Vanhuksille kuolinpillereitä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä taas tän päivän urakoinnin jälkeen sisätautiosastolle tuli mieleen, että onko tämä ihan oikeasti näin, että vanhukset jonottaa paikkoja terveyskeskusten vuodeostastoille. Ja koska paikkoja ei ole, sairaaloiden on pakko pitää potilaita osastoilla, jotka pursoilee väkeä. Henkilökunta on tiukoilla ja mihinkään ei ole aikaa. Se on hirveää. Potilaista nyt puhumattakaan...

Vanhusten oloja pitää voida parantaa ja heille järjestää kodinomaisia hoitopaikkoja. Minä en halua jäädä rimpuilemaan sängynkaiteiden sisäpuolelle toisten armoille. Sen verran sitä savottaa on nähty.

Kannatan pilleriä ja toivon, että sellainen mahdollisuus joskus tulisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Eikä anoppi, eikä kukaan muukaan huonokuntoinen tulisi meille asumaan. Kakarat eivät ole kurissa ja nuhteessa vaan huutavat ja mekastavat ja elämä on muutenkin sellaista, että ei sitä kipeänä kestä.
Mä huomaan jo nyt, että jos mulla on pitkään kovia kipuja, mulla on vaikeuksia olla mukava ja herttainen. Pystyn kyllä pinnistelemään muutaman tunnin, jos tarvis vaatii (esim asiakaspalaveri tms ) , mutta en päivästä toiseen kenties vuosien ajan. En haluaisi lapsenlapsillenikaan jättää muistoa kärttyisästä mummosta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vanhusten oloja pitää voida parantaa ja heille järjestää kodinomaisia hoitopaikkoja.
Samaa mieltä. Kuitenkin niin, että sitä vanhusta ei saisi velvoittaa eikä painostaa menemään edes sinne kodinomaiseen hoitopaikkaan, jos vanhus ei niin halua.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Vanhusten oloja pitää voida parantaa ja heille järjestää kodinomaisia hoitopaikkoja.
Samaa mieltä. Kuitenkin niin, että sitä vanhusta ei saisi velvoittaa eikä painostaa menemään edes sinne kodinomaiseen hoitopaikkaan, jos vanhus ei niin halua.

Ei saakaan. Harmi toisaalta, että nykyään kuollaan ammattilaisten kanssa, valvotusti, suljetusti ja laitoksissa. Kuolemaa pelätään, jarrutetaan, viivytetään. Se ei ole enää luontevaa, elämään kuuluvaa. Se kuuluu laitokseen, saattohoitajille. Kärjistetysti.

Mutta joo. Kuka oikeasti haluaa vuodepotilasta kotiinsa. Ja kuka vuodepotilas haluaa kenenkään kotiin kitisemään. En minä ainakaan. Olisin mielestäni niin riesa ja tiellä. Ja varmaan olisinkin.

Jotain pitäs tehdä ja äkkiä.

Ei saakaan. Harmi toisaalta, että nykyään kuollaan ammattilaisten kanssa, valvotusti, suljetusti ja laitoksissa. Kuolemaa pelätään, jarrutetaan, viivytetään. Se ei ole enää luontevaa, elämään kuuluvaa. Se kuuluu laitokseen, saattohoitajille. Kärjistetysti.

Mutta joo. Kuka oikeasti haluaa vuodepotilasta kotiinsa. Ja kuka vuodepotilas haluaa kenenkään kotiin kitisemään. En minä ainakaan. Olisin mielestäni niin riesa ja tiellä. Ja varmaan olisinkin.

Kuin mun näppikseltä kirjoitettua :D Mä olen suunnitellut jo oman ratkaisuni asiaan. En usko, että Suomessa tuo kuolinpillerihommeli tulee toteutumaan. Ainakaan niin, että siitä olisi mulle mitään iloa. Jossain vaiheessa ajattelin kasvattaa sormustinkukkaa ja perehtyä sen verran homeopatiaan, että osaan kasviuutteen tehdä. Naukkaan sitten aikanaan digitalisdrinksuni, kun katson olevani valmis siihen.

Mä oon viime aikoina miettiny että jos alkais hoitaa mummia tässä lapsenhoidon ohella kun ei sitä haluais mihinkään laitokseen hylätä. Toistaseks mummi on pystyny asumaan omillaan mutta ei se enää kauaa pysty.

Kannatan eutanasiaa yhtenä valintana arvokkaaseen kuolemaan. On ihan älytöntä pidentää ihmisten elämää muutamilla kuukausilla rankoilla hoidoilla. Jos elämänlaatu on mennyt niin pitääkö sitä kärsimystä keinotekoisesti ylläpitää. Kallista ja ihmisarvoa alentavaa.

Itsekin toivon voivani ratkaista oman tilanteeni ennen kun olen niin toimintakyvytön etten siihen pystyisi.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alankomaissa, jossa eutanasia on laillista, on tullut sellainen ongelma vastaan, että kuolemansairaat tuntevat velvollisuudekseen ja heitä jopa painostetaan suostumaan eutanasiaan. Haluammeko me sitä tänne?

Lääkärien tehtävä on parantaa ihmisiä, ei tappaa tarpeen vaatiessa.

Näinpä. Tämä on NIIN monitahoinen kysymys, ja mielipiteeni on ehdoton ei näille ns. ongelman ratkaisuille! Kuinka moni vanhus tuon lopulta ottaisi vapaaehtoisesti.. Ja moniko jälkipolvi miettisi, murhattiinko sukulaisvanhus vai mitä lopulta tapahtui ? Vai oliko innokkaat perinnönodottajat kenties suostuttelemassa "helpottamaan" vanhuksen lähtemistä.. Murha se olisi, täysin vapaaehtoisenakin. Seuraava askel olisikin kehitysvammaiset, alkoholistit, ym. "tuottamattomat" ihmiset. Eikö heitäkin pitäisi alkaa "ymmärtämään" ja helpottaa vaikka lähtemistä. Ei ikinä tätä lailliseksi.

Kuin mun näppikseltä kirjoitettua :D Mä olen suunnitellut jo oman ratkaisuni asiaan. En usko, että Suomessa tuo kuolinpillerihommeli tulee toteutumaan. Ainakaan niin, että siitä olisi mulle mitään iloa. Jossain vaiheessa ajattelin kasvattaa sormustinkukkaa ja perehtyä sen verran homeopatiaan, että osaan kasviuutteen tehdä. Naukkaan sitten aikanaan digitalisdrinksuni, kun katson olevani valmis siihen.

Jep. Meikällä on samat aatokset. Kyllä sitä sen verran keittotaitoa löytyy, kun on pakko.

Jep. Meikällä on samat aatokset. Kyllä sitä sen verran keittotaitoa löytyy, kun on pakko.

Hyi mitä puheita :(

Mä kyllä luulen, että 10 vuoden sisällä ei tarvita kuin googlettamistaidot. Jos keskenkasvuset on jo vuosia löytäneet ohjeet pommien tekemiseen netistä, niin takuulla nettiin tulee - ellei ole jo - ohjeet "viimeisten drinkkien" valmistusta varten.

Hyi mitä puheita :(

Niinhän se voi sinusta kuulostaa. Tee töitä joku vuosi osastolla, jossa kituu vuodepotilaita. Vanhuksia enimmäkseen. Ei ole helppoa kellään, ei hoitajilla, ei omaisilla, ei potilailla varsinkaan.

luulis että aika moni sairaaloiden vuodeosastoilla vieraillut tai tyskentelevä kyllä olis ihan samaa mieltä. ei se ole enää elämää maata vaipoissa, liikunta ja puhekyvyttömänä vuositolkulla.

Niinhän se voi sinusta kuulostaa. Tee töitä joku vuosi osastolla, jossa kituu vuodepotilaita. Vanhuksia enimmäkseen. Ei ole helppoa kellään, ei hoitajilla, ei omaisilla, ei potilailla varsinkaan.
Satuitko katsomaan eilen TV1:ltä Prisman? Jos et, niin tulee uusintana tänään klo 23.35. Oli varsin mielenkiintoinen.

Satuitko katsomaan eilen TV1:ltä Prisman? Jos et, niin tulee uusintana tänään klo 23.35. Oli varsin mielenkiintoinen.

Katsoin. Se oli mielenkiintoinen. Tosi mielenkiintoinen. Kuolema ei ole mikään naps -juttu. Se on prosessi.

Kyllä vanhainkodissa oon nähnyt niin monta vuoteessa kituvaa vanhusta, että väkisinkin sitä ihmettelee mikseivät pääse kärsimyksestään. Sitten kun kuolema korjaa, se on usein hyväkuntoisimmasta päästä osastolla, että ei tasan aina mene onnenlahjat...

Kyllä vanhainkodissa oon nähnyt niin monta vuoteessa kituvaa vanhusta, että väkisinkin sitä ihmettelee mikseivät pääse kärsimyksestään. Sitten kun kuolema korjaa, se on usein hyväkuntoisimmasta päästä osastolla, että ei tasan aina mene onnenlahjat...
Se on muuten jännä, että samassa tilanteessa oleva eläin pitää lopettaa, muuten syyllistyy eläinrääkkäykseen. Mutta laki ei tunne mummonrääkkäystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Mäkin voisin tuollaisen pillerin haluta kun olen vanha ja raihnainen.

Peesi tähän!

Olen aina sanonut, etten todellakaan halua maata loppuvuosiani sängyssä vaippaan paskoten. Se ei ole enää arvokasta elämää.

Se on muuten jännä, että samassa tilanteessa oleva eläin pitää lopettaa, muuten syyllistyy eläinrääkkäykseen. Mutta laki ei tunne mummonrääkkäystä.

Näinpä, se on tosi järkyttävää kuinka kipeitä ja huonokuntoisia vanhuksia saattaa maata sängyssä vuosia. Jo pelkät pesut sattuvat niin paljon, että sydäntä riipii. Edistynyt lääkehoito taasen edesauttaa tälläisen vanhuksen elämän jatkumista.

Yhteistyössä