"Joonas Konstigin kolumni: Sukupolvi X kyllästyi wokeen"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
"Sukupolveni sai kasvaa poikkeuksellisen vapauden aikana Kekkoslovakian suomettumisen ja woken sensuurin välissä, Konstig pohtii. Mutta omien lastensa suhteen se teki virheen."

"Samaan aikaan X oli tavallaan suvaitsevaisin sukupolvi mitä on ollut. Kun fanitimme Mike Tysonia ja Whitney Houstonia, emme ajatelleet fanittavamme tässä mustaa ihmistä: fanitimme heitä koska he olivat hyviä.

Meillä oli Aliensin Ripley ja Sarah Connor pumppuhaulikkonsa kanssa, eikä kukaan ajatellut että onpa voimauttava girl boss, oltiin vaan että cool. Emme hylänneet Queenia Freddie Mercuryn homouden takia. Olimme sokeita tällaisille epäolennaisuuksille, emme välittäneet. Kukin sai tulla cooliksi haluamallaan tavalla."

Kyllähän se näin on. Ja hyvä niin. Mutta woketuksen vastareaktio on yhtä paha ellei pahempi juttu. Eli nyt on sitten nousemassa tämä populismi ja mä luulen, että se tuottaa jotain vielä vaarallisempaa.

Suuri ongelma on se, että "woke-vastukseksen" nimissä yhä isompi porukka on hylkäämässä kaiken kehityksen ja palaamassa liikaa vanhaan. Ja nyt ihaillaan sitten autoritäärisiä johtajia yms. Suomessa tilanne vielä siedettävä, mutta jälkijunassahan me aina tullaan.

Suomessa woketus vielä elää. Mutta USA:ssa se on saanut kuoliniskunsa, mutta siellä noussut valtaan voimat, jotka ajavat maata poispäin demokratiasta. Trump on vasta homman alkua, sanokaa mun sanoneeni. Mutta Musk tulee vielä masinoimaan jotakin sellaista, että "OKSAT POIS".

Voipa olla, että 2030-luvusta tulee USA:ssa modernisoitu versio Euroopan 1930-luvusta. Minä väitän, että USA on matkalla teknokraattista oligokarkiaa. 10 vuoden päästä (ellei jo nyt) valta on keskittynyt supermegarikkaalle eliitille. Muusta maailmasta suurin osa onkin jo diktatuureja. Jää vain Eurooppa ja ei täälläkään kokonaiskehitys hyvltä näytä.

Kyllähän se näin on. Ja hyvä niin. Mutta woketuksen vastareaktio on yhtä paha ellei pahempi juttu. Eli nyt on sitten nousemassa tämä populismi ja mä luulen, että se tuottaa jotain vielä vaarallisempaa.

Suuri ongelma on se, että "woke-vastukseksen" nimissä yhä isompi porukka on hylkäämässä kaiken kehityksen ja palaamassa liikaa vanhaan. Ja nyt ihaillaan sitten autoritäärisiä johtajia yms. Suomessa tilanne vielä siedettävä, mutta jälkijunassahan me aina tullaan.

Suomessa woketus vielä elää. Mutta USA:ssa se on saanut kuoliniskunsa, mutta siellä noussut valtaan voimat, jotka ajavat maata poispäin demokratiasta. Trump on vasta homman alkua, sanokaa mun sanoneeni. Mutta Musk tulee vielä masinoimaan jotakin sellaista, että "OKSAT POIS".

Voipa olla, että 2030-luvusta tulee USA:ssa modernisoitu versio Euroopan 1930-luvusta. Minä väitän, että USA on matkalla teknokraattista oligokarkiaa. 10 vuoden päästä (ellei jo nyt) valta on keskittynyt supermegarikkaalle eliitille. Muusta maailmasta suurin osa onkin jo diktatuureja. Jää vain Eurooppa ja ei täälläkään kokonaiskehitys hyvltä näytä.
Ainahan valta on rikkaalla eliitillä. Myös Suonessa.

Näin X-sukupolven edustajana olen koko ajan pitänyt wokehömpötystä juurikin hömpötyksenä ja täytenä älyttömyytenä. Meidän sukupolvi suhtautui mustiin jo ihan tavallisina ihmisinä. Siksi koko woke on tuntunut niin absurdille.

Kolumnisti osuu vähän oikeaan. Lähinnä siinä elämän raadollisuudessa. Mutta omat lapseni leikkivät pihoilla kuten minäkin mutta oppivat käyttämään myös tietokonetta. Ja oppivat hyvän englannin taidon.

Lisäksi kolumnisti on nuoremmasta päästä X-sukupolvea eikä ehkä siksi kaikki osu ihan samoin kuin mitä minä koen.

Joopa joo. X:t saisivat olla kyllä bähän enemmänkin äänessä.

• Tykkää
Reactions: kruuttis
Täytyisi nyt tajuta, että on muutakin kuin ääriteknokapitalismi ja sosialismi. Pahaan suuntaan on homma menossa. Sosialismi on kuollut ja kuopattu, hyvä niin. Mutta ääriteknokapitalismi ei ole demokratiaa ja se ei tuo hyvää suurelle osalle väestöä.

Täytyisi nyt tajuta, että on muutakin kuin ääriteknokapitalismi ja sosialismi. Pahaan suuntaan on homma menossa. Sosialismi on kuollut ja kuopattu, hyvä niin. Mutta ääriteknokapitalismi ei ole demokratiaa ja se ei tuo hyvää suurelle osalle väestöä.

Ääriteknokapitalismi, johon etenkin USA on menossa kovaa vauhtia siirtää vallan lopullisesti superrikkaille. Ja nämä superrikkaat eivät ole mitään monimiljonäärejä vaan monimiljardöörejä tyyliin Musk. Lahjakkaat ja pätevät ihmiset pärjäävät oikein hyvin, mutta suurempi osa kansasta putoaa ihan paariaan.

Varmaan demokratia ns. jatkuu ja tuo paaria yhä äänestää, mutta sitä pystytään ohkailemaan todella helposti. Mutta tämä eliitti ajattelee, että hyvä näin, koska he tietävät paremmin ja he ansaitsevat oman eliittiasemansa.

Kyllä tämäntyyppisistä dystopioista on tieteiskirjallisuus kirjoitellut enempi tai vähempi sata vuotta. Mutta USA:ssa se toteutuu tällä hetkellä.

Joo tällä foorumilla nähdään kyllä ilmastonmuutospropagandan, woke-wouhotuksen, homohumpan, median vasemmistolaisuuden yms. taakse, mutta tupakkapropangandaa ei kukaan vastusta. No ilmeisesti palstalaiset ei tupakoi.

Myöskään nastarenkaat ei haittaa ketään vaikka taitaa aiheuttaa enempi kuolemia kuin tupakka.

Yhteistyössä