"Nuoret haluavat kouluihin kunnon kotiruokaa: ”Tuntuu, että kaikki on korvattu jollain kasvisruoalla”"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei meidän lasten kouluissa ole kasvisruoka oppilaille maistunut paitsi vegetariaanoille, eli eipä kukaan oikein syö kasvispäivinä.

Eikä usein muulloinkaan. Näissä ruoissa on teollinen paha maku.

Itse muistan kouluruoan olleen todella herkullista, mutta silloin se varmasti olikin vielä hyvää ja proteiinipitoista. Voitakin oli tarjolla margariinin sijaan, että sai hyvin energiaa ihmiselle sopivalla tavalla.
Kukaan ei käynyt Alepasta hakemassa donitseja ja energiajuomia tms.

Mun lapsista/nuorista toinen on kasvissyöjä (vain liha pois ruokavaliosta) ja toinen sekasyöjä, ja mitä nyt heidän kommenttejaan välillä kouluruoasta kuulee, niin eipä siinä liharuoassakaan sitä proteiinia kovin paljon ole noin määrällisesti. Toissapäivänä taas kasvissyöjä oli mennyt ruokalaan, niin kaikki kasvisruoka oli loppu, ja sitten taas liharuokaa oli jäljellä, eli kasvisruoka oli maistunut sekasyöjille.

Että ei nämä nyt varmaan ihan yksioikoisia asioita aina ole.

Kouluruoan vihreä siirtymä on nuorison mielestä pazkaa.
Tästäkin jutusta sen huomaa ettei poikien mielipiteet paljoa Suomen Yleisradiota kiinnosta.

Ei meidän lasten kouluissa ole kasvisruoka oppilaille maistunut paitsi vegetariaanoille, eli eipä kukaan oikein syö kasvispäivinä.

Eikä usein muulloinkaan. Näissä ruoissa on teollinen paha maku.

Itse muistan kouluruoan olleen todella herkullista, mutta silloin se varmasti olikin vielä hyvää ja proteiinipitoista. Voitakin oli tarjolla margariinin sijaan, että sai hyvin energiaa ihmiselle sopivalla tavalla.
Kukaan ei käynyt Alepasta hakemassa donitseja ja energiajuomia tms.

Vai että proteiinipitoista.

Oli TOSI hyvä tuuri, jos lihasoppalautasellisesta löytyi edes yksi pala lihaa. Ja makaronilaatikko... olin tet-viikolla kouluruokalassa, tein sitä... koko sadan oppilaan koulun lootaan laitettiin kolme kiloa jauhelihaa.

Ja jo 80-luvulla tarjoiltiin sekä voita että floraa.

Eikä ollut Alepa, mut viereiseen k-markettiin kyllä pingottiin ostamaan riisisuklaata :P

• Tykkää
Reactions: m1es ja Lispetti

Oli TOSI hyvä tuuri, jos lihasoppalautasellisesta löytyi edes yksi pala lihaa. Ja makaronilaatikko... olin tet-viikolla kouluruokalassa, tein sitä... koko sadan oppilaan koulun lootaan laitettiin kolme kiloa jauhelihaa.

Eikä ollut Alepa, mut viereiseen k-markettiin kyllä pingottiin ostamaan riisisuklaata
30 grammaa, eli 0,03 kilogrammaa, jauhelihaa per oppilas.

Eikä ollut Alepa, mut viereiseen k-markettiin kyllä pingottiin ostamaan riisisuklaata :P
No sinä ja minä oltiin hiukan eri aikaan koulussa.
Ja mä olin täällä porvarialueella.

Pikkukouluissa muualla Suomessa ei ollut aina edes kunnon kattausta. Kysy vaikka @KalaMies :ltä, joka oli samoihin aikoihin koulussa ku mä, mutta eri kaapunnissa.

Oli TOSI hyvä tuuri, jos lihasoppalautasellisesta löytyi edes yksi pala lihaa. Ja makaronilaatikko
... olin tet-viikolla kouluruokalassa, tein sitä... koko sadan oppilaan koulun lootaan laitettiin kolme kiloa jauhelihaa.

Eikä ollut Alepa, mut viereiseen k-markettiin kyllä pingottiin ostamaan riisisuklaata

Tää justiin. Niin ja sulla on vielä kokemusta. Meillä oli alakoulussa vielä tooosi proteiinipitoista ruokaa, veripalttua kaali-herukka/puolukkaraasteen kera, voi ällötys 😁

Yläasteella ei saanut tietty mennä koulun ulkopuolelle mutta kun samassa koulussa oli sit lukio, niin silloin kyllä käytiin lähikaupassa ostamassa omia eväitä, kuka mitäkin.

Tää justiin. Niin ja sulla on vielä kokemusta. Meillä oli alakoulussa vielä tooosi proteiinipitoista ruokaa, veripalttua kaali-herukka/puolukkaraasteen kera, voi ällötys

Yläasteella ei saanut tietty mennä koulun ulkopuolelle mutta kun samassa koulussa oli sit lukio, niin silloin kyllä käytiin lähikaupassa ostamassa omia eväitä, kuka mitäkin.

Niin ja muistan myös, että alakoulussa(kin) oli ruokahävikkiä ja sitä ruokaa tuli sitten auto hakemaan sikojen ruoaksi. Voi sitä hajua..

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
No sinä ja minä oltiin hiukan eri aikaan koulussa.
Ja mä olin täällä porvarialueella.

Pikkukouluissa muualla Suomessa ei ollut aina edes kunnon kattausta. Kysy vaikka @KalaMies :ltä, joka oli samoihin aikoihin koulussa ku mä, mutta eri kaapunnissa.

Kattaus?

Linjastolta haettiin. Jättikokoinen keittäjätär lättäsi koon mukaan ruokaa lautaselle. Eli ku mä olin koulun pienimpiä niin ainakin kaksi suurta ällöpottua ja sit samalle lautaselle soosit ja raasteet

:X oksupoksukyäk ja :x

Mut jauhemaksakastike- tai jauhemaksapihvipäivänä mulla oli massu pullollaan herkkuruokaa. :P Ku muille ei kelavannut niin sain ekstrapihvit/soosit ja sit pottua ei lautaselle mahtunut kuin yksi ja olin muutoinkin keittäjän lemmikkilapsi.

Kattaus?

Linjastolta haettiin. Jättikokoinen keittäjätär lättäsi koon mukaan ruokaa lautaselle. Eli ku mä olin koulun pienimpiä niin ainakin kaksi suurta ällöpottua ja sit samalle lautaselle soosit ja raasteet

Mut jauhemaksakastike- tai jauhemaksapihvipäivänä mulla oli massu pullollaan herkkuruokaa. Ku muille ei kelavannut niin sain ekstrapihvit/soosit ja sit pottua ei lautaselle mahtunut kuin yksi ja olin muutoinkin keittäjän lemmikkilapsi.

👍

Joo se lämpimästä kastikkeesta lämmennyt ja siihen sekoittunut raaste 🤮🤣

Kattaus?

Mut jauhemaksakastike- tai jauhemaksapihvipäivänä mulla oli massu pullollaan herkkuruokaa. :P Ku muille ei kelavannut niin sain ekstrapihvit/soosit ja sit pottua ei lautaselle mahtunut kuin yksi ja olin muutoinkin keittäjän lemmikkilapsi.
Taisivat syödä omilla pulpeteillaan
salaattiakaan ei ollut aina tarjolla KalaMiehellä siis…

Tästähän oli ketju hetki sitten, etkö muista?

Meillä oli buffa.
Juu, maksa oli kyllä niiin ❤️!

On se kyllä tosiasiassa niinkin että suuri osa on tottunut einestuotteisiin ja mäkkärin eväisiin.
Onhan se erilaista koulussa syödä ilman niitä koukuttavia aromivahventeita yms. Ei välttis maistu.🤷‍♀️

Vähän eri näkökulmaa ruokalistoihin, ei ollut lihaa kuulkaa männä vuosikymmeninä, ja mun vanhempi sisarukseni oli sitä polvea, jotka keräsivät metsästä marjoja puuroon, ihan hyvä asia sinänsä:

"Koulun ruokalista vuonna 1960
Maanantai

Vitapuuro (veteen), Margariinia 5 g, Ruisleipää 20 g, Maitoa 3 dl, Juustoa 20 g

Tiistai

Kaalikeitto, Margariinia 5 g, Ruisleipää 20 g, Maitoa 3 dl

Keskiviikko

Jukolavehnä/puolukkapuuro, Margariinia 5 g, Ruisleipää 20 g, Maitoa 3 dl, Juustoa 20 g

Torstai

Tiistaikeitto, Margariinia 5 g, Ruisleipää 20 g, Maitoa 3 dl

Perjantai

Herkkupuuro/ruispuuro, Grahamsämpylä 50 g, Margariinia 5 g, Maitoa 3dl, Maksamakkaraa 20 g

Lauantai

Pinaattikeitto, Ruisleipää 20 g, Margariinia 5 g, Maitoa 3 dl, Juustoa 20 g"

Yhteistyössä