1,5 vuotiaan vauvan käyttäytymiseen apuja kokeneemmilta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maa133
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja toi tv juttu on mun mielestä kunkin oma asia jossa saa käyttää tervettä järkeä, mun mielestä enemmän pitäis kiinnittää huomiota siihen mitä sieltä katotaa. Meidän tyttö on ainakin semmonen että pitää olla tosi tarkkana noitte lastenohjelmienkin kans, joko alkaa pelottamaan joku juttu tai sitten saa huonoja vaikutteita. Tasa paino kaikessa. Eikä tarvi aina tehä just niinku joku toinen tekee. Kulutin aikaisemmin hirveesti energiaa siihen kun mietin että mitähän muut ajattelee, kun mä kasvatan lastani näin ja vertailin toisiin. Se ei kannata, menee vain ilo elämästä ja alkaa neuroottiseksi.

[QUOTE="Mie";28689582]Ja toi tv juttu on mun mielestä kunkin oma asia jossa saa käyttää tervettä järkeä, mun mielestä enemmän pitäis kiinnittää huomiota siihen mitä sieltä katotaa. Meidän tyttö on ainakin semmonen että pitää olla tosi tarkkana noitte lastenohjelmienkin kans, joko alkaa pelottamaan joku juttu tai sitten saa huonoja vaikutteita. Tasa paino kaikessa. Eikä tarvi aina tehä just niinku joku toinen tekee. Kulutin aikaisemmin hirveesti energiaa siihen kun mietin että mitähän muut ajattelee, kun mä kasvatan lastani näin ja vertailin toisiin. Se ei kannata, menee vain ilo elämästä ja alkaa neuroottiseksi.[/QUOTE]

Totta! Muumit tyttöä nyt lähinnä kiinnostaa, mutta onhan siellä myös mörköä ja muita pelottavia :) Eikä ole edes sellainen, että tuijottaisi koko jakson hievahtamatta, vaan joskus haluaa, että muumit vain on päällä. Huomaa kun tv on kiinni, vaikka muuten ei paljon ohjelmaa seuraakaan... :)

tytön rauhoittamaan ruokahetket, keskittymään syömiseen ja syömään yleisestikin kunnolla?? Itsellä loppuu keinot... Neuvolassa noin 6 kk sitten tuli kommenttia, että saisi syöttää enemmänki tyttöä,

Tänäänkin sai raivokohtauksen, kun ei saanutkaan tahtoa läpi ja katsella muumeja...

Haluaisimme pikku hiljaa päästä eroon tuttipullosta... .

1. Lapsi syö ja juo senminkä tarvitsee. tuputtaminen, tappelu yms vain tekee tilanteesta ahdistavan eikä se vähäkään mene enää mahaan. Anna lapsen syödä ensin itse, sormilla, lusikalla, haarukalla ja samalla syöt itse. Viihdykkkeet pois vähitellen. Juttelette päivän asioista ja tutkitte ruokaa. Ruoka on se viihdyke. Maito mieluusti siitä mukista. Katat sen nokkamukiin siihen ruuan viereen. Välipala maidot pois. Vettä jos jano iskee. Kun lapsi syönyt osansa niin voit yrittää vielä syöttä mut jos ei amistu niin pöydästä pois ja kiitos.

2.raivokohtauksia tulee, tulee, tulee vielä monta vuotta. Telkkari, väärin avattu ovi, minä itse, älä nosta, älä auta yms yms. näitäon. Nuo on viel pieniä, lupaan sen. Houkuttele lapsi tekemään jotain muuta. Meillä lapsi kiinnostui piirretyistä vasta yli kaks vuotiaana. telkkaria ei ole joten saa katsoa aamulla ja illalla kännykästä puuha peteä tai mitä haluaakin. puol tuntia kaks kertaa päivässä on ihan tarpeeksi.

Kuria, kuria. Pitkiä hermoja. Mielikuvitusta. Ymmärtämistä.

Ihan ensimmäiseksi: RELAA nainen!!!! Ja tee niin kuin hyvältä tuntuu.

Jep, ruutuaika ei ole tutkitusti hyvä juttu, mutta jos se palvelee jotain tarkoitusta niin anna palaa! Jos teillä mahtuu päivään seurustelua ja ulkoilua niin why not? Itsellä esikoinen vaati jatkuvasti huomiota. Telkkari on ollut ihana pelastus! Nyt neiti on reipas 5v, joka on omatoiminen, liikkuu, ajattelee ja harrastaa. En olisi saanut tehtyä taaperoaikana yhtään ruokaa, siivottua saati istuttua rauhassa ilman Teletappeja. Tärkeämpää on MITÄ sieltä töllöstä katsotaan.

Relaa myös lusikan ja tuttipullon kanssa. Pääasia, että ruokailuhetket ovat rentoja ja sujuvat. Ja kehut taivaisiin aina kun lapsi syö itse.

Tuli muuten tosta ruokailusta mieleen, että meillä on ollut hyvä juttu, kun ollaan yritetty aina, kun mahdollista niin syödä perheenä yhdessä. Ja tärkeetä on et se ois sellanen rauhallinen mukava hetki. Ja hyvä jos lapsi vois syödä samaa ruokaa mitä muutkin. Meidän tyttöä se on selvästi auttanu tossa syömisasiassa, nykyää ruoka maistuu hyvin eikä oo yhtään ennakkoluuloinen, haluaa syödä samaa mitä muutkin. Toki tuleehan niitä päiviä meille kaikille, kun ruoka ei oikein maistu, eikä kaikesta tarvi tykätä. Se on kiva jos löytyis semmonen hyvä lemppariruoka.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28689555:
Kiitos kaikille kokemuksista ja kivoista vastauksista! :) Ensimmäisen kanssa on tosiaan vielä ihan sekaisin kaikesta ja vertaa omaa lasta muiden samanikäisiin hyvinsyöviin. Teemme niin, että tv jää nyt melkein kokonaan pois. Tuttipullosta saa vielä juoda aamumaidon ja iltamaidon, en stressaa syöttämisestä, mutta koetan laittaa kivoja palasia ja sormiruokaakin, jotta saisi jotain itse naposteltua. Ja annan käyttää haarukkaa ja lusikkaa tietty aina kun haluaa. Vesi sitten nokkamukista ja välillä myös maitoa. Ruuan ajaksi ei tv:tä päälle, mutta jotain pientä viihdykettä esim kirjan muodossa harkitsen vielä. Saattaa mennä ruoka kivuttomammin alas.

eihän noihin ole mitään aikatauluja, joilla lapsesta kehittyy se täydellinen ihminen :) ihan omaan tahtiin siis.

sitä miettisin, että teille on tulossa toinen lapsi ja vauvasta riippuen voitte olla hyvinkin väsyneitä jonkun aikaa. varmaan ei siis kannata itselleen kehitellä mitään ylimääräisiä stressejä juuri nyt ja se on aika hassua jos nyt hirveällä tohkeella lapselta kielletään telkkari, syöttäminen, pullo jne. ja sitten parin kuukauden päästä ne annetaan takaisin kun vanhemmat väsyy. (/tai vielä pahempi: ei annetakaan ja vanhemmat väsyy ja kaikesta tulee ikävää tappelua.)

jos tahdot telkkarinkatsomisen lopettaa, niin laita telkkari kiinni. raivarithan siitä tulee, mutta sehän on sellainen asia joka kuuluu lapsen elämään. että raivotaan. joku telkkarista ja joku jostain muusta.

meillä oudot asiat sujuu yleensä paremmin reissussa. vaipattomuus onnistuu paremmin retkillä ja puskapissoilla kuin kotona. tuollainen itsesyöminen onnistuisi myös varmasti (meillä) paremmin jossain reissussa jossa vaan tehtäisiin selväksi että "täällä on tapana" syödä itse. täällä on tapana olla ilman vaippaa, täällä on tapana juoda lasista (pulloja ei ole).. eli meillä ratkaisu olisi lähteä useampana päivänä uimarannalle tai jotain muuta kaikille kivaa :D

onnea perheenlisäykseen :)

[QUOTE="kaffe";28689945]eihän noihin ole mitään aikatauluja, joilla lapsesta kehittyy se täydellinen ihminen :) ihan omaan tahtiin siis.

sitä miettisin, että teille on tulossa toinen lapsi ja vauvasta riippuen voitte olla hyvinkin väsyneitä jonkun aikaa. varmaan ei siis kannata itselleen kehitellä mitään ylimääräisiä stressejä juuri nyt ja se on aika hassua jos nyt hirveällä tohkeella lapselta kielletään telkkari, syöttäminen, pullo jne. ja sitten parin kuukauden päästä ne annetaan takaisin kun vanhemmat väsyy. (/tai vielä pahempi: ei annetakaan ja vanhemmat väsyy ja kaikesta tulee ikävää tappelua.)

jos tahdot telkkarinkatsomisen lopettaa, niin laita telkkari kiinni. raivarithan siitä tulee, mutta sehän on sellainen asia joka kuuluu lapsen elämään. että raivotaan. joku telkkarista ja joku jostain muusta.

meillä oudot asiat sujuu yleensä paremmin reissussa. vaipattomuus onnistuu paremmin retkillä ja puskapissoilla kuin kotona. tuollainen itsesyöminen onnistuisi myös varmasti (meillä) paremmin jossain reissussa jossa vaan tehtäisiin selväksi että "täällä on tapana" syödä itse. täällä on tapana olla ilman vaippaa, täällä on tapana juoda lasista (pulloja ei ole).. eli meillä ratkaisu olisi lähteä useampana päivänä uimarannalle tai jotain muuta kaikille kivaa :D

onnea perheenlisäykseen :)[/QUOTE]

Kiitos onnitteluista! Tässä on onneksi 4 kk aikaa opetella uusia toimintamalleja eli ihan heti tuo ei (kai) synny :) Yksi asia kerrallaan. Tänään tv onkin nyt ollut kiinni, pari kertaa pyytänyt Muumeja, mutta nyt näyttää olevan ihan tyytyväinen. Eli se kai se toinen askel on nyt, tavissänkyyn muuton lisäksi :)

Eikä tarvi olla mikään super äiti ollakseen hyvä äiti... Aivan jokainen tekee varmasti virheitä lapsenkasvatuksessa, mutta se on elämää. Päivä kerrallaan! Ja aina tulee näitä moralisoijia vastaan, mutta niistä ei kannata välittää, ne on tehny elämässään yhtälailla virheitä. :)

Tuli tuosta syömisestä mieleen, että ootko koittanut antaa lapsen syödä sormin? Meidän 1v ei usein anna syöttää mutta sormin syö mielellään (lusikkaa ei osaa viä käyttää). Ruokailut oli pitkään melkoista tappelua, kunnes sitten siirryttiin tuohon sormiruokailuun.

Yhteistyössä