1-3-luokkalaisten vanhemmat, oletteko tarkkoja siitä millaisia pelejä lapsenne tietsikalla/pelikoneella pelaavat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä tokaluokkalainen poika jonka pelaamisen suhteen olemme tarkkoja siitä millaisia pelejä pelaa tietsikalla (esim. hugoa, alkupolkua, astrid lindgrenin pelejä ym. lastenpelejä. Ja tykkää itsekin pelata tuollaisia rauhallisia pelejä. Konsolia meillä ei vielä ole mutta joulupukki tuo wii-konsolin ja urheilumaton, ja wiihin jatkossa hankittavien pelien suhteen aiotaan pitää sama tiukka linja kuin tietsikallakin.

Mutta tuntuu että monet samanikäiset saavat pelata vaikka mitä tappamis/sotapelejä. Onko oikeasti nykyään kovinkin harvinaista että vanhemmat valvovat lasten pelaamista eivätkä anna pelata väkivaltaisia pelejä?
Miten teillä muilla, millaisia pelejä tuonikäiset lapsenne pelaavat?

Jonkinlaista rajaa vedän, mutta meillä saa pelata esim. legon pelejä, missä kuitenkin mäiskitään legoukkoja ja kaikkia mahdollisia legohökötyksiä hajalle. Ikärajoja katselen eikä meillä ole sellaisia pelejä, missä veri lentää, poikkeuksena tähän on murkun skeittipeli.

Joo minä olen yrittänyt pitää tarkkoja rajoja. Tai siis kotona on. Nyt poika on ravannut jollain kaverilla ja pelannut siellä jotain k-18 sotapeliä!!!! Kyllä tuli kiukku kun asia selvisi. Millaiset vanhemmat antaa ekaluokkalaisten pelata tuollaisia ja vieläpä sitten toisten lasten? Tämä kaveri tuli nyt mustalle listalle. Tai saa tulla tänne leikkimään, mutta meidän poika ei enää sinne mene.

Olen todella tarkka! Meilläkin ollaan törmätty samaan, että jotkut kaverit saa pelata mitä vaan. Myös filmeissä olen tarkka, vaikkakin pelit on minusta vielä pahempia, koska siinä itse ollaan se, kuka asioita tekee.

Meillä valvotaan tokaluokkalaisen pelaamista, mutta jotain poikkeuksiakin tehdään. Esim. Guitar heron ikäsuositus on 12+, mutta kyllä meillä lapset saa sitä pelata. Naapurin eskarilainen saa kuulemma pelata vanhemmille tarkoitettuja pelejä, mutta mä en ole antanut meidän pojan niitä siellä pelailla, siitä meillä on aika usein riitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuota guitar heroen ikäsuositusta olen miettinyt-meillä ei siis kyseistä peliä ole-te joilla on, osaatteko kertoa miksi tuossa ikäsuositus on 12v.?

Varmaan kirosanojen vuoksi? Meillekin muuten tulee ko. peli, vaikka muuten olenkin ikärajojen rikkomista vastaan.

Olen ollu tarkkana ja olen edelleen tai siis en mä enää viressä neitiä seuraa mut meillä on määrätyt säännöt ja niitä noudatetaan. Niin ja neiti on nyt nelosella.

pelaavat (8,5v ja 5,5v) PS2:lla. Ja olen varmaan aika nipo, niitä pelien ikärajoja meinaan noudatetaan prikulleen. Eli käytännössä meillä on 3+ ja 7+ -pelejä, eikä tuo 5-vuotias saa pelata niitä 7+ -pelejä. Koneella käyvät ainoastaan Pikku Kakkosen sivuilla pelaamassa tai sitten katsovat Legon sivuilta videoita.

Yhteistyössä