Vielä yks juttu: närästyksestä...apuja???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Näin pitkälle selvisin raskaudessa ilman närästystä, mutta nyt jo kolmatta päivää närästää niin p****eesti. Mites voisin auttaa oloani? Saako jotain närästyslääkettä ottaa? Mä kun en närästyksestä koskaan kärsi niin en todellakaan tiedä. Auttaako Samarin närästykseen vai miten se oli? Ällö tunne |O

Samarin tai rennie. Jälkimmäistä myyään ainaki kolomella eri maulla. Tiiän tasan mistä' puhut :headwall: Mulla loppu närästys viimeviikon torstaina ku seinään ku jätin ruokavalioista hiivan ja sokerin pois ;) Ihana mennä nukuu ku ei kokoajan polttele.

1. LÄÄKEVALMISTEEN NIMI

RENNIE® imeskelytabletti

2. VAIKUTTAVAT AINEET JA NIIDEN MÄÄRÄT

Yksi imeskelytabletti sisältää:
Kalsiumkarbonaatti 680 mg
Magnesiumsubkarbonaatti, raskas 80 mg

3. LÄÄKEMUOTO

Imeskelytabletti.
Kermanvalkoisia, neliönmuotoisia, koverapintaisia, kulmista pyöristettyjä piparmintunmakuisia imeskelytabletteja, halkaisija noin 15 mm, tabletin kummallakin puolella merkintä "RENNIE".

4. KLIINISET TIEDOT

4.1. Käyttöaiheet

Rennie imeskelytabletti on indisoitu lievittämään liikahappoisuutta, jonka oireina ilmenevät:

- närästys, retrosternaalinen kipu
- ruoansulatusvaivat

4.2. Annostus ja antotapa

1 - 2 tablettia pureskellaan tai annetaan hitaasti sulaa suussa tarvittaessa. On suositeltavaa ottaa tabletit yksi tunti aterian jälkeen ja nukkumaan mentäessä.

Närästys- ja kiputilanteissa suositellaan otettavaksi 1 - 2 tablettia heti oireiden ilmaannuttua, ei kuitenkaan enempää kuin 12 tablettia vuorokaudessa.

4.3. Vasta-aiheet

Vaikea munuaisten vajaatoiminta. Hyperkalsemia.

4.4. Varoitukset ja käyttöön liittyvät varotoimet

Varovaisuutta on noudatettava potilailla, joilla on heikentynyt munuaisten toiminta. Rennie imeskelytabletteja tulee antaa vain, jos plasman magnesium- ja kalsiumpitoisuuksia ja virtsan kalsiumpitoisuutta seurataan. Rennie imeskelytablettien antaminen potilaille, joilla on heikentynyt munuaisten toiminta, voi johtaa hyperkalsemiaan ja metaboliseen alkaloosiin (ns. "maitoemäsoireyhtymä").

Yksi Rennie imeskelytabletti sisältää 475 mg sakkaroosia.

4.5. Yhteisvaikutukset muiden lääkevalmisteiden kanssa sekä muut yhteisvaikutukset

Antasidien aiheuttamat mahalaukun pH-arvojen vaihtelut voivat vaikuttaa samanaikaisesti käytettyjen muiden lääkeaineiden imeytymisnopeuteen ja/tai -
määrään. Antibioottien, kuten tetrasykliinien ja kinolonien sekä raudan imeytyminen saattaa huonontua antasidien sisältämän kalsiumin ja magnesiumin takia.

Kalsium- ja magnesiumsuolat heikentävät fosfaattien imeytymistä.

On suositeltavaa ottaa antasidi eri aikaan kuin muut lääkkeet, esim. parin tunnin aikavälillä. Näin vältetään muiden lääkeaineiden mahdollinen imeytymisen muuttuminen.

4.6. Raskaus ja imetys

Annostusohjeita noudattamalla Rennie imeskelytabletteja voidaan käyttää raskauden ja imetyksen aikana ilman, että sikiölle tai vastasyntyneelle on siitä haittaa.

4.7. Vaikutus ajokykyyn ja koneiden käyttökykyyn

Rennie imeskelytabletit eivät vaikuta ajokykyyn eikä kykyyn käyttää koneita.

4.8. Haittavaikutukset

Vakavasta munuaisten vajaatoiminnasta kärsiville henkilöille saattaa ilmaantua ei-toivottuja vaikutuksia hyperkalsemiasta johtuen. Näistä tavallisimmat ovat pahoinvointi, oksentelu, heikkous ja päänsärky. Erittäin harvoin on raportoitu allergisia reaktioita, mukaan lukien ihottuma, angioödeema ja anafylaktinen shokki.

4.9. Yliannostus

Useita kuukausia jatkuva suurten kalsiumkarbonaattiannosten käyttö voi aiheuttaa hyperkalsemiaa, hyperkalsiuriaa, metabolista alkaloosia ja munuaisten vajaatoimintaa.

5. FARMAKOLOGISET OMINAISUUDET

5.1. Farmakodynamiikka

Rennie imeskelytabletit sisältävät antasideina kalsiumkarbonaattia ja magnesiumsubkarbonaattia. Valmisteet eivät sisällä alumiinia. Antasidit neutraloivat mahahappoja. Kalsiumkarbonaatti aikaansaa nopean, pitkäkestoisen ja tehokkaan mahahappojen neutralisoinnin.

Magnesiumsubkarbonaatti, jolla myös on tehokas mahahappoja neutralisoiva vaikutus, lisää kalsiumkarbonaatin vaikutusta.

Yhden Rennie imeskelytabletin neutralisoimiskapasiteetti on 16 mEq H+ (muunneltu Rosset ja Rice-tekniikka, titrauksen päätepisteen pH: 2,5). Neutralisoiminen alkaa nopeasti. Yli yhden yksikön pH:n nousu saadaan aikaan kahden tabletin annoksella jo viidessä minuutissa paasto-olosuhteissa.

5.2. Farmakokinetiikka

Kalsiumkarbonaatti ja magnesiumsubkarbonaatti reagoivat mahalaukussa mahahappoylimäärän kanssa muodostaen liukoisia klorideja:

CaCO3 + 2HCl -> CaCl2 + H2O + CO2
MgCO3 + 2HCl -> MgCl2 + H2O + CO2

Kalsium ja magnesium imeytyvät liukoisista kloridisuoloista. Imeytyminen on kuitenkin sekä potilas- että annosriippuvaista. Noin 10 % kalsiumista ja 5 % magnesiumista imeytyy. Terveillä henkilöillä pienet määrät imeytynyttä kalsiumia ja magnesiumia erittyvät nopeasti munuaisten kautta. Jos munuaisten toiminta on heikentynyt, saattavat seerumin kalsium- ja magnesiumpitoisuudet nousta.

Kalsiumin, magnesiumin ja liian mahahapon reaktion tuloksena muodostuvat liukoiset kloridisuolat reagoivat puolestaan suoli-, sappi- ja haimaeritteiden kanssa muodostaen liukenemattomia suoloja. Nämä suolat poistuvat elimistöstä ulosteen mukana.

5.3. Prekliiniset tiedot turvallisuudesta

Ei tietoa.

6. FARMASEUTTISET TIEDOT

6.1. Apuaineet

Sakkaroosi (475 mg), esigelatinoitu maissitärkkelys, perunatärkkelys, talkki, magnesiumstearaatti, kevyt nestemäinen parafiini, piparminttumakuaine (piparminttuöljy, maltodekstriini, akaasiakumi, piidioksidi), sitruunamakuaine ( sitruunaöljy, maltodekstriini, vesi).

6.2. Yhteensopimattomuudet

Farmaseuttis-kemiallista yhteensopimattomuutta ei ole todettu.

6.3. Kestoaika

5 vuotta PVC/Al-läpipainopakkauksessa.
2 vuotta Alumiini/paperipakkauksessa.

6.4. Säilytys

Huoneenlämpö (+15-25 ?C).
Alumiini/paperipakkaus on säilytettävä suojassa kosteudelta.

6.5. Pakkaustyyppi ja pakkauskoot

24, 48 ja 96 tabl., PVC/Al-läpipainopakkaus, pahvikotelo, pakkausseloste.
36 tabl., Alumiini/paperipakkaus, muovikotelo, taustapahvi, pakkausseloste.

6.6. Käyttö-ja käsittelyohjeet

Ei erityisohjeita.

7. MYYNTILUVAN HALTIJA

Bayer Oy, 02271 Espoo, Suomi

8. MYYNTILUVAN NUMERO

MTnr 1338 FIN.

9. MYYNTILUVAN MYÖNTÄMISPÄIVÄMÄÄRÄ/UUSIMISPÄIVÄMÄÄRÄ

28.4.1965/11.2.1998.

10. TEKSTIN MUUTTAMISPÄIVÄMÄÄRÄ

1.12.2004

eli ton mukaa rennietä saa myös raskaana ollessa ottaa

Mä luulen että mulla myös tuo hiiva aiheuttaa närästystä. Pitäis varmaan siis koittaa myös ruoka-aineita karsimalla vältellä vaivaa. Paitsi että vielä huomenna en voi, kun tehdään pojan kanssa myöhässä laskiaispullia :p :whistle: .

Mutta siis kiitos tuosta Rennie-tiedosta, en ole moisesta kuullutkaan. Onko tuo apteekkitavaraa vai saako ihan kaupasta?

närästyslääkkeet jotka eivät imeydy, esim. antasidit ja sukralfaatit

http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;220;4720;33404;47391;47392;48867;50544;50581

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Mä luulen että mulla myös tuo hiiva aiheuttaa närästystä. Pitäis varmaan siis koittaa myös ruoka-aineita karsimalla vältellä vaivaa. Paitsi että vielä huomenna en voi, kun tehdään pojan kanssa myöhässä laskiaispullia :p :whistle: .

Mutta siis kiitos tuosta Rennie-tiedosta, en ole moisesta kuullutkaan. Onko tuo apteekkitavaraa vai saako ihan kaupasta?

rennietä saa vaan apteekista,ja suosittelen että et kokeile sitä lakritsi makua,se nimittäin on ihan kauheeta,tavallinen tai spearmint on parhaita

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

rennietä saa vaan apteekista,ja suosittelen että et kokeile sitä lakritsi makua,se nimittäin on ihan kauheeta,tavallinen tai spearmint on parhaita

Eli sitten tuo spearmint vois olla hyvää. Pitääkin heti huomenna käydä apteekissa.

apteekista rennietä. mulla ei pahimpaan oo ees yks tabletti auttani, ni pitää napata vielä toinen perään ni alkaa vähä helpottaa. Mutta suosittelen lämpimästi tuota hiivan välttämistä. Mielikuvitusta kun käyttii ni aamulla voi syyä muutaki ku leipää ja päiväkahavilla muutaki ku pullaa :D Kahavihan yleensä aiheuttaa närästysä, muta nyt ku en käytä hiivaa enkä sokeria, niin kas kummaa se kahavikaan ei närästä :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Ja jos Rennie ei auta pyydä lääkäriltä vahvempaa.
Mulle ei Rennie lopulta auttanut, mutta reseptilääkkeellä tuli apu.
En vaan muista sen nimee enää.

Joo näin täytyy tehdä. On tää vaan ikävä vaiva :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eli sitten tuo spearmint vois olla hyvää. Pitääkin heti huomenna käydä apteekissa.

ja vielä sellanen vinkki että mulla kun oikeen kovaa närästää niin otan samantien kaks kerralla,ja pureskelen ne heti,auttaa nopsampaa ku imeskelemällä :)

Tuokin on kiva että ne on pureskeltavia/imeskeltäviä tabletteja. Kun joskus olen maistanut samarinia ja se oli tosi PAHAA. En muutenkaan tykkää noista poreilevista juomajutuista, eli siinäkin mielessä tuo rennie on varmasti paras. Mutta siis EI lakritsi =)

Närästyksen alku ja juuri on runsaasti hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio. Äitikin veti ennen illalla leipää ja pullaa. Närästys oli pahimmillaan kuulemma aivan painajaismaista. Vaiva loppui kun ymmärsi lopettaa tuollaiset mätöt illalla.

Yhteistyössä