1-2 vuotiaiden kotona olevat äidit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "disa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

"disa"

Vieras
Miten hoidatte ruokailut lastenne kanssa? Syödäänkö teillä yhä purkkiruokia, vai pelkästään kotiruokaa? Teettekö useamman päivän ruuat valmiiksi pakkaseen? Syöttekö samaa ruokaa samaan aikaan lapsenne kanssa? Ja miten yleiseti ottaen ruokailut ajoittuvat teillä?

Lapsi on syönyt samaa ruokaa muitten kanssa 1-vuotiaasta lähtien, käsittämätöntä että jotkut purkittavat lapsia vielä tuossakin iässä.. Ja kyllä, syön lasten kanssa yhtäaikaa, normaalit perusruoka-ajat, aamupalat, lounaat jne. Yleensä kokkaillaan päivittäin, syödään myös edellisen päivän ruokaa tai otetaan pakastimesta kotiruokaa.

1v3kk syö samaa ruokaa kuin muutkin, joskus purkista. Syö yhdessä muiden kanssa klo 11-12, välipala, ruoka 16-17, iltapala. Päiväruuan syö joskus yksin kun isommat lapset eivät ole vielä kotona ja äidillä ei nälkä. Melkein joka päivä tulee ruokaa tehtyä.

Mä oon kyllä aina tehnyt ruoan niin, että ollaan syöty yhdessä lapsen/lasten kanssa. Purkkiruoat on vain hätävaroja, jos esim. ollaan liikenteessä aamupäivästä niin, että nälkä ehtii kasvaa liian suureksi eikä ole mitään valmista ruokaa, mitä lämmittää.

Ruoka-ajat on suunnilleen aamupala 8, lounas 11, välipala 14, päivällinen 17 ja iltapala 20.

Ensisijaisesti kotiruokaa, mutta kyllä tämä paskaäiti joskus kiireessä antaa purkkiruokaakin. Kivittäkää ihan vapaasti. Joskus vaan on kiva päivä ulkona tai muuta tekemistä eikä jaksa enempiä hääriä hellan äärellä :) Ja syön kyllä joo lapsen kanssa samaan aikaan. Meillä on ruoka-ajat pitkälti tällaiset: aamupala 8-9, lounas 11-12, välipala n.14, päivällinen 16-17, iltapala 19-20.

Lapsi 1v5kk ja on syönyt kotiruokaa 1 vuotiaasta asti. Purkkiruokia ei ole oikeastaan koskaan syöty. lapsi syö 5 kertaa päivässä ja itse kerran, joten yksi ruoka syödään yhdessä. Ruokaa en tee erikseen pakkaseen, vaan teen ison annoksen ruokaa kerran päivässä. Yleensä syödään useampana päivänä viikossa samaa ruokaa.

Lapsi on syönyt samaa ruokaa muitten kanssa 1-vuotiaasta lähtien, käsittämätöntä että jotkut purkittavat lapsia vielä tuossakin iässä.. Ja kyllä, syön lasten kanssa yhtäaikaa, normaalit perusruoka-ajat, aamupalat, lounaat jne. Yleensä kokkaillaan päivittäin, syödään myös edellisen päivän ruokaa tai otetaan pakastimesta kotiruokaa.

...Vai käsittämätöntä. Mistäs tiedät jokaisen perheen tilanteen niin et on varaa sanoa noin vahvasti asiasta? Mulla hyppää aina herne nenuun näistä "KÄSITTÄMÄTÖNTÄ"-itseään parempana pitävistä äideistä.

Anteeks ohi aiheen mut kun olen vierestä seurannut siskoni pahaa synnytyksen jälkeistä masennusta (pitkittynyttä sellaista) ja tempuilua vaikkapa tollaisen asian suhteen kun ihmiset on niin ajattelemattomia. Tuhat ja sata kertaa siskolleni olen sanonut että ei se haittaa vaikka lapsellee tarjoaa sitä purkkiruokaa jos ei voimat riitä ruuan valmistukseen. Vaan sit on nää älyvapaat jotka teilaa tollaisen. Onhan se nyt hemmetti hyvä että apuja on noinkin yksin kertaisia tarjolla kuin vaikka kaupan valmis ruuat.

Ruoka klo 11 ja klo 17. Ei purkkeja. Kaapissa hätävarana kyllä niitäkin, käytetään ehkä pari kertaa kuussa jos tulee äkkilähtöjä että syödään esim. autossa. Iltaruuan syön lapsen kanssa, lounaalla en yleensä syö itse. Joka päivä teen iltaruuan ja sitä syödään sitten usein myös seuraavan päivän lounaaksi ja joskus lounas on puuroa ja salaattia tai jotain einestä. Puuroa kun ei meillä syödä aamu/iltapalaksi.

En pakasta koska inhoan pakastettujen ruokien makua vaikka jotkut väittää ettei sitä huomaa. Sitä paitsi aika monen ruuan teko alusta asti kestää lähes yhtä vähän kuin pakastetun ruuan sulatus ja lämmitys.

Kaapissa on normaalituotteiden lisäksi myös mm. pikariisiä ja perunamuusijauhetta, pakkasessa pikkuporkkanoita jne.. kiireisiä ruuanlaittoja varten, koska pidän kellontarkkaan kiinni noista lapsen ruokailuajoista. Hän syö todella hyvin kun tarjoaa ruokaaikaan, tuntia ennen ei syö mitään kun ei ole nälkä ja tuntia myöhemmin on jo niin nälkäinen että kiukuttelee ja heittää ruuat lattialle.

Meillä lapsi on 1 v 4 kk. Aamupala syödään yhdessä pian heräämisen jälkeen. Lapsi syö veteen sekotettavaa vauvanpuuroa ja joskus myös lisäksi leipää tai jogurttia. Noin 2,5-3 tunnin päästä lapsi syö lounaan. Välillä annan purkkiruokaa ja esim. pakastevihanneksia lisukkeeksi, mutta koska purkkiruoan menekki on heikko, niin yleensä lounas on kotiruokaa. Esim. jotain risottoa tai jauhelihakeittoa on helppo tehdä isot määrät ja sitten pakastaa pieninä annoksina ja lämmittää. Joskus lapsi syö vielä jälkiruoaksi esim. vauvansosetta tai jogurttia tai jotain hedelmää. Välipala on taas 2,5-3 tunnin päästä lounaasta. Yleensä lapsi syö leipää, hedelmää, jogurttia tai jotain vastaavaa. 2,5-3 tunnin päästä välipalasta syödään toinen lämmin ruoka koko perhe yhdessä. Päivällinen on aina kotiruokaa. Illalla annan vielä vauvapuuroa ja imetän pojan. Yöllä imetän lapsen kerran. Aamupala ja päivällinen siis syödään yhdessä. Joskus saatan syödä lapsen kanssa lounaan tai välipalan, mutta usein syön päivällä itse silloin, kun lapsi on päiväunilla.

Alkuperäinen kirjoittaja käsitämätön;22172727:
...Vai käsittämätöntä. Mistäs tiedät jokaisen perheen tilanteen niin et on varaa sanoa noin vahvasti asiasta? Mulla hyppää aina herne nenuun näistä "KÄSITTÄMÄTÖNTÄ"-itseään parempana pitävistä äideistä.

Anteeks ohi aiheen mut kun olen vierestä seurannut siskoni pahaa synnytyksen jälkeistä masennusta (pitkittynyttä sellaista) ja tempuilua vaikkapa tollaisen asian suhteen kun ihmiset on niin ajattelemattomia. Tuhat ja sata kertaa siskolleni olen sanonut että ei se haittaa vaikka lapsellee tarjoaa sitä purkkiruokaa jos ei voimat riitä ruuan valmistukseen. Vaan sit on nää älyvapaat jotka teilaa tollaisen. Onhan se nyt hemmetti hyvä että apuja on noinkin yksin kertaisia tarjolla kuin vaikka kaupan valmis ruuat.

Ja lässyn lässyn, ihan kuin purkkiruokia lapsilleen tarjoaisi vain masentuneet.

Ja kyllä, ihmisten uusavuttomuus ruoanlaiton suhteenkin on mielestäni käsittämätöntä, menkööt vaikka sata hernettä avuttomilla siitä nenään.

^ Ja en keksi yhtäkään ruokalajia, jonka sulattaminen ja lämmittäminen pakastimesta kestäisi yhtä kauan kuin ruoanlaitto. Ruoka sulaa kyllä itsekseen jääkaapissa, jonne sen voi ajoissa ottaa ja en mikrota annoksia yksitellen, vaan lämmitän koko porukalle ruoan pannulla yhdellä kertaa, ei mene montaa minuuttia (nopeampaa kuin mikrotus jokaiselle ja ruoka on tuoreemman tuntuistakin).

Ja kyllä, ihmisten uusavuttomuus ruoanlaiton suhteenkin on mielestäni käsittämätöntä, menkööt vaikka sata hernettä avuttomilla siitä nenään.

Toivon siis sinulle sitä samaa - niin se pakkaa olemaan minkä taakseen jättää sen joskus edestään löytää. Jos et omalla kohdalla niin sitten lastesi.

Alkuperäinen kirjoittaja mieti vähän;22172764:
Toivon siis sinulle sitä samaa - niin se pakkaa olemaan minkä taakseen jättää sen joskus edestään löytää. Jos et omalla kohdalla niin sitten lastesi.

Jaa uusavuttomuutta, no sorry, ei mun ruoanlaittotaitoni tule minnekään katoamaan :hug:

^ Ja en keksi yhtäkään ruokalajia, jonka sulattaminen ja lämmittäminen pakastimesta kestäisi yhtä kauan kuin ruoanlaitto. Ruoka sulaa kyllä itsekseen jääkaapissa, jonne sen voi ajoissa ottaa ja en mikrota annoksia yksitellen, vaan lämmitän koko porukalle ruoan pannulla yhdellä kertaa, ei mene montaa minuuttia (nopeampaa kuin mikrotus jokaiselle ja ruoka on tuoreemman tuntuistakin).

VUODEN TÄYDELLINEN ÄITI LÖYTYI TAAS! Onnea sinulle.

Mutta aina asiat ei ole noin yks oikoisii kun näemmä putkinäölläsi näet. Mut onnea matkallesi.

1v iästä nuo ovat alkaneet syödä tavallista ruokaa. iltaisin ollaan syöty koko perhe yhdessä, päivällä vähän vaihdellen. Kotona usein oli edellisestä päivästä jäänyt jotain ruokaa mitä sitten lapsen kanssa lämmitettiin. Avoimessa päiväkodissa söin itse harvoin, eli sinne otin lapselle/lapsille tuon ruuan mukaan lämmitettäväksi. Jos taas oltiin jossain reissussa tms niin otin mielelläni sen helpoimman vaihtoehdon eli valmiin purkkiruuan matkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja käsittämätöntä;22172783:

Mutta aina asiat ei ole noin yks oikoisii kun näemmä putkinäölläsi näet. Mut onnea matkallesi.

Kiitos! Se titteli tulee aina yhtä helpolla :heart: Mene sinäkin jonnekin ruoanlaittokurssille, niin voit tituleerata itseäsikin täydelliseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja käsittämätöntä;22172783:

Hei se on Emilyn. Oma tapa on ainoa oikea tapa ja itse neiti täydellisyys :) Ei ole vaivan arvoista lähteä jankkamaan, kun ei se kuitenkaan tajua...

Niin joo, ja olen siskoni kanssa maalaistalon kasvatteja jotka ovat tottuneet leipomaan leipänsäkin - ruisleivästä lähtien itse. Siinä sinulle avuttomuutta...Ehkäpä juuri siksi siskolleni on ollut todella vaikea hyväksyä valmiit ruuat - mut oikeasti äidin jaksaminen on tärkeämpää.

Tee sie kuten tykkäät mut kuten tuolla joku sanoi, edestäsi saatat tollaisen löytää.

Alkuperäinen kirjoittaja käsittämätöntä;22172817:
Niin joo, ja olen siskoni kanssa maalaistalon kasvatteja jotka ovat tottuneet leipomaan leipänsäkin - ruisleivästä lähtien itse. Siinä sinulle avuttomuutta...Ehkäpä juuri siksi siskolleni on ollut todella vaikea hyväksyä valmiit ruuat - mut oikeasti äidin jaksaminen on tärkeämpää.

Tee sie kuten tykkäät mut kuten tuolla joku sanoi, edestäsi saatat tollaisen löytää.

No mitä sinä siinä sitten urputat? Ihan samanlaista huomionhakua, kun jonnekin ylipainoketjuun tulee joku mesoamaan, miten ylipaino voi johtua sairaudesta tai lääkkeistä, kun ko. ihmisiä on ylipainoisten joukossa joku reilusti alle 1%. Sen sijaan jos ihminen on täysin terve, purkkiruokien ja einesten syöttäminen lapsille on puhdasta laiskuutta tai uusavuttomuutta ja sen he tietävät varmasti itsekin, miksi vetää siitä herneitä nenään.

No mitä sinä siinä sitten urputat? Ihan samanlaista huomionhakua, kun jonnekin ylipainoketjuun tulee joku mesoamaan, miten ylipaino voi johtua sairaudesta tai lääkkeistä, kun ko. ihmisiä on ylipainoisten joukossa joku reilusti alle 1%. Sen sijaan jos ihminen on täysin terve, purkkiruokien ja einesten syöttäminen lapsille on puhdasta laiskuutta tai uusavuttomuutta ja sen he tietävät varmasti itsekin, miksi vetää siitä herneitä nenään.

Herttilei oletpa ihana. Olen kade sun miehelle ja lapsille!

[QUOTE="mä";22172847]Herttilei oletpa ihana. Olen kade sun miehelle ja lapsille![/QUOTE]

Todennäköisesti, ethän sä muuten siinä mesoaisi. Minä sen sijaan en kadehdi laisinkaan sun perhettäsi, meepäs heittämään taas se purkki sinne mikroon lämpenemään :heart:

[QUOTE="mä";22172847]Herttilei oletpa ihana. Olen kade sun miehelle ja lapsille![/QUOTE]

Mille miehelle? Eikös se täällä ole jo selvinnyt, että neiti täydellinen tietää kaiken täydellisestä parisuhteesta ja siitä miten MUUT hakee vääränlaisia miehiä ja MUUT mokaa itse parisuhteensa, mutta niines vaan neiti tällä hetkellä odottaa kolmatta lastaan kolmannelle miehelle, jonka kanssa ei ole edes yhdessä. Mut silti on pokkaa tulla arvostelemaan muita siitä, että antaa lapselle purkkiruokaa :D :D :D

[QUOTE="vieraana";22172867]Mille miehelle? Eikös se täällä ole jo selvinnyt, että neiti täydellinen tietää kaiken täydellisestä parisuhteesta ja siitä miten MUUT hakee vääränlaisia miehiä ja MUUT mokaa itse parisuhteensa, mutta niines vaan neiti tällä hetkellä odottaa kolmatta lastaan kolmannelle miehelle, jonka kanssa ei ole edes yhdessä. Mut silti on pokkaa tulla arvostelemaan muita siitä, että antaa lapselle purkkiruokaa :D :D :D[/QUOTE]

Mulla ei olekaan ollut tarvetta rakentaa elämääni ja perhettä yhdenkään miehen varaan, toisin kuin sinulla - itse juuri nostat parisuhteessa eläviä muita ylemmäksi, se on sulle näemmä olevinaan joku saavutus elämässäsi että olet onnistunut jonkun miehen saamaan rinnallesi (niitähän riittää, jotka tuollaisia katkeria palstamammojakin itselleen kelpuuttavat, sinullakaan kun ei ilmeisesti tuo ruoanlaitto ainakaan suju) :)

Yhteistyössä