Heinäkuiset 2025🌼

Mille viikolle muiden ensimmäinen neuvolakäynti osuu? Itse sain ajan vasta viikolla 12+3 mietin, että eikö yhdistelmäseulonta verikokeitse olisi hyvä ottaa ennen tuota? Eikö ultraankin pääsisi jo tuolloin?
riippuu kaupungista. Turussa ei enää tehdä noita yhdistelmäseuloja, koska otetaan nipt ja se otetaan yleensä ultran jälkeen. Mutta kyllä kovin myöhäiseksi menee, koska sun pitäisi päästä ultraan sitten seuraavan 1.5 viikon sisällä ja. ainakin täällä Turun suunnilla on pitkät jonot. Mä soittaisin ja kysyisin, et menikö nyt ihan oikein :)

riippuu kaupungista. Turussa ei enää tehdä noita yhdistelmäseuloja, koska otetaan nipt ja se otetaan yleensä ultran jälkeen. Mutta kyllä kovin myöhäiseksi menee, koska sun pitäisi päästä ultraan sitten seuraavan 1.5 viikon sisällä ja. ainakin täällä Turun suunnilla on pitkät jonot. Mä soittaisin ja kysyisin, et menikö nyt ihan oikein

Aa okei, eli eri alueilla eri käytänteet. Erikoista, luulisi että on samat käytänteet ympäri suomen seulontojen suhteen 😅 Soitan ensi viikolla neuvolaan, ärsyttävästi nyt vaan just joulun pyhät ja uv sekoittamassa..

Voisin mielelläni mennä vaikka heti neuvolaan, en ymmärrä miten en puhelussa tajunnut että aika menee vasta viikolle 13. Kuulostaa etenkin ensikertalaisen kohdalla kummalliselta.

Muistelisin jostain lukeneeni, että Varsinais-Suomen hyvinvointialueella on joku kokeilu missä kaikilta otetaan Nipt, eikä perusseuloja tehdä ollenkaan. Kai testaavat että tekeekö tuolla taktiikalla enemmän löydöksiä. Eli sielä ilmeisesti erilainen meno kuin kaikilla muilla alueilla. Pirhalla muistaakseni ohjeistettiin noin 8vko tuntumaan varaamaan ensimmäinen neuvola että ehtii saamaan lähetteen labroihin ajoissa. Ja ainakin Pirhan sivuilla lukee että jos myöhästyy seuloista niin pääsee Niptiin eli varmasti kyllä saa tutkimukset tavalla tai toisella. 😊

Muistelisin jostain lukeneeni, että Varsinais-Suomen hyvinvointialueella on joku kokeilu missä kaikilta otetaan Nipt, eikä perusseuloja tehdä ollenkaan. Kai testaavat että tekeekö tuolla taktiikalla enemmän löydöksiä. Eli sielä ilmeisesti erilainen meno kuin kaikilla muilla alueilla. Pirhalla muistaakseni ohjeistettiin noin 8vko tuntumaan varaamaan ensimmäinen neuvola että ehtii saamaan lähetteen labroihin ajoissa. Ja ainakin Pirhan sivuilla lukee että jos myöhästyy seuloista niin pääsee Niptiin eli varmasti kyllä saa tutkimukset tavalla tai toisella.

Okei! Harmittaa vaan että kun ei ole itsestä kiinni tuo ettei saa aikaa aikaisemmin. Haluttaisiin tietysti heti kun mahdollista ensimmäiseen ultraan joten kurjaa, jos se tuon takia venyy sitten pidemmälle. Onko se takaraja siis 14 viikkoa? Vai vaihteleeko sekin hyvinvointialueiden mukaan?

Raskausviikko 13+6 taitaa olla ihan valtakunnallisesti viimeisiä hetkiä tehdä seulontaultraa luotettavasti. Mutta toki uskoisin, että vaikka ultra venyisikin pidemmälle, saisi tarvittavat mitat kuitenkin otettua myös myöhemmin.

Raskausviikko 13+6 taitaa olla ihan valtakunnallisesti viimeisiä hetkiä tehdä seulontaultraa luotettavasti. Mutta toki uskoisin, että vaikka ultra venyisikin pidemmälle, saisi tarvittavat mitat kuitenkin otettua myös myöhemmin.

Varmasti saa otettu juu myöhemminkin, mutta koen oikeukseksemme päästä ajoissa ultraan 😅 Lisäksi jos olisikin jotain huolestuttavaa, olisi hyvä päästä mahdollisimman ajoissa lisätutkimuksiin.

Me saatiin Turussa eka aika ultralle vasta 13+3. Seuraavat vaihtoehdot olis ollut siitä 2 viikon sisällä :o Jos tolloin on kipee ja aika joudutaan siirtää, niin jää varmaan tekemättä...

Säikähdin jo että pitäiskö mun olla jo käynyt jossain labrassa tai labra-aika varattuna. Neuvolassa siitä puhuttiin, mutta oon ihan hukassa, mistä noita aikoja varataan (ja milloin!), kun varausjärjestelmiä on miljoona. Jäi mielikuva, että ultran jälkeen vasta, mutta osaako @kolmattakertaa valottaa (jos nää menee edes samalla tavalla eri neuvoloissa) :D Oli aikamoinen seikkailu netissä saada edes se ultra varattua.

Me saatiin Turussa eka aika ultralle vasta 13+3. Seuraavat vaihtoehdot olis ollut siitä 2 viikon sisällä :eek: Jos tolloin on kipee ja aika joudutaan siirtää, niin jää varmaan tekemättä...

Säikähdin jo että pitäiskö mun olla jo käynyt jossain labrassa tai labra-aika varattuna. Neuvolassa siitä puhuttiin, mutta oon ihan hukassa, mistä noita aikoja varataan (ja milloin!), kun varausjärjestelmiä on miljoona. Jäi mielikuva, että ultran jälkeen vasta, mutta osaako @kolmattakertaa valottaa (jos nää menee edes samalla tavalla eri neuvoloissa) :D Oli aikamoinen seikkailu netissä saada edes se ultra varattua.
Hei, kommentoin täältä sivusta, kun asia oli itsellekin epäselvä. Turun seudulla tehdään Nipt-tutkimus, joka otetaan vasta ultran jälkeen. Muualla Suomessa ilmeisesti vielä eri käytäntö, että seulontaverikokeet otetaan ennen ultraa. Labra-ajan voi varata vaikka heti valmiiksi ja sen sai varattua tykslab-ajanvarauspalvelusta. Mua ohjeistettiin varaamaan verikoeaika ultran jälkeiselle ajalle, koska tekevät sen lähetteen ultran yhteydessä ja kävinkin heti seuraavana päivänä.

• Tykkää
Reactions: ToiveikasToivoton
Kiitos @RLiisukka Nyt kun kaivoin neuvolan antamat paperit, niissä onkin ohjeistukset aika selkeästi myös

Paitsi että ei sitä, että riittääkö yks verikoe-ajanvaraus, vaikka sinne pitää viedä virtsanäytekin

Kannattaa käydä etukäteen hakemassa labrasta pissatestivälineet ja tehdä testi kotona ennen verikokeeseen menoa. Ja viedä sitten samalla pissatesti mukana kun menee verikokeeseen. Koin sen itse näin helpompana.

Kiitos @RLiisukka ❤ Nyt kun kaivoin neuvolan antamat paperit, niissä onkin ohjeistukset aika selkeästi myös 😆

Paitsi että ei sitä, että riittääkö yks verikoe-ajanvaraus, vaikka sinne pitää viedä virtsanäytekin 🤔
Mä sain neuvolasta etukäteen ne pissapurkit ja paperilla ohjeet ja vein ne sitten samalla kertaa labraan. Piti ottaa kaksi eri näytettä. Jos ei sua neuvolassa ohjeistettu niin kannattaa vielä varmistaa.

Oletteko muuten ottaneet influenssarokotteen ja/tai kotona rokotteen raskaana ollessa? Mä otin edellisessä raskaudessa kaikki rokotukset mitä sain, mutta nyt olen vähän unohtanut koko asian. Mietin, että täytyykö tässä alkaa aktivoitumaan niiden suhteen...?

Oletteko muuten ottaneet influenssarokotteen ja/tai kotona rokotteen raskaana ollessa? Mä otin edellisessä raskaudessa kaikki rokotukset mitä sain, mutta nyt olen vähän unohtanut koko asian. Mietin, että täytyykö tässä alkaa aktivoitumaan niiden suhteen...?

Influenssarokote annettiin mulle neuvolassa ekalla käynnillä ja just tänään kävin ottamassa koronarokotteen. Kuulemma molempia edelleen suosittelevat raskaanaoleville. Itse unohdin kyllä tuon koronarokotteen ihan totaalisesti, tuli vasta nyt mieleen kun moni perheestä kipeänä.

Influenssarokote annettiin mulle neuvolassa ekalla käynnillä ja just tänään kävin ottamassa koronarokotteen. Kuulemma molempia edelleen suosittelevat raskaanaoleville. Itse unohdin kyllä tuon koronarokotteen ihan totaalisesti, tuli vasta nyt mieleen kun moni perheestä kipeänä.

Mulla rokotusajat molempiin vasta tammikuun alussa. Hieman myöhässä olen asian kanssa, mutta parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan.

Meillä on nyt yhdistelmäseulonnat tehty ja kaikki oli hyvin. Itkuhan siinä tuli kun varoittamatta alkoivat vauvan sykkeet kuulua kaiuttimista. Epätodellinen hetki. Laskettuaika on nyt 2.7.. Ehkä sitä alkaa nyt jo itsekkin pikkuhiljaa uskoa siihen että raskaana ollaan ja että tämä voi tällä kertaa päättyä hyvin.

Meillä on nyt yhdistelmäseulonnat tehty ja kaikki oli hyvin. Itkuhan siinä tuli kun varoittamatta alkoivat vauvan sykkeet kuulua kaiuttimista. Epätodellinen hetki. Laskettuaika on nyt 2.7.. Ehkä sitä alkaa nyt jo itsekkin pikkuhiljaa uskoa siihen että raskaana ollaan ja että tämä voi tällä kertaa päättyä hyvin.

Ihana kuulla, paljon onnea!!

Meillä nt-ultra tammikuun alussa. Jännittää ja ahdistaa....

Mulla on ultra riippuen miten haluaa laskea mutta 13+2 tai 13+5 😩 tuntuu niin pitkältä ajalta odotella, olisin toivonut jo heti 11 viikon jälkeen. 🤞🤭

Heippa. Vihdoin sain aikaseksi osallistua keskusteluun. Meille on tulossa kolmas lapsi, täysin yllärinä. Laskettu on 2.7, toki nt ultrassa vastasi 3pv isompaa, mutta laskettua ei lähdetty muokkaamaan kesäkuuhun.

Nyt siis rv 12+4, toki itse menen ton kesäkuun mukaa. Joten se olisi 13+0.

Täällö seulat on otettu, kaikki ok. Sokerirasituksessa käyty ja ensimmäinen neuvola takana. Ekalla kerralla sain influenssarokotteen.
Tammikuun alussa on toinen neuvola ja Helmikuussa rakenneultra😍

Halukas olisin liittymään fb ryhmään jos teillä semmoinen jo on :)

onnea kulta raskaudesta rukoilen että kaikki menee hyvin ihana ❤️❤️🌻

Heippa. Vihdoin sain aikaseksi osallistua keskusteluun. Meille on tulossa kolmas lapsi, täysin yllärinä. Laskettu on 2.7, toki nt ultrassa vastasi 3pv isompaa, mutta laskettua ei lähdetty muokkaamaan kesäkuuhun.

Nyt siis rv 12+4, toki itse menen ton kesäkuun mukaa. Joten se olisi 13+0.

Täällö seulat on otettu, kaikki ok. Sokerirasituksessa käyty ja ensimmäinen neuvola takana. Ekalla kerralla sain influenssarokotteen.
Tammikuun alussa on toinen neuvola ja Helmikuussa rakenneultra😍

Halukas olisin liittymään fb ryhmään jos teillä semmoinen jo on :)

Meille tulossa neljäs lapsi, myös täysin yllärinä :D Oliko sulla riskejä, että piti mennä sokerirasitukseen? Mä olen joutunut käymään kaikkien kolmen raskaudessa kaksi kertaa rasituksessa, mutta kuulemma nykyään ei täällä Uudellamaalla tarvitse mennä sokerirasitukseen, jos tietyt kriteerit eivät täyty.

Meille tulossa neljäs lapsi, myös täysin yllärinä Oliko sulla riskejä, että piti mennä sokerirasitukseen? Mä olen joutunut käymään kaikkien kolmen raskaudessa kaksi kertaa rasituksessa, mutta kuulemma nykyään ei täällä Uudellamaalla tarvitse mennä sokerirasitukseen, jos tietyt kriteerit eivät täyty.
Joo on suvussa ja molemmissa aikaisemmassa on ollut raskausdiabetes jonka vuoksi nytkin piti käydä.

Yhteistyössä