Yleisellä tasolla näin saattaa ollakin.
Monet pohjalta nousseet ovat kuitenkin jopa taitavampia usealla saralla kuin tämä IT-insinööri Samu.
Mitä nämä miljoona vivahdetta ovat mitä Mauri ei tajuu?
Jaa vivahde-erot?
Maija/Samu, kuvitellaan että on vaikka sairaalaympäristö, vaikka puhuin IT-Samusta.
-kärsivällisyys: tullessaan töihin on 2-3 viikon ajan vaitonaisen hymyileväinen ja myötäilee, eli suostuu olemaan oppijan paikalla. Alun jälkeen juttelee mukavia, kommentoi kärsivällisesti niin työkaveri-Sirpan 2-vuotiaan tytön korvatulehduskierteeseen kuin toisen työkaverin Sarin kertomukseen hirviöanopista.
Ottaa itse työtehtäviä vähitellen haltuun, pitää hyvät välit työpaikan boomer-Pirjoihin mutta paremmin kaverustuu toisen nuoren IT-Henrin kanssa, jonka kanssa on oikeasti samalla aaltopituudella.
Jaksaa kärsivällisesti kuunnella vaativia potilaita, pahimmissa tilanteissa suupielet vetäytyvät tiukaksi viivaksi, mutta ei enempää, ja potilaat tykkäävät Samusta. "On se mukava se nuori mieshoitaja!"
Konfliktitilanteissa kuuntelee ensin hiljaa kaikkia työntekijöitä, mutta sitten varovaisesti esittää rakentavan ratkaisun, joka huomataan olevan yllättävän tarkkanäköinen ratkaisu.
Jos se huomataan jälkikäteen kuitenkin vääräksi ratkaisuksi, kokeillaan jotain muuta.
Mauri:
-ekana päivänä iloinen tervehdys ja kädenpuristus (koska Mauri on kuullut työkkärin tädiltä että se antaa hyvän vaikutelman), ja "no nii, tässä mä nyt oon, mistäs aloitetaan!"
-ekalla kahvitauolla muut kuuntelevat hiljaa kun Mauri kertoo laveasti elämästään ja paranemisprosessistaan. "Jokainen on oman onnensa seppä, eikö niin, kyllä se vaan jokaisen pitää itse tehdä se oma elämä", tuumaa Mauri monologiinsa.
Siinä jäi käsittelemättä Pirjon lapsen korvatulehduskierre ja toisen kauhuanoppi.
-Mauri tarttuu toimeliaasti hommiin, ja ekat 2-3 kk menee hyvin. Mies yrittää todella. Työkaverit tosin alkavat kyllästyä kahvitauoilla jatkuvaan politiikka-ja koronamonologiin, katselevat kahvihuoneen kattopaneeleja ja alkavat vetäytyä vanhojen työkaveriensa pariin.
Pirjo kuiskaa Sarille "mennäänkö tänään lenkille? Mä jotenki haluaisin tuulettaa päätäni, mä en nyt jostain syystä pysty keskittymään." Sari nyökkää hiljaa.
-Mauri alkaa kyllästyä työhönsä itse luomansa, hohdokkaan alun jälkeen. Se työ onkin arkista. Soittokelloa usein soittava potilas, joka on ollut 2 kk jo osastolla, käy hermoille, ja Mauri vastaa hänelle jo tylysti, ja potilaan omaiset valittavat osastonhoitajalle Maurin töksäyttelyistä.
Hän alkaa viettää yhä enemmän aikaa tupakkatauoilla.
Sitten alkaa maanantait. Mauri alkaa tulla väsyneen näköisenä töihin, erään maanantain on "saikulla". Ja sitä rataa.