"Rasismi on pesiytynyt suomalaiseen koulumaailmaan, sanoo tutkija: ”Koulu voi olla tosi pelottava paikka”"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin sinä otit puheeksi nimittelyn, vastasin siihen ja sitten kyse ei olekaan mielestäsi nimittelystä. Kannattaa muistaa mitä itse on kirjoittanut! Ja mitä tämä ”muu” sitten on mitä opettajat systemaattisesti harjoittavat ja kuinka sen olemassaolo on todistettu?

Mut joo, sama homma. Nyt urheilemaan.
Noo samat sanat. Itekin myönsit että opettajistakin löytyy rasisteja. Sitten et ongelmia näkee vain vihervasemmisto ja muiden mielessä tätä ei ole. No mut lopuksi. Joskus se aikuinenkin tarvitsee asenne kasvatusta siinä missä lapsikin.

Hitto muuten pyöräily on kivaa hyvällä säällä melkein kolmen tunnin lenkki. Tää kö jäis mun paksuun kalloon et jees tästä tulee parempi mieli kuin kaljoittelusta darroineen. Pitäisi saada se ytimeen. Ja sada rutiiniksi. Ulkona on kivaa senkun vaan lähtee. Istuin penkillä ja siihen tuli istumaan mies ja juteltiin tovi jos toinenkin. Joskus näinkin. Seuraavaks pitäis ettii oma pyörä ettei tarvii vuokrata.

Minä en väitä että Suomessa on rakenteellista rasismia. Joka niin väittää, niin kertokoot sille perusteet. Tämä on forevermulan tälläinen perus prinsiippi, että se joka väittää/syyttää, se näyttää toteen. Ei toisinpäin. Jos minä väitän että ufoja on olemassa, niin minun se pitää perustella. Ei niin että sinun pitäisi todistaa ettei ufoja ole.
Sopii mulle, mut se sun alkuväite niistä kokeista oli silti väärä.

Kerroin sen jo kerran sulle. Väitit, että kyselytutkimus ei kelpaa, täytyy selvittää koetuloksilla.
Väitin ja väitän edelleen seuraavaa (lue ja ymmärrä):

Tutkimus voi pitää sisällään kvantitatiivisen kyselytutkimuksen. Kysely tulee tehdä tällöin maahanmuuttaja-opiskelijoille, opettajille, rehtoreille ja kantasuomalaisille opiskelijoille. Otannan tulee olla riittävän laaja ja kysymyksenasettelu puolueeton. Näistä kyselyistä esiin nousevia teemoja on tutkittava muuten kuin mielipiteiden tasolla. Jos tutkimuksesta nousisi esimerkiksi maahanmuuttajien alhaisemmat arvosanat, tulee mitata johtuvatko alhaisemmat arvosanat juuri maahanmuuttajiudesta tai jostain mistä tahansa muusta tekijästä. Jos esiin nousee opettajien sanalliset herjat, tulee tämäkin todentaa: onko todella näin.

Mikäli ja kun usein näissä tutkimuksissa väitteet jäävät näytettävän toteen, ei oikea lopputulos ole: kouluissa on huomattavasti rasismia. Sillä on selvää, että oletetun rasismin kohteella on intressi laittaa huono koulumenestys rasismin, eikä omaan piikkiin.

Kouluista löytynee (konditionaali, ei ota kantaa faktaan) rasismia siinä missä mistä tahansa ympäristöstä. Koska otanta on suuri, niin muutama munapää aivan satavarmasti joukosta löytynee. Tällöinkään mikäli rasismin esiintymisalttius noudattaa samaa normaalijakaumaa kuin kansakunnassa yleensä, ei voida tehdä johtopäätöstä, että koulu olisi erityisen rasistinen paikka, sillä sitä se ei tuolloin ole. Tämän vuoksi mitään erityistä rasisminvastaista koulutusta ja kurssitusta ei kouluihin ole järkevää suunnata. Sillä mikäli niin tehdään, se suurentaa ongelman. Iso ongelma taas aiheuttaa vastareaktioita sen hillitsemiseksi, mikä ennen pitkää näkyy maahanmuuttajaoppilaiden taitotasoaan korkeampina arvosanoina tai erityiskohteluna muuten. Ihminen vain toimii niin. Tarpeeksi monta kertaa kun opettajaa varoitellaan rasismista, hän tekee kaikkensa ja vähän liikaakin ettei vain olisi rasisti. Samoin jos varoittelet liiaksi asti lasta lihavuudesta, altistat hänet anoreksialle. Ei se sen vaikeampi logiikka ole.

Mutta kun tutkimaan lähdetään, tulee tutkijan varautua saamaan itseään ei-mielyttävä vastaus. Näin ei silti rasismiin ja rotuteorioihin liittyen tietenkään ole. Kun rasismia koulussa tutkitaan, aina sitä löytyy. Mitä jos tuloksesksi tulisikin todellisuudessa se, että maahanmuuttajat saavat oikeasti heikompia arvosanoja siksi, että ihmisroduissa on keskimääräisiä älykkyyseroja ja taustalla kulttuureja, jotka suhtautuvat länsimaiseen opetukseen väheksyvästi? No tätä voimme vain arvailla, mutta se kertoo pointin: rasismitutkimuksissa tulee aina rasismiin viittaava lopputulos. Koska tuollainen toinen vaihtoehto ei yksinkertaisesti ole nykymaailmassa edes mahdollinen.

Väitin ja väitän edelleen seuraavaa (lue ja ymmärrä):

Tutkimus voi pitää sisällään kvantitatiivisen kyselytutkimuksen. Kysely tulee tehdä tällöin maahanmuuttaja-opiskelijoille, opettajille, rehtoreille ja kantasuomalaisille opiskelijoille. Otannan tulee olla riittävän laaja ja kysymyksenasettelu puolueeton. Näistä kyselyistä esiin nousevia teemoja on tutkittava muuten kuin mielipiteiden tasolla. Jos tutkimuksesta nousisi esimerkiksi maahanmuuttajien alhaisemmat arvosanat, tulee mitata johtuvatko alhaisemmat arvosanat juuri maahanmuuttajiudesta tai jostain mistä tahansa muusta tekijästä. Jos esiin nousee opettajien sanalliset herjat, tulee tämäkin todentaa: onko todella näin.

Mikäli ja kun usein näissä tutkimuksissa väitteet jäävät näytettävän toteen, ei oikea lopputulos ole: kouluissa on huomattavasti rasismia. Sillä on selvää, että oletetun rasismin kohteella on intressi laittaa huono koulumenestys rasismin, eikä omaan piikkiin.

Kouluista löytynee (konditionaali, ei ota kantaa faktaan) rasismia siinä missä mistä tahansa ympäristöstä. Koska otanta on suuri, niin muutama munapää aivan satavarmasti joukosta löytynee. Tällöinkään mikäli rasismin esiintymisalttius noudattaa samaa normaalijakaumaa kuin kansakunnassa yleensä, ei voida tehdä johtopäätöstä, että koulu olisi erityisen rasistinen paikka, sillä sitä se ei tuolloin ole. Tämän vuoksi mitään erityistä rasisminvastaista koulutusta ja kurssitusta ei kouluihin ole järkevää suunnata. Sillä mikäli niin tehdään, se suurentaa ongelman. Iso ongelma taas aiheuttaa vastareaktioita sen hillitsemiseksi, mikä ennen pitkää näkyy maahanmuuttajaoppilaiden taitotasoaan korkeampina arvosanoina tai erityiskohteluna muuten. Ihminen vain toimii niin. Tarpeeksi monta kertaa kun opettajaa varoitellaan rasismista, hän tekee kaikkensa ja vähän liikaakin ettei vain olisi rasisti. Samoin jos varoittelet liiaksi asti lasta lihavuudesta, altistat hänet anoreksialle. Ei se sen vaikeampi logiikka ole.

Mutta kun tutkimaan lähdetään, tulee tutkijan varautua saamaan itseään ei-mielyttävä vastaus. Näin ei silti rasismiin ja rotuteorioihin liittyen tietenkään ole. Kun rasismia koulussa tutkitaan, aina sitä löytyy. Mitä jos tuloksesksi tulisikin todellisuudessa se, että maahanmuuttajat saavat oikeasti heikompia arvosanoja siksi, että ihmisroduissa on keskimääräisiä älykkyyseroja ja taustalla kulttuureja, jotka suhtautuvat länsimaiseen opetukseen väheksyvästi? No tätä voimme vain arvailla, mutta se kertoo pointin: rasismitutkimuksissa tulee aina rasismiin viittaava lopputulos. Koska tuollainen toinen vaihtoehto ei yksinkertaisesti ole nykymaailmassa edes mahdollinen.
Sä et oo lukenu sitä tutkimusta, jonka väität olevan väärässä, joten et voi todistaa sitä vääräksi, vaikka kopioisit tieteen tekemisen peruskirjan tähän.
Mut kato vaikka video, miten kilpikonnat pääsee jaloilleen ja rauhotu.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
tenor.gif

Sä et oo lukenu sitä tutkimusta, jonka väität olevan väärässä, joten et voi todistaa sitä vääräksi, vaikka kopioisit tieteen tekemisen peruskirjan tähän.
Mut kato vaikka video, miten kilpikonnat pääsee jaloilleen ja rauhotu.
En minä ole vedonnut tutkimukseen, sinä ilmeisesti olet? Minä olen ollut koko ajan sitä mieltä ettei Suomessa opettajia tarvitse leirittää ajattelemaan ”oikein” jostain ihmisryhmästä. Ja tuosta nimenomaisesta tutkimuksesta voit lopettaakin puhumisen. Ei sitä kumpikaan ole vielä lukenut.

Viimeksi muokattu:
Tämä, parahin Ärsyttävä tyyppi, on merkki siitä että keskustelu päättyi. Sen jälkeen vastaava saa syyttää itseään.
Vastahan nyt vastapuoli alkaa käymään tunteella :D toi mainitsemasi on klassikko, samoin ”kato googlesta”. Nyt mä kuulemma opetan heille jo tieteen tekemistä :D

En minä ole vedonnut tutkimukseen, sinä ilmeisesti olet? Minä olen ollut koko ajan sitä mieltä ettei Suomessa opettajia tarvitse leirittäö ajattelemaan ”oikein” jostain ihmisryhmästä. Ja tuosta nimenomaisesta tutkimuksesta voit lopettaakin puhumisen. Ei sitä kumpikaan ole vielä lukenut.
Sä oot sanonu, ettei tutkimus ole pätevä. Et se olis pitänut suorittaa toisella tavalla, kuin se on suoritettu. No, näköjään et tiedä, että millä tavalla se on suoritettu, joten et voi myöskään sanoa, onko se pätevä vai ei. Ei kai mun tartte selittää sitä sulle tän useamman kertaa.....
Ja, kuten itse sanoit, mun ei tartte sitä (tutkimusta) lukea, koska mä en ole ottanut kantaa sen pätevyyteen. Sä olet esittänyt siitä väitteen, joten sun täytyy se lukea.
Kyl sä pääset viel kärryille, kun nukut yön yli.

Vastahan nyt vastapuoli alkaa käymään tunteella toi mainitsemasi on klassikko, samoin ”kato googlesta”. Nyt mä kuulemma opetan heille jo tieteen tekemistä
Sä sanoit, että mä oisin kiivastunu jo ihan alkumetreillä. En ole, enkä vieläkään ole. Etkä opeta tieteen tekemistä, et todellakaan. Kopsasit jostain juttuu kvantitatiivisesta ja jostain tutkimusmetodeista, johon kommentoin, et oot väärässä, vaikka kopioisit koko tieteen tekemisen peruskirjan. Syystä, jota olen tässä sulle toistanut iltapäivän, ja odottelen, et saat sen sisäistettyä :) Kyl se siitä. Ajan kanssa.

Moro lissu! Miss oot ollu? :)
Heij! Kiitos kysymästä! :)

Töissä, uimassa ja urheilutapahtumissa. Vielä jatkuu muuaman viikon tuollaisella asetuksella ja sitten lomille lompsis. Ihan Suomessa ollaan järven rannalla loma. Saunotaan, uidaan, syödään, ammutaan, tramppaillaan, lauotaan kiakkoja, ongitaan, veneillään - silloin kun huvittaa.❤️ Ainiin!!! Lautapelejä pitää alkaa metsästämään - suuri osa on lainassa kavereilla, ne lähtee mukaan! Jopa Kimble voi olla jännää jos sitä pelaa meidän porukalla, ja voi ristus mikä meteli me saadaan pelatessa aikaseks! :D
Plus tiätty hiippaillaan (tai ajellaan) öisin tekemään pikku kepposia lähipitäjissä.
Rentoo lentoo. En antanut lasten edes ottaa kavereita mukaan (näin ainakin olen räknäillyt alustavasti) ettei vastuu painais tuossakaan asiassa.

Mitäs sinne teille ja mitä kesäsuunnitelmia?

Sä sanoit, että mä oisin kiivastunu jo ihan alkumetreillä. En ole, enkä vieläkään ole. Etkä opeta tieteen tekemistä, et todellakaan. Kopsasit jostain juttuu kvantitatiivisesta ja jostain tutkimusmetodeista, johon kommentoin, et oot väärässä, vaikka kopioisit koko tieteen tekemisen peruskirjan. Syystä, jota olen tässä sulle toistanut iltapäivän, ja odottelen, et saat sen sisäistettyä Kyl se siitä. Ajan kanssa.
Ei ole copy-paste mistään :) kiva jos koit sen niin laadukkaana, että se voisi olla joku fiksumpikin juttu. Mulle ei silti teidän jorinoista ole tullut selvyyttä miksi Suomessa opettajia pitää kurssittaa rasismiin. Eikä se varmasti selväksi tulekaan, koska ei teillä ole olemassa siihen argumentteja. Ei ainakaan tutkimusta, jota ette ole lukeneet. Se päivä kun sen pieneen käsihisi jostain saat, voit lukea argumenttini muistin virkistämiseksi. Koska 99% ”tutkimuksista” kaatuu juuri niihin, niin uskon tämänkin kaatuvan. Mutta jos olet eri mieltä ja siihen haluat vedota, niin referoi ihmeessä tutkimusta vähän syvällisemmin :D

Se on mun paha tapa olla näissä tällaisissa aina oikeassa. Mutta kantoihini en ole lukittautunut, että jos joku jollain tutkimuksella pääni haluaa kääntää, niin ei muuta kuin tutkimusta sitten referoimaan.

Tämä taisi olla pitkälti tässä. Mutta kuten jo aikaisemminkin sanoin: ei se haittaa että olet väärässä. Pitää vain oppia myöntämään se omien argumenttien loppuessa. :)

Ei ole copy-paste mistään kiva jos koit sen niin laadukkaana, että se voisi olla joku fiksumpikin juttu. Mulle ei silti teidän jorinoista ole tullut selvyyttä miksi Suomessa opettajia pitää kurssittaa rasismiin. Eikä se varmasti selväksi tulekaan, koska ei teillä ole olemassa siihen argumentteja. Ei ainakaan tutkimusta, jota ette ole lukeneet. Se päivä kun sen pieneen käsihisi jostain saat, voit lukea argumenttini muistin virkistämiseksi. Koska 99% ”tutkimuksista” kaatuu juuri niihin, niin uskon tämänkin kaatuvan. Mutta jos olet eri mieltä ja siihen haluat vedota, niin referoi ihmeessä tutkimusta vähän syvällisemmin

Se on mun paha tapa olla näissä tällaisissa aina oikeassa. Mutta kantoihini en ole lukittautunut, että jos joku jollain tutkimuksella pääni haluaa kääntää, niin ei muuta kuin tutkimusta sitten referoimaan.

Tämä taisi olla pitkälti tässä. Mutta kuten jo aikaisemminkin sanoin: ei se haittaa että olet väärässä. Pitää vain oppia myöntämään se omien argumenttien loppuessa.
Nii, en mä lukenu sitä sun pitkää sepustusta. Mähän en oo sanonu tässä keskustelussa edelleenkään mitään muuta, kuin että se sun yks argumentti oli epäpätevä. En tiedä, mistä keksit mulle lisää jorinoita. Mut sen uskon kyl, et kun tolleen väittelet, et keksit, et oon sanonut jotain, niin oot varmasti oikeessa, mitä tahansa sitten väitätkin. Hyvä poika, tai tyttö.

Väittelyn tasolla taas silleen ulkopuolisena tässä lueskeltuani muutamia kommentteja, se yks vierailija kyl veti sua kuin pässiä narun päässä. Sä puhuit ittes pussiin ja aloit yhtäkkiä väittään, et se olis muka tehnyt niin, kun jäit kiinni. Ja sul ei ole ollu yhtään mitään väittees pohjilla, sen kun vaan oot öyhöttäny menemään, et tutkimukset väärässä, kun ei oo "samaa mieltä" sun kanssa. Että tälleen tänään.

Heij! Kiitos kysymästä!

Töissä, uimassa ja urheilutapahtumissa. Vielä jatkuu muuaman viikon tuollaisella asetuksella ja sitten lomille lompsis. Ihan Suomessa ollaan järven rannalla loma. Saunotaan, uidaan, syödään, ammutaan, tramppaillaan, lauotaan kiakkoja, ongitaan, veneillään - silloin kun huvittaa. Ainiin!!! Lautapelejä pitää alkaa metsästämään - suuri osa on lainassa kavereilla, ne lähtee mukaan! Jopa Kimble voi olla jännää jos sitä pelaa meidän porukalla, ja voi ristus mikä meteli me saadaan pelatessa aikaseks!
Plus tiätty hiippaillaan (tai ajellaan) öisin tekemään pikku kepposia lähipitäjissä.
Rentoo lentoo. En antanut lasten edes ottaa kavereita mukaan (näin ainakin olen räknäillyt alustavasti) ettei vastuu painais tuossakaan asiassa.

Mitäs sinne teille ja mitä kesäsuunnitelmia?
Kuulostaa kyl mahtavalta! Saat kertoilla niistä kepposista täällä sit meidän muidenkin iloksi!

Me tehdään kesäsuunnitelmat lennosta, kun ei olla lyöty vieläkään lukkoon lomapäiviä. Alkaa olla aika kiire jo päättää, onko lomalla heinä vai elokuun :D Mökkeillään varmasti ja miksei tehtäisi jotain lähiseutukierrosta. Ajeltiin jussina huviksemme pikkuteitä pitkin, ja ällistyttiin tuosta Suomen maaseudusta (jälleen kerran) Kannattaa poiketa pois moottoritieltä aina välissä, vaikka oliskin kauhee "kiire" aina kotio.

• Rakkaus
Reactions: Lispetti
Kuulostaa kyl mahtavalta! Saat kertoilla niistä kepposista täällä sit meidän muidenkin iloksi!

Me tehdään kesäsuunnitelmat lennosta, kun ei olla lyöty vieläkään lukkoon lomapäiviä. Alkaa olla aika kiire jo päättää, onko lomalla heinä vai elokuun :D Mökkeillään varmasti ja miksei tehtäisi jotain lähiseutukierrosta. Ajeltiin jussina huviksemme pikkuteitä pitkin, ja ällistyttiin tuosta Suomen maaseudusta (jälleen kerran) Kannattaa poiketa pois moottoritieltä aina välissä, vaikka oliskin kauhee "kiire" aina kotio.
Hyvältä kuulostaa. Ilman suunnitelmia onkin paras, mutta meillä on noiden urheilijoiden vuoksi aikataulut. Töistä vielä pääsee livahtamaan, mutta lasten peleistä ja turnauksista ei! :D

Ihana jussi teillä!❤️
Voi kyllä kyllä. Pikkutiet on ihan parhaita! Siellä on sellaisia paikkoja ja maisemia että jää varmana pitkät päälle ja tulee huokailtua syvään. Ja ne aamuyön metsäiset tuoksut, wau!
Meillä usein kestää maalle meno ja tulo 10 tuntia/sivu, vaikka sen ajais helposti reilu neljään tuntiin. Syynä juurikin nuo sivutiet ja suunnaton uteliaisuus. :D Joka kerta löytyy joku uusi uimapaikkakin!❤️

Yhteistyössä