1 kk illat ja nukahtaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ä0507
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ä0507

Uusi jäsen
14.05.2007
7
0
1
Miten muilla noin 1 kk ikäisillä sujuu yöunille nukahtaminen? Muistaakseni esikoinen nukahti alusta asti omaan sänkyyn, mutta tämä pikkukakkonen onkin eri tapaus.

Iltatoimet aloitetaan joka ilta noin klo 20 (esikoinen jo nukkumassa), iltatisun saa rauhassa pimennetyssä huoneessa. Ei nukahda tisulle vaan siirrän omaan sänkyynsä peittoon käärittynä röyhyn jälkeen, laulan unilaulun ja toivotan hyvät yöt. On väsynyt, silmät lurpsii kiinni. Jää kiltisti sänkyynsä, mutta noin 5 min kuluttua alkaa hirveä huuto. Menen silittelemään ja annan tuttia ja yleensä tähän rauhottuu ja taas silmät lurpsii kiinni. Taas noin 5 mins kuluttua huuto, joka kestää vain vähän aikaan. Ja taas samat silittelyt yms. Tätä voi jatkua jopa 2 h. Vauva on selvästi väsynyt ja taistelee unta vastaan. Olen ottanut uudelleen syliin ja koittanut nukuttaa siihenkin, mutta sama juttu: silmät menee kiinni, mutta herää noin 5 min kuluttua ja räväyttää silmät auki ja itkee hieman.

Voisiko kyse olla vatsavaivoista? Mitään kaarelle vetämistä tms. en ole huomannut, vaikka itkeekin. Huitoo kyllä käsillään hieman ennen itkua tosi paljon ja liikehtii levottomasti.

Toinen nukuttaminen on yösyötön jälkeen. Siihen menee taas noin 2 h, samalla kaavalla kuin illalla.

Päivisin nukahtaa liikkuviin vaunuihin heti, välillä saa nukahtamaan vaunuihin ilman liikettäkin.

Muilla vastaavia kokemuksia / neuvoja, kiitos :flower:

Olen varmaan huono äiti, mutta meidän 1,5 kk tytöllä ei ole erityisiä nukuttamisaikoja. Ajattelen että se on vielä niin pieni, ettei se ymmärrä rytmien päälle (päivä/yö)? Olen varmaan väärässä. :whistle:

Me vaihdetaan yökkäri päälle, vaippa ja pestään päivän puklut naamasta ennen iltasyöttöä, joka vaihtelee 22.00-24.00 aikaan. Silloin vasta siirretään omaan sänkyyn nukkumaan. Tyttö nukkuu huonosti omassa sängyssä ellen itse nuku vieressä ns. näköetäisyydellä. Eli yöt nukkuu hyvin sitten kun koko perhe on nukkumassa, mutta "yksin nukkuminen" pinnasängyssä ei oikein luonnistu. Päivisin nukahtaa rattaisiin, syliin tai sitteriin ja nukkuu sikeästi "melun" keskellä. Olisiko illalla liian hiljaista?

Saako sitterissä muuten nukuttaa vai onko liian pehmeä selälle? Tyttö viihtyisi sitterissä useita tunteja, mutta ollaan yritetty säännöstellä sitterin käyttöä.

Maminen :heart:

Kiitos vastauksestasi :)

Ei kait tämänikäisellä oikein rytmiä olekaan, jotenkin vaan harmittaa toisen puolesta, kun on ihan väsynyt, mutta ei "malta" nukahtaa.

Ei nukahda päivälläkään syliin/sitteriin, vaan taistelee unta vastaan silloinkin. Toisaalta, ehkä voi olla hieman masuvaivoja, jos ne sitten alkaa kipristelemään unen tullessa.

Huoh, ehkä meillä on vaan ylivalpas vauva, joka ei halua tuhlata yhtään sekunttia uneen, kun on mielenkiintoisempaakin tekemistä :)

Ja vielä tuohon sitteriasiaan: kyllä ainakin itse nukutin esikoista (tai siis nukahti itse) päivisin sitteriin. Neuvolassa ei ainakaan pahana pidetty.

Niin ja jos illalla on liian hiljaista (kun on esikkokin jo unessa) ja vauva ihmettelee, että mikäs nyt on eikä suostu nukahtamaan. Pitänee laittaa telkkaria kovemmalle :)

rytmistä sen verran että eihän sitä tuon ikäisellä ole mutta siten se pikku hiljaa luodaan että toistetaan joka pvä jos mahdollista asioita samalla tavalla samoihin aikoihin.. näin mäkin oon tehnyt, tyttö 2kk ja lähes alusta asti ollaan hämärään makkariin rauhotuttu 20 jälkeen ja nukahtaa yleensä aina 21.30 pintaan... meillä on myös tuota vaivaa että vaikka on väsynyt, nukahtaa ja herää huutaan jokusen kerran ennen kunnon unta! en tiedä mistä moinen! tosin omaan sänkyyn ei juurikaan viä nukahda vaan viereen josta siirrän omaan...

Alle 3kk ikäisellä on harvoin selkeää rytmiä vuorokaudessa, eikä tuollainen 1kk ikäinen ymmärrä että on yö ja nukkuma aika oli pimeää tai ei. Liäskis jos rytmiä on se saattaa vaihdella ja on myös täysin rytmittömiä vauvaoja. mutta siis 1kk ikäisellä tuskin on mitään rytmiä illoissa taikka yö unille nukahtamisessa varsinkaan. Helpommalla pääset kun sellaista et edes yritä v'kisin vauvaltasi odottaa. Elä vain vauvan rytmin mukaan, niin teillä molemmilla on hyvä olla t. neljän äiti (hyvällä) :D

Ihan kauheesti toitotetaan (ainakin meilläpäin) rytmeistä. Minäkin luulin ,että sellaisia pitää olla ja niitä pitää muodostaa vauvalle. Itse aloin kuitenkin vain mennä vauvan mukaan ja kuunnella sen tarpeita. Meillä ei ole ollut koskaan mitään ongelmia nukkumisen kanssa ja tyttö on kohta 9 kk. Ei varmaan ole kuin 3 kertaa itkenyt illalla siihen aikaan kuin on yleensä alkanut nukumaan ,mutta nämä itkut johtuivat vatsavaivoista (jotka saatiin loppumaan vyöhyketerapialla). Meidän vauveli on iltavirkku ja menee aina nukkumaan 22.30-24 välillä. Vauvana tykkäsi valvoa jopa puoli kahteen =) .Tämä kyllä kauhistutti monia. Minulle aina sanottiin ja sanotaan vieläkin ,että miksi et opeta vauvaasi menemään nukkumaan aikaisemmin. Minun mielestä hän saa mennä nukkumaan sitten, kun väsyttää. Eri asia on sitten joskus myöhemmin ,kun pitää herätä aamulla hoitoon tai kouluun, mutta nyt nautin vauvantahtisesta hoitelusta =) .

voih, ihan selvästi vauvallasi on nälkä kun haluaa imeä ja on levoton ja tutti ei kelpaa. Anna reilusti tissiä vaan, tankkaa masu täyteen niin sammuu kuin kynttilä jos ei ole kerran vatsavaivoja. Jätä se tutti pois, tissi on vauvan imemistä varten.

Vauvan tahtiin mentiin meilläkin, tytöllä tosin oli 2vko-->2kk iltahuutoja, mahavaivoja...
1kk on kuitenkin vielä NIIN pieni!!! Meillä ehkä 3-4kk iässä alettiin nukuttamaan hämärässä huoneessa, silloin sitä rytmiä jo alkoi olla.

Voih!! Niin tuttua, meidän vauva on vaan jo 2 kk:ta ja 3 vko:a. Ja ennen nukahtaminen sujui hyvin, ongelmat alkoivat 2 kk iässä. Jos ymmärsin oikein niin sinunkaan mielestä kyse ei ole rytmistä vaan siitä että toinen on väsynyt muttei pysty nukahtamaan. Ongelma vain ajoittuu iltaan. Itse olen kokeillut Cuplatonta ja kapaloa. Joskus kapalo auttaa nukahtamaan joskus ei. Mutta jos huuto vaan jatkuujajatkuujajatkuu niin viimeisenä keinona vien vaunuihin pihalle ja sinne nukahtaa heti. Ei auta sitterit eikä muut täristimet ;)
Vasta eilen huomasin että vatsassa kuplii, mutta terkkarin mukaan vauvoilla vaan on tälläisiä ongelmia. Kyllä se siitä kuulemma helpottaa kun saa alkaa antamaan kiinteitä. Jos vaan äiti jaksaa hengissä sinne asti :'( Rela-tippoja vois kuulemma vielä kokeilla... Tuli siis vain mieleen että jos teillä on kuitenkin vatsavaivoja, tosin sillä ei ole mitää merkitystä vaikka sen huomaisitkin, koska näköjään niillekkään ei voi mitään.
Yritä jaksaa :hug:
P.S. Kuka oli se joka sanoi että vauva-aika on ihanaa, nyttemmin keskusteltua asiasta tuttujen kanssa huomaan että kyllä siitä ihanuus on aika kaukana... :laugh:

Yhteistyössä