40+

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niksunaksuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt olen jo rv 30 eli nopeasti aika kuluu. Valitettavasti jonkinasteisen flunssa piinannut jo pari viikkoa eikä liiku mihinkään. Varsinaisia raskausvaivoja on ollut suhteellisen kevyesti eli närästystä joka vaivaa nukkumaan mennessä sekä toisessa jalassa suonikohjuja ja yksi sellainen isompi alue nilkassa joka myös suhteellisen kipeä. Toivottavasti ei jää pysyväksi vaivaksi! Myös harjoitussupistuksia suht paljon ja välillä tulevat päälly kun vain nousee seisomaan. Vielä emme ole valmistautuneet mitenkään muuten kuin ostamalla kaukalon, varmaan pitäisi jotain muitakin varusteita hankkia :)

Eksyin pitkästä aikaa vauva palstoille, kun olen ollut poissa täältä ja koettanut jo tehdä luopumista haaveesta että meille vauva vielä tulisi.

Täytän jo 43v ja ilman ehkäisyä oltu viitisen vuotta.Ennestään jo isot lapset. Ollaan päätetty ,että mennään ilma ehkäisyä ja jos ihme tapahtuisi ja raskaus alkaisi niin se olisi sitten tarkoitettu niin. Pieni toivo elää niin kauan kun kierto on olemassa.

• Tykkää
Reactions: viivaviivi
Olen nyt rv 35 eli h-hetki jo lähestyy kovaa vauhtia. Ikää 43.v ja raskaus alkanut ihan luonnollisesti, toivoa siis on. Aika vähällä olen myös selvinnyt eli väsymystä ja nyt viime metreillä hiukan kohonnut verenpaine sekä viimeisimpänä huomattavasti lyhentynyt kohdunkaula. Ollaan kuitenkin jo niin pitkällä, että en ole kovasti huolissani tilanteesta ja yritän vain lepäillä mahdollisimman paljon.

Hei kiva jos käynnistelis tän keskustelun taas! Miten menee @Fanni81 @Niksunaksuu @Oliivi3 @Kevätlintu ja keitäs muita täällä oli alkuvuodesta?

Meillä nyt YK5 alkamassa kohta ja pieni epätoivo yrittää hiipiä. Ois sitä vaan niin toivonu nopeeta plussaa 😄 Yritän pysyä positiivisin mielin kuitenkin, koska niin kauan kun on menkat ja ovulaatio olemassa niin on mahdollista raskautua. Toivoisin niiiin kovasti että saisin vauvan 2026 aikana. Siihen ois nyt vielä 5 kiertoa mahdollisuus. 🩷

Onkos vielä iäkkäämpiä kuumeilijoita palstalla / uusia??

Pian 42 v täällä kyselee, joka 8. Yrittää. Lapset ikä haitarilla 24-1 v.
Kuopuksen kohdalla vielä imetystäkin.

Eipä näköjään alkuvuoden 2025 kirjoittelijoita ole enää palstoilla, toivottavasti tulisi uusia mukaan 😊 Mikä sulla Viivaviivi tilanne yrityksessä, onko jo pitkä aika takana?

Hei!
Taidan liittyä mukaan keskusteluun. Ikää on 40 vuotta ja tällä hetkellä raskaana rv 7+2.
Meillä ei ole ennestään lapsia, mutta takana on kaksi keskenmenoa joista toinen oli kkm, jossa sikiö oli kuollut viikolla 7+0.
Ensimmäinen neuvolakäynti on tulossa 8.12. ja varhaisultra yksityisellä 10.12.
Väsymys ja pahoinvointi on ollut melkoista. Samoin ajoittaiset "menkkamaiset" juilimiset.
Pelko keskenmenosta on suuri, eikä olla kerrottu vielä kellekään raskaudesta.
-Elina

Uskaltaudun ketjuun mukaan minäkin. Aiemmin pelkästään lukijan roolissa käynyt seuraamassa tätä ketjua. Ikää on jo 46 ja silti toiveissa olisi vielä lapsi. Entuudestaan kaksi aikuista lasta. Kovasti toivoisin kuulevani muista näin vanhoista haaveilijoista tai odottajista. Onkohan enää mitään toivoa? 🙈 Kävin Felicitaksella tarkastuksessa ja ultralla kaikki näytti hyvältä, antraalifollikkeleita oli ikääni nähden hyvä määrä, yhteensä 12. Mutta olihan keskenmenotilastot karua katseltavaa. Huhtikuussa luovuin kierukasta eikä toistaiseksi ole hedelmöitystä tapahtunut. Nyt sain letrozolit sekä lugesteronit käyttöön. Niistäkin kokemuksia kaipailen, ovatko tuoneet apua 😊

• Tykkää
@Iltatähteä odottava suuret onnittelut! Ihana yllätys. Tuu sit kertomaan ultrakuulumiset ☺

Vierailija-Elinalla samoin ultra just tulossa, kunpa nyt tällä kertaa teillä olisi kaikki hyvin 💜 kuulumisia odotellaan sieltäkin 😍

@Lukija594822 tuu ihmeessä mukaan piinailemaan tänne, mä ainakin kaipaan vertaistukea tähän ”projektiin” 😊 ja hei jos haluat niin voit vaihtaa sun nimimerkin yksilöllisemmäksi asetuksista, helpompi merkitä sit nimimerkki tänne kommenttiin. Noista lääkkeistä en osaa valitettavasti sanoa mitään. Millä ajatuksella sä sait ne?

Mäkin kävin gynellä syyskuun lopulla lapsettomuusklinikalla mutta just sinne oli onnistunut pesiytymään epäempaattisin ja kyynisin gyne mitä oon elämässäni tavannu, ja vähän mietin että uskonko ihan kaikkea mitä se sano kun oon lukenu muista joilla ollu suunnilleen samat arvot ja suht saman ikäisiä niin gynet ei oo ollenkaan noin huonoja ennusteita antanu ku mulle. Ja siis vuos sitte kävin gynellä joka työskentelee myös lapsettomuusklinikalla (selvisi mulle tänä syksynä) ja hän ei sanonut että olis mitään ongelmaa, toki se liitty sellaseen kipuarviointiin jonka syy paikallistui lopulta lihaksiin/kudoksiin eikä gynejuttuihin, mutta kyllä muistaakseni kysyin olisko myo-inositolista hyötyä raskauden yrityksessä ku olin just siitä lukenu ni luulisin et ois se sanonu jos oli sitä mieltä ettei mulla oo mitään toivoa. Tiedä näistä sitten.

Oon kuullu et on joku kirjakin jonka nimi on tyyliin ”yksikin munasolu riittää”, joten koitan uskoa sen varaan. Vaikka kyllä meinaa olla vaikeeta uskoa ja tsempata vaikka meillä vasta 4 kiertoa onkin takana. Nyt odottelen ovista ja se on näköjään tulossa myöhemmin ku kolmessa edellisessä kierrossa ni heti täällä mietin että missä vika 🤪

Viimeksi muokattu:
@Iltatähteä odottava suuret onnittelut! Ihana yllätys. Tuu sit kertomaan ultrakuulumiset

Vierailija-Elinalla samoin ultra just tulossa, kunpa nyt tällä kertaa teillä olisi kaikki hyvin kuulumisia odotellaan sieltäkin

@Lukija594822 tuu ihmeessä mukaan piinailemaan tänne, mä ainakin kaipaan vertaistukea tähän ”projektiin” ja hei jos haluat niin voit vaihtaa sun nimimerkin yksilöllisemmäksi asetuksista, helpompi merkitä sit nimimerkki tänne kommenttiin. Noista lääkkeistä en osaa valitettavasti sanoa mitään. Millä ajatuksella sä sait ne?

Mäkin kävin gynellä syyskuun lopulla lapsettomuusklinikalla mutta just sinne oli onnistunut pesiytymään epäempaattisin ja kyynisin gyne mitä oon elämässäni tavannu, ja vähän mietin että uskonko ihan kaikkea mitä se sano kun oon lukenu muista joilla ollu suunnilleen samat arvot ja suht saman ikäisiä niin gynet ei oo ollenkaan noin huonoja ennusteita antanu ku mulle. Ja siis vuos sitte kävin gynellä joka työskentelee myös lapsettomuusklinikalla (selvisi mulle tänä syksynä) ja hän ei sanonut että olis mitään ongelmaa, toki se liitty sellaseen kipuarviointiin jonka syy paikallistui lopulta lihaksiin/kudoksiin eikä gynejuttuihin, mutta kyllä muistaakseni kysyin olisko myo-inositolista hyötyä raskauden yrityksessä ku olin just siitä lukenu ni luulisin et ois se sanonu jos oli sitä mieltä ettei mulla oo mitään toivoa. Tiedä näistä sitten.

Oon kuullu et on joku kirjakin jonka nimi on tyyliin ”yksikin munasolu riittää”, joten koitan uskoa sen varaan. Vaikka kyllä meinaa olla vaikeeta uskoa ja tsempata vaikka meillä vasta 4 kiertoa onkin takana. Nyt odottelen ovista ja se on näköjään tulossa myöhemmin ku kolmessa edellisessä kierrossa ni heti täällä mietin että missä vika

Kiitos vinkistä, nyt vähän helpompi nimimerkki käytössä 😅
Sain hormonit käyttöön varmasti iän takia ja siksi, että kierukan poiston jälkeen mulla on kuukautiset pitkittyneet kierto kierron jälkeen ja viimeisimmät kestikin jo 16päivää! Luteaalivaihe jää myös lyhyeksi, 7-9pv. Ensi kesään asti armon aikaa, sen jälkeen pitäisi hakeutua lahjamunasoluhoitoihin mikäli vielä raskaaksi haluaa. En oikein itse tiedä mitä ajatella. Aikuiset lapset jo, jotka asuvat omillaan ja elämä on kaikin puolin hyvää näinkin. Olen vaan aina halunnut kolmannen lapsen ja nyt vuosien jälkeen on löytynyt sellainen kumppani, jonka kanssa edes on voinut harkita asiaa. Uudella kumppanilla ei siis ole lapsia, mutta jotenkaan en ole varma olisinko/olisimmeko valmiita tämän kummoisempiin hoitoihin enää. Tässä iässä toki pohtii myös mahdollisia komplikaatioita raskauteen liittyen. Ne ilmeisestikin ovat vähäisempiä jos lahjamunasoluilla tulisi raskaaksi. Olen siis otsa hiessä lukenut tätä ketjua ja kaikkia muitakin ketjuja liittyen nelikymppisten luomuraskauksiin ja miten ne ovat sujuneet 😅 Melko vähän luonnollisesti riittää kerrottavaa, mutta kovasti seurailen näitä, koska aina löytyy joka jolla on tärpännyt 😍

@KieloK Ymmärrän täysin tuon kolmannen lapsen kaipuun, mulla sama juttu, joskin toki omat on vielä pieniä. Lahjamunasoluhoidot vaatii kyllä varmasti paljon pohdintaa. Mitä sun mies ajattelee niistä? Entä ootko sun aikuisille lapsille puhunu näistä pohdinnoista?

Varmaan kyllä tosi hyvä että sait noi lääkkeet kiertoa tukemaan. Mulle se lääkäri ei antanu mitään ku oli just sillon menny kierto epäsäännölliseksi tai siis oli just ollu tuplapituinen kierto ja hänen mielestään ei voinut siksi nyt miettiä lääkkeitäkään. No toisaalta nyt taas kierto palautunut järkeväksi ja tänään bongasin aika oppikirjamaisia ovulaatiolimoja että olisko se ovis lopulta kohta tulossa. Odottelin ovisplussaa jo eilisaamuksi mutta edelleen tänään ihan täysin haalea viiva.

Kiva kun tulit tänne kirjoittelemaan @KieloK ☺️ Toivottavasti ketjun aktivoituminen houkuttelisi tänne muitakin! Itestä ainakin kivempi kuumeilla suunnilleen oman ikäisten kanssa kun jollain kolmekymppisillä ja varsinkin nuoremmilla on niiin eri tilanne.

@KieloK Ymmärrän täysin tuon kolmannen lapsen kaipuun, mulla sama juttu, joskin toki omat on vielä pieniä. Lahjamunasoluhoidot vaatii kyllä varmasti paljon pohdintaa. Mitä sun mies ajattelee niistä? Entä ootko sun aikuisille lapsille puhunu näistä pohdinnoista?

Varmaan kyllä tosi hyvä että sait noi lääkkeet kiertoa tukemaan. Mulle se lääkäri ei antanu mitään ku oli just sillon menny kierto epäsäännölliseksi tai siis oli just ollu tuplapituinen kierto ja hänen mielestään ei voinut siksi nyt miettiä lääkkeitäkään. No toisaalta nyt taas kierto palautunut järkeväksi ja tänään bongasin aika oppikirjamaisia ovulaatiolimoja että olisko se ovis lopulta kohta tulossa. Odottelin ovisplussaa jo eilisaamuksi mutta edelleen tänään ihan täysin haalea viiva.

Kiva kun tulit tänne kirjoittelemaan @KieloK ☺ Toivottavasti ketjun aktivoituminen houkuttelisi tänne muitakin! Itestä ainakin kivempi kuumeilla suunnilleen oman ikäisten kanssa kun jollain kolmekymppisillä ja varsinkin nuoremmilla on niiin eri tilanne.

Mulla on nuo ovulaatiotikutuksetkin menneet usein vähän reisille. Tikutan liian aikaisin, unohdan pariksi päiväksi ja sitten se ovulaatiohetki menikin ohi 🙈 Mut selkeesti ovulaatio tapahtuu ja tikkuunkin sen kaikesta huolimatta onnistunut saamaan. Ajattelen, että sekin on toivoa antavaa että ovulaatio vielä tapahtuu. Ja nyt tosiaan ne letrot vielä tukemassa ovulaatiota.
Kiva kirjoittaa tänne ja vaihtaa ajatuksia. Tämä haave on vaan niin kauan ollut pinnan alla ja hiukan jopa hävettänytkin on että tässä iässä vielä tämmösiä haaveilee... Joten hiukan pelotti kirjautua tänne mutta on kyllä iso asia saada kirjoitella muiden samassa tilanteessa olevien kanssa 😊
Mies ei oikein pohtinut mitenkään hoitoja, totesi vain että meillähän on paljon aikaa jos mulla ei oo vaihdevuosia ja ens kesään asti aikaa 😅 ehkä itse en osaa olla noin positiivinen mutta mietitään sitä uudestaan jos on ajankohtaista. Lapsille olen vähän ympäripyöreästi puhellut asiasta. Kyllähän ne ymmärsi tietysti mitä ajan takaa ja heidän mielestään olisi kivakin ajatus. Kysyin vielä että olisivatkohan he katkeria kun nuorena äitinä olin aika tiukka kasvatuksen suhteen jos nyt vanhempana olisinkin jo paljon rennompi vapaa kasvattaja 😂 vanhempi tyttäristä totesi että hän voi sitten toimia komentajana 🫣
Minkä ikäisiä lapsia sulla on @Pikkutytöt ?

• Tykkää
@KieloK mulla on kaks alle 4-vuotiasta lasta ja olisin mielellään ollu jo tässä kohtaa kolmannen kerran raskaana mut miehellä hieman kesti päästä tähän yrittämisenaloitusajatukseen mukaan vaikka oltiin kyllä jo sovittu että on yhteinen vauvahaave. Meillä ihan sama et mies on ollu tosi optimistinen et kyllä se nyt tyyliin ekasta kerrasta onnistuu ku nyt tosiaan seuraan ovulaatiota ja aiemmissa raskauksissa en ollut siitä yhtään tietoinen. En tiiä oisko tuo nyt ollu vähän yllättynytkin kun ei oo vielä tärpännyt 😅

Ihana suhtautuminen sun tyttärellä! Tulis kyllä varmasti hyvä suhde heillä keskenään jos teille vielä pikku ihme suotaisiin 💕

Ja ymmärrän pohdintasi iän suhteen varsinkin kun edelliset lapset jo aikuisia. Mulla aika lailla eri tilanne kun ekan lapsen sain vähän ennen 38v synttäreitä ja tokan vastaavasti vähän ennen 40v niin kukaan ei varmasti ylläty jos onnistuttais vielä kolmas saamaan. Vaikka eihän sillä oikeasti mitään väliä ole mitä muut ajattelee niin kyllähän sitä helposti tuollaisia miettii vähintään itsekseen.

• Tykkää
Reactions: KieloK
Mukava että täällä on nostelun jälkeen virinnyt keskustelua.

Itse tosiaan 8. Lasta Yritän . Ikää pian 42.
Kuopus 1, 2 kk ja imetän.

Muut lapset 24- 8 vuotiaita.

Olemme nyt elokuusta yrittäneet ja yksi kemiallinen ainakin takana.
Kuopuksen odotusta edelsi 8+ viikolle edennyt keskenmeno raskaus.

Jotenkin huomaa tai luulee tosiaan et tää on vaikeampaa kuin vaikka kaksi vuotta sitten, mutta 2 vuottakin on 40+ ikäsille paljon.

Ja mulla varmaan imetys myös haastaa vaikks muuten tuliski helposti.

Eii oo ihan sama kroppa ku 10 v sitten kun tandem imetin ja useampi raskaus on imettäessä sujunut.

Tsemppiä meille kaikille🥰

@viivaviivi sepäs se on kun tässä iässä ne pari vuotta meinaa paljon, toki yksilöllisiä eroja on. Mä soitin kesällä ilmaiseen hedelmällisyysneuvontaan lapsettomuusklinikalle niin kätilö siellä sanoi että tosi hyvä että olet vielä 40 (nyt tulee ihan just 41) vuotta eikä vaikka 42, että jo siinä on iso ero. Toisaalta kyllähän jotkut tulee vanhempina raskaaksi ja kuten @KieloK mietti niin ne lahjasolut ovat aina mahdollisuus jos ei luomuna tärppää.

Mulla tänään digiovistesti vilkkuu 🥳 eli estrogeenitaso on lähtenyt nousuun ja lh seuraa sitä todnäk huomenna. Olin jo ehtiny miettiä missä ovis viipyy. Sanoin jo miehelle että tänään tai huomenna ois hyvä viettää laatuaikaa:)

Muistan joskus jostain lukeneeni, että jos on suht pieniä lapsia näin nelikymppisenä niin raskautuminen vois olla silloin helpompaa yli neljäkymppisenä. En tiedä muistelenko omiani, mutta jos näin on niin @viivaviivi ja @Pikkutytöt teillähän on hyvin asiat 😊
Oletteko tehneet noita digitestejä ovulaatiota bongaillessa? Mulla halvat liuskat käytössä mutta pohdin olisikohan nuo digitaaliset tarkempia? 🤔

Ai niin ja kp 1 lugesteronista huolimatta 🙄 ja yk 7 käynnistyi. nyt en edes tiedä pitääkö kuuria jatkaa vai lopettaa. Mulla on puikkoina ne eikä tablettina, joten pohdin että ehkä lopetan tällä erää.

Viimeksi muokattu:
@KieloK mä oon kans kuullu ton että jos ois ns. putki auki vielä nelikymppisenä niin raskautuis helpommin uudestaankin mut sit ku oon tätä kahdelta gyneltä kysyny niin ei kuulemma ole mitään perää tässä 😅 Toivon silti että pitäis paikkansa 🤞

Minkä pituinen luteaali sulla oli nyt? Mietin että eikö se Lugesteron sit oo toiminut vai mitä 🤔

Mä oon kokeillu tässä reilun vuoden aikana todella monia eri ovulaatiotestejä ja nyt oon löytäny mistä tykkään eniten eli Clearbluen kahden hormonin testi eli se lila digitesti jossa tulee myös vilkkuva hymynaama kun estrogeeni lähtee nousuun, tuolla merkillä on myös digitesti joka mittaa pelkkää luteinisoivaa hormonia ja siihen ei tule tota vilkkuvaa hymyä vaan suoraan se pysyvä hymy, mikä siis tulee lilassakin sit ku lh nousee. Mut ton lilan etu on se että pystyy ennakoimaan pidemmin hedelmällisiä päiviä. Lisäksi käytän sitä halpaa Pregcheckin liuskatestiä varmistamaan kun kerran mulla kävi niin etten saanu digillä ovista kiinni. Voi olla että silloin aloin testaa liian myöhään mut en siis tiedä yhtään ku digistä ei voi päätellä tietenkään yhtään onko testi vahvistumaan vai vaalenemaan päin.

Moikka kaikille! Kuulumisia tulin kirjailemaan, taisit @Pikkutytöt kysellä jossain vaiheessa 😊
Itselle ei yritys ole enää ajankohtainen, meidän lapsiluku on nyt kaksosten myötä täysi ❤️ talo on täynnä hulinaa kun on kaksi taaperoa ja kaksi pientä vauvaa 😅
Itsellä meni kaksosraskaus hyvin ja synnytys myös, yllätyin itsekin. Tuntuu hurjalta että parin päivän päästä on jo plussauksen vuosipäivä. Haikeaa, tosi haikeaa.. Minulla on varmaan ikuinen vauvakuume enkä usko että tästä ikinä pääsee eroon kokonaan, mutta nyt järki voittaa tunteet. Onneksi on näitä lapsia nyt, paljon enemmän kuin ikinä uskalsin haaveilla. Aikuiset lapsetkin läsnä elämässä päivittäin ❤️ olo on hyvä ja onnellinen. Vilkuilen välillä tänne ja lueskelen ketjua, hurjasti tsemppiä kaikille vauvaa toivoville ja paljon tärppionnea!

Yhteistyössä