1,5 v väkivaltainen muita lapsia kohtaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mirella80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mirella80

Vieras
moi,

ollisiko vinkkejä mitä tehdä kun puolitoistavuotiaani raapii, repii, tarraa naamasta kiinni muita lapsia, isompiaakin, jos vain pääsee lähietäisyydelle? Tilanteet, joissa näin on käy, eivät ole olleet mitenkään uhkaavia, "syyksi" on riittänyt jos joku lapsi on vain eksynyt liian lähelle. Tätä on jatkunut nyt jo n. 3 kk, eikä loppua näy. Ensimmäiset oireilut alkoivat ottamalla pienemmän serkun kädestä lelut ja tönäisemällä tämä istumasta kumoon.

Olen jokaisen tapahtuman jälkeen heti kyykistynyt pojan tasolle, pyytänyt tiukalla äänellä katsomaan silmiin (nykyään ei enää katso vaan väistää katsettani) ja sanonut että ei saa raapia/repiä/töniä, siitä tulee paha mieli ja se sattuu. Kaveri kyllä tuntuu ymmärtävän että tekee väärin, mutta käyttäytyy tosi välinpitämättömästi asian jälkipuinnissa.

Poika ei ole kokenut kohdallaan tai edes nähnyt mitään vastaavaa ennen kuin alkoi itse mäiskimään.
Onkohan kyseessä vain kausi, kuten kaikki mulle lupailee? Tuskin kukaan tykkää kun lapsensa käyttäytyy huonosti, mutta minä tunnun ottavan moisen käytöksen tosi henkkoht ja haluaisin asiaan nopeasti muutosta. Eristäytymistä muista lapsista en ole harkinnutkaan. Jotain muuta, mitä? Vinkkejä otetaan vastaan, kiitos!

Kokeilepa jotain vielä kovempia keinoja tuollaisen estämiseen. Sinun täytyy saada lapsi ymmärtämään, että niin ei saa tehdä! Kivat hommat voitte lopettaa siihen, jos tuo käytös alkaa. Ja joka kerta tulee huono seuraus, jos tulee väkivaltaista käytöstä, myös lelujen ja aikuisten ja eläinten härkkiminen on täysin kielletty.

Ei tuon ikäinen vielä jaksa muistaa kovin kauaa kiellettyjä asioita. Mielestäni olet tehnyt ihan oikein, eli puutut heti tilanteeseen. Oletteko käyneet esim. avoimissa päiväkerhoissa tai vastaavissa? Vai onko lapsi päivähoidossa? Itselläni samanikäinen lapsi ja käymme pari kertaa viikossa avoimessa perhekerhossa. siellä tulee koko ajan vastaan tilanteita, joissa on hyvä opetella toisten huomioimista. Eli esim. ei saa töniä tai lyödä, leluja ei oteta keneltäkään kädestä eikä toisten leikkejä rikota. Meillä on vähän muita lapsiperhekontakteja, joten tuo kerho on ollut hyvä paikka opettaa lapselle sosiaalisisa taitoja.

Asiaan pitää puuttua, mutta ei otteita koventamalla kuten eräs kirjoitti. Lapselle on hyvä sanoa, että toisia ei saa satuttaa, mutta sillä kielellä minkä lapsi ymmärtää. On mielestäni ihan turha noin pienelle selittää juurta jaksaen miksi ei saa raapia ym. vaan kun lapsi raapii niin sanoo, ettei saa raapia ja ohjata lapsi sen jälkeen muihin leikkeihin. Mielestäni voisit yrittää ennakoida tilateita ja jos näyttää, että lapsi menee koskemaan toista kasvoihin niin ohjaisit hänet pois tilateista jo ennen kuin mitään ehtii tapahtua. Noin pienellä lapsella ei vielä ole ymmärrystä siitä mitä saa tehdä ja mitä ei. Jos jatkuvasti kiellät lasta, voi hän käyttää sitä myös huomion saamiseksi uudestaankin. Tiedän, että tuollainen käytös raivostuttaa, mutta ihan varmasti alkaa muut jutut kiinnostaa lastanne enemmän. Tsemppiä!

Laita lapsi katsomaan satuttamaansa lasta silmiin ja PYYTÄMÄÄN HÄNELTÄ ANTEEKSI, eli kohtaamaan uhrinsa ja näkemään tämän paha olo.
Nykyään pelätään häpeää kuin tautia, mutta terve häpeän ja väärintekoa seuraavan katumuksen tunne on opittava asia, ja ilman sitä ihminen voi huoletta satuttaa ketä tahansa miten pahasti tahansa. Myös aikuisena, ja silloin vahinko onkin jo paljon pahempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ehdoton stoppi:
Laita lapsi katsomaan satuttamaansa lasta silmiin ja PYYTÄMÄÄN HÄNELTÄ ANTEEKSI, eli kohtaamaan uhrinsa ja näkemään tämän paha olo.
Nykyään pelätään häpeää kuin tautia, mutta terve häpeän ja väärintekoa seuraavan katumuksen tunne on opittava asia, ja ilman sitä ihminen voi huoletta satuttaa ketä tahansa miten pahasti tahansa. Myös aikuisena, ja silloin vahinko onkin jo paljon pahempaa.

Miten saat 1,5 vuotiaan pyytämään anteeksi, kun ei puhu vielä muutenkaan??? On kuitenkin vähän eri asia opastaa 1,5 vuotiasta, kuin kolmevuotiasta..

Oho, kappas. Mulla on kai aika pieni otanta.. Ainakin voi kääntää lapsen katsomaan sitä lyötyä, ja sanoa että "Katso nyt kun toisella on kauhean paha mieli" tms. sanoittaa myös sen toisen lapsen tunnetta.
Pointti oli kumminkin se, että pelkällä "järjen puhumisella" tai äidin suuttumisella ei pahantekijälle läheskään aina synny vilpitöntä pahaa ja empaattista tunnetta uhria kohtaan, joka taas on välttämätön ns. omatunnon kehittymiselle.

Meillä oli vähän samanlaista kun lapsi oli tuon ikäinen. Minä ennakoin näitä tilanteita ja menin väliin, ennenkuin pääsi sattumaan mitään. En jättänyt ystävien luonakaan poikaa vahtimatta leikkimään jottei pääsisi satuttamaan. Ja aina kielsin ja marmatin jos jotain sattui. Pian se meni ohi kuitenkin, kun muut alkoivat antaa samalla mitalla takaisin. Huomasi kai niin, ettei olekaan niin kivaa. Nyt poika lähinnä pelkää yhtä kaveriaan jota ennen mätki ihan täysillä. Kun tämä haukkasi yhden kerran kunnon jäljet pojan käteen.
Meillä on ainakin jokaisen ystäväperheen lapsilla ollut tuollainen jonkin sortin satuttamisvaihe. Kaikki vuorollaan...

Kotona voisi esim. laittaa lapsen yksin rauhoittumaan omaan huoneeseen hetkeksi tuollaisen teon jälkeen. Huomaa aika pian, että leikit loppuu pian kesken eikä ole kavereita jos ilkeilee.

kiitoksia kommenteistanne.

Olen jokaisen näkemäni tilanteen jälkeen mennyt lapsen kanssa satutetun lapsen luo ja olemme pyytäneet anteeksi eli poika on paijannut toista lasta kädestä. Olen myös yrittänyt ennakoida tilanteita ja mennyt monta kertaa väliin ennen kuin mitään on ehtinyt tapahtunut.

Olen lapsen kanssa kotona hoitovapaalla, mutta käymme aktiivisesti tilanteissa, joissa on muita lapsia eli muskarissa, leikkipuistossa sekä tapailemme tuttavaperheiden lapsia.

Jatkamme siis pitkälti samaan tyyliin ja odotan että kausi menee ohi, toivottavasti nopeasti :-)

Alkuperäinen kirjoittaja jnb:
Kotona voisi esim. laittaa lapsen yksin rauhoittumaan omaan huoneeseen hetkeksi tuollaisen teon jälkeen. Huomaa aika pian, että leikit loppuu pian kesken eikä ole kavereita jos ilkeilee.

No en ihan noin pientä laittaisi yksin huoneeseen, tuntuu et jotkut tässä ketjussa ei tajua, et 1,5 v on vielä tosi pieni. Mutta ehdottomasti hänelle pitää kertoa, et se on väärin ja kertoa nimenomaan katsekontaktilla ja tosissaan se kielto.

Aika karuja konsteja 1,5 vuotiaalle ehdotetaan... Eipä noista saarnoista ja pois sulkemisista olla vielä ton ikäselle mitään hyötyä, tuon ikänen lapsi ei ymmärrä syy-seuraus suhdetta.

Itellä kolmas lapsi nyt 1,5 vuotias ja kieltämällä vaan sitkeesti ja sanomalla EI LYÖ tai mitä nyt ikinä tekeekään.. taitaa olla ainoo konsti, ja tulos tulee viiveellä eli sit vasta kun joskus ymmärtää että sattuu eikä saa tehdä niin. Koitan myös ennakoida tilanteet niinkun joku jo ehdottikin

Eihän se kivalta tunu jos oma lapsi tölvii toisia. Tsemppiä kuitenkin ap! kyllä se menee ohi

Yhteistyössä