1,5-vuotiaan neuvolakäynti takana...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
Käytiin tänään pojan kanssa 1,5-vuotis neuvolassa ja lääkäri laittoi lähetteen lastenlääkärille, koska poika on pitkä ikäisekseen (90,5cm). Ja on siis aina kasvanut omilla käyrillään, ensimmäisestä neuvolasta lähtien.
Yritin lääkäriltä kysellä että mikä ison kasvun voi aiheuttaa, mutta ei osannut antaa selvää vastausta. Ja ei ehkä halunnut pelotella...

Kertokaas että mitä siellä lastenlääkärin luona sitten selvitellään jos lapsen liiallisen pituuden takia sinne päästään? Meinaa huoli kasvaa, että onko poika vakavasti sairas :(

mun poika oli 89 cm ja ei sitä kyllä ihmetelty :O tekeekö 1,5cm ny niiiiin kauheesti että heti joku pielessä....
onkoha<n ollu vähä pilikun piippijä se lääkäri? ;)

Jos on aina kasvanut omalla käyrällään, niin en huolestuisi :) Toki jos jotain löydetään, niin asia erikseen, mutta älä menetä yöuniasi.

Mein 1v5kk on veikatenkin noin 85-87 cm pitkä, koska 86 vaatteet alkavat jäämään nafteiksi. Tyttö on aina ollut pitkä ja tulee sitä aika olemaankin :)

Mun poika oli 1 v 10 kk iässä 95 cm, eikä häntä oo liian pitkänä pidetty. Pitkä tuo on yhä, 4½ v iässä.

Miten pitkiä te vanhemmat ootte?
(me 168 cm ja 174 cm, silti meillä on pitkä poika jonka aikuisiän pituusennuste on 191 cm ja risat)

Mein tyttö 1,5 vuotisneuvolassa oli pitkä muistaakseni 77cm ja sanottiin että on lyhyt ikäisekseen tms.Mä en ihan ymmärrä että miksi pitkä lapsi heijastaisi jotain sairautta?
Eiköhän lääkäri olisi vastannut jos olisi vastauksen tiennyt,ehkä tutkimuksiin meno ei tarkota sairautta vaan sitä että nyt seurataan sitä kasvukäyrää ja jos kasvaa liian nopeesti niin ruvetaan hoitamaan kasvukipuja?

Ehkä lääkäri vain tutkii esim. selän ja muuten katsoo onko poika kunnossa, kun on venähtänyt niin paljon. Onko vanhemmat pitkiä? Meillä pojan isä 195cm ja poika 1vuotiaana 80cm.

Emmä tajua, typerää tollainen. meidän poika oli viikko sitten puoltoista vuotis neukus 87cm pitkä.. me vanhemmat ollaan kummatkin alle 170cm, tällä hetkellä pituus ennuste poijalle olis 185cm.. jännää kyllä jos 3cm pitempi joutuu jo kasvun takia tutkimuksiin. ja eihän nyt kasvus mitään vikaa voi olla? pikemminkin jos pituutta ei löydy ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Mun poika oli 1 v 10 kk iässä 95 cm, eikä häntä oo liian pitkänä pidetty. Pitkä tuo on yhä, 4½ v iässä.

Minä olen 170 cm ja mies 180 cm. Jotain lääkäri oli laskenut minun ja miehen pituuksista että pojan käyrän pitäisi mennä 0,5 SD-käyrällä, mutta meneekin 2,5-käyrällä.

Liiallinen pituuskasvu voi liittyä ilmeisen moneenkin sairauteen tai ongelmaan, eli ei se ihan niinkään mene, että kasvussa ei voi olla mitään vikaa mutta kasvamattomuudessa kyllä.

Onpa merkillistä. Oliko joku huima kasvuspurtti nyt tullut, mites paino, oliko ok? Meillä on molemmat tytöt olleet tuota luokkaa 1,5v neuvolassa ja vanhempi nyt justiinsa oli 3v neuvolassa jo 106cm. Täti sanoi vaan että isän geenit jyllää! :) Isänsä on siis 196cm.

Ei kasvu ole mitenkään merkittävästi lisääntynyt, paino oli 13,7 kiloa. Laskin että puolen vuoden aikana pojalle on tullut pituutta 6,7 senttiä lisää.
Kyllä nyt vähän pelottaa, muutenkin hysterisoin joka asiaa :( Tuo marfan ja homokystinuria kuulostaa pelottavalta.

Ap meillä on vähän vastaavanlaisia kokemuksia, mutta niin päin, että tyttö 1.5v on "liian" pieni.. Tutkittu on ja jotkut ovat olleet kovin huolissaan, toiset taas sanovat, että on geneettisesti pieni. Mekin saatiin lähete lastenlääkärille, muttei edes kutsua saatu, vaan sieltä tuli joku "sepustus" kotiin lääkärikielellä, kasvaa kyllä tasaisesti, mutta hitaasti.. Eli ei se aina meinaa, että lapsessa on vikaa, vaikka ei kasva kuten muut. Keskikäyrääkään ei olisi, jos ei kukaan kasvaisi ylä ja alakäyrillä.. :)

Ap- tuskin kannattaa mietiä heti tuollaisia kromosomihäiriöitä. Eikös esim. kasvuhormoonin liikaeritys ihan pelkästään voi aiheuttaa "liiaan runsasta" kasvua? Jos teillä nyt sitä kasvua oikeasti edes on liikaa... Paljon kasvoi välillä 1v- 1,5v?

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

(me 168 cm ja 174 cm, silti meillä on pitkä poika jonka aikuisiän pituusennuste on 191 cm ja risat)

Meillä sama juttu. Esikoispoika oli 1,5v neuvolassa 92cm pitkä. Ja aina kasvanut omalla, n. +3 käyrällä. Emme ainakaan mitään lähetettä silloin saaneet. Poika on edelleen pitkä, nyt ikää 4v8kk ja pituutta n. 122cm. Nyt odotamme kyllä lähetettä kromosomitutkimuksiin ja luustoiän mittaukseen, mutta niiten takana on muitakin syitä (esim. iso pää, puheviivästymä yms.).

Ja me vanhemmat emme ole mitenään pitkiä, minä 164cm ja mies 175cm, pojan pituusennuste 195-200cm.
Meillä on toinenkin poika, joka kasvaa nollakäyrällä. Oli muistaakseni 1,5v neuvolassa 81cm pitkä. Niin ne lapset vaan ovat erikokoisia :)

Poika kasvoi noin 5 kk:n aikana 6,7 senttiä, sitä aikaisemmin kasvu ollut aika samaa. Neuvoloita oli tiuhemmin alle vuoden ikäisenä ja jokaisessa neuvollassa on tullut samalla vauhdilla pituutta. Mutta milloin lapsen kasvu sitten hidastuu ja paljonko on normaali kasvu kuukautta kohden?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Poika kasvoi noin 5 kk:n aikana 6,7 senttiä, sitä aikaisemmin kasvu ollut aika samaa. Neuvoloita oli tiuhemmin alle vuoden ikäisenä ja jokaisessa neuvollassa on tullut samalla vauhdilla pituutta. Mutta milloin lapsen kasvu sitten hidastuu ja paljonko on normaali kasvu kuukautta kohden?

No ei toi vielä mikään hirmukasvu ole. Meillä poika oli 1v neuvolassa 84cm ja 1,5v neuvolassa 92cm. Eli puolessa vuodessa tuli pituutta 8cm. Ei sitä silloin kyllä ihmetelty. 2v neuvolassa poika oli 98cm, eli taas puolessa vuodessa 6cm lisää. Tän jälkeen on kasvanut tasaisesti 9-10cm/vuodessa.

Meillä on tasaantunut tossa 2v täytettyä se pituuskasvu. Isänsä on pitkä kuten sukunsa ja siksi ei mitään oo tuumanneet tosta pojasta joka oli 1,5v lähes 90cm ja aina ollut + pituudessa. Mistään ennusteista ei oo enempää puhuttu kun että hujoppi on kasvamassa ja kasvaa tasaseen. Nyt on 2v8kk ja näkyy taas venyneen sitten 2v neuvolan.

Mulle anoppi sanoi tänään että mieheni puolen suvussa on ollut 180-190 senttisiä miehiä ja todella toivon että poika on vain tullut sukuunsa. Minun puolelta äitini suvussa on pitkiä, mutta ei mitään yli 2 metrisiä.

Yhteistyössä