SDP:n kansanedustaja haluaa tuttuun demaritapaan varastaa suomalaisilta tuhansia miljoonia euroja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tarkoittanet kansaneläkkeitä ja työeläkkeistä vain valtion palveluksessa olleiden eläkkeet?
Ei, vaan kaikki eläkkeet. Toki jokaisella on jonkin verran maksuja rahastossa, mutta pääasiassa työeläke on sosiaalitukea ihan samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin sosiaalituki. Ei se ole omaa rahaa, jota olisi säästetty tulevaisuutta varten, vaan eläkemaksuja kerätään, että saadaan maksettua sen hetken eläkkeet.

Oma eläkekertymäni taitaa tällä hetkellä olla luokkaa 900 euroa kuukaudessa. Lasketaan vaikka 30 vuoden eläkkeellä olon mukaan, niin tällä hetkellä minun eläkelupaukseni on siis 324 000 euroa. Olenko maksanut 324 000 euroa eläkemaksuja työurani aikana? No en ole. Ja minä olen kuitenkin niin nuori, että olen aina maksanut kovalla prosentilla enkä viittä tai kymmentä prosenttia kuten vanhemmat ikäluokat aikanaan.

Ei, vaan kaikki eläkkeet. Toki jokaisella on jonkin verran maksuja rahastossa, mutta pääasiassa työeläke on sosiaalitukea ihan samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin sosiaalituki. Ei se ole omaa rahaa, jota olisi säästetty tulevaisuutta varten, vaan eläkemaksuja kerätään, että saadaan maksettua sen hetken eläkkeet.

Oma eläkekertymäni taitaa tällä hetkellä olla luokkaa 900 euroa kuukaudessa. Lasketaan vaikka 30 vuoden eläkkeellä olon mukaan, niin tällä hetkellä minun eläkelupaukseni on siis 324 000 euroa. Olenko maksanut 324 000 euroa eläkemaksuja työurani aikana? No en ole. Ja minä olen kuitenkin niin nuori, että olen aina maksanut kovalla prosentilla enkä viittä tai kymmentä prosenttia kuten vanhemmat ikäluokat aikanaan.
Ota selvää niin ei tarvitse spekuloida.

"Kaikkia eläkkeitä ei makseta suoraan verovaroista, vaan Suomen eläkejärjestelmä perustuu pääosin työnantajien ja työntekijöiden maksamiin työeläkemaksuihin.

Työeläkevakuuttajat TELA ry

Tässä on tarkempi jaottelu siitä, miten eläkkeet rahoitetaan:

Työeläkkeet (suurin osa): Nämä rahoitetaan pääosin työeläkemaksuilla (joita kerätään työssäkäyviltä) ja eläkeyhtiöiden sijoitustuotoilla. Työeläkevaroja on rahastoitu eläkeyhtiöihin, ja vuoden 2025 lopussa näitä varoja oli yhteensä noin 290 miljardia euroa.
Kansaneläke ja takuueläke: Nämä rahoitetaan verovaroilla. Niitä maksetaan, jos työeläke on hyvin pieni tai sitä ei ole kertynyt lainkaan.
Valtion osuus: Valtio osallistuu joidenkin eläkkeiden (kuten yrittäjä- ja maatalousyrittäjäeläkkeiden sekä tiettyjen erityisryhmien eläkkeiden) rahoitukseen.

Eläketurvakeskus

Yhteenvetona: Suurin osa suomalaisten eläkkeistä rahoitetaan työnteolla kertyneillä maksuilla (jakojärjestelmä) ja aiemmin säästetyillä varoilla (rahastoiva järjestelmä), ei suoraan valtion budjettiveroista. "

Meinaat, että elät satavuotiaaksi? Pääset eläkkeelle n 70-vuotiaana

Oikeiston veropopulismi eli veropohjan rapauttaminen on juurisyy Suomen huonoon tilanteeseen ja velanottoon, joka tällä kaudella on Suomen historian pahinta. Työn ja kulutuksen verotus on tapissa, mutta elitin, elinkeinoelämän, pääomapiirien, omistuksen ja institutionaalisten sijoittajien mm. säätiöiden lukuisat veroedut ja matala verotus köyhdyttää yhteiskuntaa. Oikeiston veronkiertovelkatalous on kestämätön tie.

Lisäksi Kepu Esko Ahon porvarihallitus teki vuonna 1993 epäoikeudnemukaisen verouudistuksen, jossa pääomatuloja alettiin verottaa lievemmin kuin palkkatuloja, mikä johti valtio verotulojen jyrkkään laskuun ja valtion velanoton jyrkkään nousuun, joka on jatkunut meidän päiviimme asti ja jatkuu edelleenkin. Tämä tulee korjata. Veronmaksu kokonaisvuositulojen mukaan progressiivisena, ei tulolajin mukaan.