1,5-vuotiaan kanssa lentokoneeseen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rosmariinisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rosmariinisi

Jäsen
14.07.2011
96
0
6
Matka on lyhyt, mutta viimeksi itsekin olen kulkenut lentokoneella ehkä 7-vuotiaana.
Miten käytännössä menee tämä matka, tuleeko pojalle varata oma paikka jne? Turvaistuin varmaan menee matkatavaroiden mukaan, kun ei se ainakaan sinne penkille mahdu.. Tai en mä ihan varma siitä ole, mut ei ne kovin tilavia muistaakseni ole, istuin on aikamoisen suuri.

Onko tuon ikäisen kanssa helppoa olla koneessa, kyseessä siis vain 1-2 tunnin matka. :)

Viimeksi muokattu:
Ei varata omaa istumapaikkaa, vaan menee infanttina vanhemman sylissä. Jos koneessa on ylimääräisiä paikkoja, voi toki lentokoneessa kysyä, onko lisäpaikka mahdollinen. Turvaistuin menee ruumaan, ihan niinkun ajattelitkin. Helsinki-Vantaalta on ainakin ennen saanut sellaisia isoja pusseja, joihin istuin laitetaan. Se kannattaa säästää paluumatkalle, koska monilta muilta kentiltä sitä ei saa, eikä penkillä ole sitten mitään suojaa.

• Tykkää
Reactions: Rosmariinisi
no tuon ikäinen matkustaa vielä sylissä, jolloin lapsen lipun hinta on 10% aikuisen lipun hinnasta. voit mys ostaa hlle istumapaikan, jolloin hinta on 50% aikuisen lipun hinnasta. kannattaa tarkistaa lentoyhtiön säännöistä minkäkokoisen matkatavaran saat ruumaan laittaa. lapselle tolla 10% hinnalla saat ottaa yhden 10kg painoisen matkatavaran, jos turvaistuin menee niihin mittoihin niin se voi sitten olla se lapsen matkatavara.
kannattaa ottaa naposteltavaa nousuja ja laskuja varten niin pysyy korvat auki. jotain leluja ja hyvin se menee :)

• Tykkää
Reactions: Rosmariinisi
- Turvaistuin ja matkarattaat saa ottaa muiden sallittujen kilojen lisäksi, eivät siis vie kiloja matkatavaroilta.

- Lapsi maksaa 10% aikuisen lipun hinnasta.

- Matkustaa sylissä, paitsi jo kone ei ole täyteen buukattu, saatat saada lapselle oman paikan vierestäsi.

- Ainakin meillä lapsi on aina saanut ottaa saman kilomäärän tavraa, kuin aikuisetkin (20-23kg riippuen lentoyhtiöstä).

- Lasten ruoat saa viedä koneeseen, nesteetkin.

- Hyvä keino on antaa maitoa pullosta (jos syö) ja tuttia nousun ja laskun aikana. Säästää korvavaivoilta.

- Helposti puettavat/vaihdettavat vaatteet, kerrospukeutumista.

- Ohut hattu, jos korvat herkät. Koneessa kova ilmastointi.

- pieniä, kiinnostavia, helppoja leluja...ja jotain naposteltavaa :)

- Ja pitkää pinnaa itselle, mikäli tarve vaatii :) Ja panssari kanssamatkustajien mulkoiluja varten ;)

[QUOTE="...";24417848]- Turvaistuin ja matkarattaat saa ottaa muiden sallittujen kilojen lisäksi, eivät siis vie kiloja matkatavaroilta.

[/QUOTE]

tää riippuu kyllä lentoyhtiöstä, halpavirmoilla millä oon matkustanu niin on saanu vaan sen 10kg tavaraa ja rattaat(siis mitkä tahansa rattaat, ei tarvi olla matkarattaat). turvaistuin on menny lapsen matkatavarana

[QUOTE="annika";24417923]tää riippuu kyllä lentoyhtiöstä, halpavirmoilla millä oon matkustanu niin on saanu vaan sen 10kg tavaraa ja rattaat(siis mitkä tahansa rattaat, ei tarvi olla matkarattaat). turvaistuin on menny lapsen matkatavarana[/QUOTE]

Ok. Me ollaan menty monenlaisilla yhtiöillä ja aina ollut noin. Mutta kannattaa tosiaan tarkistaa, ettei tule paikan päällä ikäviä (ja kalliita) yllätyksiä :)

Stressaankohan mä ihan turhaan sitä lentokentällä pörräämistä ja tilannetta ennen sinne koneeseen menoa. Mä stressaan kaikesta niiiin helposti :ashamed:

Panikoin aina, jos tiedän joutuvani minulle outoon tilanteeseen.

Stressaankohan mä ihan turhaan sitä lentokentällä pörräämistä ja tilannetta ennen sinne koneeseen menoa. Mä stressaan kaikesta niiiin helposti :ashamed:

Panikoin aina, jos tiedän joutuvani minulle outoon tilanteeseen.

Stressaat :) Kaikki menee hyvin. Ja jos lapsi riehaantuu, niin teet vain parhaasi häntä rauhoittaakseen - enempäähän tilanteelle ei voi tehdä. Meillä on todella aktiivinen tapaus ja lentomatkat silti menneet hyvin. Suurin apu taitaa kyllä olla se, että ottaa itse tilanteen lunkisti, eikä tuijottele liikaa rytmeihin ym. matkapäivän aikana. Siellä saa myös aina tarvittaessa apua, kun vaan reippaasti kysyy. Hyvää matkaa! :)

[QUOTE="...";24418017]Stressaat :) Kaikki menee hyvin. Ja jos lapsi riehaantuu, niin teet vain parhaasi häntä rauhoittaakseen - enempäähän tilanteelle ei voi tehdä. Meillä on todella aktiivinen tapaus ja lentomatkat silti menneet hyvin. Suurin apu taitaa kyllä olla se, että ottaa itse tilanteen lunkisti, eikä tuijottele liikaa rytmeihin ym. matkapäivän aikana. Siellä saa myös aina tarvittaessa apua, kun vaan reippaasti kysyy. Hyvää matkaa! :)[/QUOTE]

Kiitos tästä. Mä pelkään etten osaa mennä oikeeseen paikkaan jne. Mut ehkä ne asiat siitä lutviintuu :)

Esim. finnairilla reittilennolla sylilapsella saa nykyään olla yksi 23kg laukku, jonka pitää mahtua niihin matkatavaran maksimimittoihin sekä lisäksi joko rattaat tai turvaistuin. Siis ei sekä rattaita tai turvaistuinta/kaukaloa!

Nämä säännöt ovat muuttuneet monella yhtiöllä ihan vuoden sisällä eli kannattaa todella tarkistaa aina huolella ettei tule yllätyksiä.

Esim. finnairilla reittilennolla sylilapsella saa nykyään olla yksi 23kg laukku, jonka pitää mahtua niihin matkatavaran maksimimittoihin sekä lisäksi joko rattaat tai turvaistuin. Siis ei sekä rattaita tai turvaistuinta/kaukaloa!

Nämä säännöt ovat muuttuneet monella yhtiöllä ihan vuoden sisällä eli kannattaa todella tarkistaa aina huolella ettei tule yllätyksiä.

Vielä jatkoa, että se matkatavaran painoraja todella on joillain yhtiöillä 10kg ja ei mitään ilmaisia rattaita/istuimia.

No me juuri viikko sitten lennettiin Finnairilla, 23kg lisäksi mukana sai olla turvaistuin sekä matkarattaat. Taitaa olla hieman kirjavaa käytäntöä..höh.. AP: soita lentoyhtiöön ja kysy, niin ei tarvitse asiaa pohtia.

Mekin stressattiin ihan hirveästi matkaa 1,5-vuotiaan kanssa (joka on todella vilkas!), meidänkin edellisestä lennosta oli tosi pitkä aika joten varmaan olisin jännittänyt lentoa ihan ilman lastakin. Mutta hienosti se meni, ilman itkuja, mutta vaati meiltä vanhemmilta aika pitkää pinnaa ja keskittymistä vain lapseen. Meillä oli paljon uusia juttuja mukana, joita otettiin esille sitä mukaa kun lapsi alkoi turhautumaan paikalla oloon. Tutti nousujen ja laskujen aikana ja paljon naposteltavaa (maissinaksuja, rusinoita.. mistä vaan tykkää ja pakkaat minigrip-pusseihin). Nuo napostelutkin vie ihan kivasti sitä aikaa =)

Minulla auttoi ennen lähtöä se kun löysin netistä nämä yksinkertaiset ohjeet lentokentällä toimimiseen:
- ensin katso ruudulta missä voit tehdä lähtöselvityksen (laukut jää siihen)
- lähtöselvityksessä saat boarding-lipun, jossa näet portin mistä kone lähtee ja koska koneeseen aletaan ottamaan sisään
- lähtöselvityksen jälkeen on turvatarkastus ja sitten vaan odottelemaan koneen lähtöä

Kokeneelle matkustajille varmaan ihan selvää kauraa, mutta tuo helpotti itsellä sitä stressiä ja seuraavalla matkalla osaan jo ottaa rennommin ;)

Kaikilla ns. normaaliyhtioilla, ei siis halpalennoilla, saa ottaa rattaat/istuimet ilmaiseksi mukaan.

Näin on minunkin tuntumani niin kauan kun Euroopan sisällä ollaan, esim Aasiassa on eri käytännöt, mutta siksi laitoin tämän lisäyksen, koska matkanjärjestäjien lennoilla on näitä tiukempia rajoituksia ja aika moni mamma tällä palstalla matkailee nimenomaan näillä Finnamatkojen sun muiden matkoilla (ei ehkä tämän ketjun ap). Eli esim Finnmatkoilla sallittu matkatavara riippuu siitä millä lentoyhtiöllä lento tehdään.

Eurooppalaisilla yhtiöillä nämä tiedot kyllä löytyy firman nettisivulta eli ei tarvitse paljoa pähkäillä. Sen sikaan Aasiassa matkaillessa olen itse lähetellyt sähköpostia ja kysellyt saako rattaita ilmaiseksi, koska mitään tietoa ei netissä välttämättä anneta.

Yhteistyössä