Hernekeitto ja imetys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä kun ekaa kertaa söin hernaria vavvan syntymän jälkeen lupasin ja vannoin etten loppu imetysaikana edes lusikallista moista ruokaa enää maista kun vauvalle tuli ihan kauhiat vatsanväänteet....Mutta toisella kerralla ei sitten tullut mitään vaivoja enää. ;) :D

Meillä esikoinen sai kamalat masuvaivat mun syömästä hernekeitosta. Ja voi kamala, kun kerran söin vahingossa kaalisoppaa :o Itki tuntikausia. Mutta tällaista kesti onneksi vain noin 4kk, sitten alkoi masu tottua mun syömisiin. Tosin herneitä, papuja ja kaalia söin kunnolla vasta imetyksen loputtua.

Olen luovuttanut maitoa sairaalaan pariin otteeseen ja sinne jos jonnekin tarttee olla tarkkana ettei juo viinaa tai polta tupakkaa, käytä lääkkeitä jne.

On vanhakantanen käsitys että joku ruoka aiheuttaa imetyksen avulla suolistovaivoja lapselle. Ehkä sitä saattaa panikoiden seurata lapsen "oireita" helpommin, mutta ei pidä paikkaansa.

Terkuin tulisen ruuan ystävä. Jaa ajatus: onko Intiassa lapsilla enempi ilmavaivoja kuin meillä jokka syö laimeeta sapuskaa? :D

No meillä ei koskaan ilmennyt mitään.. ei mitään ruoka-ainetta kannata varmuuden vuoksi vältellä, se vain yksipuolistaa ruokavaliota aivan turhaan. Sitten jos kokeilee ja oikeasti aiheuttaa oireita, ko. ruoka-aine pois.

Olen luovuttanut maitoa sairaalaan pariin otteeseen ja sinne jos jonnekin tarttee olla tarkkana ettei juo viinaa tai polta tupakkaa, käytä lääkkeitä jne.

On vanhakantanen käsitys että joku ruoka aiheuttaa imetyksen avulla suolistovaivoja lapselle. Ehkä sitä saattaa panikoiden seurata lapsen "oireita" helpommin, mutta ei pidä paikkaansa.

Terkuin tulisen ruuan ystävä. Jaa ajatus: onko Intiassa lapsilla enempi ilmavaivoja kuin meillä jokka syö laimeeta sapuskaa? :D

Synnärillä oli kaalikääryleitä ruokana. Minä onneksi en supistuksiltani saattanu niitä syödä. Jo synnyttäneet äidit söivät niitä ja arvatkaa vaan millanen huutoyö oli ollut vauvalassa =/
Joten kannattaa varmaan aluksi vältellä nuita pieruruokia.

Alkuperäinen kirjoittaja Sipulipu:
Siis apua? Vaikuttaako se oikeasti noin suoranaisesti maitoon? Eihän ne herneet sinne tisseihin kiipeile, miten on mahdollista. :O No, aina sitä oppii uutta.

No mikä tahansa mitä syöt vaikuttaa maitoon.. mikä enemmän ja mikä vähemmän. Ja lapsia ja niiden vatsoja on toki erilaisia. Sillä lailla niille allergiaimetysdieeteillekin joudutaan tietysti, että ruoka-aina, jolle vauva on allerginen, aiheutta oireita _äidin syömänä_ ja siis maidon kautta.
Mutta kuten jo sanoin, ei mitään tarvitse varan vuoksi vältellä vaan jättää sitten pois jos oireita tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja kääk:

En usko että ruoka ois eriasia kun lääkkeet jne. Samalla lailla erittyy.

14 vuotta myöhemmin: kyllä, herneet vaikuttavat pienen vatsaan. Tässä ollaan kövelty ympyrää viimeiset 5h ja lapsi 2kk pieree sen hajuisia pieruja, kuin olisi itse syönyt keittoa ja huutaa kuin palosireeni. Yleensä rauhallinen, vaikkakin leivästä herkkävatsainen. En enää ikinä syö yhtään papua ennen kuin imetys loppuu.