1-2 vuotiaiden kotona olevat äidit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "disa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22172702]Mä oon kyllä aina tehnyt ruoan niin, että ollaan syöty yhdessä lapsen/lasten kanssa. Purkkiruoat on vain hätävaroja, jos esim. ollaan liikenteessä aamupäivästä niin, että nälkä ehtii kasvaa liian suureksi eikä ole mitään valmista ruokaa, mitä lämmittää.

Ruoka-ajat on suunnilleen aamupala 8, lounas 11, välipala 14, päivällinen 17 ja iltapala 20.[/QUOTE]

Aikalailla näin meilläkin.Jopa nuo ruoka-ajat osuvat samaan saumaan

Meillä esikoinen sai oikeastaan vain ja ainoastaan itse tehtyä ruokaa. Nyt toisen kohdalla olen lipsunut periaatteistani aivan liian paljon. Mutta jos lapsi syö mieluummin purkkiruokaa, miksi en antaisi sitä. Toki nyt, kun hampaita on alkanut tulla, alkaa myös itse tehdyt ruoat upota. Mutta en usko, että tuo lapsi tulee siitä kamalasti kärsimään, jos pari lounasta viikossa korvataan purkkiruoalla.

No mitä sinä siinä sitten urputat? Ihan samanlaista huomionhakua, kun jonnekin ylipainoketjuun tulee joku mesoamaan, miten ylipaino voi johtua sairaudesta tai lääkkeistä, kun ko. ihmisiä on ylipainoisten joukossa joku reilusti alle 1%. Sen sijaan jos ihminen on täysin terve, purkkiruokien ja einesten syöttäminen lapsille on puhdasta laiskuutta tai uusavuttomuutta ja sen he tietävät varmasti itsekin, miksi vetää siitä herneitä nenään.

Tuo täytyy kyllä myöntää omalta kohdalta, eli purkkiruokiin ollaan turvauduttu nimenomaan sen laiskuuden ja helppouden takia. Minkä koen ihan käteväksi.

1v8kk on syönyt 1-vuotiaasta asti samaa ruokaa kuin muukin perhe, ihan yhtä aikaa syödään lapsen kanssa. Purkkiruokia ei oikeastaan ole koskaan syöty, koska mun mielestä on ollut helppo keittää lapselle vihanneksia yms. ja soseuttaa samalla kun tekee muille lounasta. Toinen syy on se, etten itse tykkää yhtään niiden purkkiruokien hajusta niin jotenkin ällöttää syöttää niitä lapselle.

Tuo täytyy kyllä myöntää omalta kohdalta, eli purkkiruokiin ollaan turvauduttu nimenomaan sen laiskuuden ja helppouden takia. Minkä koen ihan käteväksi.

Aamen. Mikro on myös loistava keksintö. ;)
Oikeesti, mun on vaikee uskoo että kukaan syöttää PELKKÄÄ purkki/einesruokaa. Mitä sen niin tarkkaa on vaikka välillä sellaisia syö? Harvempi meistä on siihen kuollut. Sitäpaitsi joku valmis kirjolohikiusaus tai purkkiruoka on taatusti sata kertaa parempi valinta kuin hampurilainen majoneesilla + ranskalaiset.

Mulla ei olekaan ollut tarvetta rakentaa elämääni ja perhettä yhdenkään miehen varaan, toisin kuin sinulla - itse juuri nostat parisuhteessa eläviä muita ylemmäksi, se on sulle näemmä olevinaan joku saavutus elämässäsi että olet onnistunut jonkun miehen saamaan rinnallesi (niitähän riittää, jotka tuollaisia katkeria palstamammojakin itselleen kelpuuttavat, sinullakaan kun ei ilmeisesti tuo ruoanlaitto ainakaan suju) :)

Ja missähän luki, että minä elän parisuhteessa? Minulla ei kylläkään ole kolmea lasta kolmelle eri isälle :D Tai minä kirjoitin, että ENSISIJAISESTI meillä syödään ihan kotiruokaa, mutta joskus reissussa/kiireessä meillä (hyi kamala!) syödään purkkiruokaa.

Kysymys vielä, mulla 1,5 v lapsi ja samojen asioiden kanssa painiskelen (lähinnä uuvuttaa valtava ruuanlaiton määrä, kun yritän saada aikaiseksi mahd. monelle aterialle kotiruokaa, välipalalle myös jotain itse tehtyä mieluummin):

Miksi annatte taaperolle purkkiruokaa eikä jotain muuta valmisruokaa? Siis että miksi vaikka Bona eikä pinaattilettuja tai pakastepinaattikeittoa tai Oolannin perunamuussia ja pakasteporkkanoita ja lihapullaa tmv. mitä nyt kaupasta valmiina saa? Onko niiden lasten purkkiruokien ravintokoostumus ratkaisevasti parempi?

Mä annan välillä ihan tavallisia kaupan valmisruokia, tai käytän puolivalmisteita ruuanlaitossa, kun en ennätä tai jaksa alusta asti kokkaamista. Olen ajatellut, että ne on enemmän "oikeaa ruokaa" siinä mielessä, että tulee lautaselle eri makuja, erikseen ja näyttää oikealta annokselta vrt. yksi muhennos. Mielipiteitä?

esikoinen söi enempi purkkiruokaa tuonikäisenä. se oli helpompaa minusta, kun en jaksanut laittaa/viitsinyt laittaa ruokaa.itse söin niinkin terveellisesti kuin leipää ja leipää ja leipää :D

nyt toinen lapsi kun on, niin on "pakko" tehdä ruokaa jo esikoisenkin takia, niin tää kakkonen on syönyt samaa ruokaa meidän kanssa oikeastaan jo 8 kuukauden iästä alkaen miltei ( tottakai pikkuisen muunneltuna tietyt ruuat.. ) .tää on nyt helpompaa ja sopii meille.
ei pidä ottaa liikaa stressiä .joku tykkää kokkailla ,joku ei.mulle kokkailu on aina ollut välttämätön paha .

Olen kotona kahden lapsen kanssa. Tyttö 2v. ja poika 3,5 v. Teen lounaaksi ja päivälliseksi tytölle oman ruoan päivittäin. Lisäksi teen vähintään yhden ruoan minulle ja pojalle. Joitain ruokia syömme kaksi päivää. Välillä teen itselleni eri ruokaa, eli teen päivässä noin 3-4 eri helppoa ruokaa.

Ainoa eines mitä meillä joskus hyvin harvoin syödään on kalapuikot. Meillä ei syödä edes pakastevihanneksia. Syötäiskin... Minä ja lapset ollaan kaikki allergisia kaikelle mahdolliselle ja meillä on tietysti eri allergiat.

Pistäkää hyvät rouvat ne mikrot onnellisina pyörimään kiitosrukouksen saattelemana. Purkkiruoka ei ole laiskuutta, vaan hyvää ajankäyttöä. Mä maksaisin jos saisin niitä tehdä. Mä oon niin kyllästynyt koko kokkaukseen.

Ravinnollisesti aitaa purkkiruuat olla parempia kuin valmiseinekset eli esim. lihapullat, nakit jnejne Samoin purkkiruuissa on niin laaja kirjo että pystyy varmistamaan että saa esim. kalaa tarpeeksi jne.

Itse näen purkkiruuissa huonoimpana puolena sen, että ne on niin hienoja. Kyllä 1,5vuotiaan on viimeistään jo hyvä syödä ihan hienontamatonta ruokaa ja miellumin jo paljon aiemmin. lisäksi on ihan hyvä että lapsi oppii jo alle vuosikkaasta syömään lautaselta monennäköistä tavaraa koska jos syöttää pitkään purkkiruokia joista asioita ei oikein pysty erottelemaan ja alkaa sitten syöttää esim. peruna, nakki, vihanneskokoelmaa niin monet lapset äkkiä alkaa syödä vaan ne nakit. ei ole helpoin ajankohta sitten 2vuotiaana opettaa lapselle että ne muutkin osaset pitää syödä. Päiväkodeissa näkee kyllä näitä tapauksia että neljä vuotiaallekin pitää muussata haarukalla soseeksi kun ei muuten osaa syödä =(

Syö ihan kotiruokaa, jota valmistan kerran päivässä "kunnon ruokaa" ja sitten kevyemmän ruuan illalla. Purkista saattaa syödä joskus jos ollaan kaupoilla pitkään eikä kahvilan eväät maistu hänelle. Tai jos ollaan muuten vain reissussa. Ei ole katastrofi se.

Syön samaan aikaan kuin lapsi, samaa ruokaa. Pakkaseen en juurikaan tee mitään ruokia, leivonnaisia ja sämpylöitä kyllä. Mies tekee useammin isomman satsin josta riittää pakkaseen asti.

Meillä poika täyttää kohta vuoden ja pikkuhiljaa olen alkanut antamaan samaa ruokaa kuin me muutkin syödään, tosin vähemmän suolattuna tietty. Ja muutenkin käytän aika vähän suolaa enemmän käytän mausteita.

Pakastan ruokia aika paljon ja pakkasesta otan aamusella sulamaan mun ja esikoisen lounaan. Iltapäivällä taas teen uuden ruoan, josta pakastan sitten ylimääräisen tai säästän seuraavan päivän lounaaksi. Perunan yleensä keitän itse ja saatan lisänä antaa purkista lihaa/kanaa/kalaa (tai jos pakasteessa on pojalle aikaisemmin keitettyjä lihoja), mikäli itse syödään semmoista, mitä en vielä pojalle viitsi antaa.

Me syödään aamupala klo 8-9, lounas 11-12, välipala 14-15, päivällinen 16-17 ja iltapala 19-20

En pidä pahana sitä, jos lapselle antaa ruoan vaikka purkista, pääasia että lapsi saa mahansa täyteen. Jokainen tekee tyylillään.

Yhteistyössä