Kuntavaalit: äänestätkö oman alueesi aktiivia vai puoluetta, jos kumpikin ei toteudu samassa ihmisessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 933
19 190
113
Olen jahkannut parin kepulaisen ja persujen välillä: ne 2 kepulaista on suoraan myötävaikuttaneet palvelujen säilymiseen täällä korvessa, suoraan parantaneet meidän perheen elämää joissakin jutuissa ja olen niille kiitollinen.

Mutta en tykkää kepun EU-nuoleskelusta. Se on myrkkyä mulle.

Äänestän maaseutuhenkistä persua vaikka hän ei ole lähiseuduilta. Vaikka koska se persu ei asu täälläpäin kuntaa, niin se ei tule paikkaamaan tietä tai ajamaan just meidän kyläkoulun asiaa.

Mutta ideologia ensin. Jos mä jään vaille uutta tienpätkää ja se persu kiillottaa oman kylänsä tienpätkää, niin sitten kiillottaa. Mutta kunhan puolue pärjää.

Puoluetta ensisijaisesti. Kävin aamulla äänestämässä ja henkilö, jota äänestin oli tyystin vieras mutta hänen vaaliesitteessä esittämänsä asiat kolahtivat.

• Tykkää
Reactions: Echo
Tänä vuonna ensimmäistä kertaa ehdokkaani sattuu näköjään asumaan samassa kaupunginosassakin kuin minä. Eli sekin puoli tulee hoidettua. Mutta yleensä valitsen ihan ensimmäiseksi puolueen, joka on tietenkin Perussuomalaiset. Sen jälkeen mietin minkälaista ehdokasta etsin eli mitä asiakysymyksiä haluan painottaa puolueen sisällä. Yleensä äänestän mahdollisimman tiukan maahanmuuttokriittistä ehdokasta koska se on ykkösprioriteettini, mutta tällä kertaa itse asiassa ehdokkaani ei ole persujen tiukan linjan edustaja. Päädyin ehdokkaaseen koska olen vuosia lukenut hänen blogiaan ja muita kirjoituksia ja pitänyt lukemastani. Nyt kun hän on ehdolla, oli helppo valinta äänestää juuri häntä.

Yleisesti ottaen pidän ohjenuorana sitä, että fiksut ihmiset tekevät fiksuja ratkaisuja. Jokaista asiakysymystä ei voi arvioida etukäteen eikä ehdokasta voi valita tiettyjen kysymysten perusteella. Voihan se olla, että olette ehdokkaan kanssa samaa mieltä kaupunkirakenteen tiivistämisestä, mutta eri mieltä kaikesta muusta. Silloin kyseessä on huono ehdokas, vaikka vaalikoneen mukaan hän on täydellinen kun koneessa satuttiin kysymään juuri sitä kaupunkirakenteen tiivistämistä. Mutta jos ehdokas on yleisesti ottaen aatemaailmaltaan samoilla linjoilla, hän todennäköisesti on suurimmassa osassa asiakysymyksiä äänestäjänsä puolella, vaikka juuri se kaupunkirakenne aiheuttaisikin eripuraa.

• Tykkää
Äänestän maaseutuhenkistä persua vaikka hän ei ole lähiseuduilta. Vaikka koska se persu ei asu täälläpäin kuntaa, niin se ei tule paikkaamaan tietä tai ajamaan just meidän kyläkoulun asiaa.

Mutta ideologia ensin. Jos mä jään vaille uutta tienpätkää ja se persu kiillottaa oman kylänsä tienpätkää, niin sitten kiillottaa. Mutta kunhan puolue pärjää.
En tykkää ollenkaan ajatuksesta, että ajetaan itsekkäästi oman kulman asiaa. Se on korruptiota ja huonoa hallintoa. Jos teidän kyläkoulu on parempi kohde rahoitukselle kuin joku toinen, sitä pitää kannattaa vaikka itse asuisi muualla. Ja jos jossain muualla on enemmän tarvetta tienparannukselle kuin teillä päin, niin sitten määrärahat on käytettävä siellä muualla.

Tärkeissä asioissa voi ottaa yhteyttä siihen omaan edustajaan ja kertoa mielipiteensä. Jos se on fiksu ja reilu, niin se ajaa äänestäjänsä asiaa mikäli se asia on ajamisen arvoinen, vaikka itse asuisikin muualla.

• Tykkää
Olen aina äänestänyt samaa puoluetta (lukuun ottamatta pari presidentinvaalia) jo yli 30 vuotta, ja niin teen nytkin. Ehdokkaani on toiminut varsin monissa tehtävissä politiikan saralla. Arvostan hänen laajaa asiantuntemustaan asioissa, jotka ovat minulle tärkeitä, ja mm. valtakunnan politiikan jälkeen olen iloinen, että hän pyrkii valtuustoon rakkaassa kotikaupungissani, sillä uskon, että hänellä on paljon annettavaa.

Siksi.. hän :)

Äänestän puoluetta ja sieltä etsin ihmisen, joka tuntuu samankaltaiselta kuin itse.
Ehkä silloin tämä mies tai nainen puolustaa/ajaa lähellä minua olevia tärkeitä asioita eteenpäin.

Yhteistyössä