Miksi normaalipaino menee pituuden mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eikö ihmisen sisuskalut ole samankokoiset, vaikka ihminen olisi 160cm tai 175cm pitkä?
Miksi pidempi ihminen painaa enemmän kuin lyhyempi? Eikö suolisto vie yhtä paljon tilaa vatsassa?

Mä oon aika kateellinen pienemmille ihmisille. Itse olen 175 ja normaalipainoinen, mutta usein kun kerron jossain painoni niin joku ehtii kiekaista että ai 70 kiloa, eikö se ole kauhean paljon. Kerran olin kaverin kanssa housuostoksilla, pohdin sovitanko L vai M kokoa, kaveri tokaisi että onhan L tosi iso koko... mulla jäi housut sovittamatta ja ostamatta eikä olla sen kaverin kanssa käyty enää vaateostoksilla...

Mä haluan 72cm vyötärönympäryksen, enkä jatkuvasti tarkkailla että ylittääkö omani nyt sen kriittisen 80cm rajan kun tuli syötyä kaalia mikä turvottaa, että nytkö se sydänkohtaus iskee...
Ja ei, ei se pienene syömättömyydellä tai sitten joudun olemaan joka päivä syömättä.

Lihasmassa painaa enemmän kun rasvakudos, pidemmällä ihmisellä on pidemmät luut, jotka painaa. Ruumiinrakenne voi olla täysin erilainen jolloinka vyötärölinja on myös erilainen. Vanha laskutapa on pituus-100=paino eli olet hyvinkin ihannepainoinen.
Kokonaisuus on tärkeämpi kuin paino tai vaatteiden koko.

Eikös se ollut pituus - 110
Ei tuohon kovin hyvin sovi mikään vähennyslasku, ihminen kun ei ole kaksi-ulotteinen paperinukke.

Painoindeksi (BMI) kertoo asian riittävän tarkasti. 175 cm ja 70 kg menee normaalipainon alueelle. Japanilaisen laskutavan mukaan 175 cm/71 kg on jo ylipainoinen.

aasialainen vyötärö
6d498a3cc83705696e6803e2011cb00e.jpg

Olet oikeassa siinä, että pituus ei määrää kaikkea. Painoindeksi lasketaan pituuden nelilön ja painon mukaan - siinä pituuden neliön ottaminen "pehmentää" pituuden vaikutusta jo paljon. Se on riittävän hyvä aproksimaatio kun ei jokaisen ruumiinrakennetta voi kuitenkaan ihan parilla arvolla tarkasti määritellä. Onhan noi rajatkin melko joustavat kuitenkin.

Nykyisellä Miss Suomella on ollut nuorena syömishäiriö.
Minua suoraan sanoen raivostuttaa tässäkin ketjussa ilveilevä siementäjä, joka
vääristää tyttöjen ja naisten normaalia kehonkuvaa.
Yle 20:30 uutisissa on juttu huulten täytteistä.
Somemaailma saa ihmiset ottamaan kehoonsa täytteitä.
Terveellä järjellä ja itsetunnolla varustettu yksilö ei täytteitä tarvitse.
En tarvitse tämän palstan pervosetien linkittämiä kuvia ja videoita.
Ne on selvästi tarkoitettu lukijoiden mielten pahoittamiseen.
Kun provoilijan elämä on tyhjää, hän täyttää sen nettikiusaamisella.

Nykyisellä Miss Suomella on ollut nuorena syömishäiriö.
Minua suoraan sanoen raivostuttaa tässäkin ketjussa ilveilevä siementäjä, joka
vääristää tyttöjen ja naisten normaalia kehonkuvaa.
Yle 20:30 uutisissa on juttu huulten täytteistä.
Somemaailma saa ihmiset ottamaan kehoonsa täytteitä.
Terveellä järjellä ja itsetunnolla varustettu yksilö ei täytteitä tarvitse.
En tarvitse tämän palstan pervosetien linkittämiä kuvia ja videoita.
Ne on selvästi tarkoitettu lukijoiden mielten pahoittamiseen.
Kun provoilijan elämä on tyhjää, hän täyttää sen nettikiusaamisella.
Niin, onhan meitä "kiusaajia" täällä useampia.

Mitä kertoo se, että normaali nuoren naisen keskivartalon kuva edustaa "vääristynyttä kehonkuvaa"?
Ylipainoisia ihmisiä on turha syyllistää, useimmat heistä haluaisivat olla normaalipainoisia. Mutta ylipainon selittäminen normaaliksi kehopositiivisuudella on pään pistämistä pensaaseen, ongelmat eivät katoa silmät sulkemalla tai niistä valehtelemalla.

Täytteistä olen sama mieltä, haitallisia ja tarpeettomia.

Lavatanssitunnelmaa sinun syntymäsi ajoilta?
9707676.jpg

Jäin miettimään että minkä perusteella se aapeen mielestä sit pitäisi määrittää.

Iän? Sukupuolen? Kengännumeron? Hattumitan?
Ei kannata vaivata päätään joutavilla asioilla.
Tänään Yle aamussa on pitkästä aikaa ruudussa mukava miestoimittaja, jolla on terve asenne ulkonäköönsä.
Hän sanoi Henriikalle polttaneensa helteessä kaljunsa. Sitten mies toivotti hyvää torstaita katsojille todeten olevansa pätkä ja Manu pitkä.
Jos he olisivat istuneet tuoleilla, tilanne olisi ollut vähemmän silmiinpistävä.
Elämä on helppoa ja elämisenarvoista, kun nauttii tästäkin päivästä täysin rinnoin kukin tyylillään.
Minuun eivät mainokset ja tajuntateollisuus ole koskaan saaneet otettaan.
Moni fiksu lukija ja kirjoittaja on tehnyt viisaan valinnan lopettamalla tämän palstan seuraamisen sen ankeuttavan sisällön takia. Oloni on paljon selkeämpi ja virkistyneempi, kun en avaa tätä palstaa.

Kehopositiivisuuden idea taitaa olla se, että ihminen voi elää rauhassa keskittyen johonkin muuhun kuin puntariin.

Jos meillä on yksi elämä, niin miten sen haluaa viettää? Nukutko itsesi uneen mittanauhan kanssa, tai haukutko naiset, kehopositiiviset ja koiranomistajat?
Mielestäni molemmat huonoja vaihtoehtoja.

Mielen kehittymättömyys on huonompi silti kuin suuri vyötärön ympärys.
Kokemus elämästä voi olla muuta ja sitä voi harjoitella.

Uusi päivä ja uudet kujeet. Selaan aamun uutisia.
Jätin klikkaamatta jutun, jonka otsikossa lukee: Nainen joutui sairaalaan liian pienten housujen takia.
Mietin jäikö vetoketju jumiin, vai mikä oli syy.
Parvekkeellani pörräsi mehiläinen. Luultavasti pörriäinen vihdoin osasi reitin avoimesta ikkunasta ulos, koska on hiljaista.
Kesä ja monenlaiset ötökät ja pörriäiset.
Kaipa minäkin käyttäydyn usein samalla tavalla.
Menin illalla Prismaan. Ostin kaksi punalaputettua tuotetta. Kun pakkasin tavaroita, klo oli 21 ja kuulutus kertoi, että 30 % ale on 60 %. Unohdin katsoa kelloa. Yksi minuutti, ja menetin edun. Olen seuraavalla kerralla vähemmän hajamielinen.
Sama juttu näiden somekirjoitusten kanssa. Mistään lukemastaan ei pidä provosoitua kuten Ranskan presidentin puoliso Brigitte.
Vaikka kirjoitatte minusta mitä tahansa, en ole moksiskaan.
Kun helteet hellittävät, käyn nousemassa läheisen korttelin kuntoportaat.
Helsingin kaupunki on sijoittanut paljon puistonpenkkejä joka puolelle ikääntyneen väestön lisääntymisen takia. Ne ovat aina tyhjinä. Joten hyvin täällä stadissa pyyhkii.
Minua hymyilytti eilen kaupan käytävällä keski-ikäinen mies, jonka isoista kuulokkeista tihkui kai urheiluselostusta. Eipä tullut ikävä aikoja, kun tv usein pauhasi täysillä kisaselostuksia. Suomi on aina ollut urheiluhullua kansaa.

Tottakai pitkä ihminen painaa enemmän kuin lyhyt. Mutta miksi ne on eri levyisiä? Eikö kaikkien kuuluisi olla saman levyisiä? Pitkillä saa olla aika paljon enemmän rasvaa ennen kuin se katsotaan ylipainoksi.
Koska on eri vartalotyyppejä, muistaakseni X,A ja Y. X (tiimalasi) vartalo on kapea vyötäröstään ja lantio&rinta kohtalaiset. A-tyyppi (päärynä) on pieni rintainen mutta leveä lantioinen ja Y on (atleetti, uimarit usein) harteikas mutta suhteellisen pieni lantioltaan. Sitten on se surullisen kuuluisa omenavartalo, joka on pieni rinnoistaan ja lantiostaan mutta vyötäröltään vatsakas.
Lisäksi alimpien kylkiluiden ja lantioluun välinen mitta vaihtelee, joka määrittää vyötärön. Siksi jotkut turhamaisuuksissaan poistattavat alimpia kylkiluita saadakseen "ampiasvyötärön".
Tärkein tekijä on kuitenkin perityt geenit, joita ei voi valita.

Niin, onhan meitä "kiusaajia" täällä useampia.

Mitä kertoo se, että normaali nuoren naisen keskivartalon kuva edustaa "vääristynyttä kehonkuvaa"?
Ylipainoisia ihmisiä on turha syyllistää, useimmat heistä haluaisivat olla normaalipainoisia. Mutta ylipainon selittäminen normaaliksi kehopositiivisuudella on pään pistämistä pensaaseen, ongelmat eivät katoa silmät sulkemalla tai niistä valehtelemalla.

Täytteistä olen sama mieltä, haitallisia ja tarpeettomia.

Lavatanssitunnelmaa sinun syntymäsi ajoilta?

Sitä ihmettelen, että kun teitä vuositolkulla valistetaan, että olette kiusaajia, niin miten se valuu kuin vesi ankan selästä.
En usko, että olet nähnyt tarpeeksi palstamammoja, jotta voit sanoa, että heillä ei n riipputissejä ja ruikupeppuja. Ja vaikka olisi, ei se ole sun vallassa asiaa kommentoida.

Sitä ihmettelen, että kun teitä vuositolkulla valistetaan, että olette kiusaajia, niin miten se valuu kuin vesi ankan selästä.
En usko, että olet nähnyt tarpeeksi palstamammoja, jotta voit sanoa, että heillä ei n riipputissejä ja ruikupeppuja. Ja vaikka olisi, ei se ole sun vallassa asiaa kommentoida.
Mikä minua estää kommentoimasta ja miksi sen estämistä pitäisi edes yrittää? Suomen lainsäädäntö ei kiellä ulkonäön kommentointia. Yksittäistä naista voi kommentoinnilla loukata, mutta ryhmää ei.

Tästä herääkin mieleeni kysymys havaistsemastani sukupuolten eriarvoisuudesta kesän sukujuhlissa (kyllä, minullakin on vanhoja ja ylipainoisia sukulaisia). Miksi on ihan ok sanoa miehelle, että hän on lihonut tai kaljuuntunut, mutta naiset eivät vastaavaa kohtaa. Vaikka Ikääntynyt Eino saa kuulla "mihinkäs sinun tukkasi on kadonnut"-kommentteja, ei vastaavaa sanota Sirkalle vaikka hänenkin hiuksensa ovat kovin harvat. Eikä vatsakkaita naisia leikkisästi tökitä vatsaan seisovan pöydän jonossa.

Ehkä Yle sai juttuvinkin tältä palstalta.😀
Skippaan aina Omppu-sedän viestit. Hän pyörittää palstalla pervosetärinkiä.

Eikö ihmisen sisuskalut ole samankokoiset, vaikka ihminen olisi 160cm tai 175cm pitkä?
Miksi pidempi ihminen painaa enemmän kuin lyhyempi? Eikö suolisto vie yhtä paljon tilaa vatsassa?

Mä oon aika kateellinen pienemmille ihmisille. Itse olen 175 ja normaalipainoinen, mutta usein kun kerron jossain painoni niin joku ehtii kiekaista että ai 70 kiloa, eikö se ole kauhean paljon. Kerran olin kaverin kanssa housuostoksilla, pohdin sovitanko L vai M kokoa, kaveri tokaisi että onhan L tosi iso koko... mulla jäi housut sovittamatta ja ostamatta eikä olla sen kaverin kanssa käyty enää vaateostoksilla...

Mä haluan 72cm vyötärönympäryksen, enkä jatkuvasti tarkkailla että ylittääkö omani nyt sen kriittisen 80cm rajan kun tuli syötyä kaalia mikä turvottaa, että nytkö se sydänkohtaus iskee...
Ja ei, ei se pienene syömättömyydellä tai sitten joudun olemaan joka päivä syömättä.
Luuletko että pidemmällä on vähemmän tiiviit luut, elimet ja kudokset, eli jotain höttöä? Kyllä sitä massaa tulee enemmän kun pituus kasvaa ja usein myös jalat, jalkapöydät, kädet, sormet, korvat, nenät, päät, penikset ym. on pidemmällä suuremmat, ei siis edes pelkkä pituus.

Luuletko että pidemmällä on vähemmän tiiviit luut, elimet ja kudokset, eli jotain höttöä? Kyllä sitä massaa tulee enemmän kun pituus kasvaa ja usein myös jalat, jalkapöydät, kädet, sormet, korvat, nenät, päät, penikset ym. on pidemmällä suuremmat, ei siis edes pelkkä pituus.
Niin. Kysymys olikin, miksi myös leveys kasvaa? Mun mielestä se saa pitkillä kasvaa suhteettoman paljon ennen kuin luetaan ylipainoksi.
Ihan vaan pohdin, miksi mä oon leveämpi kuin 10cm mua lyhyemmät, enkä samanlevyinen esim vyötäröltä ja harteista?

Niin. Kysymys olikin, miksi myös leveys kasvaa? Mun mielestä se saa pitkillä kasvaa suhteettoman paljon ennen kuin luetaan ylipainoksi.
Ihan vaan pohdin, miksi mä oon leveämpi kuin 10cm mua lyhyemmät, enkä samanlevyinen esim vyötäröltä ja harteista?
Täytyyhän sitä suurempaa/painavampaa päätä ja käsiä kannatella levemmät kaula/niska/hartia/olkapää/selkä/rinta/kylki/vatsa/reisi/pohje/sääri/jalkapöytälihakset.

Unohda kokonaan miltä ihminen näyttää peilissä ja muiden silmissä.
Olet elämäsi aikana katsellut liikaa mediasta virheettömiä vartaloita.
1060-luvun huippumalli Twiggy on kertonut viime vuosien haastattaluissa
millaista hänen elämä oli huippuvuosina. Hänen esimerkki suisti monen nuoren naisen anoreksiaan. Minulla oli aikoinaan huippulahjakas koulikaveri, joka sai kaikista kokeista 10 tai 10 plus. Sitten hän jostainsyystä alkoi laihtua luurangoksi.
Kuljimme samalla bussilla, ja istuimme usein vierekkäin. Myöhemmin satuimme samaan junaan. Silloin hän oli taas normaalipainoinen.
Herkuttelin eilen Prisman tarjoussuklaalla. Suklaa oli ulkona syötävää, mutta kotona helteen taki viimeiset palat suklaanappipötkylästä jäivät kiinni pakkaukseen.
Edes suklaa ei maittanut kunnolla. Vielä kaksi hellepäivää, ja sitten hieman helle helpottaa.
Ohittakaa aina tämän palstan pervosetien sairaat viestit. Trump on nykyään kammottavin esimerkki siitä mitä pahuus saa aikaan.
Suomen lehdistö kirjoittaa törkypaljastuksista vain pienen murto-osan.
palstan Guardian-jutusta palautui mieleen moni asia synkältä 1900-vuosisadalta.

Yhteistyössä