Nuoriso hylkää älypuhelimet siirtyen retromalleihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lispetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lispetti

Tunnettu jäsen
16.09.2012
66 087
16 515
113
  • Tykkää
Reactions: Boobis
Niin, nykyäänhän kaikilla on jo tietokoneet jo koulun puolesta, eli siellä saa sitten chattailtua yökaudet. Hyvä että esim ulkona kävellään kunnollisessa asennossa eikä niska kyyryssä puhelimeen tuijottaen.

Kunhan nyt vain ei yleistettäisi joidenkin harvojen valintaa luopua älykännykästä..
Toivotaan, että vanhemmat tekevät toisenlaisia valintoja pienempien kanssa.

Siinä vaiheessa kun teini on valmis vaihtamaan retroon, on hänellä jo iso ongelma.Vanhemmat olisivat voineet olla ohjaamassa jo aiemmin oikeaan suuntaan.

Kyllä maailma oli parempi paikka ennen känny kaksnelosta.

Tiedetäänköhän me vanhemmat lastemme ruutuaikojen määriä?
Veikkaan että moni hämmästyy kun sen näkee.🤔 Kannattaa seurata!👍

Ehdotin opettajalle taas kännyjen poistoa oppitunneilta. Sain tyrmäävän vastauksen:

”Noo, niitä tarvitsee, ajattele nyt itse miten tulisit toimeen ilman kännykkää”.

Harvoin menen hiljaiseksi - nyt menin. Tuli jopa hiukan epätoivoinen olo.:(

• Surullinen
Reactions: Echo
Ehdotin opettajalle taas kännyjen poistoa oppitunneilta. Sain tyrmäävän vastauksen:

”Noo, niitä tarvitsee, ajattele nyt itse miten tulisit toimeen ilman kännykkää”.

Harvoin menen hiljaiseksi - nyt menin. Tuli jopa hiukan epätoivoinen olo.
Aijaa meijän tytön koulussa on niin että känny on siljettava koulupäivän ajaksi.

• Rakkaus
Reactions: Lispetti
Muuten saako ei älykännyyn trackerin. Siis ku esim tytöllä älyluurisaa se toiminto et jos vaikka metsässä putoo kalliolta ja pystyy painaa napista ni pelastuslaitos saa täydelliset koordinaatit missä on loukkaantuneena.
Muistaakseni 2017 malleista-> onnistuu.
Googleta ja kerro meillekin.

Oho.. Kumma ope.
Voi olla, että Kaura-Varpujen äidit ovat vetäneet itkupotkuraivarit kun asiasta on puhuttu.
Mitäpä opettajat voivat sanoa jos vanhemmat vastustavat? Hiljaa hyväksyvät ja pitävät uutena normaalina?

Ja esim vanhempi voi laittaa älykännyyn aikarajat. Et 2 tuntia voi tsiigata nettiä ja sit ei pysty
Kuinkakohan moni näin toimii…
Sekin 2h menis monella ”roadman” videoita katsellessa. :(
WWW:stä on muodostunut mielrstäni jopa haitallinen.

Juuri eilen juteltiin porukalla lasten kanssa että mitä kaikkea netistä voikaan katsella/kuunnella. WWW on muutakin kuin Tiktok, Ig tai muut ”minivideot”.
Nuori/lapsi ei mielestäni pärjää ilman valvontaa ja opastusta internetin ihmeellisessä maailmassa.
”Minivideot” lisäksi koukuttavat lasta/nuorta tavalla jota me vanhemmat emme varmaan edes kunnolla käsitä. :(
Lisäksi ne ohjaavat lasta/nuorta huonoon suuntaan.
Markkinointi/muoti/epätodellisuus on lisäksi ihan oma juttunsa netissä, mikä myös kasvattaa jälkikasvuamme kieroon.

Kuinkakohan moni näin toimii…
Sekin 2h menis monella ”roadman” videoita katsellessa.
WWW:stä on muodostunut mielrstäni jopa haitallinen.

Juuri eilen juteltiin porukalla lasten kanssa että mitä kaikkea netistä voikaan katsella/kuunnella. WWW on muutakin kuin Tiktok, Ig tai muut ”minivideot”.
Nuori/lapsi ei mielestäni pärjää ilman valvontaa ja opastusta internetin ihmeellisessä maailmassa.
”Minivideot” lisäksi koukuttavat lasta/nuorta tavalla jota me vanhemmat emme varmaan edes kunnolla käsitä.
Lisäksi ne ohjaavat lasta/nuorta huonoon suuntaan.
Markkinointi/muoti/epätodellisuus on lisäksi ihan oma juttunsa netissä, mikä myös kasvattaa jälkikasvuamme kieroon.
Nooh esim mun tytöllä on esto aikuisten youtubeen. Ja ne tekee temppuvideoita mikä sen nimi nyt olikaan joku lasten tiktok. Ja oon mä selittänyt sille esim et minkään kallionkielekkeelle mennä ottaan videoita tai muuta typerää et saa tykkäyksiä kun siinä voi oikeesti kuolla joten tykkäysten metsästys on turhaa ja sitä kautta eläminen ja mä luotan tyttööni että ei hölmöile sen yks kaveri meni heikoille jäille elvistelemään niin ja yritti houkutella tyttöö mut ei se mennyt ja komenteli sitä poikaakin pois ja selitti miksi siellä ei kannata olla.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Nooh esim mun tytöllä on esto aikuisten youtubeen. Ja ne tekee temppuvideoita mikä sen nimi nyt olikaan joku lasten tiktok. Ja oon mä selittänyt sille esim et minkään kallionkielekkeelle mennä ottaan videoita tai muuta typerää et saa tykkäyksiä kun siinä voi oikeesti kuolla joten tykkäysten metsästys on turhaa ja sitä kautta eläminen ja mä luotan tyttööni että ei hölmöile sen yks kaveri meni heikoille jäille elvistelemään niin ja yritti houkutella tyttöö mut ei se mennyt ja komenteli sitä poikaakin pois ja selitti miksi siellä ei kannata olla.
Hyvä että olet tarkkana ja opastamassa. 👍
Mutta, todella usealla perheellä on nykyään ongelmia netinkäytön kanssa, etenkin kun lapset tulevat teini-ikään.
Osa vanhemmista eivät kykene ohjaamaan lapsiaan kun itsekin olevat koukussa nettiin. :(

Yhteistyössä