Paras aika olla nuori

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Jos katsoo Suomen historiaa, niin mikä sinun mielestäsi olisi ollut paras aika olla nuori? Itse olen syntynyt 70-luvun alkupuolella joten kasari ja ysäri ovat mun omia vuosikymmen ja ehkä vielä 00-luku. Mutta jos mietin

40-luku: Aika paha, sota ja muuta kamalaa
50-luku: Tavallaan aika mahtavaa aikaa. Töitä sai kaikki ja oli tekemisen meininki. Arvomaailma oli kyllä varmaan tosi tunkkainen ja radiossa soi vaan humppa.
60-luku: Taloudellisesti meni lujaa ja arvot vapautuivat. Toisaalta varmaan mentiin pikkasen yli.
70-luku: Näyttäytyy mulle tosin tunkkaisena vuosikymmenenä. Vanhojen arvojen tilalle tunki jotain "taistolaisuutta", joka on yksinkertaistettuna sanoen kamalaa. Kekkosslovakkia kuvaa kyllä tuon ajan Suomea.
80-luku: Kauhee taloudellinen meno ja enempi länsimaista liberalismia kuin taistolaisuutta
90-luku: Karmee lama kärkeen ja sitten mieletän nousu. Jääkiekon MM 1995 never forget! Politiikka ei kiinnosta enää ketään.
00-luku: Vahva nousu jatkuu. Kaikki saa töitä, jotka jotain osaa tai vaikkei osaiskaan. Rahaa on. Politiikka ei edelleenkään kiinnosta ketään. Vuosikymmenen lopulla finanssikriisin aiheuttama taantuma, joka ei sinällään iske Suomeen täydellä voimalla. Mutta valitettavasti tuon jälkeen Suomen talouskehitys jämähtää.
10-luku: Muualla maailmassa kovaa nousua taloudessa. Mutta ei oikein Suomessa. Suomi jää jälkeen Ruotsista taas kerran. Politiikkaa alkaa kiinnostamaan uusia ihmisiä, usein kuitenkin melko suppeasta näkökulmasta. ("Neekerit vittuun"-jotenkin kauniisti ja loogisesti perusteltuna)

Mutta jos ei nyt keskity sen syihin, niin tuosta näkee aika hyvin käyrät, jotka vahvistavat mielikuvia. Eli lohdutus kaikille palstalaisille, voi keksiä ihan omat syyt tuohon talouskasvuun että talouskasvu Tanskassa ja Ruotsissa on niin paljon vauhdikkaampaa kuin Suomessa. Vaikka ne omat valuutat jos sopii paremmin:

Itsehän synnyin aika optimiaikaan kun pääsi tuon 70-luvun ohitse. Lapselle se oli ihan ok aikaa kumminkin. Sitten 90-luvulla lama-aika meni opiskellessa. Ei paljoa arkea haitanut. Itellä toki ihan omista syistä opinnot venyi (vaihdoin huuhaatieteet tieteistä pyhimpään eli insinööritieteisiin). Joten en päässyt ihan siihen 90-luvun imuun mukaan. Mutta kun sitten lopulta vlamistuin hyvin osaamattamona ja työkokemusta vailla olevana yli 30-vuotiaana, niin silti sain suht. ok työtä. Aikamoista säätöä se oli kyllä pitkään kun tuli kaiken maailman pätkäprojekteja väännettyä siellä täällä.

Nykyajan nuorilla on paljon vapaampaa, mutta eipä taida olla tarjolla enää niin helppoa tietä varmaan kohtuumenestykseen kuin ennen. Jotkut toki pääsevät huippuansioille, mutta nöitä paikkoja tuntuu olevan vain vähemmän. JA PK-seudulla ei edes tavallisella palkalla oikein elä.

Mites ensin ehdit avaamaan toisen ketjun mustana ja sitten 10 minuuttia sen jälkeen harmaana ja sitten taas palata mustana?

Oma vastaukseni: Kyllä nuorena on paras aika olla nuori.

Joo. Yleensä kirjoitan omalta koneelta, jossa olen automaattisesti kirjautuneena.

Työkoneelta en yleensä kirjoittele, siellä minulla ei myöskään ole autokirjatumista. Joten siksi näin joskus käy. Ei pitäisi kirjoittaa lainkaan työjalla.

Nykyään ollaan nuoria nelikymppiseksi.

Nykyajan perustapaus: Menee johonkin humanistiseen yliopistoon 20v. Siellä sitten notkutaan opintotukien varassa 30-vuotiaaksi, vuosien varrella ollaan vaihdossa siellä sun täällä. Matkaillaan toisten rahoilla ja avarretaan maailmankuvaa.

Lapsethan jätetään tekemättä täysin. Ehkä 35v alkaa ns. "työputki". Akateemista tempputyöllistämistä ja työttömyyttä siihen väliin. Rahoittajana aina julkinen sektori tavalla tai toisella. Kansantaloudellinen hyöty menee miinuksen puolelle.

Sitten suvakoidaan sitä sun tätä ja vaaditaan parempaa maailmaa ja tätä paskaa toitotetaan yhteiskunnan rahoilla.

Koko elämä asutaan vuokralla, mutta senhän maksaa aina joku muu. Mitä väliä vaikka sähkön hintakin nousee.

Nuoruus loppuu 50v ja sitten voikin siirtyä sairaseläkkeelle masennuksen takia.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Nykyajan perustapaus: Menee johonkin humanistiseen yliopistoon 20v. Siellä sitten notkutaan opintotukien varassa 30-vuotiaaksi, vuosien varrella ollaan vaihdossa siellä sun täällä. Matkaillaan toisten rahoilla ja avarretaan maailmankuvaa.

Lapsethan jätetään tekemättä täysin. Ehkä 35v alkaa ns. "työputki". Akateemista tempputyöllistämistä ja työttömyyttä siihen väliin. Rahoittajana aina julkinen sektori tavalla tai toisella. Kansantaloudellinen hyöty menee miinuksen puolelle.

Sitten suvakoidaan sitä sun tätä ja vaaditaan parempaa maailmaa ja tätä paskaa toitotetaan yhteiskunnan rahoilla.

Koko elämä asutaan vuokralla, mutta senhän maksaa aina joku muu. Mitä väliä vaikka sähkön hintakin nousee.

Taidat olla kateellinen jollekin taivaanrannan maalarille.
Omakotitalo, farmariauto, kesämökki ja liuta lapsia ei koskaan ollut minun driimi.
Elä ja anna toistenkin elää. Nuoruus on seikkailu suunnaton lauletaan nuoruuteni hitissä.
Minun nuoruus oli ihanaa aikaa.

Tuota tuota, mitä tulee nuoruuteeni niin jossain asioissa ketjun avaaja on väärässä. 80-lulu oli taloudellisesti hyvää aikaa, mutta todellisuudessa se oli Taistolaisuutta täynnään. Moni ihminen myös kärsi jo 80-luvulla. työväestössä antitaistolaisia, antikommunisteja vainottiin. Demarikin saattoi joutua vainotuksi Taistolaisten puolelta. Itsekin olin Demari 2000-luvun alussa ja jouduin eräässä tehtaassa vanhojen Taistolaisten vainoamaksi ja litistämäksi. Myös 1980-luvulla moni, joka oli tyytyväinen vallitsevaan yhteiskuntaan on joutunut taistolaisten vainoamaksi. Uskon Kokoomuksen murskavoiton 1987 parlamenttivaaleissa perustuneen juuri tähän vallankumouksen vyöryttämiseen kiusaamismenetelmällä. Ilmeisesti liian moni koki Zerzetungia ja äänesti Kokoomusta, jolloin jopa SDP jäi po. vaaleissa oppositioon...

Minun nuoruuteeni liittyvät myös UFO-havainnot 1990-luvulta jotka liittynevät myös tähän Neuvostopropagandaan ja tietysti myös länsileiri käytti avaruususkontoa ja tarua luojasivilisaatoista hyväkseen vyöryttäessään kommunismia vastaan. Kommunistileirin tuo avaruuden luojasivilisaatio tarun tosin aloitti.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a...7fA4XQSO6SWVuji20guVBzTu1SH2vdbcMRiOc1lLoguSU

No Brittiläinen apulaisprofessori Clarkekin siis vahvistaa näkemystäni siitä, että nämä lentävälautas kokeilut ovat todellisia mutta ehdottomasti ihmisen tekemiä. Kuvia kokeiluista on julkaistu varmasti juuri kylmän sodan aikaan paljon ja myös Neuvostoliiton romahdettua 1990-luvulla. Molemmissa leireissähän tätä avaruus ja luojasivilisaatiopropagandaa on harrastettu. Ja saatetaan pienissä määrin harrastaa vieläkin. Ilmeisesti tästä propagandakeinosta on luovuttu, jos lehdistössä aletaan julkaisemaan tuollaisia professori Clarken lausuntoja.

Tuota tuota, mitä tulee nuoruuteeni niin jossain asioissa ketjun avaaja on väärässä. 80-lulu oli taloudellisesti hyvää aikaa, mutta todellisuudessa se oli Taistolaisuutta täynnään. Moni ihminen myös kärsi jo 80-luvulla. työväestössä antitaistolaisia, antikommunisteja vainottiin. Demarikin saattoi joutua vainotuksi Taistolaisten puolelta. Itsekin olin Demari 2000-luvun alussa ja jouduin eräässä tehtaassa vanhojen Taistolaisten vainoamaksi ja litistämäksi. Myös 1980-luvulla moni, joka oli tyytyväinen vallitsevaan yhteiskuntaan on joutunut taistolaisten vainoamaksi. Uskon Kokoomuksen murskavoiton 1987 parlamenttivaaleissa perustuneen juuri tähän vallankumouksen vyöryttämiseen kiusaamismenetelmällä. Ilmeisesti liian moni koki Zerzetungia ja äänesti Kokoomusta, jolloin jopa SDP jäi po. vaaleissa oppositioon...

Minun nuoruuteeni liittyvät myös UFO-havainnot 1990-luvulta jotka liittynevät myös tähän Neuvostopropagandaan ja tietysti myös länsileiri käytti avaruususkontoa ja tarua luojasivilisaatoista hyväkseen vyöryttäessään kommunismia vastaan. Kommunistileirin tuo avaruuden luojasivilisaatio tarun tosin aloitti.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a...7fA4XQSO6SWVuji20guVBzTu1SH2vdbcMRiOc1lLoguSU

No Brittiläinen apulaisprofessori Clarkekin siis vahvistaa näkemystäni siitä, että nämä lentävälautas kokeilut ovat todellisia mutta ehdottomasti ihmisen tekemiä. Kuvia kokeiluista on julkaistu varmasti juuri kylmän sodan aikaan paljon ja myös Neuvostoliiton romahdettua 1990-luvulla. Molemmissa leireissähän tätä avaruus ja luojasivilisaatiopropagandaa on harrastettu. Ja saatetaan pienissä määrin harrastaa vieläkin. Ilmeisesti tästä propagandakeinosta on luovuttu, jos lehdistössä aletaan julkaisemaan tuollaisia professori Clarken lausuntoja.

Vaikea sitä on kuvitella että millaista nuoruus olisi ollut eri vuosikymmenillä.

On muuten ihan tosi. Yritin, mutta se ei oikein onnistu.

Yleisesti ottaen voidaan varmaan sanoa, että suurin osa ihmisistä kokee nuoruutensa ajan hyväksi. Siksi tulee sellainen harha, että silloin oli asiat ylipäätään paremmin.

Ite olin nuori (s. 1976) 90-luvulla ja muistan sen mahtavana aikana. Mutta monille se oli aika karmeaa aikaa. Mä luulen, että suurimmassa osassa "normaaleja" aikoja enemmän vaikuttaa se tausta kuin aika. Alkoholistiperheen lapsena olis ollut hankalaa 70-luvulla ja 00-luvulla. Luulen vaan, että alkoperheitä oli 70-luvulla paaljon enemmän. Toki 00-luvulla oli sitten huumeperheitä enempi, mutta ei niin paljoa.

On muuten ihan tosi. Yritin, mutta se ei oikein onnistu.

Yleisesti ottaen voidaan varmaan sanoa, että suurin osa ihmisistä kokee nuoruutensa ajan hyväksi. Siksi tulee sellainen harha, että silloin oli asiat ylipäätään paremmin.

Ite olin nuori (s. 1976) 90-luvulla ja muistan sen mahtavana aikana. Mutta monille se oli aika karmeaa aikaa. Mä luulen, että suurimmassa osassa "normaaleja" aikoja enemmän vaikuttaa se tausta kuin aika. Alkoholistiperheen lapsena olis ollut hankalaa 70-luvulla ja 00-luvulla. Luulen vaan, että alkoperheitä oli 70-luvulla paaljon enemmän. Toki 00-luvulla oli sitten huumeperheitä enempi, mutta ei niin paljoa.
Se on totta, että nuoruus eri vuosi kymmeninä riippuu monista eri tekijöistä (paitsi sota vuodet). Toisilla on mahtava onnellinen nuoruus ja valitettavasti toisilla ei, oli sitten mikä vuosikymmen tahansa.

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-

Niinpä...

Taidat olla kateellinen jollekin taivaanrannan maalarille.
Omakotitalo, farmariauto, kesämökki ja liuta lapsia ei koskaan ollut minun driimi.
Elä ja anna toistenkin elää. Nuoruus on seikkailu suunnaton lauletaan nuoruuteni hitissä.
Minun nuoruus oli ihanaa aikaa.

No en todellakaan ole. Mitä nyt joskus vituttaa kun tietää, että isoista verosta menee niin iso osa näille. Tuloksena sitten tutkimuksia, jotka edelleen hankaloittavat sitä mun elämää ja TIENAAMISTA.

Juu ja mun unelma oli juuri yllämainittu. Kauniin vaimon kera. Kaikki ne sain ja olen tyytyväinen. Mun työpanoksella saa aika monia loisia ja keksiä älynväläyksiään esim. vihreästä siirtymästä, sukupuolen vaihdosta ja muusta mikä.... no antaa olla kun tulee kumminkin joku kämkkäränkkä vääntäämään paskaa.

Yhteistyössä