alkuperäinen kirjoittaja eräsperäs.;11402001:
Suorita häätö.Tavarat pihalle ja lukoy vaihtoon.

Häädön saaminen kestää pitkään - vähintään puoli vuotta. Ei ihmistä kodistaan saa ulos noin vaan.
Lukkoja ei saa vaihtaa ilman käräjäoikeuden päätöstä. Pitää siis keksiä jotain muuta....

Alkuperäinen kirjoittaja eräsperäs.;11402016:
Ok.

Entä jos asunnon myy?

Yhteisenä kotina käytettävää kiinteistöä tai asuntoa ei saa myydä ilman aviopuolison suostumusta. Paitsi oikeuden päätöksellä. Taas käräjöimään siis (kestää vähintään sen puol vuotta). Pitää keksiä jotain muuta...

Tarkennan vielä sen verran, että yhteisenä kotina edes mahdollisesti pidettävää kiinteistöä/asuntoa ei saa myydä ilman aviopuolison lupaa. Vuokra-asunnoksi ostettu yksiö tai tontti, jolle voisi rakentaa yhteisen kodin, on lähtökohdiltaan tällainen.

Yhteistyössä