Miten kauan kestää että savu ja haju poistuu keittiöstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
lapsi laittoi pannun levylle, öljyä pannuun, kannen päälle ja levyn täysille. tulin keittiöön ja kauhea käry. onneksi lapsi ei ollut ehtinyt nostaa kantta! pannu näyttää ihan mustalta lasikannen läpi. siirsin sen tietenkin pois levyltä ja ikkunan auki. keittiön oven kiinni.
siis hirveä miten säikähdin. siinä oli tulopalo riski ja nyt lapsella on keittiökielto!
ihan hirveetä.
miten kauan kestää että se pannu jäähtyy ja hajut menee pois?
nyt kärventää ihan sieraimia jos menee keittiöön.

Hajuun tottuu, vieras sen haistaa monenkin päivän päästä.
Ozonaising hävittää hajun nopeasti.

Älä kysy multa mistä laitteen voi vuokrata.
Sen voit kyllä ostaakin.
Ja taasen, älä kysy mistä voi ostaa.

Kiitos!
Se käry menee kurkkuun ja sieraimiin jos käy keittiössä ja tuntuu tosi pahalta. Mä jätin nyt keittiön ikkunan auki yöksi. Toivottavasti se auttaa. On kyllä kylmä... Mutta ei kai se keittiö siitä pilalle mene.
Pannu pitää varmaan heittää roskiin, hyyyyii. Heitän huomenna.
Jos tuo pannu oli teflonpannu, saivat kaikki huoneessa hengittäneet kunnon annoksen karsinogeeneja (syöpää aiheuttavia yhdisteitä). Pannu metallikeräykseen, tehokas tuuletus ja kaikkien pintojen pyyhkiminen.

Jos keittiössä on liesituuletin, olisi se kannattanut jättää yöksi kovalla teholla puhisemaan.

En usko "aidoksi' otsikoksi. Vastauksetkin vaikuttavat tutulta tyyliltään, joka tunnistettavissa tietyksi vauvan vakiokirjoittajaksi. (Mm. "hyi, hyiii"-ilmaisujen käytöstä. huomasin.)

Yrittää huijata olevansa eri aloittaja käyttämällä vain pientä kirjainta pisteenkin jälkeen. Vauvan tämän aamun vuokrakirjoituksessa taasen kirjoitti ISOILLA KIRJAIMILLA SUURIMMAN OSAN tekstistään.
Manipuloiva omaa etua tavoitteleva sosiopaatti, sanoisin. Ei pienen lapsen isä eikä äiti ainakaan taatusti.

Tuossa tilanteessa olisivat naapurit varmasti kuulleet (kerrostalossa?) lauenneen palohälyttimen, jos Ap:n "melkein roihahtanut hirveäkäryinen" tulipalo stoori lapsen toimesta olisi totta.

Miksi oletan AP:n asuvan kerrostalossa? Palohalytin toki olisi pitänyt laueta, mutta kaikille ei niitä vlaitettavasti ole, vaikka lain (ja maalaisjärjen) mukaan pitäis olla.
Kirjoitin "JOS asuisi kerrostalossa" (tai rivitalossa.) Ap ei kertonut tätä. Rivareissa ja omissakin tietenkin on hälytys ja se olisi aktivoitunut noin sankasta savusta. Ei mene nyt minulle tämä läpi, vaikka miten jälkeenpäin yritetään siellä surkeaa provoa paikata. Voi elämä, hoitakaa ne lääkitykset kuntoon. Kirjoittaja on takuulla jo yli 60.

En jaksa edes lukea noita viestejä missä tätä epäillään provoksi. Tulta ei ollut mutta käry oli ihan jäätävä ja vieläkin keittiö haisee. Kyllä ärsyttää nyt mutta eipä auta enää mitään, hengiteltiin sitten niitä karsinogeenejä :( Mä komensin lapsen kyllä heti sieltä keittiöstä ulos ja avasin ikkunan mutta ehdittiinhän me hengittää siellä.
Pannun heitin jo pois.
Lapsi halusi paistella perunoita, oli laittanut pannun tulikuumaksi ja siinä se leikkeli perunoita vieressä...
Palohälytin ei soinut, sellainen on ihan vieressä eteisessä.

En jaksa edes lukea noita viestejä missä tätä epäillään provoksi. Tulta ei ollut mutta käry oli ihan jäätävä ja vieläkin keittiö haisee. Kyllä ärsyttää nyt mutta eipä auta enää mitään, hengiteltiin sitten niitä karsinogeenejä Mä komensin lapsen kyllä heti sieltä keittiöstä ulos ja avasin ikkunan mutta ehdittiinhän me hengittää siellä.
Pannun heitin jo pois.
Lapsi halusi paistella perunoita, oli laittanut pannun tulikuumaksi ja siinä se leikkeli perunoita vieressä...
Osta seuraavaksi teräs- tai keraamisesti pinnoitettu pannu. Teflon on joka tapauksessa terveysongelma, vaikka onkin helppo käyttää.

658.avif

• Tykkää
Reactions: 9MM.
En jaksa edes lukea noita viestejä missä tätä epäillään provoksi. Tulta ei ollut mutta käry oli ihan jäätävä ja vieläkin keittiö haisee. Kyllä ärsyttää nyt mutta eipä auta enää mitään, hengiteltiin sitten niitä karsinogeenejä Mä komensin lapsen kyllä heti sieltä keittiöstä ulos ja avasin ikkunan mutta ehdittiinhän me hengittää siellä.
Pannun heitin jo pois.

Hetkinen, otetaanko vielä uudestaan ketjun loppuosa.

Ap vielä laajentaa ja selittää lapsensa osallistuneen
"ruoan valmistamiseen".

Minkäikäinen lapsi kyseessä,
joka "leikkeli perunoita vieressä?"
Itse en todellakaan pienelle terävää veistä hallintaan antaisi. Pienen vielä kovin epävakaan, kehittymättömän lihaskoordinaation vuoksi.
Veitsi lirvahtaa sukkelaan sormien päälle ja tulee iso haveri. Vielä jos on ADHD-piirteinen ylivilkas, sitä
todennäköisemmin huomio herpaantuu.
Hyvänen aika sentään!

Nyt hieman tarkkuutta äitiyteen, Ap. Älä enää anna teräasetta lapsen käsiin. Poikkeuksena tietysti askartelusakset.

• Vihainen
Reactions: Johnny Appleseed
En ole sanonut, että lapsi osallistui ruoan valmistamiseen. Olin jo tehnyt ruoan, oltiin syöty ja olin siivonnut keittiön.
En sanonut, että lapsi leikkeli perunoita vieressä. En ollut keittiössä!

Ote "Lapsenkasvattajan aapisesta":

3. Ole jatkuvasti, puolisosi kanssa vastuuta jakaen, tietoinen lapsesi edesottamuksista, missä hän on ja mitä hän on tekemässä.

Hankkiessaan lapsia sitoutuu kaikenlaiseen, minkä yhteisenä nimittäjänä on "vastuu". Tiedän kokemuksesta, että tämä vie aikaa, vaivaa ja voimia. Vanhempana oleminen käy työstä. Havereita sattuu joskus kaikesta huolimatta, mutta läsnäoleva aikuinen pystyy minimoimaan vahingot.

Tämä ei ole sanottu moitteena aloittajalle vaan ystävällisenä muistutuksena vanhemmuuden vastuusta kaikille lukijoille.

Hetkinen, otetaanko vielä uudestaan ketjun loppuosa.

Ap vielä laajentaa ja selittää lapsensa osallistuneen
"ruoan valmistamiseen".

Minkäikäinen lapsi kyseessä,
joka "leikkeli perunoita vieressä?"
Itse en todellakaan pienelle terävää veistä hallintaan antaisi. Pienen vielä kovin epävakaan, kehittymättömän lihaskoordinaation vuoksi.
Veitsi lirvahtaa sukkelaan sormien päälle ja tulee iso haveri. Vielä jos on ADHD-piirteinen ylivilkas, sitä
todennäköisemmin huomio herpaantuu.
Hyvänen aika sentään!

Nyt hieman tarkkuutta äitiyteen, Ap. Älä enää anna teräasetta lapsen käsiin. Poikkeuksena tietysti askartelusakset.
Tuollaisella hyysäyksellä syntyy kädettömiä, aloitekyvyttömiä lapsia. :(

Jos lapsi on edes esikouluikäinen, on hyvä opetella jo veitsien käyttöön. Tietysti on parempi, jos äiti/isä on vieressä opastamassa. Minulle ensimmäinen oma puukko oli aikanaan rakas lahja ja ahkerassa käytössä. En leikellyt sormiani enkä tuikkinut reikiä muihin lapsiin. Oma jälkikasvu kokkaili meillä alakouluikäisenä koulupäivän jälkeen ystäväporukassa, suurempia vahinkoja ei tapahtunut.

Viimeksi muokattu:
Lapsi on jo kouluikäinen mutta nuori. Ja hui apua lapsella on myös oma puukko jota osaa käyttää asiallisesti. Kyse ei ollut tässä niistä veitsistä enkä siitä veitsestä ollut yhtään huolissaan, tiedän, että lapseni osaa käyttää veistä ja omaa puukkoaan. Perunatkin oli nätisti leikattuja.

Tässä se ongelma oli, että lapsi laittoi pannun levylle ja levyn täysille ja siellä oli öljyä. Onneksi ei käynyt silti mitään muuta kuin että pannu meni roskikseen ja keittiö haisee kammottavalle, samoin se kansi. Kansi on vieläkin ulkona tuulettumassa, en haluaisi heittää sitä pois kun se on ainoa hyvä. Katsotaan raikastuuko se vai onko sekin roskikskamaa.

Yhteistyössä