Mulla on yleensä kierto ollut 25-28 päivää, nyt menossa jo 32. päivä, eikä mitään tuntemuksia alkavista menkoista. 25. päivän kohdalla jo luulin että menkat alkaa, tuntemukset olivat sen mukaiset. Mutta eivät alkaneet.
Raskaustesti kuitenkin ollut negaa sekä 28. että 31. päivän kohdalla...
En ole mikään ammatti-ihminen, joten nämä kommentit voi ottaa varauksella. ;) Meillä oli aikoinaan ongelmia myös esikoisen agressivisuuden kanssa. Ensimmäinen vaihe ajoittui 2 vuoden tienoille ja toinen sitten kun pikkusisar syntyi. Siltä pohjalta vaan mietin tätä asiaa.
Uskon että...
Meillä on suuren suosion saanut juustoriisikakku. Siis valmiina saatava, ei juustoa riisikakun päälle. Laitan myöskin joskus rusinoita, kuivattuja luumuja/banaaneja ym. Nämä siis edellä mainittujen lisäksi.
Meillä yritän laittaa mahdollisimman vähän/kevyttä, koska muutenkin on huono syömään...
Meille lääkäri on sanonut, että jonkin verran alle 38 lämmössä voi hyvin ulkoilla, jos lapsi itse jaksaa. Ei ole väliä, istuuko rattaissa vai touhuaako hiekkalaatikolla. Tärkeintä on ettei pääse tulemaan kylmä eikä kuuma (eikä varsinkaan noita vuoron perään). Jos lämpö kohoaa lähelle 38, niin ei...
Meillä tyttö on nyt jo 4. Eli pahemmat taistot tuntuu olevan jo takana päin. Yleensä riittää nuo viittaukset Lumikin käytösoppaisiin, ja tilanne rauhottuu. Tavallaan voi jo vedota tytön "järkeen" jollakin tasolla.
Pahin vaihe meilläkin taisi olla juuri muun uhman aikaan 2,5-3 vuotiaana. Tosin...
Meillä on käytäntö, että sitä syödään, mitä tarjotaan. Jos ruoka ei maistu hyvältä, voi pyytää "saisinko vähän". Vähän on syötävä, mutta syömisestä ei tehdä numeroa. Joskus jää koko lautanenkin koskematta, en pakota syömään, mutta välipalakaan ei ole sen isompi(meillä syötäisiin pelkkää leipää...
Meille sanottiin apteekista, että parasta yleensä ovat tavalliset apteekista saatavat kosteusvoiteet, esim juuri Novalan tai ApoBase (pun). Sinkkivoidettakin olen käyttänyt, toimi ihan ok. Bepanthen on meillä vain pahentanut asiaa. Riippuu varmaan lapsen ihostakin. Mutta nuo kosteusvoiteet...
Meillä oli myös vajaan yhden vuoden tienoilla tilanne, että mikään uusi ruoka-aine ei tuntunut sopivan. Samoin tuntui, että koko ajan oli pientä reagtiota iholla. Meillä siis lapsi reagoi atooppisella iholla. Itse aloin epäillä, että jokin "sopivaksi" todettu aine aiheuttaisi reaktion. Ja...
Mulle tuli mieleen vinkkeinä tuon jo mainitun etukäteen tutustumisen lisäksi viejän rauhallisuus ja riittävän lempeä mutta "ripeä" toiminta. Tällä tarkoitan sitä, että lapsi vaistoaa, jos äiti panikoi, ja hän luulee myös joutuvansa pahempaan paikkaan kuin joutuukaan. Samoin liian pitkät...
Meillä on molemmat siirtyneet yhtiin päiväuniin 9 kk iässä. Ja molemmat ihan itsekseen. Kuopuksen kanssa aamupäiväunet alkoivat olla 15-20 min joten jätin laittamatta päiväunille. Esikoisella en enää muista miten jäivät pois. Nukkui muutenkin aika vähän päivällä.
Meillä oli myös saman ikäisenä ongelmia illan kanssa. Seuraavaksi päiväunillekaan ei menty kuin pitkän taistelun jälkeen. Tämä tuli vastaan siinä 2,5 vuotiaana.
Itse kysyin asiasta lastenlääkäriltä muiden asioiden lomassa. Mielestäni hän sanoi hyvän nyrkkisäännön. Jos yöuni alkaa jäämään...
Meillä käytiin aikanaan esikoisen kanssa ihan samanlaisia taisteluja päiväunista. Ikää oli tuolloin 2,5 v ja uhma päällä. Hän on myös ollut pienestä pitäen vähäuninen. Juttelin asiasta lääkärissä (muiden asioiden ohella) ja neuvolassa. Sanoivat (en enää muista kummassa), että silloin jos yöunet...
Tutulta kuulostaa!! Meillä siirryttiin pinniksestä pois hieman aikaisemmin (ennen 2v), tuo rumba alkoi uhman myötä, olikohan 2v. 3 kk. Siinä oli äidin (mulla nukuttamisen päävastuu tuolloin, mies illat poissa) hermot todella riekaleina. Meillä kokeiltiin vaikka mitä, samoja kuin teilläkin...
Yhdyn edelliseen, sitä samaa mitä teet muullekin perheelle. Ensimmäisen lapsen kanssa tulee usein aloiteltua paljon varovaisemmin tuo perheen ruokiin totuttelu, näin ainakin meillä. Ja se on yleensä ihan turhaa terveen lapsen kohdalla. Suolaa on tietty hyvä välttää ylettömissä määrin, mutta sitä...
Meillä on ollut kestosuosikkina Richard Scarryn kirjat, missä seikkailee Hessu Kissa, Herra Possula ym. hahmoja. Minusta ne ensin näyttivät aika sekaisilta, mutta esikko on tykännyt niistä jo 1,5 vuotiaasta asti. Tykkää edelleen, on kohta 4 v. Ja oon myös muualta kuullut, että ne on tykättyjä...
Vau'kirjoilla on oma kirjasarja, joka pitää sisällää numeroihin ja laskemiseen tutustumista. On suunnattu esim. eskari-ikäisille Lisää tietoa löytynee www.vaukirja.fi -sivustolta. Meillä ei ole nuo numerokirjat vielä tuttuja, mutta muuten olen ollut tyytyväinen vau'kirjoihin. On siis kirjakeho...
Molemmissa on hyvät ja huonot puolet. Näistä on paljon jo kirjoiteltukin, joten en viitsi toistaa niitä samoja. Suurin syy, miksi itse kannatan päiväkotia on monen aikuisen läsnäolo. Tämä toimii tavallaan tukiverkkona sille, että aikuinen ei uuvu huomaamatta lasten kanssa. Tai ainakin lapsi saa...
Mulle tuli mieleen, että aurinko taitaa noussa tuohon aikaan. Voisiko johtua osaksi siitä? Meillä oli aikoinaan yöunien kanssa vaikeuksia esikoisen kanssa. Oli tuolloin 2,5 vuotias ja päikkäreiden tarve oli jäämässä pois. Silloin meille neuvottiin, että tärkeintä olisi nukkua väh 10 tunnin...
Meillä on käytössä ollut Neocate, ja kalkkilisä aloitettiin vuoden iästä. Lääkäri sanoi, että korvikkeessa (siis ainakin Neocatessa) on vauvalle riittävästi kalkkia, mutta yli yksivuotias tarvitsee lisäkalkkia. Meillä kiinteä ruokavalio oli hyvin niukka yhteen vuoteen asti, joten sieltäkään ei...