Nuoriso hylkää älypuhelimet siirtyen retromalleihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lispetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvä että olet tarkkana ja opastamassa.

Kehitysvaihe kerrallaan edetään ja todella usealla perheellä on nykyään ongelmia netinkäytön kanssa, etenkin kun lapset tulevat teini-ikään.
Osa vanhemmista eivät kykene ohjaamaan lapsiaan kun itsekin olevat koukussa nettiin.
Nojoo mut esim mun tyttö puhelee tuntien videopuheluita kavereidensa kanssa. Ootko sie yhtään koukussa nettiin? Mä kyl taas oon viettänyt liikaa sitä jumahtaa ja menee tuijotukseks ja sit pää muuttuu sellaiseksi sumuseks ja mieli ei kestä tylsyytyä vaan pitää olla tekemistä

Nojoo mut esim mun tyttö puhelee tuntien videopuheluita kavereidensa kanssa. Ootko sie yhtään koukussa nettiin? Mä kyl taas oon viettänyt liikaa sitä jumahtaa ja menee tuijotukseks ja sit pää muuttuu sellaiseksi sumuseks ja mieli ei kestä tylsyytyä vaan pitää olla tekemistä
En ole.
Kun näkee näitä ”tecnekkejä” ja vanhempia jotka ovat koukussa, niin se laittaa varpailleen ja mahdollisesti siksi osaa varoa että itselleen ei käy niin.

Mä vietän paljon aikaa luonnossa, se on minun latauspaikka. Mökkeily on myös lähellä sydäntä.
Lasten urheilutoiminnan mahdollistaminen ja seuraaminen vie muös hyvän loven.

Netistä tulee enimmäkseen seurattua jotakin järkevää mikä edistää omasta mielestäni hyvään.

En ole.
Kun näkee näitä ”tecnekkejä” ja vanhempia jotka ovat koukussa, niin se laittaa varpailleen ja mahdollisesti siksi osaa varoa että itselleen ei käy niin.

Mä vietän paljon aikaa luonnossa, se on minun latauspaikka. Mökkeily on myös lähellä sydäntä.
Lasten urheilutoiminnan mahdollistaminen ja seuraaminen vie muös hyvän loven.

Netistä tulee enimmäkseen seurattua jotakin järkevää mikä edistää omasta mielestäni hyvään.
Nooh onhan sullakin 50k viestiä tänne? Et oot kait säkin pikkasen koukussa nettiin? Ach ois kyl kiva päästä mökille ja järven rannalle mut loppukesästä ehkä lappiin. Joo tytöllä on kohta pariakropatia näytös. Se pelkäsi et mitä jos tulee virheitä. Mä sanoin että jatka vaan esitystä vaikka virheitä tulisi eläkä jää ihmettelemään sitä ni hyvin menee

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Nooh onhan sullakin 50k viestiä tänne? Et oot kait säkin pikkasen koukussa nettiin? Ach ois kyl kiva päästä mökille ja järven rannalle mut loppukesästä ehkä lappiin. Joo tytöllä on kohta pariakropatia näytös. Se pelkäsi et mitä jos tulee virheitä. Mä sanoin että jatka vaan esitystä vaikka virheitä tulisi eläkä jää ihmettelemään sitä ni hyvin menee
No jos viestin kirjoittamiseen menee muutama sekunti ja kun katsoo montako vuotta olen palstaillut ni en näkis ongelmaa. :D

Ehdotin opettajalle taas kännyjen poistoa oppitunneilta. Sain tyrmäävän vastauksen:

”Noo, niitä tarvitsee, ajattele nyt itse miten tulisit toimeen ilman kännykkää”.

Harvoin menen hiljaiseksi - nyt menin. Tuli jopa hiukan epätoivoinen olo.
SSiis ihan jätkyttävää! Mitäs kun kaikilla ei edes ole älypuhelinta. Me ei ajateltu ostaa lapsille edes..

• Rakkaus
Lasketaan et sun viesteihin ja kirjottamiseen menee minuutti nyt kuitenkin tarkoittaa se 50k minuuttia jaetaanko toi 60 llä? Nojoo jos näin ni etpäs ollutkaan paljoo. Olin väärässä :D
Ei siinä tosiaan minuuttia mene kuin harvemmin.

46072 viestiä 10 vuodessa tekee noin 13 viestiä/pv. Eli joku reilu 13 minaa.

Onhan siinäkin jo!!!!😱
En arvannu että menee aikaa noin paljon.
Kyllä tästä on selkeästi tullut tapa.:D Mutta tää on kivaa ja opettavaista ja ja ja…( 😂 ) osaan olla täältä myös pois niin eihän sitä voida kutsua riippuvuudeks, eihän?!🥺😁

Onhan siinäkin jo!!!!
Kyllä tästä on selkeästi tullut tapa. Mutta tää on kivaa ja opettavaista ja ja ja…( ) osaan olla täältä myös pois niin eihän sitä voida kutsua riippuvuudeks, eihän?!
Ihana on täältä oppinut kyllä. Ja täällä on erilaisia ihmisiä joita ei välttämättä tapaa livenä ni tuovat uusia huomioita välillä ja ei näistä kaikista tule edes juteltua kun ei ole edes käynnyt mielessä. Joo jatka vaan kiva kun oot täällä.

• Rakkaus
Vanhin lapsistani on jo vuoden ajan puhunut, että kun saa koulunsa käytyä loppuun, niin nakkaa älypuhelimensa mäkeen ja siirtyy vanhaan kunnon karvalakkimalliston kännykkään. Jos on hänelle asiaa, niin soittakoon, lähettäköön tekstarin tai tulkoon pimputtamaan ovikelloa.

• Rakkaus
Ehdotin opettajalle taas kännyjen poistoa oppitunneilta. Sain tyrmäävän vastauksen:

”Noo, niitä tarvitsee, ajattele nyt itse miten tulisit toimeen ilman kännykkää”.

Harvoin menen hiljaiseksi - nyt menin. Tuli jopa hiukan epätoivoinen olo.:(

• Tykkää
Vanhin lapsistani on jo vuoden ajan puhunut, että kun saa koulunsa käytyä loppuun, niin nakkaa älypuhelimensa mäkeen ja siirtyy vanhaan kunnon karvalakkimalliston kännykkään. Jos on hänelle asiaa, niin soittakoon, lähettäköön tekstarin tai tulkoon pimputtamaan ovikelloa.
SSiis ihan jätkyttävää! Mitäs kun kaikilla ei edes ole älypuhelinta. Me ei ajateltu ostaa lapsille edes..

Aivan upeaa! 💪👍

Onhan siinäkin jo!!!!
Kyllä tästä on selkeästi tullut tapa. Mutta tää on kivaa ja opettavaista ja ja ja…( ) osaan olla täältä myös pois niin eihän sitä voida kutsua riippuvuudeks, eihän?!
Huolestuttavinta sinun kohdallasi ei ole käytetty aika, vaan se, että muka mediakriittinen henkilö uskoo "vaihtoehtototuuksia" ilman pienintäkään lähdekritiikkiä. Ei se "valtamedian" vastustaminen tee kenestäkään luotettavampaa, usein pikemminkin päinvastoin (kuten kaikkien "aateuskossa" olevien kohdalla).

OT
Mut nyt tehdään kupolitaloa teemalla

Onhan siinäkin jo!!!!
Muistaakseni kerroit kuinka lähetät tänne viestejä jopa koiran kanssa lenkkeillessä ja autoa tankatessa...

Muistaakseni kerroit kuinka lähetät tänne viestejä jopa koiran kanssa lenkkeillessä ja autoa tankatessa...
Yhden viestin olen laittanut kannon nokasta, oli tarkoitus laittaa kuvakin kavereille ketjuun, mutta se jäi.
Sulla ei mene sitten ollenkaan aikaa muiden viestien lukemiseen vain omien kirjoittamiseen? Se selittääkin paljon
No tälle tapahtumalle laskettiin minuutti niin se käsittää lukemisen ja kirjoittamisen.👍

Nykyään tunneilla etsitään paljon tietoa kännykän kautta. Ennen jouduttiin lähtemään koulun kirjastoon. Onkohan niitä enää ollenkaan?
Kouluista jaetaan läppärit ja juu, kyllä useissa kouluissa on kirjastotkin.

Onhan siinäkin jo!!!!

Niin ja kai sitä nyt lukeekin muiden viestejä niin tuon 13 min voi kertoa kahdella. Sitten se onkin jo 94900 min / 10 vuodessa. Tarkoittaa 66 tuhlattua vuorokautta.

Mutta meikäläisellä tämä menee rentoutumisesta. Saa pään hyvin nollitettua täällä, kuten ehkä huomaakin :D

Yhteistyössä