Kokemuksia hapanjuurileivonnaisista ja -leivonnasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 930
19 190
113
Arkisempi aihe. Googlettelin viikonloppuna aiheesta. Itse kokeilin hapanjuurta 15 vuotta sitten ja tuli kuivia korppuja, mutta saattoi johtua huonosta juurestakin...

Onko hapanjuureen tehdyt leivät ja makeat leivonnaiset paremman makuisia kuin hiivalla tehdyt?

Onko niistä vähemmän mahaoireita?

"15.7.2021 · The last time ergot poisoning happened in Europe on a larger scale was in Westphalia, Hanover, and Lauenburg in 1771 where in some villages only ..."

nyt onnistuu parhaiten mut kerää ensin härkäjyvät pois
ne mustat itiöt jauhoista. Torajyvästä ( vielä 1928 kirjassa nimitettiin härkäjyväksi) irtoaa jos niitä on sekaan joutunut.

"Ergotismissa sormet, varpaat tai raajat mustuvat, menevät kuolioon ja irtoavat ilman verenvuotoa. Krooniseen torajyvämyrkytykseen liittyy myös muita oireita kuten päänsärkyä, pahoinvointia, sekavuutta, tajuttomuutta, oksentelua, ripulia, kouristuksia ja suonenvetoja."

No mä aion ostaa kaupasta luomujauhoja, ei ole tarvetta torajyvien tonkimiselle...:)
Juuren meinaan tilata netistä.

Mutta millehän hapanjuuripulla mahtaa maistua?

Ja onko se leipä terveellisempää?

Taitaville leipureille kysymys: olisko tällainen mistään kotoisin, jos siis ajattelee harjoittelumielessä taikinajuuren kanssa?

"Jauheseos sisältää sekä kuivatun hapanjuuren että kuivahiivan, täydelliset hapanjuurisämpylät valmistuvat vain 2 tunnissa. 1 pussi 500g jauhoja kohden = 12 sämpylää / 2 patonkia / 1 leipä. Kuivatulla hapanjuurella leivot myös herkulliset makeat pullat!"

Arkisempi aihe. Googlettelin viikonloppuna aiheesta. Itse kokeilin hapanjuurta 15 vuotta sitten ja tuli kuivia korppuja, mutta saattoi johtua huonosta juurestakin...

Onko hapanjuureen tehdyt leivät ja makeat leivonnaiset paremman makuisia kuin hiivalla tehdyt?

Onko niistä vähemmän mahaoireita?
Ainoa kokemus on laskiaisen aikaan (kausituote) myytävät Pågensin juureen tehdyt pyöreät pikkupullat, jotka on hyviä. Eivät aiheuta suolisto-oireita kuten hiivalla leivotut. Harmittaa kun en ostanut pusseja pakkaseen enempää.
Vaasan leipomolla on ohut ruisjuureen leivottu ruisleipä joka on myös hyvä ja vatsaystävällinen.

• Tykkää
Reactions: Echo
Taitaville leipureille kysymys: olisko tällainen mistään kotoisin, jos siis ajattelee harjoittelumielessä taikinajuuren kanssa?

"Jauheseos sisältää sekä kuivatun hapanjuuren että kuivahiivan, täydelliset hapanjuurisämpylät valmistuvat vain 2 tunnissa. 1 pussi 500g jauhoja kohden = 12 sämpylää / 2 patonkia / 1 leipä. Kuivatulla hapanjuurella leivot myös herkulliset makeat pullat!"

Ehkei siitä sais oikeeta kokemusta hapanjuurileivonnasta, jos hiiva on mukana avittamassa? :unsure:

ne mustat itiöt jauhoista. Torajyvästä ( vielä 1928 kirjassa nimitettiin härkäjyväksi) irtoaa jos niitä on sekaan joutunut.

"Ergotismissa sormet, varpaat tai raajat mustuvat, menevät kuolioon ja irtoavat ilman verenvuotoa. Krooniseen torajyvämyrkytykseen liittyy myös muita oireita kuten päänsärkyä, pahoinvointia, sekavuutta, tajuttomuutta, oksentelua, ripulia, kouristuksia ja suonenvetoja."
EU sallii tuommosta jauhoissa

Hapanjuurella ku tekee pullaa niin siitä tulee hieman happamampaa. -luonnollisesti.

Ei haittaa lainkaan jos tekee rahkapullia tai änkeää täytteeksi vaikka appelsiinimarmeladia kanelilla höystettynä mutta ihan peruspulla on mun mielestä parempaa hiivalla nostatettuna.

• Tykkää
Reactions: Echo
Hapanjuurella ku tekee pullaa niin siitä tulee hieman happamampaa. -luonnollisesti.

Ei haittaa lainkaan jos tekee rahkapullia tai änkeää täytteeksi vaikka appelsiinimarmeladia kanelilla höystettynä mutta ihan peruspulla on mun mielestä parempaa hiivalla nostatettuna.
Ok, enpä hommaakaan makeaa juurta, vaikka sitäki myydään. Pullan maku on mulle tärkeä :D Taidan kokeilla vaaleeta ja ruisleipää juureen tehtynä.

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-

Yhteistyössä