Oletteko Niinan kanssa vielä shokissa vai alkaako elämä voittaa hiljalleen?
Juho ei ollut toisella siemennysviikollamme rakennustöissä veljellään vaan sairaalassa. Hänelle tehtiin monenlaisia tutkimuksia ja löydettiin aivoista kaksi kasvainpesäkettä. Juho pyysi lauantaiksi kovan lääkityksen, jotta jaksaisi nussia vaimoaan, ehkä viimeisen kerran. Sehän onnistui. Koko viikon hän lähinnä nukkui. Torstaina hän meni uudestaan sairaalaan ja tutkimuksissa todettiin pesäkkeiden kasvaneen aika nopeasti.
Lääkärin arvio oli, että leikkaaminen tekee enemmän haittaa kuin hyötyä. Sädehoidolla ja kemoterapialla saadaan elinaikaa lisää ehkä muutama kuukausi, mutta sädehoito voi aiheuttaa pahoja luonnemuutoksia. Lisäksi Juho oli nähnyt sukulaisiaan ja tuttujaan syöpähoitojen riuduttamina. Niinpä hän sanoi haluavansa vain mahdollisimman helpottavaa oireenmukaista hoitoa.
Kotiin hän on sopinut hoitokäyntejä Niinan työpäivän ajaksi. Kotona hän haluaa olla niin kauan, kuin se ei ole Niinalle liian raskasta. Sitten kunnon mukaiseen hoitopaikkaan.
Sitten hän pyysi meidät sänkynsä viereen ja otti meidän kätemme käsiinsä ja sanoi: "Niina ja Miko, en ole mikään pappi, mutta eläkää avioparina, nussikaa kun Niinan pahoinvointi sallii. Olen nähnyt silmissänne rakkauden palon. Jos olisin uskovainen, sanoisin, että teidät on taivaassa vihitty.
Paria asiaa pyydän. Kun tulet töistä Niina, katso onko minulla kaikki hyvin kotihoidon jäljiltä. Jos on, mene naimaan rakkaasi kanssa naapuriin muutamaksi tunniksi. Sitten tule katsomaan minulle iltapalaa, jos minulle maistuu. Jos maltat, toivoisin että nukut vieressäni. Kun minä siirryn sairaalaan tai hoivakotiin, voitte asua täällä tai naapurissa.
Olen sopinut juristin kanssa testamentista ja pesänselvityksestä. Ensisijaisesti määrään omaisuuteni syntyvälle lapselle, koska hän on minun lapseni, koska on siitetty avioliitossa. Mikäli raskaus menee kesken, on edunsaaja Niina. Pienen osan määrään veljeni pojille. Toivon, että odotatte avioliittoanne vauvan syntymään ja minun lapsekseni rekisteröintiin. Sitten Miko voi adoptoida hänet. Kuulostaako tämä kohtuulliselta? "
Tämän kertominen ei sujunut yhteen menoon, mutta tässä pääasiallinen sisältö.
Niina itki lähes koko ajan ja kumartui suutelemaan miestään. Juho kehotti meitä menemään nyt viettämään kahdenkeskistä aikaa, mutta toivoi Niinan tulevan keskiyöhön mennessä takaisin.
Minä puristin Juhon kättä ja kiitin.
Lähdimme kotiini ja Niina sanoi, että nyt tehdään kuten Juho pyysi, nuole ja nussi niinkuin tuore aviomies morsiantaan. Meillä on kolme tuntia aikaa.
Näin teimme. Niina tosin itki välillä.