IS: Merkittävä enemmistö suomalaisista, 84 prosenttia, katsoo, että työttömyysturvan suojaosa tulisi palauttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kysyinkin teoriassa jos ehdotuksesi olisi laki. Mitä sinun mielestäsi sitten niille lapsille pitäisi tehdä tai mitä lasten pitäisi tehdä? Miten määritellään perhe jos meinaat että tukimaksimi olisi perhekohtainen? Aika sinisilmäistä edelleen jos kuvittelet että yhteenkään perheeseen ei synny ns liikaa lapsia mikäli perhekohtainen tukimaksimi olisi käytössä.

Kyllähän nytkin on olemassa tukimaksimit mutta ne on yksilökohtaiset. Näistä poiketaan vain erityistilanteissa esim. terveydenhoitomenot voivat nostaa tukien määrää jopa moninkertaisiksi.
Ihan ensisijaisesti olisi oleellista, että aikuiset ymmärtäisivät olevansa vastuussa itsestään ja lapsistaan. Ja kysymys kuuluu, mitä niiden vanhempien pitäisi tehdä? Ihan kaikkialla muuaalla maailmassa vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan ilman yhteiskunnan tukea, joten eiköhän Suomessa onnistuta rajatulla tukimäärällä?

Ja jos tukimaksimit olisivat yksilökohtaiset, minä voisin esim. olla sitä mieltä, että saamani tuki ei riitä minun henkilökohtaisiin tarpeisiini ja elämäntapaani, niin minun kuuluu saada enemmän rahaa kuin muiden.

Ihan ensisijaisesti olisi oleellista, että aikuiset ymmärtäisivät olevansa vastuussa itsestään ja lapsistaan. Ja kysymys kuuluu, mitä niiden vanhempien pitäisi tehdä? Ihan kaikkialla muuaalla maailmassa vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan ilman yhteiskunnan tukea, joten eiköhän Suomessa onnistuta rajatulla tukimäärällä?

Ja jos tukimaksimit olisivat yksilökohtaiset, minä voisin esim. olla sitä mieltä, että saamani tuki ei riitä minun henkilökohtaisiin tarpeisiini ja elämäntapaani, niin minun kuuluu saada enemmän rahaa kuin muiden.
Mitä siellä muualla sitten tapahtuu ylimääräisille lapsille ja halutaanko samaa tänne? Tuleeko sen systeemin kopioimisesta säästöjä vai ei? Kaikki ei jokatapauksessa ymmärrä vaikka käytäntö olisi mitä tahansa.

Tukimäärät ja niiden maksimit on yksilökohtaiset. Sinullekin on siis määritelty maksimituki (asuinkunta vaikuttaa) mitä voit toimeentulotuessa saada. Samoin jokaisella lapselle jne. Sinun mielipiteelläsi sen riittävyyteen ei ole väliä mutta silti se on sinun henkilökohtainen tuki eikä perhekohtainen. Tietenkin jos joudut vaikka leikkaukseen se hetkellisesti pompauttaa tukimäärää.

Yhteistyössä