Lähes kaikki pyöräilijät rikkovat koko ajan liikennesääntöjä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Esim. ajavat koko ajan jalankulkijoiden joukossa vaikka se ei ole sallittua kuin osalla väylistä. Eivät myöskään näytä suuntamerkkiä kääntyessään tai yleensä edes noudata väistämissääntöjä kuin osittain. Pyöristä puuttuu myös lähes aina vaadittuja varusteita kuten esimerkiksi heijastimia tai kilikello ja pimeään aikaan vain osalla on vaaditut etu- ja takavalot.

Ne pyöräilijät jotka noudattavat liikennesääntöjä edes lähes jatkuvasti ovat aivan häviävän pieni vähemmistö, vaikka kysyttäessä tietysti kaikki ovat lainkuuliaisia.
 
Näytän suuntamerkkiä vain kun sillä on jotain merkitystä. Sitä näyttääkseen pitää kuitenkin irroittaa käsi ohjaustangolta. Väistämissääntöjä ei noudata autoilijat yhtään sen paremmin. Yleensä pysähtyvät kun ei tarvitsisi ja joudun menemään heidän vuorollaan koska näin molempien osalta se on sujuvampaa kuin että pysähtyisin ja jäisin viittoamaan että mene nyt.
 
Näytän suuntamerkkiä vain kun sillä on jotain merkitystä. Sitä näyttääkseen pitää kuitenkin irroittaa käsi ohjaustangolta. Väistämissääntöjä ei noudata autoilijat yhtään sen paremmin. Yleensä pysähtyvät kun ei tarvitsisi ja joudun menemään heidän vuorollaan koska näin molempien osalta se on sujuvampaa kuin että pysähtyisin ja jäisin viittoamaan että mene nyt.

Autoilijat esim. väistävät tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulijaa lähes aina, mutta samaa ei voi sanoa pyöräilijöistä.

Pyöriin taas on ostettavissa suuntavilkkuja jos haluaa pystyä näyttämään suuntamerkkiä helpommin.
 
Näytän suuntamerkkiä vain kun sillä on jotain merkitystä. Sitä näyttääkseen pitää kuitenkin irroittaa käsi ohjaustangolta. Väistämissääntöjä ei noudata autoilijat yhtään sen paremmin. Yleensä pysähtyvät kun ei tarvitsisi ja joudun menemään heidän vuorollaan koska näin molempien osalta se on sujuvampaa kuin että pysähtyisin ja jäisin viittoamaan että mene nyt.
Tuo "kun sillä on merkitystä" on ikävän yleinen asenne. Yleensä kun se tarkoittaa, kun sillä on merkitystä itselleni. Samaan kyllä syyllistyvät vähemmässä määrin myös autoilijat, joillekin se suuntamerkki tuntuu olevan mahdoton ja siksi he hidastavat ja hankaloittavat liikennettä - muut joutuvat turhaan odottamaan.
 
Ongelmana tässä on se, että normaalisti polkupyöräily mielletään kevyeksi liikenteeksi, mutta lain mukaan polkupyörät ovat kuitenkin ajoneuvoja. Lakia tulisikin muuttaa niin, että se vastaa yleistä oikeuskäsitystä, eli että polkupyöräilijöille ei enää asetettaisi ajoneuvon kuljettajan velvollisuuksia niin kuin nykyään on asian laita.
 
Ongelmana tässä on se, että normaalisti polkupyöräily mielletään kevyeksi liikenteeksi, mutta lain mukaan polkupyörät ovat kuitenkin ajoneuvoja. Lakia tulisikin muuttaa niin, että se vastaa yleistä oikeuskäsitystä, eli että polkupyöräilijöille ei enää asetettaisi ajoneuvon kuljettajan velvollisuuksia niin kuin nykyään on asian laita.
Lakia pitäisi muuttaa niin, että autoilijoilta poistettaisiin velvollisuudet. Muutenkin pienempi väistää. Toimisi kaikkein parhaiten sillä tavalla. Esim. jossain puistossa voi jalankulkija hypätä helposti puskaan, jos auto tulee tiellä vastaan, mutta yritäpä ajaa autolla pusikkoon. Sieltä et enää pääse pois. Eli autoille etuajo-oikeus joka paikkaan.
 
Lakia pitäisi muuttaa niin, että autoilijoilta poistettaisiin velvollisuudet. Muutenkin pienempi väistää. Toimisi kaikkein parhaiten sillä tavalla. Esim. jossain puistossa voi jalankulkija hypätä helposti puskaan, jos auto tulee tiellä vastaan, mutta yritäpä ajaa autolla pusikkoon. Sieltä et enää pääse pois. Eli autoille etuajo-oikeus joka paikkaan.
Mutta pikkuautolla pitäs kuitenkin väistää sinne pusikkoon jos tulee isompi auto vastaan
 
Tuo "kun sillä on merkitystä" on ikävän yleinen asenne. Yleensä kun se tarkoittaa, kun sillä on merkitystä itselleni. Samaan kyllä syyllistyvät vähemmässä määrin myös autoilijat, joillekin se suuntamerkki tuntuu olevan mahdoton ja siksi he hidastavat ja hankaloittavat liikennettä - muut joutuvat turhaan odottamaan.
No ei vaan pyrin sujuvoittamaan sillä liiennettä. Esim. näytän käsimerkkiä lähestyessäni risteystä kun aikeenani on kääntyä pyörätielle ylittämättä tietä jos risteävällä tiellä on tulossa autoja. En näytä merkkiä jos autoja ei ole. Itselleni tässä tilanteessa merkillä ei ole mitään varsinaista hyötyä. Luonnollisesti näytän myös jos takanani olisi tulossa auto tai pyöräilijä jolloin se voisi olla hyvä myös oman turvallisuuden kannalta mutta se on besides the point.
 

Yhteistyössä