Kesätyöpaikkojakin on tarjolla ennätysmäärä, mutta eipä työt elämäntapatyöttömiä kiinnosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No en tykkää minäkään.

Me ollaan oltu ihan just kuukausi täällä auringonpalvojien paratiisissa mutta rannalla ollaan käyty vain kolme kertaa. Kerran lenkillä, toisen kerran uimassa ja kerran uimassa ja sillä kertaa istuttiin tovi jotta varpaat kuivuvat ja saa taas sandaalit jalkaa ku hiekka oli kuumaa kävellä.

Mut toi, tai siis kesä, on yleisin syy miksei joku halua tulla meille duuniin. "Katsotaan sit syksyllä".
No onko tuo ihme kun meille peruskoulusta pitäen opetetaan että kesät kuuluu lomailla, kun vakituisissa työsuhteissakin on se kesäloma. Ehkä kesää pitäisi verrata siten enemmän sunnuntai / yötyöhön josta sitten maksetaan haittalisä kun joutuu töihin kun olisi muuten mahdollista tavata sukulaisia joilla se loma on silloin ym. Voisi alkaa työntekijöitä löytymään.

No onko tuo ihme kun meille peruskoulusta pitäen opetetaan että kesät kuuluu lomailla, kun vakituisissa työsuhteissakin on se kesäloma. Ehkä kesää pitäisi verrata siten enemmän sunnuntai / yötyöhön josta sitten maksetaan haittalisä kun joutuu töihin kun olisi muuten mahdollista tavata sukulaisia joilla se loma on silloin ym. Voisi alkaa työntekijöitä löytymään.
Harva näköjään enää muistaa koronavuosia. Eilen iäkäs ja vakavasti sairas veljeni soitti ja halusi tulla käymään kotonani. En ikinä lähde kyläreissuille. Saatan sairastua tai sairastuttaa kenet tahansa.
Vaikka minua on sanottu kesäihmiseksi ja jopa värianalyysi niin väittää, tykkään jopa talvesta enemmän kuin kesästä.
On ihanaa pukeutua kunnolla ja olla vain yksi monista ilman mitään kommentteja itsestäni.

No en tykkää minäkään.

Me ollaan oltu ihan just kuukausi täällä auringonpalvojien paratiisissa mutta rannalla ollaan käyty vain kolme kertaa. Kerran lenkillä, toisen kerran uimassa ja kerran uimassa ja sillä kertaa istuttiin tovi jotta varpaat kuivuvat ja saa taas sandaalit jalkaa ku hiekka oli kuumaa kävellä.

Mut toi, tai siis kesä, on yleisin syy miksei joku halua tulla meille duuniin. "Katsotaan sit syksyllä".
Luin tämän kirjan kesällä. Kirjassa on upeasti kuvattu Kanarialla vuorikävelyä.
Kävin tarkistamassa asian Helmet-sivulta. Kamalaa miten nopeasti luetut kirjat unohtuvat.

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Kumma juttu, mutta ei niitä kesätöitä opiskelijatkaan saa. Oma nuori on hakenut jo parina kesänä, mutta ei oteta. Melkein joka paikkaan pitää olla 18 vuotias, vaikka olis mikä työ. Miten ne nuoret oppii mitään töitä tekemäänkään, kun ei niitä huolita mihinkään.

Tämänkin aivopierun sponsored by EKokoomus.
Jep. Ja samalla sai heittää hyvästit kaikille työllistämis- ja palkkatukitöille. Työssäoloehdon pidentäminen 12kk (ennen 6kk) ja kunta ei enää palkkaa pitkäaikaistyöttömiä jotta pääsisivät takaisin ansiosidonnaiselle. Sekin oli monesti parempi kuin ei mitään. Nyt ollaankin sitten varmaan työttöminä kunnes hallitus vaihtuu.

Myöskään työttömyyskassaan ei enää kannata liittyä pelkän pätkä/kausityön takia (tämä varmaan onkin tosin tarkoitus). Jos asuu vuokralla niin tuet jää taas työttömänä alle toimeentulotuen normin joten joka a) käytät pätkätyön säästöjä elämiseesi tai b) nostat käteiseksi ja nostat myös toimeentulotukea ensimmäisen työttömyyskuukauden jälkeen. Säästäminenkin tehtiin tässä maassa mahdottomaksi jos et ole vakitöissä.

Itse lomailen seuraavat neljä vuotta vaikka sitten toimeentulotuella.

Myös mansikan ja metsämarjanpoimintatyötä olisi kesäisin ollut ulkomaalaiselle työvoimalle (Ukraina, Thaimaa) ennätyksellisesti, vain palkanmaksun kanssa on ollut ongelmia..suomalaisen elinkeinotteluelämän ongelma.

Jep. Ja samalla sai heittää hyvästit kaikille työllistämis- ja palkkatukitöille. Työssäoloehdon pidentäminen 12kk (ennen 6kk) ja kunta ei enää palkkaa pitkäaikaistyöttömiä jotta pääsisivät takaisin ansiosidonnaiselle. Sekin oli monesti parempi kuin ei mitään. Nyt ollaankin sitten varmaan työttöminä kunnes hallitus vaihtuu.

Myöskään työttömyyskassaan ei enää kannata liittyä pelkän pätkä/kausityön takia (tämä varmaan onkin tosin tarkoitus). Jos asuu vuokralla niin tuet jää taas työttömänä alle toimeentulotuen normin joten joka a) käytät pätkätyön säästöjä elämiseesi tai b) nostat käteiseksi ja nostat myös toimeentulotukea ensimmäisen työttömyyskuukauden jälkeen. Säästäminenkin tehtiin tässä maassa mahdottomaksi jos et ole vakitöissä.

Itse lomailen seuraavat neljä vuotta vaikka sitten toimeentulotuella.
Selvisihän näidenkin "uudistusten" tarkoitus. Orpo ja Purra alasajamassa taas pätkätyöläisten pärjäämistä 😤

Mä. Ihan mielellään olisin ollut kesät töissä ja talvet työttömänä. Kun en kelvannut niin olen sitten työttömänä kesät ja talvet.

Enää en tosin kun hallitus teki uudistukset. Nyt kelpaa enää kokoaikatyöt (tai melkein) ja vakituiset sellaiset. Tai sitten työttömyys mikä onkin todennäköisempää kohdallani.
Mielelläsi. Joku toinen olisi mielellään. Minä olisin mielelläni

Menisin vaikka heti töihin jos joku ottaisi. Mutta kun ei useista hakemuksista huolimatta. Huomenna on kyllä leikkaus, niin en minä varmaan pariin viikkoon ole vielä työkykyinen, mutta heti sitten helmikuun alusta vaikka.

Tässä nuorten todellisuutta työnhaussa (eikä varmasti muillakaan helppoa ole):

"Inka Airola, 18, pakkaa auton varaosia. Cindi Holm, 20, on cinema host. Heidät valittiin tehtäviinsä yli 2 100 hakijan joukosta. Baronan Joonas Mansnerin mukaan kova kilpailu on nyt keskeinen osa nuorten arkea.

Helsinkiläinen Inka Airola, 18, ja tamperelainen Cindi Holm, 20, ovat kaksi kahdesta tuhannesta. Toinen valittiin logistiikkatyöntekijäksi yli 1 400 hakijan joukosta, toinen taas elokuvateatteriin yli 700 hakijasta.
Airolalla on takanaan loistava tulevaisuus. Helsingin Mäkelänrinteen urheilulukiolainen on muodostelmaluistelun maailmanmestari.
Aiemmin tänä vuonna hän teki kovan ratkaisun ja lopetti kilpatason muodostelmaluistelun. Nyt hän on abiturientti ja logistiikkatyöntekijä Koivusella Helsingin Malmilla.
Cindi Holm on puolestaan juuri aloittanut Tampereen Finnkinolla. Kilpailu neljästä cinema hostin paikasta oli kovaa. Hakijat pääsivät lopullisessa valintakokeessa muun muassa näyttämään esiintymistaitojaan sekä esittelemään toisen hakijan minuutin mittaisen tutustumisen jälkeen.
Molemmat työtehtävät ovat nollatuntisopimuksia. Töitä on siis sen verran kuin työnantajalla on tarve niitä antaa. Silti hakijoiden määrä oli hurja. Kilpailuun ollaan valmiita ja hintatason kasvaessa yleisesti kaikelle omalle rahalle on käyttöä ja tarvetta."

Karua tosielämää jo monen vuoden ajalta. Katselin ja hain aikoinaan jutussa mainittua työtä.
50+ ikäisen muutosneuvotteluissa työnsä menettäneen on jörjetöntä hakea jutussa mainittuja töitä. Aktiivimallin aikaan niin oli vain tehtävä. Minulla iltatyö oli pelastusrenkaana.

Karua tosielämää jo monen vuoden ajalta. Katselin ja hain aikoinaan jutussa mainittua työtä.
50+ ikäisen muutosneuvotteluissa työnsä menettäneen on jörjetöntä hakea jutussa mainittuja töitä. Aktiivimallin aikaan niin oli vain tehtävä. Minulla iltatyö oli pelastusrenkaana.

Kyllä ja tosiaan tämä ei koske vain nuoria vaan juuri mainitsemasi ikäisten työnhaku on vaikeaa, jos jää työttömäksi, eikä tilannetta helpota yhtään aikuiskoulutustuen lakkauttaminen.

Huomasin Helsingin Sanomat Oikaisu-palstalta, että olen virheellisesti lopettanut yt-neuvottelut termin käytön

”Onko Muutosneuvottelut sama kuin YT?
Yhteistoiminta- eli yt-neuvottelut pohjautuvat yhteistoimintalakiin. Yhteistoimintalakia on yksityissektorilla muutettu 1.1.2022 lähtien mm. siten, että yt-neuvottelujen sijaan puhutaan muutosneuvotteluista.”

Yhteistyössä