V
vierailija
Vieras
nyt on siis 6v ja ensi syksynä menee ekalle luokalle. Lapsi on puheterapiassa sillä aloitti puhumisen vasta neljävuotiaana mutta ei tuota kunnon puhumiseksi voi sanoa.
lapsi puhuu esimerkiksi tälleen:
minä: tule, lähdetään leikkipuistoon!
lapsi: e, e, e. (Yrittää sanoa ei)
minä: tule nyt, mennään keinumaan!
lapsi: kkk kkk e e e (keinu ei ei)
minä: entäs miten olisi liukumäki? Mennään liukumaan oikein lujaa!
lapsi: e e lll e (ei liukumäkeä)
minä: no mitä sinä haluat sitten tehdä?
lapsi: tta! (Tablettia)
minä: sinä katsoit jo yhden jakson tabletista, se riittää nyt. Me mennään nyt ulos.
lapsi: e e hhhh ttt!!! (Ei ei haluan tabletin) (lapsi saa katsoa vähän lastenohjelmia tabletilla netflixistä eskarin jälkeen.
minä: nyt kengät jalkaan.
lapsi: msss kä? (Missä kengät?)
minä: eteisessä kuten aina
lapsi: tttlll äätt (tule äiti)
lapsi on siis kai ihan terve, ei ole huomauteltu muusta kuin tuodta puhumisesta. Askartelee ihan muiden mukana, piirtelee. Mieluiten riehuu ulkona, hyppii lätäköissä ja kierii lumessa. Syö kauheasti lunta ja juo kuravettä lätäköistä. Muut ei näytä tekevän sitä. Lapsi ei siis puhu kunnolla eikä laula. Kyllä se ymmärtää kun sille puhuu. Suu on kunnossa ja hampaat, ei ole mitään kielijänne juttuja.
lapsella ei ole sitten kavereita kun ei kukaan voi jutella sen kanssa. Päiväkodissa se istui pienimpien vieressä ja leikki omiaan kun ei nekään paljon puhunut.
mietin että tuleeko koulusta mitään kun puhe on tuollaista? Onko kellään kokemusta?
lapsi puhuu esimerkiksi tälleen:
minä: tule, lähdetään leikkipuistoon!
lapsi: e, e, e. (Yrittää sanoa ei)
minä: tule nyt, mennään keinumaan!
lapsi: kkk kkk e e e (keinu ei ei)
minä: entäs miten olisi liukumäki? Mennään liukumaan oikein lujaa!
lapsi: e e lll e (ei liukumäkeä)
minä: no mitä sinä haluat sitten tehdä?
lapsi: tta! (Tablettia)
minä: sinä katsoit jo yhden jakson tabletista, se riittää nyt. Me mennään nyt ulos.
lapsi: e e hhhh ttt!!! (Ei ei haluan tabletin) (lapsi saa katsoa vähän lastenohjelmia tabletilla netflixistä eskarin jälkeen.
minä: nyt kengät jalkaan.
lapsi: msss kä? (Missä kengät?)
minä: eteisessä kuten aina
lapsi: tttlll äätt (tule äiti)
lapsi on siis kai ihan terve, ei ole huomauteltu muusta kuin tuodta puhumisesta. Askartelee ihan muiden mukana, piirtelee. Mieluiten riehuu ulkona, hyppii lätäköissä ja kierii lumessa. Syö kauheasti lunta ja juo kuravettä lätäköistä. Muut ei näytä tekevän sitä. Lapsi ei siis puhu kunnolla eikä laula. Kyllä se ymmärtää kun sille puhuu. Suu on kunnossa ja hampaat, ei ole mitään kielijänne juttuja.
lapsella ei ole sitten kavereita kun ei kukaan voi jutella sen kanssa. Päiväkodissa se istui pienimpien vieressä ja leikki omiaan kun ei nekään paljon puhunut.
mietin että tuleeko koulusta mitään kun puhe on tuollaista? Onko kellään kokemusta?