Miten pyytää sairauslomaa lääkäriltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Asia on taas ajankohtainen, koska tänään alkoi flunssa. Joka kerta kamppailen saman asian kanssa- joudun pyytämään sairauslomatodistuksen lääkäriltä. Digiklinikalla läkäri kyselee oireita ja vaikka mitä ja kerron, että nämä vakiokurkkukivut ym löytyy. Viimeksi lääkäri kysyi suoraan, että niin mitä haluat minulta, kun en kaivannut mitään lääkkeitä tai tutkimuksia. No sitä sairauslomaa tarttisin ja jotenkin odotan, että lääkäri itse tarjoaa sitä eikä tartte anoa. Pyydättekö sitä heti kärkeen itse vai odotatteko lääkärin itse sanovan, että et kylä voi töihin mennä. Mua hävettää kysyä, ajattelee että tuokin työnvieroksuja on vaan saikkua vailla. Sama ongelma on livenä aina, jos ei ole joku selvä murtuma tms.

Työkaverit tuntuu olevan jatkuvasti saikulla ja mietin että mitä ne tekee eritavalla kuin minä. Viimeksi olin kauheassa mahataudissa ja sain päivän saikkua...

Ei tarjoa suoraan sairaslomaa, koska jotkut potilaat voivat flunssaoireissaan tehdä esim. etätyötä.
Flunssaoireita on erilaisia, osa ei ole kuumeessa ja ihan tolkku pois vaan eivät voi mennä työpaikalle räkimään.

lääkäri ei tiedä mitä työtä teet esim. jos potilas tekee fyys. kuormittavaa työtä sl pituus menee hieman senkin mukaan.
Kerrot oireet ja sanot ettet ole työkykyinen ja tarvitset ilmeisesti joka päivältä sairaslomatodistuksen, joten pyydät sitä.

Ja haet lisää mm vatsataudissa, jos et pysty töissä olemaan.

Itse en pikkuasioissa hae saikkua, niin ei ole koskaan tarvinnut pyytää. Mutta jos nyt vaikka on sellainen tilanne, että ei halua muita tartuttaa, niin pitäähän se suoraan sanoa.

Asia on taas ajankohtainen, koska tänään alkoi flunssa. Joka kerta kamppailen saman asian kanssa- joudun pyytämään sairauslomatodistuksen lääkäriltä. Digiklinikalla läkäri kyselee oireita ja vaikka mitä ja kerron, että nämä vakiokurkkukivut ym löytyy. Viimeksi lääkäri kysyi suoraan, että niin mitä haluat minulta, kun en kaivannut mitään lääkkeitä tai tutkimuksia. No sitä sairauslomaa tarttisin ja jotenkin odotan, että lääkäri itse tarjoaa sitä eikä tartte anoa. Pyydättekö sitä heti kärkeen itse vai odotatteko lääkärin itse sanovan, että et kylä voi töihin mennä. Mua hävettää kysyä, ajattelee että tuokin työnvieroksuja on vaan saikkua vailla. Sama ongelma on livenä aina, jos ei ole joku selvä murtuma tms.

Työkaverit tuntuu olevan jatkuvasti saikulla ja mietin että mitä ne tekee eritavalla kuin minä. Viimeksi olin kauheassa mahataudissa ja sain päivän saikkua...
Liian kiltti ihminen vähättelee oireitaan ja menee sitten sairaana töihin sairastuttamaan muita.

Ihmeellistä aukroriteettipelkoa/itsensä syyllistämistä!🙄

Sinä olet asiakas ja lääkäri palvelee sinua.
Sanot että tarvitset sairaslomaa koska etätyöhän ei ole mahdollisuutta.
”Kirjoita ensin kolme päivää - otan yhteyttä jos tarvitsen lisää”.

Älä vähättele oireita vaan sano suoraan että olo on sem verran heikko etten kykene töihin ja tarvitset sairaslomaa. Eiköhän sitä pidä flunssiin itse pyytää. Eriasia jotkut angiinat ja muut bakteeritulehdukset kun sillon se lepo on oikeasti tarpeellinen

En ymmärrä oikein tätä asennetta.
Miten se lääkäri voi todeta potilaan olotilan? Eiköhän työntekijä itse tiedä pystyykö vai eikö pysty tekemään töitä.
Haluaisin nähdä sellaisen flunssa, jossa ihminen ei pysty tekemään työtä. Käytännössähän kyse on siitä, että ei halua tehdä työtä ja se on taas hyvin yksilöllistä, että mihin se raja vedetään. Yksi tarttuu heti mahdollisuuteen pinnata kun ensimmäinen pieni tippa ilmaantuu nenän päähän ja toinen miettii, että pystyy vielä ihan hyvin menemään töihin kun vasta toinen silmä on rähmän takia ummessa. Lääkäri on olemassa sitä varten, että arvioi ihmisen työkykyä ja sitä kannattaako vaikka työpaikalle mennä muita tartuttamaan.

Ja tuohon tartuttamisriskiinkin on sanottava, että koronat ja influenssat ovat oma juttunsa, mutta sitten on näitä kausiflunssia, joiden tarttuminen ei nyt ehkä kuitenkaan ole ihan niin paha juttu. Sairaalat ja muut poikkeukselliset työympäristöt erikseen, mutta yleisesti. Mielestäni henkilö, joka ei voi mennä työhön kun pelkää tartuttavansa muita ei voi sitten myöskään mennä kauppaan, vaan on karanteenissa kotonaan.

Uusimmat

Yhteistyössä